Forum

Tomat sorter – hvad skal man vælge

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 22. marts 2010 kl. 14.25

Tomat sorter
Nu skal vi jo snart igang igen :-) i drivhuset så ville lige høre om jeres erfaringer med de forskellige sorter.
Jeg har tænkt mig at ville have 2 x cherry, 2 gange cocktail samt en enkelt alm tomat.
Hvilke erfaringer har I med de forskellige sorter, jeg vil gerne have et godt udbytte samt gode smagfulde og saftige tomater i alle 3 katagorier.
glæder mig til at høre jer alles erfaringer med de mange forskellige sorter
mvh
Thomas

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 22. marts 2010 kl. 14.44

kig på gartneri toftegaards hjemmeside. der bestiller jeg tomatplanter hvert år. de er suveræne i smag og kvalitet
De har netbutik

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. marts 2010 kl. 15.11

Jeg har de sidste 2 år haft cherry "Favorita" i drivhus med særdeles godt resultat. Men smag og behag? :-)

Det har været planter fra Toftegård, og de har været rigtig gode.

Mvh. Hans

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 22. marts 2010 kl. 16.14

Jeg vil nu anbefale dig at så dem selv. Det er meget let, og MEGET billigere end at købe til overpris hos gartneri toftegaard - 40 pr. plante + forsendelse på 180 kr :/

Og så er det jo også lidt sjovt at starte helt fra bunden med et lille frø, og ende op med kæmpe planter der bugner af modne tomater.. men det er jo bare min mening..

Cocktail tomater er bare et 'fancy' navn for cherrytomater.
Så du vil egentligt dyrke 4 cherrytomater, og 1 mellemstørrelse tomat?

Her er mine bud på nogle gode tomater, som det er til at få fat i frø af:

Jeg vil anbefale dig at skifte en af cherrytomaterne ud med en bøftomat. Det kunne fx. være "Brandywine, Sudduths" (eller en anden Brandywine), der regnes for at være en af de mest velsmagende tomatsorter i verden.

Af alm. tomater kunne "Dansk Export" være et bud (men der findes tusindvis af sorter i den kategori, jeg nævner bare en der er let tilgængelig). Frø til denne sort kan købes i de fleste havecentre, bilka og andre butikker der forhandler Weibulls frø.

Af cherrytomater (eller cocktail) er en af mine favoritter helt klart SunGold F1 (frø kan købes samme steder som Dansk Export). Den eneste ulempe ved denne sort er at det er en F1, så du kan ikke selv tage frø af den.
En anden god sort er Black Cherry (der ikke er en F1 hybrid, du kan derfor selv gemme frø af), det er en dejlig lille lilla/brun/sort tomat.

Men som jeg nævnte tidligere, der findes tusindvis af forskellige sorter. Så kig lidt rundt på nettet og se hvad der findes. Du kan evt. starte med den danske side www.barney.dk

Held og lykke med det!

Mvh.
Søren

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 22. marts 2010 kl. 16.39

Hej Søren
Et spørgsmål melder sig med det samme. Hvis man sår selv, prikler ud osv, hvordan er det så med de planter man selv har sået set overfor planter man køber. Jeg har bare hørt at de planter man selv sår er mere sarte set i forhold til dem man køber. Jeg har på ingen måde nogen problemer med at så selv, det gør jeg med så meget andet.
Hvilke erfaringer har folk med såede planter set i forhold til købte planter til udplantning?
mvh
Thomas

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 22. marts 2010 kl. 17.21

Der er ingen forskel, faktisk har planter du har sået selv tendens til at klare sig lidt bedre end dem du køber (det er i hvert fald min erfaring).
Planter du køber er bliver masseproduceret i store drivhuse, hvor de bliver forkælet i alle ender og kanter (med gødning, kunstigt lys, insektbekæmpelse osv.)
Så når de kommer ud i vores mindre ideelle forhold, er det klart at de lige skal vende sig til det. Nogle gange kan de blive sat voldsomt tilbage - det er dog sjældent.

Derimod voker de planter vi selv så bare derudaf!

Og så er der jo også det med indkøbte, færdige planter, at du nogle gange får mere med hjem end du betaler for. Fx. spindemider, bladlus, div. snegleæg i jorden og andre herligheder - Dette undgår du også ved at dyrke selv.

Så alt i alt, jeg kan kun se fordele ved selv at så. Og da specielt, når vi snakker om noget så nemt som tomater :)

Mvh.
Søren

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. marts 2010 kl. 18.20

Hej Thomas -

der kan nu godt købes tomatplanter andre steder end hos Toftegaard - f.eks. er Bilka og andre begyndt at have en del forskellige sorter, og jeg synes måske, at det er lidt vildt at gå i gang med at så, når du kun skal bruge 5 planter...

Men bor du i nærheden af Toftegaard, vil jeg da helt klart anbefale at tage derned - de har det største og mest spændende udvalg, og de er rigtig gode til at rådgive om, hvad man skal købe.

Du kan evt. også tage en tur ind på deres hjemmeside og læse om sorterne, så du kan få en idé om, hvad der kunne være lækkert at dyrke, og så kan du sikkert finde frøene på nettet:

www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp

For resten, Søren - Cherry- og cocktailtomater er ikke helt det samme. Cocktailtomaten er større end cherrytomaten...

Mvh
Anja

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 22. marts 2010 kl. 19.38

hej anja og søren
tak for alle ideerne det er dejligt at høre nye input. Faktisk besøgte jeg toftegaard sidste år, men det var for at købe citron chili, som jeg så selv dyrker videre på i år. Syntes toftegaard er meget dyr, og det må jo være muligt at finde planter og frø andre steder. bor selv tæt på anchers plantecenter ved karlslunde som jeg er meget tilfreds med. det jeg søger er info om diverse sorter, det er jo en hel jungle af navne osv, det var egentligt det jeg var mest ude på at få noget info om.
Forresten er der nogen der ved hvor langt tid at frø kan holde sig, frøposer indeholder jo ofte til mellem 10 og 30 planter.
mvh
Thomas

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 22. marts 2010 kl. 20.24

Jeg har sået frø fra 1985 i år, 5 ud af 5 frø spirede :)
De var så også fra Nordisk Genbank, og vakuumpakket og frosset i specielle poser - men alligevel ret imponerende at de spirede så godt efter 25 år.

Normalt holder tomatfrø en fin spireevne i 5 år, men hvis du opbevarer dem i en plasticpose i køleskabet er 10 år overhovedet ikke urealistisk. En af mine venner i USA har spiret 22 år gamle frø, der bare havde være opbevaret ved stuetemperatur.

De ældste tomatfrø der er blevet 'genoplivet' (af privatpersoner) var ca. 70 år.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. marts 2010 kl. 19.29

Hej Thomas
Jeg vil også tilslutte mig at det er sjovest at så selv. Planterne kan godt blive lidt ranglede, når man som jeg kun har vindueskarme og det er nok forskellen på dem og de købte.
Men det betyder ikke så meget, da man kan plante tomater langt nede i jorden. Stænglen slår simpelthen rødder.
Jeg ville ikke undvære Brandywine - men sidste år glemte jeg at ta frø, så måske må jeg undvære dem i år. Der er sket noget med mine gamle frø.

Jeg tror det er ret forskelligt hvordan de forskellige sorter falder ud alt efter dyrkningsforholdene. Sidste år fik jeg nogle frø af en bekendt. Det er nok den usleste tomat jeg har dyrket:-) Jeg har også prøvet San Marzano, den blev ligeså tør som et viskelæder og er meget bedre på dåse!
Så er man glad for at man ikke kun har satset på den ene.

Men jeg savner altid en mellemstor tomat. Får sået for mange af de små, selvom sungold er enormt lækker, så er det også rart med mere end én mellemstor, mens man venter på at Brandywine modner. De kan blive ligeså store som en kasserolle, f.eks. lavede jeg en bradepande tomatpizza med én tomat. De fleste bliver nu mindre end det. Men de er spektakulære og det er nu rart at de ikke kun ligner dem fra Brugsen. Og lækre.

Hvad bruger du tomater til? Hvis du godt kan li tomatmadder, er det lidt enerverende at stå og skære 30 bittesmå cherrytomater ud, ligeledes hvis du ynder græsk tomatsalat, der skal du måske bruge 50, men hvis du bare hapser dem eller bruger dem i almindelig salat er det ligemeget. Hvis de skal i børnenes madkasse er cherrytomater formidable og kan pakkes i hobetal uden at splatte ud.
Madtomater er de bedst til i Italien, tror jeg.
Hvis dine smagsløg ikke er meget forfinede kan du også satse på en af de cherrytomater der giver kollosalt stort udbytte, de smager næsten ligeså godt, og på hver ranke sidder der 30-40 tomater. Det er jo herligt i sig selv.
Men jeg er kun amatør.
Held og lykke, du finder garanteret din egen foretrukne fordeling.
venlig hilen Anne-Mette

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. marts 2010 kl. 19.32

PS: Jeg mangler også at finde en mellemstor favoritsort.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. marts 2010 kl. 19.22

Hejsa - jeg har i år droppet at så selv! Mpske det tog overhånd sidste år hvor hele husets vindueskarme var fyldt til bristepunktet med små planter ;O)

Jeg har et mindre drivhus på 7,5 m2, jeg har plads til 4-6 tomatplanter. Sidste år havde jeg 9 forskellige sorter, cherry, coctail, bøf, blomme og alm. tomat.

Min absolutte favorit indenfor cherry'er er kirsebærtomat og sungold - de to sorter minder utrolig meget om hinanden.
Og favoritten når det kommer til blommetomater er klart Rosada!

I år køber jeg planterne - jeg har haft stor succes med dem fra Bauhaus, Plantorama har også et ok udvalg, og så er der Silvan, Bilka, Jem & Fix mv.

Men så selv orker jeg ikke, og ikke for så lille et antal. Jeg synes ikke de selvsåede blev bedre, fremfor de købte.. men du må prøve dig frem :-)

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. marts 2010 kl. 19.24

Her er lige et billede - Kirsebærtomaterne gik helt agurk ;O)

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 29. marts 2010 kl. 9.57

Jeg vil takke alle for de mange dejlige input. Må indrømme jeg er blevet varm på tanken om at så selv da alle de små planter er så hyggelige i de sma minidrivhuse samt i vindueskarmen. Mit problem er bare, at jeg kun har et meget lille drivhus så det vil være et overkill at plante for mange, og da frø poser indeholder frø til mange planter så vil jeg i hver enkelt pose have til flere år.

En kommentar til priser på planter, jeg går ud fra at der er stor sammenhæng imellem pris og kvalitet. Har fx lige set at Jem og Fix sælger planter til 6,5 kr pr plante. utroligt billigt, men går stærkt ud fra, at pris og kvalitet går hånd i hånd her som med alt andet.

mvh
Thomas

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 29. marts 2010 kl. 9.57

Jeg vil takke alle for de mange dejlige input. Må indrømme jeg er blevet varm på tanken om at så selv da alle de små planter er så hyggelige i de sma minidrivhuse samt i vindueskarmen. Mit problem er bare, at jeg kun har et meget lille drivhus så det vil være et overkill at plante for mange, og da frø poser indeholder frø til mange planter så vil jeg i hver enkelt pose have til flere år.

En kommentar til priser på planter, jeg går ud fra at der er stor sammenhæng imellem pris og kvalitet. Har fx lige set at Jem og Fix sælger planter til 6,5 kr pr plante. utroligt billigt, men går stærkt ud fra, at pris og kvalitet går hånd i hånd her som med alt andet.

mvh
Thomas

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 29. marts 2010 kl. 12.12

Hej Thomas, som jeg skrev tidligere kan tomatfrø holde en god spireevne i op til 5 år.
Så du kan fint så 1-2 stykker af hver sort i år, og gemme resten til de næste mange år :)
Og en pose tomatfrø med 15-30 frø koster normalt mellem 10-25 kr.
Så selvom du kun har brug for nogle få planter, er det stadigt billigere at så selv.

Og hvis du køber frøstabile sorter (altså ikke F1 sorter som "Gemini" og "Elin"), behøver du ikke en gang at gemme de samme frø i 5 år - så kan du selv tage frø år efter år. Og på den måde, blive ved med at have friske frø af sorten, så længe du gider at dyrke den.

Hvor mange m2 drivhus har du?

Genposter lige mit tidligere indlæg hvis du ikke så det:

Jeg har sået frø fra 1985 i år, 5 ud af 5 frø spirede :)
De var så også fra Nordisk Genbank, og vakuumpakket og frosset i specielle poser - men alligevel ret imponerende at de spirede så godt efter 25 år.

Som sagt holder tomatfrø en fin spireevne i 5 år ved stuetemperatur, men hvis du opbevarer dem i en plasticpose i køleskabet er 10 år overhovedet ikke urealistisk. En af mine venner i USA har spiret 22 år gamle frø, der bare havde være opbevaret ved stuetemperatur.

De ældste tomatfrø der er blevet 'genoplivet' (af privatpersoner) var ca. 70 år.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 29. marts 2010 kl. 13.04

Hej Søren
jo læste med interesse dit indlæg. Mit drivhus er et lille et desværre pga pladsmangel på grunden har jeg kun et vægdrivhus, IDA 3300 med sokkel. Så vel kun ca 3,5 kvm. Har plads til 4 plantekasser samt lidt ekstra diverse chili osv. Så jeg har kun plads til 5 tomatplanter og et par agurk. Også derfor jeg gerne vil have lidt men GODT. Sidste år havde jeg 5 tomater og 3 agurker samt diverse peber på terassen og chili. Det er absolut max hvad der er plads til.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2010 kl. 17.23

Som jeg vist har skrevet før - jeg ville helt klart købe planter, når det ikke drejer sig om flere - selv med Toftegaard-priser er det ikke en formue, og de skal jo nok tjene sig hjem....

Får I brugt alle agurkerne? Jeg synes, at 3 planter lyder af ret meget - ville nok udskifte de to af dem med flere tomater, hvis det var mig!

Mvh
Anja

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 29. marts 2010 kl. 17.36

Ja, det kan nok bedst BETALE sig at købe planterne.
Men det er meget hyggeligere at dyrke dem selv, hvis man altså har det sådan og gider. Det er simpelthen en smagssag, hvor "hjemmelavet" man synes det skal være.
Når man selv sår, kan man også selv vælge sort - og udveksle frø med andre tomatdyrkere.
Jeg synes vældig godt om de helt almindelige røde chilier fra supermarkedet - ikke piri piri eller voldsomt stærke.
Man tager bare frø fra dem og sår. Planterne er flotte og giver et godt udbytte - og chilierne er mere anvendelige end de meget hidsigt stærke sorter, jeg også har dyrket.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 29. marts 2010 kl. 17.37

Kan man få for mange agurker? Familie og naboer er altid vældig glade for overskuddet. - Hvis der er noget.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 29. marts 2010 kl. 18.06

Anne-Mette: Endeligt et fornuftigt menneske! :D
Hvis man stiller alt op i penge og tid, så er der altså ikke ret meget havearbejde der kan 'betale' sig. Vi har vel have, fordi vi synes at det er sjovt? Det har jeg i hvert fald..

Anja Egeriis: Vil du ikke nok forklare mig, hvorfor du ikke mener at man kan nøjes med at starte 4-5 planter selv?
Giv mig 1 god grund, som jeg ikke allerede har argumenteret imod..

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2010 kl. 22.45

Hehj Søren -

Selvfølgelig kan man da lave helt ned til en plante, hvis det er det, man vil - jeg har da vist ikke skrevet, at man ikke kan?

Jeg siger bare, at med det udvalg af lækre sorter, man kan få, så ville jeg ikke selv gøre det for så få planter!

Og så har jeg åbenbart udtrykt mig dårligt, for jeg er da totalt ligeglad med, hvad der kan betale sig i forhold at have det sjovt med sine planter, men det blev vist nævnt undervejs, at Toftegaards planter er dyre, og det kan vi da kun være enige om - derfor min kommentar herover.

Og mht. agurkerne, så synes jeg, at det er meget at sætte 3 planter ind i et relativt lille drivhus fremfor at bruge pladsen på flere forskellige ting...

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 29. marts 2010 kl. 23.20

Okay, så er vi jo enige på de fleste punkter :) Jeg tror bare at vi misforstod det du skrev.

Det med lækre sorter er nu så som så, i hvert fald her i Nordjylland. Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men heroppe kan man typisk vælge mellem 3- 5 sorter. Ja, som regel skriver de ikke engang sortsnavnet men bare typen. F.eks. "cherry tomat"/"kirsebærtomat" eller "Alm. tomat". Når det bliver rigtigt vildt skriver de måske endda "gul cherrytomat" eller "rød cherrytomat" :D

Og sådan er det de fleste steder i DK, desværre..

Jeg er nu selv ret ligeglad hvad de sælger i butikkerne. Jeg køber/bytter/får alle mine frø, langt de fleste fra USA, og sår selv.
I år skal jeg dyrke omkring 30 nye sorter + en masse nye dværgtomat sorter (dværg planter med store tomater).
Så har nok at se til, vindueskarmen er også ved at være fyldt godt op :)

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 30. marts 2010 kl. 8.28

Jeg synes nu udvalget er glimrende "her i Nordjylland" hvis man ellers kigger sig for..
Et sted som Bauhaus er yderst grundige men sorts navne - det samme gør sig gældende for Plantorama (i hvertfald med deres agurke planter) bauhaus havde omkring 10.12 forskellige tomat sorter sidste år - mine forældre havde de 9 af dem..

Så det gælder bare om at se sig lidt for ;-)

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 30. marts 2010 kl. 9.23

Hej til alle, jeg er super glad for alle de input der er kommet ind i forbindelse med starten på denne tråd. Jeg er blevet en del klogere på hvad jeg skal ihvertfald.
Men stadig, så kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvilke sorter i forskellige har gode erfaringer med, det generelle syntes jeg er pænt debateret. Men der er jo stor mangfoldighed i sortimenterne, så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres input på følgende område :
bedste smag og godt udbytte i følgende katagorier :
Cherry tomat : sort ??
Cocktail tomat : sort ??
Alm Tomat : sort ??

på forhånd tak
mvh
Thomas

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 30. marts 2010 kl. 10.57

Lise: Nu er Nordjylland jo ikke bare Aalborg ;) Og jeg tvivler stærkt på at en fra Frederikshavn (f.eks.) ville køre til City Syd for at købe tomatplanter.

Jeg er selv fra Nørresundby, og jeg må indrømme at Bauhaus og Plantorama ikke er de butikker jeg kommer mest i. Og når jeg gør, kigger jeg som sagt ikke rigtigt efter, hvilke tomatsorter de har.
Jeg kan dog huske, at Gug planteskole havde et meget ringe udvalg sidste år. (Til gengæld har de et flot udvalg på andre områder)

Det er selvfølgeligt også forskelligt, hvilke behov man har.
Jeg ville ikke kunne nøjes med hverken 3, 5, 10 eller 12 forskellige sorter. Dels fordi at jeg har plads til mange, mange flere, og dels fordi at jeg ikke gider dyrke sorter som andre (butikken) har valgt for mig. Som regel er det også F1 sorter de sælger.

Når der nu findes så mange tusinde spændene tomatsorter, så synes jeg at butikkernes færdige alternativ er alt for kedeligt.

Mvh.
Søren

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2010 kl. 19.52

Et par af mine favoritter:

Rosada - rød miniblomme, desværre F1, men smager forrygende godt

Sungold - gulorange cherry - meget sød, men har det med at revne lidt. Desværre også F1...

Striped German - gulorange bøftomat, som er voldsomt saftig og lækker i salater - ikke F1

Jeg har ikke så mange favoritter ellers, for jeg prøver mange nye hvert år, og de fleste er heldigvis gode.

Jeg har en blanding af købte planter, planter fra hjemmelavede frø og lavet af frø fra Frøsamlerne - og så køber jeg også lidt frø rundt omkring i verden. Har lige fået nogle helt nye sorter hjem fra USA i går, som jeg prøver at vente med at så - jeg har jo ikke plads!!!!!

Mht. frø, så kan www.barney.dk/ stærkt anbefales! Han har mange spændende ting, og det er svært at besøge hans side uden at købe lidt...

For at få en ikke alt for sen høst i år, vil det nu nok være fikst at købe et par planter at starte med - det er lige på det seneste at så frø nu. Det kan godt lade sig gøre, men det bliver ikke en supertidlig høst!

Mvh
Anja

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 30. marts 2010 kl. 20.02

Mine absolutte favoritter er:

Cherry: Sungold og kirsebærtomat (nogle hævder at der er samme sort)
Blomme - lille: Rosada

Det er kun de to sorter jeg vil have i år - de smager bare pragtfuldt!

Nyt svar til emnet »Tomat sorter – hvad skal man vælge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomat sorter – hvad skal man vælge

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider