Forum

Grønne tomater – kan de bruges?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 13. oktober 2007 kl. 12.09

Hvad skal jeg dog bruge de 5 kg grønne tomater fra mit drivhus til? Det er da surt at kassere dem, men den opskrift jeg kan finde på stegte grønne tomater indeholder fedt nok til en hel landsby. Kan nogen mon komme med ideer?

1 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 13. oktober 2007 kl. 12.20

Her er en ide:
Dine grønne tomater kan syltes, er syltede grønne tomater er yderst velsmagende! f.eks. til okse og flæskestege.

Opskriften på syltede grønne tomater må du selv finde, det vil blive lidt for omfangsrigt i dette forum, men køb f.eks. Den Grønne Syltebog udgivet af Tørsleffs Husmoder Service, med 300 opskrifter, denne lille grønne bog (hæfte) er nærmest en klasiker og et must i ethvert køkken.

Men ellers er der nok masser af opskrifter at finde på nettet også!

hilsen John. (og god fornøjelse)

2 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. oktober 2007 kl. 19.06

Pak en del ind i avispapir, så vil de ligge og blive røde. Mine bliver forøvrigt stadig røde i drivhuset.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. oktober 2007 kl. 21.28

Alle tomater bliver røde, bare læg dem ved stuetemperatur så skal de nok blive modne, du kan også lægge de grønne tomater sammen med modne æbler som vil fremskynde modningsprocessen, om tomaterne ligger mørkt eller lyst er ligegyldilgt,men lad være med at pakke dem i avispapir som indeholder mange giftige stoffer fra tryksværten som let optages af tomaterne. Du kan også tage hele klaser af tomater og hænge op et luftigt og frostfrit sted og du kan plukke røde tomater næsten op til jul.

Mvh. Svend Høst

4 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. oktober 2007 kl. 19.47

Selvfølgeligt skal grønne tomater bruges. I gryderetter, i pandestegninger, gryderetter – og ikke mindst som syltede. Det står i Den Gønne Syltebog, på nettet og forøvrig alle andre steder.

Det som skaber smagen er jo mest kryderierne. Sådan er det også med Mørbrad der overhovedet ikke smager af andet end det gamle fedtstof der ligger på panden fra forrige gang – eller det vi putter oven på. Alt smager af det vi putter på. håp

Er dine tomater økologisk drevet er det bare om at komme i gang, nyd

5 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. oktober 2007 kl. 11.49

mikkelhornnes.dk/remoulade.htm
Kære alle
Tak for svar. Jeg har pakket en masse ind, men især lavet en lækker relish / chutney / pickles, der skal indgå i husets opskrifter, og som varmt kan anbefales. Man kan sagtens forhøje tomatmængden. Se ovenstående link. Ovnbagte er de faktisk også okay, og meget anderledes end modne tomater.

6 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 31. oktober 2007 kl. 23.16

Hej Anne Mette. Søg på nettet under -syltede grønne tomater- der er et par gode opskrifter. I en af dem står der, at denne ret er forbudt i Tyskland pga. et indhold af Tomatin som er giftigt. Men de smager bare godt, man skal nok ikke spise for mange.

7 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars H. Christiansen, 16. juli 2008 kl. 9.50

SOS: Skulle der mon være nogen der ved, hvor man lige her og nu (juli 08) kan købe grønne tomater til syltning? De bør helst være i størrelse som bordtennisbolde. Jeg har forgæves spurgt hos stribevis af grønthandlere og gartnerier.

8 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juli 2008 kl. 23.30

Har lige set grønne tomater i Kvickly.

9 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars H. Christiansen, 17. juli 2008 kl. 11.55

Hej "M" – Tak for tippet. Det er nu ikke alle Kvickly'er, der har dem. Hvor ligger din?

10 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Louise, 17. juli 2008 kl. 15.43

Mener du modne eller umodne tomater? Der findes jo sorter som er grønne når de er modne...

11 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 16. oktober 2008 kl. 12.53

Hvad gør man når man vil gemme grønne (umodne) tomater for at modne dem indendørs – når de som mine blir helt rynket-brune og mærkelige allerede efter et par dage?

Vh Rikke

12 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Egon Falstrup, 11. august 2009 kl. 22.58

Jeg har i årevis søgt efter syltede grønne tomater, men forgæves. For læmge siden kom der nogle fra Balkanlandene.

Ville være taknemmelig for oplysning om købemuligheder.

13 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2009 kl. 23.08

Hvis du venter en måneds tid kommer der gerne rå grønne tomater i supermarkederne og dem kan du så selv sylte. Der er mange gode opskrifter på Google under – syltede grønne tomater.

14 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 24. august 2009 kl. 13.23

Kan man fryse grønne tomater med henblik på senere syltning?

15 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lindberg, 13. oktober 2009 kl. 17.13

Alletiders kogebog har mange gode eksempler på opskrifter med syltede grønne tomater

16 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten N, 21. oktober 2009 kl. 21.13

I den før omtalte Grønne Sÿltebog er der en opskrift på marmelade af grønne toamter. Det er SÅ godt til f.eks.blå ost.

17 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. oktober 2009 kl. 21.23

3 uger har det ca. taget for tomaterne på mit køkkenbord at blive røde. De har ikke været pakket ind, men har ligget i et lag i flade kurve sammen med æbler. Iøvrigt blev de først røde på undersiden, så måske det er en god idé at dække dem lidt til.

18 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 22.00

Kan man ikke bruge højfjeldsol for at få dem røde?. Spøj til side. Jeg har desværre også nogle kiloer, som jeg skal have syltet i den nærmeste fremtid. Desværre spiser jeg ikke så meget marmelade, men kan man lave andre ting med dem. Hvad med chutney?

19 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 22.43

Jeg tror alligevel ikke at det bliver noget problem at få brugt mine tomater på denne hjemmeside er der 14 opskrifter.

www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=15348

Men hvilken af dem skal jeg så bruge?

20 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lindberg, 22. oktober 2009 kl. 14.10

8.2–17 syltede grønne tomater, kan jeg anbefale.

Smager dejligt til hakkbøf, frikadeller, medister etc.

21 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. oktober 2009 kl. 16.21

Sidste år lavede jeg 8.2–17 af de grønne 2mater. Den opskrift er bare god. Det er alt rigeligt bare at prikke dem med en gaffel.

22 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 23.28

Apropro grønne tomater, så er der en amerikansk film, som også hedder stegte grønne tomater. Jeres forslag kan næppe være lige så kedeligt som filmen...

23 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Christensen, 23. oktober 2009 kl. 14.40

Når vi har grønne tomater i friland er det svært for mig at forstå at i beskriver det som i gør,kikker hvad andre skriver hvad er jers egen måde
min er sammel alle tomater røde og grønne i en kurv og stild dem hvor der er både varmt og koldt så sker modningen ganske langt- somt og for længer jers røde tomater meget længe

24 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Christensen, 23. oktober 2009 kl. 14.40

Når vi har grønne tomater i friland er det svært for mig at forstå at i beskriver det som i gør,kikker hvad andre skriver hvad er jers egen måde
min er sammel alle tomater røde og grønne i en kurv og stild dem hvor der er både varmt og koldt så sker modningen ganske langt- somt og for længer jers røde tomater meget længe

25 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 23. oktober 2009 kl. 17.43

Ok til spørgsmål 24.

Jeg har lidt svært ved at gætte på, hvad du skriver, men tror at vide, at du beskriver at de modnes hvis de samles i en kurv? Dette er netop essencen af hvad der skal til-nemlig ethylen som modner frugter der samles tæt!

26 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 18.02

Men man opnår ikke den solmodne smag. De kommer til at smage som spanske tomater, købt i januar...af ingenting.

27 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. oktober 2009 kl. 20.25

Derfor er det bedre at lave dem til syltede grønne tomater, det smager da af noget.

28 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 21.21

Min kone har faktisk lige brokket sig over at der stor en skål med tomater, så jeg bliver nok nød til at prøve din opskrift.

Jeg må derfor på jagt efter en medister på tilbud...

29 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. oktober 2009 kl. 21.45

Er det en ny ret – tomater i pølseskind.

30 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 12.10

Det minder mig om dengang Tv avisen fik fremstillet grønne pølser, i stedet for de røde, som man mente indhold skadelige stoffer, og serverede dem for nogle tilfældige, der kom på en pølsevogn.

Uden at sige noget blev de serveret og bag efter blev de spørgt til den nye farve. Der var kun 1 ud af 8 mennesker som frivilligt satte tænderne i dem. Resten forlangte en anden med det samme og gerne den røde. Det fortæller bare, hvor tradition- bundet vi er når også det gælder madvarer. Jeg tror ikke at den grønne medister vinder inpas i familien, så kan den være nok så sundt.

31 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Christensen, 24. oktober 2009 kl. 12.32

30 af 30
mon du nogen sind har smagt noget af det du skriver
prøv din egen opskrift til tomater der skal blive røde
det vil vær dejligt

32 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 12.45

Sorten, som jeg har overskud af er Marmande og den bliver ofte meget melet. Jeg tror at jeg vil prøve mig frem.

Hvad er jeres favorits sorter?

33 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 20.55

Søren.

Du ved hvad jeg sværger til indenfor tomater. Jeg har prøvet mange forskellig e igennem årene, men Kirsebær tomaten på friland er afgjort den bedste, sød og krydret smag og utrolig hårdfør. I år havde jeg på een plante 125 tomater. Mailer dig lige et foto af tomat plantagen.

34 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 10.27

Mine tomater har ellers taget farve i de seneste dage og er nu både sur og kedelige. Jeg er bange for at de kommer i komposten.

Jeg tror at jeg vil prøve money maker

35 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2009 kl. 10.36

Sidste år havde jeg 2 planter af mony maker, de smagte ikke af en dyt efter min mening. Har du motaget mit foto, jeg har udu i Outlook.

36 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. oktober 2009 kl. 10.50

Moneymaker er meget kedelig i smagen, jeg havde den i år og er ikke én jeg vil have igen.

Kirsebærtomat + Rosada er helt klart vinderen blandt alle ;-) Og dem jeg vil satse på de næste mange år...

37 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 11.56

Hvor finder i frøene henne?. Jeg må indrømme at jeg har købt billig ind af frø, i Lidl i år for at gå efter det mest hårdføre sorter. Bl.a. fik jeg sat en del gule bønner, som smager af ingenting, men store og flotte var de.

Min far har været begejstret for money maker i nogle år, men den sort jeg skal have her hjemme i haven, skal være en frilandssort, da mit drivhus står lidt dumt i haven. Det står på nordsiden af huset og får kun nogle få timer syd sol.

38 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. oktober 2009 kl. 13.16

Søren Duus: Jeg var så heldig at få frø fra Kirsebærtomat af Mogens ;-) Og til min store dumhed har jeg fuldstændig glemt at gemme nogle til næste sæson ;-/

Rosada fandt jeg i år i Bauhaus – jeg spirede stort set alle mine tomater selv – men de købte voksede sig også flotte. Så næste år køber jeg, i hvertfald, Rosada i Bauhaus igen.

Rosada er en krukketomat, dog stod mine i plantesække.

39 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 14.29

Den vil jeg lige notere mig.

40 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2009 kl. 17.43

Til Lise D.

Var der ikke noget med at din fader fik nogle kirsebærtomat planter hvor du kan få frø fra. Eller skal du have en ny forsyning herfra, jeg har en god del frø endnu.

41 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. oktober 2009 kl. 19.34

Det er rigtigt – Rosada smager helt vildt godt! Jeg har selv haft den i drivhuset de sidste par år, og i år er den blevet 3 m høj og giver stadig tomater.

Jeg har købt den hos Gartneri Toftegaard – desværre er det en F1, så man kan ikke helt vide, hvad der kommer ud af at tage frø fra den. Men det skal da prøves alligevel!

42 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 23. november 2009 kl. 17.41

Jeg har lige syltet 5 kg grønne tomater efter opskriften "sødtsyltede grønne tomater" i Tørsleffs grønne syltebog, som anbefales længere oppe i tråden. Helt enig det er en "må have" i køkkenet. Det er dog min erfaring, at det er synd at spise dem de første par måneder - det er som om krydderierne skal have lov at sætte sig.

Jeg har en sød gartner i nærheden, hvor jeg får lov til at tage alle de grønne tomater jeg vil have, når vi når slutningen af oktober. Prisen er et par glas retur med syltede tomater.... så det er en god handel!

Monymaker købte jeg som frø hos Bjarnes frø og planter - han har et solidt udvalg!

43 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 1. december 2009 kl. 18.06

Jeg er helt vild med "tigerella". Den er meget krydret og lækker. Til næste år vil jeg supplere med "rosada". Det er nelmig godt at have flere sorter, da de helst ikke skal modne samtidig.
Jeg er enig i at "moneymaker" ikke smager af noget.
men nu vil jeg spørge om jeg kan bruge de sidste par kilo af de grønne tigerella til at lave tomatsovs?
Jeg plejer at skolde og afskrælle de modne tomater og blende dem med krydderier og lidt olie.
Kan man gøre det samme med de grønne? kan de afskrælles på samme måde? eller kan man bare blende dem med skræl på?

Nyt svar til emnet »Grønne tomater – kan de bruges?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Grønne tomater – kan de bruges?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider