Forum

Fastgørelse af alu drivhus på sokkel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 22. april 2014 kl. 21.21

Kære alle, jeg har brug for jeres råd og vejledning

Mit drivhus skal flyttes og i den forbindelse skal det fastgøres til betonstolper sat i punkter.

Da det ikke er så vigtigt for mig at få det isoleret/frostfrit, har jeg valgt den billigere løsning med punkt støbning fremfor den meget dyrere (og tidskrævende) med fuld støbning.

Drivhuset er af aluminium og der er medfølgende alu sokkel.

Mit spørgsmål er:

Hvordan fastgør jeg alu drivhussokkelen til betonstolperne? - sådan at det bliver så stabilt / hårdført som muligt så det (forhåbentligt) kan modstå de voldsomme storme vi efterhånden har hvert år.

Alu sokkelen er ikke særlig bred, så der er ikke meget "at gøre med".....

Som det står pt er det ikke forankret særligt godt men det står også meget i læ - også for den meste sol. Derfor skal det flyttes til et lidt mere åbent sted.

Håber at I kan hjælpe :-)

Mvh.

Henriette

1 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 22.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 22. april 2014 kl. 22.59

Tak for svar Frank :-)

Det er lige netop den vejledning jeg fandt tidligere og vil støbe efter.

Vil støbe i alt 8 punkter. Hjørner og et punkt i hver side. Måske to stk på hver langside, altså 10 punkter i alt.

Mit problem er at jeg ikke har de nævnte nedstøbningsjern der nævnes.

Hvordan gør jeg så?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2014 kl. 23.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2014 kl. 5.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. april 2014 kl. 6.08

Super, tak for hjælpen, jeg ser hvad de har :-)

Mvh. Henriette

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. april 2014 kl. 9.02

jeg ville købe nogle planker af lærk eller robinie til at fastgøre på soklerne og skrue alusoklen på dem

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. april 2014 kl. 11.31

Tak Mogens,

Det lyder som en rigtig god ide :-)

Mvh. Henriette

8 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2014 kl. 12.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2014 kl. 23.21

Jeg skal have sat et Juliana Premium op lige om lidt og har tænkt mig at følge deres vejledning og ikke bruge træ under soklen :)

Og har tænkt mig at følge et godt råd, som en af mine venner gav mig forleden. Grav hullerne til støbepunkterne og sæt kloakrør i dem. Saml soklen og drivhuset og sæt det hele op med nedstøbningsrørene i hullerne. Når man har sørget for, at det er i vater og vinkler og diagonalmål passer, hældes betonen i hullerne, og en dag eller to efter kan man sætte glas i.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. april 2014 kl. 23.35

Anja,
Hvordan vil du fastgøre drivhus-rammen /soklen til de støbte rør?
Eller skal jeg forstå dig sådan, at du vil støbe selve drivhus-soklen sammen med rørene? - hvordan? Kan ikke helt se det for mig...

Sagde de ven noget om hvor lange/dybe rørene skal være? Tænker på om de skal nå ned i frostfri dybde...

11 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2014 kl. 23.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 24. april 2014 kl. 6.12

Frank,
Det er jo det de gør i dit første link, fra Juliana som også Anja nævner.
Jeg havde nu også tænkt mig at bruge nogle større rør end de viser :-)

Jeg synes bare at kunne læse at Anja vil gøre det lidt anderledes mht selve støbningen - rækkefølgen af den

13 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2014 kl. 7.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. april 2014 kl. 7.16

Nemlig ja - rørene er ikke nødvendige, men jeg gætter på, at det kan være fikst at sørge for, at de er i vater, inden man sætter huset på dem.

Og jo - nedstøbningsbeslagene skal skrues på soklen inden "nedsænkningen", så de kan stikkes ned i rørene.

Jeg har tidligere haft et mindre drivhus, som var punktstøbt, og jeg mener ikke, at vi brugte rør der...

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Laursen, 2. maj 2014 kl. 15.39

Jeg har med succes tidligere haft et drivhus på sandjord i Skagen. Efterfølgende har jeg på lerjord opført et drivhus på samme fundament, som beskrevet efterfølgende:

40x40x5cm fliser graves på højkant halvt ned i jord med omrids som passer til fundamentet for drivhuset. En trykimprægneret lægte på 4x6 cm lægges ovenpå og der bores huller igennem lægtens flade side - et hul svarende til ca midten af den enkelte flise og med markering på flisens overkant. Herefter tages lægten af og der bores ned i flisekanten med et betonbor med størrelse f.eks 10 mm rawplugs, der nedsættes i hullerne. Herefter lægges lægten på og ovenfra skrues en passende skrue ned som fastgørelse. Man kan så meget let fastgøre aluminimumsfundamentet til lægten.
Fordel: drivhushøjden øges med ca 25cm og man får i tilgift en meget tung sokkel, som vind og vejr ikke rokker ved. I Skagen stod drivhuset meget udsat for vestenvinden, og gennem over 30 år skete der aldrig skader, så det borger for at min hjemmelavede sokkel har virket til formålet, og så er det noget lettere at arbejde med fliser istedet for betonrør og støbning. Flisernes sammenføjninger blev tætnet med sort silikone og blev efterfølgende malet med sort sokkelmaling.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. maj 2014 kl. 10.56

Der er jo som regel ikke kun en løsning, der er den rigtige. Lidt afhængigt af evner, økonomi og ambitioner kan man jo lave det enkelt, eller efter bonderøvens princip "Hvorfor gøre det enkelt når det nu kan kompliceres?"
Mht. sokler under drivhuse, så vær opmærksom på et forhold som mange vist overser. Nemlig det, at der sker en såkaldt frosthævning af jorden når den fryser om vinteren. Mange har nok bemærket, at flise- og stenbelægninger på havegange mv. ofte kommer til at vippe og ligge lidt løse efter en længere frostperiode. På sandjord er problemet mindre.
Men bl.a. derfor er de færdigstøbte beton-punktfundamenter ofte let koniske (bredere i bunden end i toppen) Det forhindrer at frosthævning af den omliggende jord trækker fundamentet med op når jorden fryser. Der skal jo ikke meget "bevægelse" til på et drivhus med glas, før det kan blive kritisk og medføre spændinger i glassene.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2014 kl. 21.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Fastgørelse af alu drivhus på sokkel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fastgørelse af alu drivhus på sokkel?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider