Forum

Hva er en agurk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Skov, 27. oktober 2005 kl. 19.23

Nu har jeg læst lidt om Tomaten...

i siger at en tomat har kerner...

Det har en agurk også... er det også en Frugt eller en grønsag?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2006 kl. 19.07

Jo det kan man da spekulere meget over-ligesom hvad der var før Big Bang, men er det ikke uvæsentligt?

Det er en grøntsag!-mange grøntsager har kerner-Squash-artiskokker-melon,jeg tror at de er ligeglade med definitionerne!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lisbeth, 12. februar 2006 kl. 19.46

Jeg tror faktisk agurken er et bær...

For at gøre forvirringen total er jordbær en nød :-)

Frøene er de små sorte på det, vi andre kalder bærret.

Bærret er blot en opsvulmet frøbund.

Til daglig lader jeg botanikerne om den slags detaljer og føjer blot sådanne oplysninger til min indre liste over ubrugelig paratviden.

Der ligger også oplysninger om, at skildpadder kan trække vejret med bagdelen.

Det kan jo altid bruges til en fest, hvor samtalen er gået i stå :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andrea, 8. oktober 2007 kl. 21.06

Som sagt mange gange før: Jordbær er et bær, deraf navnet JORDBÆR.

Måske er de små prikker på skallen nødder, men så er den heller ikke længere... Fat det møgbørn!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. oktober 2007 kl. 8.45

Hvis Hr. John Lykkegaard er ligeglad med de emner der diskuteres på dette forum kunne han jo passende stikke piben ind. Så kan vi andre diskutere uden at skulle "bides" af.

Mvh Eivin

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Fra Jylland, 30. oktober 2007 kl. 21.14

Hvis jordbær i virkeligheden er en nød, hvad er en jordnød så?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 31. oktober 2007 kl. 7.24

Hej Kristian fra Jylland

Jordnød er en bælgplante, og "nødderne" er i virkeligheden frø: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=63

Det er jo ikke altid navne skal tages for pålydende.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hannah Rosa, 3. oktober 2011 kl. 15.01

Tomat: frugt eller grønsag?

Det er lidt morsomt, at et sådant emne kan optage så mange sjæle. Men med mellemrum dukker det op, af og til i ret følelsesladede diskusioner: er tomaten en frugt eller en grønsag?

Nogen siger, den er det ene, nogen det andet, og nogle at den såmænd er begge dele. Og hvad skal man så tro på?
Højesteret: det er en grønsag!

Tænk engang. Emnet er så vigtigt, at der engang er blevet afsagt en højesteretsdom, der gjorde klart, hvorvidt tomaten skulle opfattes som en grønsag eller en frugt.

Det hele startede i foråret 1886, hvor en frugtimportør (det mente han ihvertfald, at han var), importerede tomater til New York.

På den tid var der lagt 10% told på import af grønsager til New York, men frugter var eksplicit undtaget fra denne toldregel. Derfor var importøren overordentlig utilfreds, da han under protest betalte tolden. Hans utilfredshed ragte til, at han anlagde sag med krav om tilbagebetaling af uberettigiet indkrævet toldafgift.

Efter nogen tid endte sagen i 1893 i højesteret, hvor dommen var klar: "Tomaten er en grønsag". Og derfor var det berettigiet at indkræve grønsagstold for tomaterne.
Botanikerne: Det er en frugt!

Dommen er morsom, for allerede dengang var det den almindelige opfattelse, at tomaten botanisk set er en frugt. Det var dommeren udmærket klar over, og når han alligevel valgte at definere tomaten som grønsag, skal det ikke ses som en botanisk klassifikation. Det skal derimod ses i forhold til meningen med den lovtekst, som erklærede told på grønsager og toldfrihed for frugter.

Jura kan af og til være underholdende - især i USA.

Men botanikerne holder tungen lige i munden. Her er der ikke megen slinger i valsen. Tomaten er et bær, og bær er frugt. Derfor er tomaten en frugt.

Det minder så om de vise ord:

Almen viden er, at chilipeber er en frugt. Visdom er ikke at bruge den i frugtsalat.

Nå-ja, når vi nu er ved det, skal vi forresten lige huske: chili, peberfrugt, agurk og aubergine er også frugter. Gulerødder og pastinakker er rodfrugter, dvs. de er ikke frugter men grønsager. Og jordbær er ikke bær, men derimod en samling nødder, der sidder på en opsvulmet blomsterbund, men jordbær er skam stadig frugter, for nødder er frugter. Jordnødder er derimod ikke nødder men frø fra en bælgplante - eller, hvis man foretrækker udtrykket: en grønsag. Og sådan er der så meget.

Lånt fra: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=126

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. oktober 2011 kl. 14.30

Tak for et underholdende indlæg, Hannah! :o)

Det er i bund og grund så evigt ligegyldigt - bare det smager godt! Sådan har jeg det også med mine planter - pyt med hvad de hedder, bare jeg synes de er pæne - planterne er ligeglade om jeg kalder dem geranium, storkenæb eller Åge!

Nyt svar til emnet »Hva er en agurk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hva er en agurk?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider