Forum

Hvilket drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Andreasen, 20. maj 2008 kl. 7.54

Hej alle prøver lige med en ny overskrift, for det kan da ikke passe at ingen har erfaring med disse drivhuse?

Jeg går og overvejer at anskaffe mig et drivhus på 8,3 m2. Men er total i vildrede med, hvad jeg skal vælge. Her tænker jeg på kvaliteten samt muligheder for reservedele.

Jeg har overvejet følgende modeller Juliana Compact 8,3 m2, Vitavia Merkur drivhus 8,3 m2 eller et Halls Universal 108 8,3m2 alle 3 modeller med glas. Hvilket et mener i er bedst, eller er de lige gode/ringe. Håber i kan give mig nogle gode råd, for da der er ca.1500,– forskel fra den billigste (Vitavia Merkur) til det dyreste (Juliana compact) ville det jo være rigtig dumt ikke at spare de penge, hvis de nu er lige gode.

Har også lige et spørgsmål mht. Montering, jeg overvejer at støbe en sokkel i lega-blokke, således jeg kan få lidt mere højde indvendigt. Men hvordan forankrer man så drivhuset til den?

Ser frem til at høre fra jer

P.S Er det for øvrigt for sent på året at etablere nyt drivhus?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 23. maj 2008 kl. 14.44

Hej Steen,
better late than never :-)

Det er tre gode drivhuse, du kigger på. Her er de væsentligste forskelle:

Julianas Compact har en sidehøjde på 123 cm. Hvis den har efternavnet Plus (altså Compact plus), så betyder det, at den har en dobbelt skydedør.

Halls Universal 8,3 har en enkeltskydedør og en sidehøjde på 124 cm.

Vitavia Merkur 8300 har ligeledes en enkelt skydedør og en dejlig stor sidehøjde på 135 cm.

Glassene til julianas model er 712 mm brede og 610 mm høje. De to andre modeller har samme glashøjde, men kun en bredde på 610 mm. Dette giver alt andet lige en stærkere konstruktion. Dette er dog ikke helt så væsentligt ved glas som ved polycarboat, der er et meget mere fleksibelt materiale.

Du kan også overveje Vitavia modellen Uranus, hvor du kommer helt op på 151 cm i sidehøjde. Denne model har også dobbeltdør.

Du har fuldstændig ret i, at det er dumt at spare en tusindkoroneseddel, når man tænker på, at medmindre der kommer en vo9ldsom storm, så holder drivhuset let i 20–30 år.

Til dit andet spørgsmål:

Hvis du vælger Uranus, har du måske slet ikke behov for en ekstra høj sokkel. Hvis du tilkøver den passende Vitavia stålsokkel, får du 12,5 cm ekstra højde og kommer dermed op på 163,5 cm.

Hvis du vælger at lave et fundament, så er det en god ide at bruge lecablokke, for de isolerer mod nattekulden i det tidlige forår. Du skal dog være opmærksom på, at du kommer til at lave et højt trin for at kunne komme ind i huset, da bundskinnen under døren jo ellers vil være i vejen.

God arbejdslyst.

Niels

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Andreasen, 26. maj 2008 kl. 7.43

Hej Niels

Tak for dit udførlige svar.

Tror jeg vil købe et Merkur 9,9m2 så, bare lidt en skam at jeg nok ikke kan nå at bruge det i år. Men så ligger det jo klar til foråret. I år må jeg så bare nøjes med mit 5m2

MVH

Steen

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Andreasen, 16. juli 2008 kl. 14.47

Hej igen

Er der nogen der kender til de Eden drivhuse de sælger i Silvan?

Her tænker jeg på om de er gode eller ej? Kan det passe at det er Juliana der laver dem? Hvis ja er det så samme kvalitet?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. juli 2008 kl. 15.23

Hej Steen,
Eden Greenhouses er en fabrik, der ligger i Cheltenham i England. Den ejes af Juliana. Nogle af de modeller, der markedsføres af Silvan bliver fremstillet i England, andre er Juliana-modeller, der markedsføres under Eden-navnet.

Så det er alt sammen ganske udmærkede modeller.

I samme koncern som Silvan finder du Stark, her kan du købe de nye Vitavia-modeller fra OPJ, det kan du også via flere internetbutikker. Vitavia-modellerne har ekstra stor sidehøjde og ekstra hjørneforstærkninger – det er godt tlden danske blæst. Hos Bilka kan du købe AGL.

Alle disse mærker er gode anerkendte produkter.

Mvh
Niels

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hedegaard, 7. maj 2009 kl. 13.11

Har lige købt et vitavia uranus med poly.

desværre fløj døren af og ødelagde et leje i døren. (min fejl var ikke efterspændt ordentligt)

Jeg ringede derefter til opj.dk som er importør og de sendte straks 2 nye lejer.

Det er når man har problemer man ved om man har valgt rigtigt. Jeg kan kun anbefale både service, pris/kvalitet sammenhæng og selve drivhuset

Nyt svar til emnet »Hvilket drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvilket drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider