Forum

Poly tunnel- hvor?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 26. november 2009 kl. 23.39

Jeg vil gerne have fat på en rimelig størrelse poly tunnel i stedet for et drivhus- men hvor kan man købe dem i dk? Altså i omkring størrelse 12m2?

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. november 2009 kl. 23.45

Hej Johanne -

Ved ikke, om de findes i små størrelse i DK - men det er ikke uhyggelig dyrt at bestille fra England. Prøv at lave en søgning og se, hvad der dukker op.

Der er rigtig mange derovre, der har dem...

Mvh
Anja

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. november 2009 kl. 18.25

Hej Johanne

Hvis du vælger et på de ca 12 kvm, skal du nok spørge din kommune og dette betragtes som et skur. Der er nogle regler for skure og drivhuse, der er over, 9,9 kvm og som man skal ansøge om at måtte sætte op i haven .

Hvis det kan pilles ned og pakkes væk, tror jeg ikke lovgivningen gælder her. Men har du nogle krakilske naboer er det meget godt at være opmærsom på disse regler .

derimod bor du lang ude på "bøh-landet", hvor kommunen aldrig kommer ville jeg nok bare sætte det op .

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 27. november 2009 kl. 21.56

Det går nok der hvor jeg bor, lidt ude på landet i en mindre by. Meningen med en poly tunnel er jo netop også at den kan flyttes.

Men jeg mangler stadig en forhandler? Er der virkelig ingen der kender en?

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. november 2009 kl. 23.25

For nogle år tilbage var der en hollænder, med et special navn, der solgte dem i Danmark , via en dansk hjemmeside, og disse kunne bygges op på forskellige måder, men jeg mener ikke, at de var flytbare . Han annonceret bl.a i Gartnertidende tilbage i 1990, hvor jeg gik på Vilvorde .

Man kunne godt pille dem ned, hvis man ville flytte dem, men det var et større arbejde . De var iøvrigt væsentlig billigere end almindelige drivhuse . Og mange planteskoler brugte dem , da de kunne opbevare sarte planter for vinteren .

Alderhviles planteskole har nogle stående som efterhånden er en del år gamle og som har stået der i mange år .

Carsten fra Solsikken.dk havde også et . Om han stadig har det vides ikke . Måske kan han oplyse hvor han har fået det fra i sin tid .

En anden mulighed er Den økologiske have i Odder, som jeg tror kunne hjælpe dig, men det er over 15 år siden jeg var der sidst .

Du kan ringe til Garta i Odense og spørge om de kan hjælpe med flere oplysninger, via dette links

www.garta.dk/da-DK

så er der kun en mulighed tilbage og det er at kontakte bladet Gartner tidende via linkset og spørge om han eller andre annoncer med disse drivhuse .
www.danskgartneri.dk/Publikationer/Gartner_Tidende.aspx

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. november 2009 kl. 23.34

Jeg har i mellemtiden fundet min gamle opgave frem og kan oplyse dig at den hollandske forhandler hedder Jeep Veen Houwer og han eksistere stadig , men det er nogle større drivhuse han sælger i dag ,end dengang. Måske kan han hjælpe dig videre med en løsning .

Held og lykke.

www.jeepplastic.dk/default.asp?hmid=7

Jeep Veenhouwer- Gartnere og gartnerier, artikler for
Birkemosevej 57, 5471 Søndersø64 89 20 68

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. november 2009 kl. 11.26

Der er plast tunneler til salg på nettet, måske kan du finde et firma, som vil sende til DK - hvis du tør kaste dig ud i det med så stort et projekt. Her er to par eksempler, men det er da dyrt i forhold til et rigtigt drivhus - og så skal plastdækket skiftes med års mellemrum. Måske er det grunden til at der ikke er danske forhandlere

www.twowests.co.uk/TwoWestsSite/category/TUNNELS%5FPOLYTUNN.htm

www.polytunnels.com/

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. november 2009 kl. 12.19

Engelske pund er for øjeblikket på kr 8,1869 så 409 pund er omregnet til danske kroner 3348,- og så kommer fragten oveni . Måske kan det løbe op i en samlede pris på
kr. 5 - 6.000,- inden du har det hjemme . Sker der en skade under fragten kan du risikere at have en masse bøvl ud af det .

For lidt mere kan du købe et drivhus på omkring 9,9 kvm . Som jeg tror vil kunne klare de storme , som vi havde forleden frem for det du er ude efter . Desuden vil det være nemmere at få reservedele, hvis du eksempelvis valgte et Juliane-drivhus . Som dels var lovlig at sætte op .

Min erfaring siger mig at jo større drivhuse hobby-gartneren får, jo mindre udnytter han/hun den plads de har til rådighed.
Ofte ligges der flere fliser eller slæbes flere havemøbler og store planter ind og på den måde for det fyldt med mange andre ting . Jeg ville hellere ikk være god til at udnytte pladsen, for også jeg ville have mange andre ting derind .

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. november 2009 kl. 13.51

ja - jeg synes jo ikke, at drivhuse kan blive for store...

Jeg købte selv et på lidt over 20m2 sidste år og bruger stadig det lille ekstra på 6 m2 til et par planter, som ikke kan være i det store...

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. november 2009 kl. 14.06

Jeg selv ville også gerne have et stort et men har ikke pladsen til det . Men jeg ville nok ikke bruge det optimalt med hensyn til pladsen .

Men prøv og skriv til dem i England og spørg om der er en forhandler i Norden (allerhelst i Danmark eller Sverige) . Så man havde mulighed for at hente det selv eller få reservedele .

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 28. november 2009 kl. 19.47

Tusind tak!

Jeg vil ikke købe et drivhus på nuværende- jeg ved hvilket et jeg vil have, men jeg regner ikke med at blive boende i mit nuværende hjem mere end et par år, så jeg synes det vil være træls at bruge en masse tid, penge og energi på at opføre et drivhus- som man så ikke får glæde af.

Og 310 pund for en tunnel på 13,5 m2- det synes jeg da sådan set ikke er dyrt? Det er ca. 2500kr. Og når jeg flytter om nogle år kan det hele pilles ned og flyttes. Jeg synes poly tunneller er smarte, men nu læser jeg også meget litteratur fra England hvor de er udbredte.

Jeg vil lede videre

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. november 2009 kl. 13.35

Hvis du bruger googles oversætter så kan du som oftest via enkelte stikord finde hjemmesider, som enten er forhandlere af drivhuse eller andre , som har bygget sig et .

I går skulle jeg selv finde en illustration, som viser
"beskæring af buske" og søgte på denne sætning og bag efter gik jeg op i billeder og kunne der finde frem til illustrationen .

Tidligere har jeg fundet mange sjove ting, fra bl.a. Sverige.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 1. december 2009 kl. 18.14

hej du kan google, hoophouse og få ideer til hvordan du kan lave et selv.
Her er en side fra canada hvor man får vist det skridt for skridt og tilmed får en indköbsliste med det der skal til.
www.albertahomegardening.com/how-to-build-an-inexpensive-hoop-style-greenhouse/

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 3. december 2009 kl. 10.02

Mads fantastisk hjemmeside- men hvor pokker kan man finde den slags plastik?

Flot er det og tak for linket

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. december 2009 kl. 11.16

Hej Johanne

Jeg vil godt give dig ret i, at 6mm plastfolie nok blive svær at finde. Dampspærre er 0,2 mm tyk, og den holder kun 1-2 år i sollys. Man bliver nok nødt til at finde en professionel plastfolie til formålet.

Eneste danske firma, jeg lige kan finde, som sælger folie til drivhuse er dette med denne folie:

Solar EVA folie: 3 lags folie med en tykkelse på 180 micron. 4 års garanti mod solnedbrydning. Normal holdbarhed mellem 6 - 10 år.
www.jeepplastic.dk/default.asp?kat=1&hmid=2

Hilsen Karna

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 13.17

Prøv dem her i Herlev . De laver bassin folier og andre folier .

www.icopal.dk/upload/Products/423A3EC4EF009365C12574A9002CC66E/afsnit7_august%202008%20UP.pdf .

Hvis ikke , så prøv HAKI stilladser. De sælger også byggefolier , som man sætter uden på stilladset . Det kan være at du kan hente nogle rester byggefolier , fra et netop afsluttet byggeri i nærheden af din bopæl .

Mange folier er ikke mere end 20 my tykke og et bassin folie er ca 1,2 mm tyk . Ved at søge på Google.dk under byggefolier, afdækningsplast og pressinger mv. får du mange muligheder .

Der findes også nogle pressenninger, der er forskærket med nogle tråde inden i . Hvis du tager "den store tegnebog frem" kan du her købe det som du står og mangler

www.dancovershop.dk/?gclid=CPX70qmfup4CFQ003goduh1Mkg Se på siden under telte .

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 3. december 2009 kl. 18.51

Jeg tror ikke det er 6 millimeter (eller var det 12?) men måske snarer my og det passer også bedre...

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. december 2009 kl. 19.08

Var lige en tur forbi den canadiske blog - og havde jeg ikke lige investeret vildt sidste år, var jeg da helt klar til at kaste mig over en poly-tunnel!

Meget spændende - måske skulle man overdække resten af haven....

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 17.19

Bassin folie er 1,2 mm. Det skal det være. Til gængæld er det ikke til at bære rundt på og vejer som bare pokker .

Men hvad med at skrive rundt til de forskellige og så forhøre sig, med hensyn til tykkelse og priser . Jeg tror at det største problem ligger i at de bliver delvis nedbrudt af solen og derfor skal udskiftes jævnligt . Den økologiske have har lavet flere drivhuse bl.a et Dome-drivhus , hvor det er beklædt med plast .

Dome drivhus : images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.ecogarden.dk/billeder/dome-med-sti_2.jpg&imgrefurl=http://www.ecogarden.dk/paa_besoeg/haverne/vaeksthusdomer.html&usg=__dQMTln5Ln6u_5I9gsfmbGyLeDyM=&h=300&w=425&sz=119&hl=da&start=5&um=1&itbs=1&tbnid=envonwV4-9VtSM:&tbnh=89&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Ddome%2Bdrivhus%26hl%3Dda%26sa%3DN%26um%3D1

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. december 2009 kl. 18.13

Hej Johanne -

her er lidt at vælge imellem:

www.letsgogardening.co.uk/Shopping/Polytunnels.htm

mvh
Anja

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. januar 2010 kl. 16.17

Jeg kom lige forbi et sted, hvor man kan købe folie beregnet til polytunnels i store bredder - op til 14 m bredde og folien er på 720g (0,18 mm)

www.lbsgardenwarehouse.co.uk/recno/1/Standard-720g-Clear-Polytunnel-Cover-PRDR%2DUV/

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2010 kl. 18.46

Sjovt - jeg er lige ved at bestille små urtepotter hjem derfra...

Jeg har jo fået lavet alt for mange planter og mangler lige en mellemstørrelse potte til dem, og det er ikke lykkedes for mig at finde sorte, firkantede potter herhjemme - kun de helt tynde, og dem skal det ikke være.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theis S., 4. februar 2010 kl. 14.25

Hvor stort må drivhuset være?

Fandt dette på julianas hjemmeside:

Et godt råd er: Køb ikke drivhuset for småt. Jo større drivhus, jo mere plads til både planter og drivhusejer og dermed også langt bredre trivsel

Mange mennesker tror fejlagtigt, at der kræves byggetilladelse, hvis drivhuset skal være større end 10 m2. Dette gælder ikke længere. Drivhuse er omfattet af bygningsreglementer for småhuse, hvori der bl.a. står:" Når garager, carporte, udestuer og overdækkede terrasser ikke er over 50 m2, kan de nu opføres, uden at der først skal søges om byggetilladelse". Men byggeriet skal anmeldes til bygningsmyndighederne, som har 14 dage til at reagere i. Dog skal der søges om byggetilladelse, hvis du montere drivhuset til dit hus, ligesom en udestue.

Disse regler gælder for drivhuse, der opføres ved enfamiliehuse i byzone. Har du en anden boligform, bør du henvende dig til bygningsmyndighederne, inden du påbegynder arbejdet. Der kan være specielle regler lige der, hvor du bor.

/kilde: www.juliana.com/00028/00057/00069/

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. juni 2012 kl. 0.33

Jeg faldt lige over denne bog i en svensk netbutik - og kunne huske den her tråd om polytunneler

Bogen hedder: The Polytunnel Handbook

www.sneckenstrom.se/art-1.asp?id=123&iPageID=34

Nyt svar til emnet »Poly tunnel- hvor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Poly tunnel- hvor?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider