Forum

Ferskentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 19. marts 2007 kl. 11.47

Hej

Er der nogen her der ved hvor man kan købe et ferskentræ?

Og er det for tidligt at plante det nu?

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. marts 2007 kl. 17.33

De fleste planteskoler har da ferskentræer.

For maksimalt udbytte vil et espaliertræ være at foretrække opad en husmur.

Har imidlertid selv haft meget mere gavn af et abrikostræ f.eks. Harecot som ikke får kræft og frugterne er meget mere anvendelige.

Problemerne med ferskentræer er at de ofte får blæresyge, som er en svampesygdom der krøller bladene som samtidig bliver misfarvede.

Svampen eksisterer kun ved lave temperaturer og var således aldrig til stede på et træ jeg havde i drivhuset. Det blev imidlertid fældet da jeg ikke kunne bruge de 400 ferskner som modnede på en uge og som drattede ned og lavede smat på jorden.

Lilium

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 21. marts 2007 kl. 11.22

Enig med Lillium- ferskentrær er bedst i drivhus...

Abrikostræer er dog interesant- især med den global opvarmning – trives dog fint her syd på på øerne...

De fleste planteskoler har feskentræer.

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. marts 2007 kl. 13.56

Hvad er der i vejen med ferskentræ på friland?

Mit 20+år gamle ferskentræ er næsten 6 meter højt og giver masser af fersken i gode år. Problemet er nattefrost i blomstning perioden som svider og ødelægger blomsterne.

Mvh. Svend Høst

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. marts 2007 kl. 19.31

Ja-Svend-er det ikke lige det der er problemet.?

Imponerende træ -kan vi se et billede?

Lilium

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mille Gabriel, 14. maj 2007 kl. 11.17

Hvad stiller man op med ferskenblæresyge – skal træet fældes, eller findes der en kur?

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TLP, 30. maj 2007 kl. 18.08

Har lige været på planteskole og spørge til Blæresyge på ferskentræ. Den kloge man sagde at det ofte er godt at give træet meget vand, og gøde godt. Gerne med vand hvor man har haft brændenælder liggende i. Eller anden flydende gødning.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sunni, 22. juni 2007 kl. 17.59

Kan man plante stenen som er inni en fersken, i såfall hvordan gjør man det?

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 24. juni 2007 kl. 19.41

Jeg har lige hørt at man kan plante ferskenstenen på samme måde som med avokado, altså et par pinde i, der hviler på kanten af et glas og så vand i til bunden er ca en cm dækket af vand. Det skal prøves i aften :o)

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Wede, 2. september 2007 kl. 11.53

Om blæresyge fersken:

det kan synes uoverkommeligt, men fornøjelsen ved følgende fremgangsmåde er, at man får et træ, som på sigt næsten ikke får blærede blade.

Pluk de blærede blade af, når de fremkommer og smid dem i skraldespanden.

Det interessante er, at selv om man fjerner dem, som sidder i spidsen af en gren, da fremkommer der øjeblikkeligt ny friske blade UDEN blærer.

HUSK IØVRIGTAT VANDE DIN FERSKEN OG AT DEN IKKE MÅ STÅ OG SOPPE, MEN SKAL STÅ PÅ VELDRÆNET GRUND.

Mit ene træ er nu 25 år og jeg bruger ca. 15 minutter pr. sæson til at samle blærede (få) blade;- de skal nives af ikke rives af.

Det nyeste nr. 2 træ er 3 år og der ses allerede gode tegn på at fremgangsmåden er rigtigt effektiv, og så kommer man i så nær kontakt med træet, at man får øje på de ting, som lige skal pudses af.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 1. oktober 2007 kl. 15.32

Jeg har et lille dværgfersken-træ, Carmencita.

Det står i drivhus, men er begyndt at tabe bladene. Er dette normalt – eller hvad kan jeg have gjort forkert. Har kun haft det siden foråret og det skulle gerne overvintre.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 1. oktober 2007 kl. 17.14

Du har ikke gjort noget forkert.

Fersken taber ligesom alle andre løvfældende planter deres blade om efteråret.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 24. april 2008 kl. 11.35

Min dværgfersken, Carmencita drysser med bladene. Står i drivhus. Hvordan skal det passes med hensyn til vand og gødning?

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Hilleke, 1. juli 2008 kl. 11.55

400 ferskner på en gang – det var ellers ikke så lidt! Jeg har også fersken i drivhuset som træ – ikke espalieret – og mit store problem er at jeg ikke kan finde ud af at beskære det ordentligt. Det giver i hvert tilfælde næsten ikke nogen ferskner efter jeg er begyndt med beskæring. Inden da bar det masser af frugt. Jeg savner mine frugter men er også nødt til at beskære for at kunne være i drivhuset! Hjælp!

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 1. juli 2008 kl. 20.15

Jep og det er nok det der er fejlen!

Mit træ voksede til kip 3.4 m over jorden og var ca. 10 M2 i diameter. Hvis man klipper i et træ på et mindre areal klipper man alle de blomsterbærende grene af.

Man skal klippe få, men store grene ned til stammen og lade resten vokse ud. De sætter så blomster det følgende år. Om alt er er et dværgtræ meget lettere at have med at gøre -så overvej dette.

Lilium

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 20. juli 2008 kl. 22.14

Hej I erfarne,
jeg har et gammelt ferskentræ stående opad husmuren (syd-vest), som har båret masser af frugt, da det stod i espalier, indtil jeg overtog det for tre år siden. Men jeg har ikke beskåret det – kun klippet generende grene af. Det har blæresyge men sætter masser af frugt, som dog falder af.

Jeg vil gerne lave espalier igen, men hvordan bærer jeg mig bedst ad?

Træet står ved opad et hjørne og skal derfor have krænget grenene 90 grader i den ene side.

Hvordan kan det gøres skånsomt – og det er vel de grene, der ikke er fra i år, jeg skal klippe af og så bukke årets grene om...?

Hvornår på året er det bedst?

Marie

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Th.Lysdal, 4. oktober 2008 kl. 11.02

Ferskentræ beskering

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Fenger, 11. oktober 2008 kl. 23.27

Hej,
Har I overvejet et nektarintræ? Det får ikke blæresyge. Jeg er så heldig, at have fået tre træer fra mine højbede (kompost udbragt med kerner i, som så er spiret).

Mit største træ overvintrer i en uopvarmet vinterhave, men er ellers på terrassen sommeren over. Har også stået i potte på terrassen i en vinter.

Træet er utroligt rigtbærende med meget store frugter. Hvor heldig kan man være?

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2008 kl. 13.59

Hej Marie

Det er næsten bedre at du kigger i politiken havebog om beskæring og espalier af fersken,da det står godt beskrevet heri. Det er næsten umuligt at forklar kortfattet.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2008 kl. 22.35

Til Helen...du har været heldig med nektarinerne, for både Nektarin og Ferskentræer angribes ellers let af blæresyge (Taphrina deformans) som viser sig ved blærelignende udvækster på bladene som ruller sig sammen med grønne, røde eller orange farver.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Th.Lysdal, 13. oktober 2008 kl. 14.43

Hej. Kan nogen fortælle mig hvordan man beskær et ferskentræ.

vh.marianne.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Steno, 23. juli 2009 kl. 9.01

Jeg har et ferskentræ, som efter ca.seks år er ca tre meter højt.

Det står op ad ad en vestmur, med roden i skygge.

De sidste fire år har det båret mange frugter.

Sidste år var der tilgengæld ikke een eneste abrikos
I år var der igen mange, men så pludselig begyndte bladene at hænge og frugterne at tørre ind.

Det ser ud som en forstoppelse, således at det ikke kan optage vand.

Kan nogen sige mig, hvad det kan skyldes?

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Steno, 23. juli 2009 kl. 9.01

Jeg har et ferskentræ, som efter ca.seks år er ca tre meter højt.

Det står op ad ad en vestmur, med roden i skygge.

De sidste fire år har det båret mange frugter.

Sidste år var der tilgengæld ikke een eneste abrikos
I år var der igen mange, men så pludselig begyndte bladene at hænge og frugterne at tørre ind.

Det ser ud som en forstoppelse, således at det ikke kan optage vand.

Kan nogen sige mig, hvad det kan skyldes?

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Brown, 18. januar 2010 kl. 14.24

Rød Vinbjergferskentræ.

ER der nogen der kender det ,har erfaring med dette træ. Kan det klare sig på friland?

Venlig hilsen
Helle Brown

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. januar 2010 kl. 15.15

Den bliver brugt på friland i det nordtyske uden problemer. Vi har ikke plantet vores moderplante ud endnu, da der er tale om et ungt rodægte træ. I sommer har den stået i en potte i haven uden at blive angrebet af blæresyge. Jeg tror så meget på sorten, at vi er begyndt at opformere den.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2010 kl. 15.23

Hej Karin

Det lyder lidt som en akut svidning af rødderne, der kan stamme fra, at man har haft givet for stor koncentration af gødning .
Et andet gæt ville være at en eller anden har været ude og sprøjte Round up/Vegano og så har været uheldigt at en brise har ramt den . Hvis symtomerne kom over en kortvarig periode ( 8 - 14 dage) tror jeg at det er her svaret skal findes . Hvis du skraber lidt i barken er den da stadig grønt ? eller er træet dødt . Vegano kan godt give svidninger, men som oftest dør træet ikke . Derimod er der ingen håb når brugen af Round up er været anvendt

Jeg har været over hos Plantedoktor.dk for at se om jeg kunne finde et bedre svar til dig . Men ikke ud fra din beskrivelse her .

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Steno, 19. januar 2010 kl. 22.49

Tak for svaret. At der skulle være brugt Round-up har også væet i mine
tanker. jeg har haft naboen mistænkt for at give det round-up.

Naboen var utilfreds med et andet træ, vi har stående. Men eftersom det
klæder haven vældig godt og har stået her siden 1935, var vi ikke
interesseret i at fjerne det.

Det gav desværre nogle stridigheder, som nu er overstået, fordi de er flyttet
og de nye naboer er ikke generet af træet.
Træet er helt dødt.
Jeg har tænkt mig at plante et andet ferskentræ. findes der nogle gode
sorter til her i landet?
landet?

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Steno, 19. januar 2010 kl. 22.49

Tak for svaret. At der skulle være brugt Round-up har også væet i mine
tanker. jeg har haft naboen mistænkt for at give det round-up.

Naboen var utilfreds med et andet træ, vi har stående. Men eftersom det
klæder haven vældig godt og har stået her siden 1935, var vi ikke
interesseret i at fjerne det.

Det gav desværre nogle stridigheder, som nu er overstået, fordi de er flyttet
og de nye naboer er ikke generet af træet.
Træet er helt dødt.
Jeg har tænkt mig at plante et andet ferskentræ. findes der nogle gode
sorter til her i landet?
landet?

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. januar 2010 kl. 21.42

Hej Karin...

Den jeg har hedder frost...meget hårdfør tåler - 25 fri for blæresyge....selv bestøver gir store fruger...orangegul kød meget sød...ved at du sikkert kan få den hos westergård eller prøv at google på den fandt den selv i Ribe da den ikke lige sådan er at få fat i...

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. januar 2010 kl. 11.11

Der er kommet mange sorter i de sidste mange år , men jeg ved ikke hvad jeg skal foreslå . Jeg har selv en fersken "thorseng" som jeg fik at vide var resisten overfor ferskenblære-syge . Jeg kan holder det lidt i ave, ved at sørge for at vande i den tid hvor den springer ud . Men har været modstander af, at fråse med vandet . Træet er nok 10 år gammel . Jeg ved at Michael Gundersen har afprøvet nogle sorter på Fejø og som tegner til at blive en af fremtidens sorter og som han skriver om i bogen "Eksotiske planter" .

Nyt svar til emnet »Ferskentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Ferskentræ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider