Forum

Byg selv et Orangeri – erfaringer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 13. februar 2009 kl. 18.00

Hej,

...jeg påtænker at bygge mit eget Orangeri til foråret. I træ eller med profiler.

Er der nogle der har erfaringer med dette, hører jeg gerne nærmere. Evt. byggeplaner, glas/isolering mv. alt har interesse.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. februar 2009 kl. 16.21

Hej René

Vi fik for 5 år siden sammenbygget et uopvarmet orangeri med sydøsthjørnet af et muret hus – profilerne er aluprofiler og glasset termoglas. Vi holder det frostfrit med en ventilator mellem kælderrum (ca 14 grader) og orangeri. I januar har citrustræer det lidt for koldt, men oliven, laurbær, paradistræ og blokke af purløg og persille trives fint ved 4–8 grader.

Og så er det er rigtig godt sted dagligt at kuldepåvirke chiliplanter for at begrænse højdevækst indtil der er tilstrækkeligt med dagslys og varme til at de kan blive plantet ud i større krukker.

Måske kan du finde gode ideer ved at få dit bibliotek til at skaffe
"Drivhusdrømme" af Claus Dalby ISBN-13 978–87–641–0015–0.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 15. februar 2009 kl. 18.06

Hej Lone,

mange tak for dit indlæg.

Det lyder spændende. Jeg har p.t. opstillet et normalt AGL drivhus på 9.9 m2. Dog med den forskel, at det er opsat på en muret sokkel (gasbeton) med 8 cm styropor isolering mod jorden. Soklen er ca. 80 cm dyb, således at man går ned i drivhuset – og deraf får jeg en ståhøjde på over 3 meter.

Jeg bruger det primært til overvintring af div. citrus træer, bananstauder og nogle delvis hårdføre palmer. Der er frostsikring på, i form af hertil indkøbt Bio Green varmeblæser, med no-frost funktion. Blæseren kører dog konstant (bruger 41 watt) så det giver en god gennemluftning. Den henter luft under tagryggen, som den så puster ud i siderne.

Men jeg ville gerne bygge et større Orangeri selv – evt i træ. Har også overvejet at sammenbygge 2 stk. 9.9 m2 drivhuse. Men det skulle også gerne se lidt pænt ud.

Har forøvrigt set det mini orangeri der er til salg herpå hjemmesiden – noget i den retning, bare doppelt så stort ville være perfekt.

Bogen "Drivhusdrømme" købte jeg allerede sidste forår, så den kender jeg udemærket. Me masser af gode idéer...

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 6. marts 2009 kl. 22.10

Jeg har gode erfaringer med at gøre det selv. Det handler blot om at få principperne til at gå op i en højere enhed. Her tænker jeg på afstivning, stormsikring mv.

Det der kan gøre dit drivhus unikt, er netop den hjemmelavede charme. Til mit drivhus – der i øvrigt er nævnt i bogen "Drivhusdrømme" – fik jeg lavet en cresting (tagrygsudsmykning), der netop satte mit eget personlige præg på drivhuset. Jeg fik den skåret ud i aluminium af en laserfræser/skiltemager.

Du kan evt. se mere om mit trædrivhus og cresting'en her: www.blogpro.dk/?p=45 hvor jeg viser hvordan mit eget drivhus blev til.

– Kenn

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 11. marts 2009 kl. 20.30

Hej René

Prøv også et besøg på min hjemmeside www.Traedrivhuset.dk

Der er måske lidt inspiration at hente.

Mvh Peter

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 11. marts 2009 kl. 20.39

Hej Kenn,

...tak for dit link, jeg har været inde for at se bloggen, og det ser jo nemt og spændende ud hvad du har lavet.

Tak for info ;o)

mvh.

René

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 11. marts 2009 kl. 20.41

Hej Peter,

...jamen det er præcist sådan et drivhus jeg gerne vil bygge.

Hvad har det kostet i træ/andre materialer?

Kan det betale sig at bygge selv, i forhold til at købe fra f.eks. pavillion.dk?

Har du tegninger/byggeplaner, som jeg evt. kan få en kopi af?

Mvh.

René

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit Straarup, 22. juli 2010 kl. 10.18

hej kenn den flotte ryg på jeres drivhus er det noget du evt kan vejlede eller hjælpe mig med at få da den er så flot at den bare ikke kan unværes de bedste hilsner majbrit

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 22. juli 2010 kl. 10.54

Hej Majbrit
Jeg tillader mig at svare på dit spørgsmål, som du har stillet til Kenn.

Kenn har lavet denne vejledning:
www.blogpro.dk/drivhuset/cresting/

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit Straarup, 22. juli 2010 kl. 11.38

Hej Jesper tusind tak for hjælpen håber så jeg kan finde ud af det.

de bedste hilsner majbrit

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. juli 2010 kl. 13.09

Rene, hvor lyder det dog spændende! vigtigt er det i hvert faller, at orangeriet suger så meget sollys til sig som monne være det muligt. Vintertemperaturen skal dertil holden på mindst 5 grader. Hvilke træer påtænker du at opbevarer i et sådant orangeri?

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Byg selv et Orangeri – erfaringer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Byg selv et Orangeri – erfaringer?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider