Forum

Opsætning af drivhus.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Lindeblad, 19. marts 2015 kl. 11.07

Jeg har hårdt brug for noget hjælp fra jer.

Jeg har købt et Juliana Premiun drivhus på 10,9 m3. som vi skal sætte op her i påsken.

Vi har tænkt os der skal være fliser i hele drivhuset og i en kant uden for. Jeg planter i kapilær kasser. Højden på drivhuset er god i forvejen så der skal ikke graves længere ned.

Men efter at have læst forskellige steder ved jeg ikke helt om metode 1 eller 2 er den bedste:

1: Lægge alle fliserne og sætte fundamentet oven på fliserne.

2: Lægge fundamentet på jorden og derefter fliserne.

I begge tilfælde vil fundament stolperne bliver støbt ned i jorden og fyldt ud med benton.

Hvilken en af disse løsninger er den bedste og hvorfor?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2015 kl. 13.35

Hvis du lige skriver "drivhus" i søgefeltet oppe til højre, kan det være, du finder dine svar :0)

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. marts 2015 kl. 14.26

Spar alle fliserne , undtagen en flise gang i midten , dyrk planterne direkte i jorden , det giver absolut de bedste tomater osv og man behøver ikke at tænke på vanding , det ordner et stort udviklet rodnet.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Lindeblad, 19. marts 2015 kl. 14.32

Tak Freya men det har jeg allerede prøvet.

Svend tak for svaret, men jeg planter i kapilær kasser og vil blive ved med det. Jeg er glad for denne metode og har haft stort udbytte af det.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2015 kl. 15.22

Heidi - jeg er helt enig med Svend her. Du skulle tage at prøve at dyrke tomaterne direkte i jorden, så du kunne jo lave et bed langs den ene side af drivhuset :)

Fliserne behøver i øvrigt slet ikke at blive lagt endnu - hvis jeg var dig, ville jeg vente og se i løbet af denne sæson, hvordan du vil indrette dig i drivhuset - det er lidt mere bøvlet, hvis der først er fliser over det hele.

Og det er et lækkert drivhus - jeg har et magen til, som jeg vandt for et par år siden, og der er fint med plads til både fliser og faste bede. Og det er altså også noget pænere at se på i sådan et flot drivhus!

Du kan se på billedet herunder, hvordan jeg har lavet bede i mit andet drivhus - det er let og praktisk, og man behøver ikke rende og købe sphagnum fra truede højmoser hvert år :)

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 16.26

Kan kun give Anja og Svend ret, kapillærkasser er ofte forbundet med problemer, især griffelråd, og brugen af spagnum og kunstgødning giver slet ikke samme frugtkvalitet, som ved dyrkning i god, kompostblandet jord.

Miljømæssigt er der jo slet ingen tvivl!

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Lindeblad, 19. marts 2015 kl. 17.39

Kære Anja, Svend og Tom.
I skal have tak for jeres svar og til Anja for det fine billede. Det ser rigtig godt ud.
Nu må i ikke misforstå mig, men det hjælper mig ikke meget med opsætningen af mit drivhus. Jeg har haft drivhus før og har plantet i vores jord, men det fungere ikke for mig. Så skal jeg til at grave min. En meter ned og derefter fylde helt nyt jord i. Vores jord her er mest ler. Det giver en masse ekstra arbejde for mig.
Så jeg bliver ved med at plante i kapilærkasser.
Jeg ville bare blive en smule kloger på om jeg skulle stille fundamentet på fliserne eller på jorden.

Hilsen Heidi

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. marts 2015 kl. 18.00

Ja det er det man kalder burtomater et pseudonym med en flad smag af intet.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 19. marts 2015 kl. 18.52

Hej Heidi

Jeg ville uden tvivl foretrække at lægge fliserne inden drivhuset bliver sat op. På den måde skal der kun skæres i fliserne der hvor fundamenterne skal støbes ned. Det er også meget lettere at rette gruslaget af, når der ikke er en sokkel i vejen.

Med mindre at flisernes dimensioner går nøjagtig op med soklens indre og ydre dimensioner, så kommer du til at skulle skære en hel masse fliser til, som ligeså godt bare kunne have fortsat under soklen og ud af drivhuset.

Jeg vil også mene at det giver det pæneste og mest langtidsholdbare resultat at lægge dem først.

Det giver bare ikke same mulighed for at fortryde, hvis man senere kom i tanke om at man ville tage fliser op inde i drivhuset langs soklen, for at dyrke i jorden. Men det lyder ikke til at det kunne blive relevant for dig.

Jeg håber at du kunne bruge mine tanker til noget.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2015 kl. 23.06

Heidi - det er jo et engangsarbejde, som du ikke skal gentage :) Man skifter jo ikke jorden i drivhuset mere som i gamle dage - tomater kan gro i den samme jord altid.

Beklager, at jeg bliver ved - men jeg synes, at det er er ærgerligt, at du ikke vælger den løsning, der er bedst både i forhold til planter og miljø...

Og - det er selvfølgelig min personlige mening - et drivhus med bede er meget hyggeligere end en fliseørken med grimme kapillærkasser :)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2015 kl. 6.52

Og så er det vel også rimeligt, at der på et haveforum med vægt på at fremme det økologiske og miljøvenlige, er en hvis modstand mod en så kunstig og miljøbelastende dyrkningsmetode eller?

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. marts 2015 kl. 9.26

Camilla Plum har skrevet en supergod artikel om tomatdyrkning:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/933.html

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 20. marts 2015 kl. 11.34

Nu, må i squ holde op. En bruger ber' om hjælp til opsætning af drivhus, og straks skal øko-tosserne vende trådens emne til en debat om kapilærkasser.

Og sørme om ikke Anja, for gud hvilken gang, tilsnusker sig 5 minutter i manegen, med billeder af hendes åh-så-fantastiske drivhus.

/Maria

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. marts 2015 kl. 11.40

Maria - hvis du har et problem med, at der optræder folk med økologiske holdninger på siden her, skal du måske finde dig et andet sted at holde til?

Og dit andet sure opstød kan da ikke bruges til noget som helst...

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2015 kl. 17.59

@Maria
Det ville da være ganske uansvarligt ikke at bringe brugen af kapilærkasser ind i debatten, når der skal rådføres op opsætning af et drivhus.
Om Heidie synes, at det er et godt råd er op til hende.
Men der er vel mange andre, der følger rådene, uden selv at spørge.
Jeg er ikke modstander af kapilærkasser - jeg kender dem kun fra besøg i andres haver.
Vi har fliser og faste bede i alle vore tre drivhuse.
I øvrigt har Søren givet et fint og fyldestgørende svar på det konkrete spørgsmål.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2015 kl. 20.56

Maria, "økotosse" er vel her i forum en anerkendende betegnelse á la "Bonderøven" er det på DR1, så du roser, mens du vil rise.

Jeg har lige lavet en søgning, fordi jeg kunne huske et eller andet om Maria og resultatet af den viser jo, at du langt fra selv er en økotosse. Hvad bidrager du selv med, synes du?

PS
Anja har i årevis bidraget med megen viden og hjælpsomhed og, ja, hun har et lækkert drivhus eller to, som kan inspirere mange til en fornuftig og afprøvet indretning af et drivhus til økologisk/ organisk dyrkning.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 21. marts 2015 kl. 11.03

Hej Heidi.

Jeg tænker at jeg ville støbe drivhuset, i stedet for at sætte det oven på fliserne, alene af den grund at det ville være ærgerligt hvis det forsvandt i en storm.

Herud over har jeg desværre ikke mere forstand på det :p

Jeg har selv netop i år købt et sirius 13000 orangeri på 13kvm, men jeg er dog selv i tvivl om hvordan det med fundamentet ska udføres :)

Jeg planter i jorden, fordi jeg her har bedst erfaring, vi køber noget godt jord og blander med den eksisterende, så vi ikke behøver udskifte hvert år. Har også tænkt mig at prøve at så grøngødning.

Jeg vil også have fliser i mit, på kærestens krav, men vi ligger dem nok først til næste, så jeg har god tid til at indrette mig :)

Til Maria.

Jeg synes måske også tråden er gået lidt for meget over i kapillærkassesnak, i stedet for konstruktive svar til fliserne og fundament, men når det så er sagt så ELSKER jeg at se anjas drivhuse og jeg elsker deres indstilling til haven, det er bl.a. Derfor jeg kommer herinde.

Heidi, jeg håber du har fået bare en lille smule brugbarhed i din tråd :)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 21. marts 2015 kl. 15.33

Heidi:

Hvis du vælger at gøre som Line og laver en støbt sokkel, så skal der selvfølgelig ikke lægges fliser før bag efter. Jeg mener dog ikke at en støbt sokken er nødvendig for at holde drivhuset stående, hvis det er skærmet nogenlunde fra vest. Der laves 6-10 punkter, som støbes ved at grave et Ø150-200 mm hul ned i 90-100 cm dybde. Hullerne fyldes med beton og der laves en passende fæstning til den specifikke drivhussokkel.

Fordelen ved en støbt sokkel, er at man kan fæstne drivhuset flere steder og derved fordele belastningen hen over bundrammen i drivhuset.

Hvis ellers bundrammen er lavet af noget rimelig godt materiale, samtidig med at den fæstnes til punktfundamenterne med de rigtige bolte og store spændeskiver, så burde den dog ikke kunne rive sig løs.

Uanset fundamenttype er drivhusene lige udsatte for flyvende objekter der smadrer glas og risikoen for at hele rammen simpelthen bukker under under en storm.

Jeg synes selv at en støbt sokkel er mest tiltalende, da det ser pænest ud og giver god mulighed for isolering under jorden, men det er et MEGET større og dyrere arbejde at lave en støbt sokkel. Desuden skal Heidi ikke dyrke i jorden og kan derfor være ligeglad med isolering heri.

God weekend til alle :)

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. marts 2015 kl. 16.12

Punktfundamenterne kan fæstes bedre i jorden, hvis man inden støbningen slår metal på tværs nede i hullet (sætter jernrør på tværs, så de stikker sideværts ud i jorden og bliver støbt fast.
Isolering under jorden er uafhængig af sokkel. Det er kun et spørgsmål om at grave en rende langs kanten og sætte isolering i. Men gør det inden, du opsætter drivhuset. Jeg gjorde det flere år efter, og det var lidt nervepirrende med lyden af spade mod glas! Det gik dog uden udskiftning af ruder :-)

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lauta, 19. marts 2017 kl. 23.14

Jeg har brug for hjælp til opsætning af drivhus. Hvor kan jeg få det, og hvad koster det? Vh Jette

Nyt svar til emnet »Opsætning af drivhus.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Opsætning af drivhus.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider