Forum

Tegl eller Bradstone gulv i drivhuset?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 16. juli 2010 kl. 10.02

Jeg vil gerne høre om nogen erfaringer med gulv i drivhuset? Hvor dyrt er tegl og er der nogen der kender Bradstones priser? Har set dem i Claus Dalbys "Drivhusdrømme" og blev meget forelsket...

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. juli 2010 kl. 12.51

Det er egentlig utroligt så mange spørgsmål der efterhånden mere handler om hvorvidt ens have, drivhus m.v. nu skal ligne den ene "pop-udsendelse" i fjernsynet eller den anden.
Man får somme tider fornemmelsen af, at det mere drejer sig om at det skal se dyrt og moderne ud, så man kan imponere hinanden.
Jeg syntes at alle de designspørgsmål har meget lidt med den økologiske grundtanke at gøre.
Måske mere en sag for "Bo Bedre" ?

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 16. juli 2010 kl. 13.34

Hej Gert,
Ej nu kom jeg godt nok til at grine...
Jeg spinker og sparer og køber til sidst et fedt drivhus, som har været min store drøm i mange år. Det stå i mellem mine ca 450 m2 økologiske grøntsager og frugtbuske / træer / have. Jeg har ikke fladskærm eller nyt køkken eller ny bil. Jeg ønsker mig bare et fedt drivhus. Men derudover kan jeg godt forstå hvad du mener :-)

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 16. juli 2010 kl. 13.34

Hej Gert,
Ej nu kom jeg godt nok til at grine...
Jeg spinker og sparer og køber til sidst et fedt drivhus, som har været min store drøm i mange år. Det stå i mellem mine ca 450 m2 økologiske grøntsager og frugtbuske / træer / have. Jeg har ikke fladskærm eller nyt køkken eller ny bil. Jeg ønsker mig bare et fedt drivhus. Men derudover kan jeg godt forstå hvad du mener :-)

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juli 2010 kl. 14.34

Bravo bravo Gert !!

Godt gået , det er også hvad jeg og mange andre mener om diverse drivhuse med spirer i tagryggen og i sorte eller andre farver , nu skal der sørme også være væg til væg fliser i marmor eller tegl eller hvad der kan dupere naboen.
Personligt har jeg et 10m2 standarddrivhus med en midter flisegang , mine planter dyrker jeg direkte i jorden.

Mvh. Svend Høst

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. juli 2010 kl. 14.41

Gert og Svend jeg kan da kun holde med jer hvad er der i at have et gulv hvor man går på jorden eller træfliser til 18 kr pr stk fra jem & fix.

Mine drivhuse er genbrugsdrivhuse og der er lagt træfliser i de 2 af 5 , jeg kan da ikke forstå at alting skal se så fancy og dyrt ud, drivhusene er ligeglade, og jeg ser altså ikke hvad folk har på dres gulve det er hvad der er i dem af spændende planter.
Og jeg kan sige i samme åndedrag af det gør alle mine havegæster heller ikke det er planterne der drager, ikke hvad der er på gulvet
MVH
Lis

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2010 kl. 14.55

nu drejer det sig jo ikke om at overgå hinanden i , hvor primitivt, det behøver være...

Man kan da dyrke hvad som helst i et plasticdrivhus - men hvis man nu har lyst til noget andet, så fred da være med det! Og man har vel lov til at lade sig inspirere af andres ideer?

Jeg er heller ikke til ting på taget og andet nus, men det hele behøver vel ikke være så kedeligt?

Tina - måske skulle du hoppe herover og skrive om dine drivhusplaner:

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/7127.html

Mvh
Anja - med nydelige 30x30 betonfliser i en del af drivhuset....

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 16. juli 2010 kl. 16.33

Ja, okay, det prøver jeg. Jeg havde sidste år et selvbygget træ/plastik hus med græs i bunden, og det fungerede fantastisk. Har desuden fundet ud af, at de fliser er vanvittig dyre, så vi finder på noget andet.

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 16. juli 2010 kl. 21.56

Økologi behøver vel ikke være grimt eller kedeligt. Æstetik er vigtigt for mange mennesker også økologer, og også når det gælder haven. Tina spurgte efter erfaringer med gulv i drivhuset og hvis nu det er flotte fliser Tina drømmer om i sit drivhus, så er det jo det hun skal gøre, hvis ellers hun prioriterer det frem for noget andet.
Selv havde jeg da også en drøm om et 6 kantet drivhus med teglklinker på gulvet, men det blev nu kun til det 6 kantede med almindelige genbrugs betonfliser på gulvet, fordi jeg prioriterede anderledes. Og det er jeg såmænd blevet godt tilfreds med.
Det er godt du griner Tina :-) Gør hvad du drømmer om, det er vel i virkeligheden det det hele handler om ?

Tjek www.genbyg.dk/ de har en gang i mellem nogle brugte klinker/tegl, ikke at det nødvendigvis gør dem billige ;-)

God fornøjelse med drivhuset, uanset hvilket gulv du ligger.
Hilsen Randi

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Lassen, 21. juli 2010 kl. 16.56

Med fare for lyns-ning.

Kan da godt forstå Tina. Har selv efter lang tids sparen, og ærligt fortjent løn købt mig et dyrt drivhus. Og ikke bare fordi det skulle være dyrt og evt overgå naboens. Nej fordi kvalitet og pris tit hænger sammen.
Og jeg agter da så sandelig at forsætte stilen. Al ære og respekt for dem der kan det der med genbrug, jeg kan bare ikke! Uden det kommer til at ligene en genbrugsstation. Men seriøst hvad er det bedste materiale valg til gulv i drivhuset?
Og helt ærligt skal vi så ikke behandle hinanden ordentligt?

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2010 kl. 18.19

Hej Ole -

jeg kan ikke være mere enig!

Mht. hvad der er det bedste gulv, så er der vist ikke et entydigt svar på det...

Tegl, mursten, fliser i diverse afskygninger, bar jord eller gartnerdug - det er jo i sidste ende et spørgsmål om smag og behov, og planter er vist ret ligeglade!

Jeg er voldsomt tilfreds med mine sorte/mørkegrå betonfliser, som jeg synes er rigtig flotte i mit drivhus. De er behagelige at gå på med bare fødder, de bliver ikke grimme af vand og potter, der står på dem, og de koster ikke en bondegård.

mvh
Anja

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Lassen, 21. juli 2010 kl. 21.47

Tak Anja.

Overvejer faktisk trægulv - Men hvordan mht. skadedyr. skimmel. rengøring. osv?

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2010 kl. 22.29

Jeg tror, at et trægulv ikke er helt ideelt, da der jo er ret fugtigt i et drivhus, og det vil nok være svært at holde alger og den slags væk...

Flot hæk på billedet!

mvh
Anja

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. juli 2010 kl. 22.41

Hej Ole !!

Det hedder lynching , men bare rolig det bliver du ikke.
Selvfølgelig har alle og enhver lov til at indrette drivhuset efter egen smag eller mangel derpå.
Men det kan jo godt skurre lidt i en gammel drivhusrottes øre at man nu går mere op i udsmykningen og interiøret end om drivhuset virker optimalt , de mest frodige drivhuse jeg har besøgt har været ydmyge men ossede langt væk af miljø og idyl og med masser af flotte planter direkte i jorden.
Det kan man ikke sige om den her nye trend med farvede aluskeleter med krimkrams på tagryggen og stilfuld væg til væg belægning , det virker lidt burhønseagtigt med tomater/agurker i plantesække på flisegulvet med automatisk gødningdrypvanding , det må da være kedeligt at have drivhus på den måde .

Mvh. Svend Høst

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 22. juli 2010 kl. 2.07

Tina, jeg er glad for de havetegl fra Randers Tegl, som jeg har lagt i mit drivhus og på min havesti ind til mit kolonihavehus.
Jeg kan godt lide at de samme sten går igen ude på stien og inde i drivhuset.
De koster 177 kr pr m2.

Du kan se mere til min belægning og mit drivhus på www.9haven.dk/category/drivhus/

Ole, det mest praktiske til en belægning i et drivhus må være en belægning hvor vandet kan "løbe igennem".
Ellers skal man have underskåle, hvis man dyrker i krukker og glad for at bruge en klud når drivhuset skal have en tur med vandslangen indvendigt :-)
Træ er nok hellere ikke så glad for fugt...

Jeg vil fuldstændig ignorer Gert og Svends meget firkantet og måske gammeldags holding til hvordan et drivhus skal og ikke skal se ud.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 22. juli 2010 kl. 2.17

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Lassen, 22. juli 2010 kl. 6.13

Svend!

Det er muligt jeg ikke kan stave. Men tak for kurset.
Men! En ting har jeg lært - Nemlig! Det er fuldstændig umuligt at diskuterer, emnet smag.

Og hvad så om vi brugte siden til det den er bedst til Svend?

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. juli 2010 kl. 7.30

Jeg har træfliser i drivhusene og de holder fint og bliver spulet hvert forår inden jeg sætter planter ind, der bliver vandet med slange i et par af drivhusene, og det klarer de også.
Terrassebrædder holder fint, det samme gør de træfliser man kan købe, vandet kan trække væk, de er jo lavet til at klare den danske sommer/vinter.
Mine træfliser i drivhusene har holdt i 5 år nu, og de er stadig pæne, og så er det nemt at holde.
Anja jeg troede ikke du var til alt det pussenussen det skrev du da ihvertfald til mig, der var for meget pussenusseri i mit haveforum, derfor ville du ikke være med

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juli 2010 kl. 8.03

Lis - prøv at læse mine indlæg igen - det er jo præcist det, som jeg skriver....

Et citat fra et af mine indlæg længere oppe:

"Jeg er heller ikke til ting på taget og andet nus, men det hele behøver vel ikke være så kedeligt?"

Og skal vi så ikke vende tilbage til emnet?

Og Jesper - superfedt billede af dit drivhus!!!

mvh
Anja

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. juli 2010 kl. 9.53

Ole!!

Nu var der ikke for at dadle eller nedgøre dig at jeg skrev hvad jeg fornemmede at du mente.
Smag kan absolut ikke diskuteres , men det kan holdning eller indstilling til hvad man ønsker af et drivhus.
Jeg har set det masser af gange , man går mere op i om drivhuset passer ind i haven end om det ligger optimalt i forhold til vind vejr og sol , og mange gange ender det efter en total fiasko med planter,først med cafebord og 2 stole senere som tørrestue med 4 snore eller et tørrestavtiv med 2 vinger.

Mvh. Svend Høst

Mvh. Svend Høst

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. juli 2010 kl. 13.14

Sikkert er det i hvert faller at dette er et emne i sig selv som jo da kan dele vandene, som den kære moses jo også selv gjorde det (Da jeg var knejt, ja da var det almindeligt at vi lærte at citere bibelsteder). Selv må jeg bekende mig til den enkle løsning, da det alle tider har fungeret helt fint for mig. Skulle andre derimod have lysten dertil at bygge de rene palaiser udad dere drivhuse, ja da kan det veller også være underholdende, ikke mindst for dem selv. Hvis bare de så ville invitere sådan en gammel gubbe som mig forbi, så kunde jeg nok få en på opleveren.

Mvh Eivin (^_^)

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. juli 2010 kl. 15.02

Jeg syntes nu stadigvæk at vi skal oprettet en kategori for "Bo Bedre" - diskutioner, og så holde de øvrige kategorier fri til egentlige havespørgsmål !
Men at dømme også efter haveselskabets ellers flotte medlemsblad, så er have jo for mange mennesker i dag mere et spørgsmål om at udstille sin velstand. Se engang i mange nyere udstykninger hvordan der konkureres på at lave de mest prangende stenørkner, spejlbassiner m.v.
Hvis interessen for planter og dyrkning m.v. efterhånden bliver noget sekundært, så har det vel ikke så meget med have at gøre ?

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juli 2010 kl. 17.52

Hej Gert -

det synes jeg nu er en lidt for frelst holdning - lad os dog være lidt åbne overfor forskellige måder at gøre tingene på, ikke?

Jo flere forskellige mennesker, vi er her på havenyt.dk, jo mere kan vi inspirere hinanden - det synes jeg i hvert fald er ret spændende.

Men for at komme tilbage til drivhusgulvet - jeg vil til enhver tid anbefale, at man dyrker en god del af sine planter direkte i jorden. Planterne bliver flottere og er mange gange lettere at passe.... Jeg går allerede og leger lidt med tanken om at lave et smalt jordbed i den side af drivhuset, hvor der ligger fliser - men nu må vi se!

mvh
Anja

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Lassen, 22. juli 2010 kl. 18.17

Altså!

Til dem der får det dårligt af hvad, deres næste gør med deres! Midler og fritid. Husk! når du peger finger af nogen vender der ca. tre mod dig selv.
Og i øvrigt findes der masser af andre forums, hvor det udelukkende drejer sig om at små hakke på hinanden.

Anja.

Det ville jeg også meget gerne. Men jeg bor jordens dejligste sted. Nemlig i på en sandbakke. Så det med jord ;o)

Hej fra Ole

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 19. august 2010 kl. 10.15

Kære alle.
Jeg har været offline i en måned, og sidder nu og læser alle jeres herlige indlæg. Tak for dem alle. :-)

Jeg har fundet ud af, hvad Gironde og tegl koster, så det må blive engang jeg vinder i lotto. I mellemtiden kigger jeg på restpartier i byggemarkeder og har oprettet en annonce agent på dba.dk under bortgives.

Vil slutteligt sige, at jeg mener, man godt kan have en SMUK økologisk have. Jeg er SÅ STOLT af vores 3000m2 store ØKO-have, som er skabt af én ting: Hårdt slidt (og en ødelagt ryg). Vores drenge bælger ærter og smæsker sig i jordbær og lærer om naturen. Fryseren og stalden bugner af grøntsager til hele vinteren og det giver bare mening! Men derfor kan jeg jo godt ønske mig et smukt drivhus.

Mvh Tina

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2010 kl. 18.22

Du må også ind i mellem trænge til bare at sidde og nyde det oven på alt arbejdet i køkkenhaven - og det er et drivhus særdeles velegnet til....

Har du drivhuset, eller skal du også ud og finde det?

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. august 2010 kl. 20.24

Hej Tina

Godt gået med din økohave! Gid jeg havde sådan én, jeg må nøjes med mindre.

Jeg fik nogle brugte aflange fliser forærende- sådan nole grå med lidt ru overflade og helt glat underflade.
Jeg vente stenene om (uderfladen så helt ny ud) og lagde dem i drivhuset og det fungerer godt og ser rigtig pænt ud, hvis jeg skal sige det selv.

Så du kan stadig få et pænt gulv og måske endda helt gratis, hvis du kender nogen der tager fliser op.

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Lassen, 19. august 2010 kl. 21.40

Hey! Tina!

Prøv at sætte en annonce på guloggratis.dk
Det gjorde jeg og fik faktisk rigtig mange henvendelser.
Om gratis afhentning af fliser.
Der er også mange på f-eks dba.dk der er rigtig glade for ikke selv at skulle køre dem på lossepladsen.

Held og lykke fra ☺le

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2010 kl. 21.52

Hej Ole -

flot drivhus - men har du ikke vandproblemer i øjeblikket, fordi det ligger så lavt?

mvh
Anja

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Lassen, 20. august 2010 kl. 6.41

Hej Anja!

Overhoved ikke - som tidligere nævnt. Bor jeg jordens dejligste sted. Nemlig i og på en sandbakke. Så det med jord ;o)

Så! tværtimod kan jeg have problemer med at holde på vandet.
Altså! regnvandet ikk'? ;o)

Hej fra Ole

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2010 kl. 7.44

Nå ja - det var dig med sandet...

I øvrigt er sand fint at dyrke i - prøv bare at læse her:

www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Hoberg, 20. august 2010 kl. 16.23

Hej Tina
Hvis du fortsat mangler fliser og bor i Østjylland, (Randers måske) så har jeg en hel del 20x40 betonfliser til afhentning.
Bare send en mail til tahoberg@youmail.dk

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 25. august 2010 kl. 10.26

Hej,

Anja Hoberg:
Tusind tak! Vi bor i Vestjylland, så jeg vil prøve at finde nogen tættere på, men tak :-)

Anja Egeriis:
Det var faktisk mig med det røde eller brune EuroSerre.... Jeg valgte at vente på det brune, så det er ikke kommet endnu....
Vi er i gang med at forvandle et tidl. stykke skov med døde træer og kanaler med overfladevand fra septitank til legeplads. Da jeg faldt for en stor rød rosenhæk, synes jeg lige en kort overgang at drivhuset skulle være rødt. Men så fik vi en klatreborg smidt i nakken og den malede vi nøddebrun og så kom jeg på andre tanker. Drivhuset skal stå til venstre på billedet - spejlvendt af klatreborgen...

Nyt svar til emnet »Tegl eller Bradstone gulv i drivhuset?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tegl eller Bradstone gulv i drivhuset?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider