Kom i gang med at dyrke en BørneHave i børnehaven. Trin for trin.

Af Fanny Møller, redaktør, Havenyt.dk

Vi har modtaget denne artikel af Rikke Flintholm Vestergaard der har gennemført et projekt, med at få børnehavebørn til at gå i haven og dyrke den. Læs hendes første artikel her.

»Kender du en børnehave der gerne vil i gang med at dyrke køkkenhaver med børnene? Så læs med her og få et par råd og inspiration til at gøre børnehaven grøn og frodig og give børnene oplevelser og erfaringer med selv at dyrke grønt og grønsager.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Erfaringer fra projekt BørneHaven

Igennem de seneste to havesæsoner har jeg hjulpet børnehaver i København i gang med at etablere små køkkenhaver på legepladsen, hvor børnene kan dyrke og høste nemme afgrøder.

Det har ikke været svært at få børnehaverne med på ideen, når jeg har ringet og tilbudt dem projektet, med hjælp og udstyr til at komme i gang med at dyrke køkkenhaver med børnene. Havearbejdet rummer en masse spændende muligheder for det pædagogisk faglige arbejde med børnene. Og det kan pædagogernes sagtens se, det er bare ikke altid lige let at vide hvordan man kommer i gang.

Tænk simpelt og tænk genbrug

Er du ny ud i havedyrkning med børn, så gør det så enkelt som muligt at komme i gang. Skær ned på overflødigt udstyr, genbrug materialer og afstem ambitionerne med virkeligheden.

Skaf et par højbede at dyrke i – evt fra genbrug – de kan placeres hvor som helst der er sol og er gode til at afgrænse og skærme køkkenhaven. Få evt monteret hjul under, så bedene kan rykkes rundt, hvis pladsen er trang. Jord kan hentes gratis på mange genbrugsstationer, og det hele kan fragtes i en ladcykel, måske med hjælp fra forældrene.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Start med et lille udvalg af nemme frø. Se forslag nedenfor. Frø kan købes fra tidligt forår i supermarkederne og ellers prøv på nettet hvis I vil have bestemte ting.

Hvis I har lidt overskud, så skaf evt også:
Pinde til at lave riller med, pinde til at skrive og tegne plantenavne på, støttepinde til høje planter, vandkander – genbrug fx tomme beholdere fra vaskemiddel og indsamlingsbøsser og lav om til vandkander ved at skære toppen af. Børnene kan evt dekorere med vokskridt.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Dyrkningsvejledninger, en flaske gødning samt lidt læsestof om havedyrkning og forslag til aktiviteter kan downloades her vil også være rart i nogle tilfælde.

Kickstart med en fælles workshop med fokus på kredsløb og fingrene i jorden

Saml børnene i mindre grupper ad gangen og brug lidt tid på at introducere havens vigtigste begreber og kredsløb for dem. Lad børnene se og smage på spirede (spiselige) frø af fx ærter eller kløver, og vis dem et udvalg af rynkede kartofler, toppe af gulerødder og bunde af salat der er sat i vand og spirer igen, et spiret løg, småplanter og stiklinger, små og store frø og tomater de kan pille frø ud af. Alt sammen spændende at føle, smage og dufte til og skaber billeder i børnenes bevidsthed, der kan illustrere sammenhænge, kredsløb mm. for dem. Lad dem stille spørgsmål og væk deres nysgerrighed, så de bliver rustet til at passe deres lille have.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Lad herefter børnene i fællesskab fylde jord i bedene, vande og så deres frø i fine lige – eller fine helt skæve rækker de selv trækker med en pind eller en finger.

Fokus på oplevelser

Dyrk smagsprøver og dyrk for at glædes over det grønne og tilfredsstillelse af skabertrangen, dyrk bare for at dyrke og for de oplevelser det giver – et enkelt løg kan række til pizza til hele stuen (som de gjorde det i institutionen Hjørnestenen i Valby), og tænk hvilken stolthed over at passe det, se det gro, trække det op og smage det allesammen. Børnene får en masse ud af processerne og hvis der ikke kommer noget spiseligt ud af det, er det ikke – for børnene i hvert fald – et tegn på at projektet er mislykket, men et tegn på at man har gjort sig erfaringer som kan bruges næste gang.

Involver og inddrag forældre, ledelse og øvrigt personale

Inddrag forældrene fx i weekend og feriepasning og sæt opslag op eller fortæl på forældremøde og inviter til «havefest" eller bare forældrekaffe hvor haverne vises frem – det skaber stolthed og ejerskab, både hos forældre og børn. Måske vil forældrene endda bidrage med frø, stiklinger, jord, praktisk hjælp, viden om dyrkning mm.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Prøv også at Inddrage ledelse og øvrigt personale i projektet for at skabe mulighed for dialog, synergi og forankring. Planlæg fx havearbejdet i et fællesskab mellem stuerne og prøv at finde fælles udflugter der giver inspiration og nye vinkler på køkkenhaven. Lad køkkenpersonalet være med i projektet, fx når der skal tilberedes friskhøstede grøntsager eller evt. samles grønt køkkenaffald til komposten.

Forslag til frø

Dyrk nemme afgrøder – men også gerne sjove. Overvej om alle planter skal være spiselige – og vær opmærksom på, at hvis I vælger fx grønne bønner og kartofler – er planter og frugter ikke gode at spise rå pga. giftstoffer. Start med de nemme. Jeg har god erfaring med: gulerødder, spinat, radiser, glaskål, rødbeder, havemælde, hestebønner, pralbønner, grønne bønner, løg, hvidløg, kartofler, tallerkensmækker, ærter, dild, persille, morgenfrue, mynte, kornblomst og grønkål. Mange kan købes i økologisk kvalitet i supermarkeder og ellers prøv andre økologiske og biodynamiske forhandlere, fx på nettet. Det er også sjovt og lærerigt at dyrke lidt ekstra potter med mikrogrønt børnene kan nippe af mens de venter på at kunne høste fra køkkenhaven eller bruge som fx mark til små dyr i en leg. Dyrk fx hvede, rucola, solsikke, boghvede, kløver, ærter mm. som mikrogrønt.

Skab rutiner og kontituitet, ejerskab og ansvar – et godt fundament for læring

Hav børnene med helt fra starten i de alle praktiske opgaver – fylde jord i, så frø, samle kompostbeholdere (så kan man lave en helt fantastisk børnekompost:). Lad børnene klare så mange arbejdsgange som muligt på egen hånd (med den hjælp det kræver selvfølgelig) – det giver stolthed. Lad fx børnene være med til dagligt at holde øje med hvornår jorden er tør/fugtig – og lære at genkende tegn på behov for vanding. Lad dem holde øje hvor store gulerødder og radiser er blevet og hvordan persillen smager når den er helt spæd og lidt større og klar til høst. For børnene kan det være en kæmpe oplevelse at trække en gulerod op eller smage på en blomst – måske gør de det for første gang. De praktiske opgaver rummer en masse potentiale for læring og oplevelser.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Så igen efter høst, fx spinat og radiser – bedene er små og jorden kan opfriskes med gødning eller kompost, så du behøver ikke tænke over sædskifte. Dyrk grønkål og hvidløg og andre ting der kan overvintre, så havesæsonen forlænges, og børnene nemmere kan fastholde erfaringerne fra haveoplevelserne.

Få en kompostbeholder – så I nemt kan forny jorden næste sæson uden at skulle skaffe nyt. Komposten giver også gode, lærerige daglige opgaver med at samle affald og fylde i og se det omsættes, og lukker op for en mængde nye muligheder for oplevelser og læring om processerne i naturens kredsløb, miljø og bæredygtighed. Og måske vigtigst: en kompost skaber kontinuitet i havearbejdet – så oplevelser og erfaringer med havearbejdet bliver fastholdt, videreført og udbygget.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Vil du vide mere?

Besøg: www.børnsbyhaver.dk hvor du fx kan finde gode argumenter for at arbejde med køkkenhaver i børnehaven, links og materialer til download mm.

Vil du gerne have hjælp til at komme i gang?

Arbejder du i en børnehave i Københavns Kommune, og vil din institution gerne i gang med at dyrke med børnene, så kontakt projektleder Rikke Flintholm Vestergaard.

Projekt BørneHaven
Projektet bliver støttet af Friluftsrådetets pulje »Tilskud til friluftsliv« og udføres i samarbejde mellem Københavns Kommunes Børne- og ungdomsforvaltning, Afdelingen for Bæredygtig Udvikling og Friluftsrådet samt de deltagende institutioner.

Resultaterne bliver formidlet på projektets hjemmeside hvor der også ligger materialer med inspiration, viden og forslag til aktiviteter til download.

Foto: Rikke Flintholm Vestergaard

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til denne tekst. Skriv ny kommentar…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ailefo.dk

Sund leg med økologisk modellervoks.

Robinie.dk – SkovTrup

Robinie Træ – Miljørigtig træ til haven.

Køjeshop.dk

Motorikken styrkes i leg med hængekøjen.

Her er du: Forsiden > Inspiration > Leg og aktiviteter > Kom i gang med at dyrke en BørneHave i børnehaven. Trin for trin.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…