Forum

Oliventræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Hvidtfeldt, 5. februar 2004 kl. 15.26

Er oliventræet løvfældende?

Vi har nu haft et oliventræ i 2 år. Det står ude hele sommeren, men bliver taget ind til vinter. Nu er det begyndt at fælde alle bladene, som stadigvæk er grønne, men bare tørre ind? Er træet ved at afgå ved døden?

1 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. februar 2004 kl. 0.32

Prøv at læse disse tekster om oliventræ – oversigten er resultatet af en søgning på : oliventræ. Her finder du sikkert svar på dine spørgsmål.

www.havenyt.dk/soeg/?q=oliventr%E6

2 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 1. marts 2004 kl. 10.35

Hvordan eller kan jeg redde mit oliventræ?

Mit oliventræ fra i sommers har smidt alle blade. Det er tørt i toppen, men stammen ser ok ud. Jeg har mistanke om at den har fået lus, da der er kommet nogle store sorte prikker på den med noget "saft" i.

Kan jeg på nogen måde gøre noget for at redde den.

Jeg har læst mig til, at den nok har stået for varmt og fået for meget vand her i vinterens løb i min stue.

3 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 15. marts 2004 kl. 11.21

Oliventræer er en mærkelig ting,alle folk
vil gerne have dem i deres stuer,for de er
så moderne,resultatet er som regel døde
træer.

men hvad gør man så hvor er der noget godt
litteratur om emnet?,og ja jeg har også
søgt på oliven her på siden,men mangler stadig en del svar.

kan man eks. få en oliven til at trives inde i en stue og kun i en stue,alså ikke
lyst og køligt om vinteren?.

Charlotte

4 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 1. april 2004 kl. 15.34

Vi har haft et oliventræ i 2 år. Nu er potten det står i blevet for lille, og vi vil derfor plante det over i en større potte.

Skal vi bruge noget speciel jord, eller kan vi bruge almindelig jord?

Lisbeth og Christian

5 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Riber, 17. april 2004 kl. 19.29

På planteskolerne kan man få nogle rigtig gode sider om hvordan man passer sit oliventræ, og hvilken jord man skal bruge når det skal pottes om. Min erfaring siger mig at man ikke kan få et oliventræ til at trives hvis det ikke står koldt og lyst om vinteren f.eks i en have/udestue som ikke n
ødvendsigvis behøver at være frostfri.

Mette

6 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 6. maj 2004 kl. 7.54

Oliven (frugten) kan man bruge den til noget, syltet den eller lign.

Hilsen Maria

7 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Nielsen, 27. maj 2004 kl. 21.20

Jeg har lige fået et oliventræ, hvordan passer jeg det, hvor tit skal det vandes?, skal det have gødning?

Idag står det på min overdækkede (lukket terrasse) terrasse, som er rimelig varm om dagen og lidt køliger om aftenen.

Er det bedere at den står uden for i haven?

8 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Holdt, 18. juli 2004 kl. 19.10

Jeg har 2 flotte oliventræer, der begge skyder "helt vildt". (OG den lille har tillige mange oliven). Skal jeg beskære dem eller lade dem skyde videre?

Til ovenstående kan jeg sige at jeg har mine træer på terassen om sommeren og i en kold men frostfri havestue om vinteren, det ser ud til at virke.

9 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Straby, 12. maj 2005 kl. 11.25

Hej

Jeg har nu haft et oliventræ i en stor krukke i haven siden 1999 det står ude hele året, og det vokser og blomster fint. Det jeg gør om vinteren er at jeg finder en krog hvor der er læ, og hvis frosten bliver for hård dækker jeg det over med plastic.

Mvh
Benny Straby
benny_straby@hotmail.com

10 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Sørensen, 16. maj 2005 kl. 18.50

Jeg har fået et oliventræ, som jeg har planer om at plante ud i haven... men kan det klare det danske vejr? eller skal jeg have det i en krukke, så jeg kan lade den overvintre indenfor?

11 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Mølledal, 4. juli 2005 kl. 18.46

Jeg syntes ikke at fremgård hvad gødning man bruger

12 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Straby, 5. juli 2005 kl. 8.54

Jeg giver mit gødningspiller af hønsemøg, og ellers nyt jord hver anden år

13 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 21.25

Mit oliventræ startede som lille (sjovt nok) for ganske mange år siden fik jeg det som gæstegave- 20 cm højt og med et par frugter. Nu ca. 5 år efter er det 2.4m og jeg måtte have en truck til at hjælpe med at køre kassen med modne oliven ud i køkkenet.

Det står i en 30 L Thai potte og det får gødning regelmæssigt og lidt ny lerjord i ny og næ samt lidt jordbrugskalk.

Jeg er ved at omdanne det til en Bonsai sag for ellers ville det fylde hele min udestue er jeg bange for i løbet af ganske få år. Derfor piner jeg det lidt ind imellem-skærer overflødige grene af og bruger oven i købet nogle af grenene som ophæng for mine orkideer-den synes den er sjovt tror jeg for den vokser bare derud af. Træet står frostfrit ved min 5 C om vinteren. Under blomstringen kan pollenet svine en del på gulvet, men jeg beholder den indendørs da den blomstrer ret tidligt.

John Lykkegaard Haslev

14 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Nygaard, 14. oktober 2005 kl. 18.45

Hej!

Jeg har også købt et oliventræ i år. Det står med mange frugter som er blevet sorte nu. Jeg havde en drøm om at bruge dem, men vidste ikke hvordan. Når man smager på dem er de meget bitre. Jeg har så været inde på en hjemmeside " eksotiske frugter" her beskriver de fra ende til anden hvordan man laver oliven. Glem det det taget for ang tid, flere år. De skal fermateres og ligges i saltlage til næste års høst osv. g ind på siden og se, det er spændende læsning.

Jannie Nygaard

15 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Christoffersen, 30. oktober 2005 kl. 18.09

Jeg kunne godt tænke mig at vide om når man skriver at man sætter sit oliventræ i en udestue om vinteren, er det så en udestue med varme som man kan opholde sig i om vinteren. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at have mine oliventræer inde om vinteren så jeg havde lidt glæde af kigge på dem istedet for at pakke dem væk, eller at have dem stående udenfor.

16 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2005 kl. 18.18

Jeg holder en temperatur på min. 5 C (radiator) og det trives de godt ved.

Du kan nyde dit træ hele vinteren og i milde vintre vil det endog vokse en smule.

I disse lune efterårsdage er der fuld gang i nyvæksten og mit træ stortrives.

Det vil belønne dig med mange blomster i det tidlige forår -måske februar afhængig af temperaturen. Husk at ryste det flere gange om dagen for at pollenet skal bestøve blomsterne.

Afhængig af smag (jeg er mest til Græske oliven og de er spidse i enderne) kan man udsøge sit træ i planteskolen. Det behøver absolut ikke at være et 500 kr. stort træ fra begyndelsen da de hurtigt vokser til-så ha en smule tålmodighed-i den sidste ende skal det alligevel beskæres.

Mit var 20 cm højt og er efter nogle år 2.30 m højt og bliver nu brugt som ophæng for mine orkideer.

17 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2005 kl. 18.36

Jeg fandt et billede I kan se på www.flickr.com/photos/16734351@N00/55200128/
Kopier addressen og sæt den i addresse feltet.

Med venlig hilsen
John Lykkegaard

18 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Rasmussen, 27. november 2005 kl. 11.39

Jeg har et oliventræ i min daglig stue som står tæt ved vinduet, men køligt og uden direkte sollys. vi har haft træet et par måneder, men det er som om bladene inde ved stammen og i den ene side er sammenkrøllede og de er også begyndt at drysse af nu. Er det fordi det bliver vandet for lidt?

Jorden er forresten sådan hård lerjord så måske om det skulle plantes om?

Med venlig hilsen

Kristine Rasmussen

19 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 27. november 2005 kl. 13.26

Med mindre du har 5–10 C i din dagligstue tror jeg det står for varmt. Man skal regne med et vist bladfald her om vinteren så det er normalt, men giv det alt det lys det kan få.

Alternativt har jeg hørt om nogen der pakker deres træ ind i bobleplastic og opbevarer det i en garage (hvor der dog er lys).

20 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2006 kl. 19.50

Og hvordan går det så med alle jeres oliventræer i stuerne? Har i lyttet til rådene eller er de døde?- mit har det fint her den 19–1–06 og jeg håber at finde mange opskrifter til hvad man skal anvende modne oliven til i 2006.

John

21 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 6. februar 2006 kl. 9.45

Hej John
Selvom jeg ikke bryder mig om din lidt skadefro facon, lader det til at du er dygtig til det med at dyrke træer mm., så jeg vil aligevel driste mig til et spørgsmål:

Jeg har et lille oliventræ jeg fik for et år siden. Jeg har ladet det overvintre i mit soveværelse hvor der er lyst og 15 grader. Træet ser fint ud, men jeg har tænkt på om det ville være bedre at have det stående i mit væksthus hvor der bliver et par graders frost om vinteren? Jeg har ikke mulighed for at sætte temperaturen ned til 5–10 grader i soveværelset, da jeg så sikkert vil blive syg... :-(

22 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 6. februar 2006 kl. 14.11

Jeg blander mig lige i oliven-debatten :-)
Jeg ved af erfaring, at et oliven-træ godt kan stå inde i en stue. Lyst. Pointen er at man ikke tørrer træet ud, men vander det jævnligt. Det kan ikke tåle at tørre ud.

Jeg har igennem mit arbejdet, passet oliven-træer som er op mod 3 meter høje. De er jo bestemt ikke til at flytte ;-)Og de står i stuetemperatur. De bliver igennem hele vinteren vandet ca. hver 14 dag. Og de trives fint. Selvfølgelig kan det ses det er vinter, mørkt osv. Men stort bladfald er der ikke.

23 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Christoffersen, 6. februar 2006 kl. 17.06

Tusind tak Janne, det glæder mig.Det vil jer gøre næste år.

24 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Larsen, 11. februar 2006 kl. 9.43

Jeg har også lige et par spørgsmål i forbindelse med mit lille oliventræ.

Det har stået inde her i vinter, da jeg ikke har mulighed for at opbevarer det et frostfrit sted. Men nu er der jo så selvfølgelig sket det, at det har tabt bladene det lille pus – til gengæld har det skudt helt vildt, vi snakker om lange stængler på ½ meter med lysegrønne blade. Og på de oprindelige grene er der nu små sort knopper, hvad er det?

Hvad gør jeg med disse nye skud? Skal de beskæres?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig – for jeg er jo så glad for det træ og vil gerne ha det med i mit nye hus til foråret!

25 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. marts 2006 kl. 20.32

Nu lader det jo ikke til at det vil blive forår i år, men oliventræerne har haft en hård tid i de tørre omgivelser -så et bladfald er ganske normalt hvis de har været opbevaret varmt.

Lyset er jo vendt tilbage så de begynder at skyde og man kan styne sit træ som man lyster.

Jeg kan allerede se blomsterknopper i mit træ på nuværende tidspunkt.

Det er tid til at man skal begynde at vande og gøde sine træer regelmæssigt, men forsigtigt i starten.

26 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 4. april 2006 kl. 13.40

Kan jeg sætte mit oliventræ ud i mit væksthus hvor der ikke har været nattefrost i nogle uger nu? Eller er det for tidligt, det kan jo ikke garanteres at der ikke kommer et par dage med frost her i April...

Det har stået inde (lyst og ved 17–18 grader) her i vinter.

27 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 19. april 2006 kl. 16.46

Hejsa... jeg har hørt at et oliventræ kan så uden osse hele vinteren... hvis du tag det ind, skulle det tabe alle bladene.

28 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Straby, 20. april 2006 kl. 13.15

Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg så står vores ude hele året i en stor krukke, og det trives fint. Kan dog godt i år se at frosten har været hård ved det men den klare det:-)

29 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 4. maj 2006 kl. 20.59

Jeg har overvintret et oliventræ to vintre i træk på en trappeopgangs repos ved vinduet, som vender mod nord. Temperaturen her er lidt højere end anbefalet. omkring 14–15 grader, når jeg har målt. Det taber en del af bladene, men skyder nye, også inden det kommer ud i haven i sommertiden.

30 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Haversen, 6. juli 2006 kl. 22.54

Hej. jeg har et olivertræ der ca ca 8–9 år gammel, det er ca 2,25m højt og har en krone som er ca 0,9m i diametermned masser af oliven. Det står ude om sommeren (husk rigeligt med vand) og om vinteren står det ude i læ pakket ind i plastic. Bladene falder af hvis træet kommer ind i for meget varme og kan udmærket tåle 2–5 frostgrader.Pak det ind i plastic, evt boble plast og pag potten godt ind evt. med en sæk eller halmmåtte. hilsen gunnar

31 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kit, 9. juli 2006 kl. 16.22

Hej jeg har et oliventræ og jeg vil gerne vide hvordan man passer det.? hvem vil være så sød at svare på mit spørgsmål hilsen kit.

32 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. juli 2006 kl. 19.36

Hej Kit

Mit Oliventræ er cc. 4 år gammelt, og jeg har bare passet det som en potteplante hele tide. Det står lyst og inde hele året. Det får vand når træets blade begynder at hænge og om foråret/sommeren får det gødning 1 gang om ugen. Simpelt, men det trives.

Helle – www.helleshave.dk

33 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 13. juli 2006 kl. 9.32

Det kunne være interessant at høre, hvad John Lykkegaard bruger alle sine lækre, modne oliven til? Efter min erfaring er oliven lige fra træet aldeles uspiselige, og de skal igennem en lang, indviklet proces, før de kan bruges til noget. Som det også fremgår af et tidligere indlæg: Glem det, det er alt for besværligt.

Men hvis JL har fundet fidusen, ville det da være rart, hvis han ville dele den med os andre.

34 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Søgaard, 17. august 2006 kl. 17.27

Jeg har et lille oliventræ som blomstrer om foråret. I år var der som sædvanligt mange blomster på – de sidder samlet mange og der er en "samling" af blomster der er ved at udvikle små bitte mørke frugter (resten er faldet af) MEN SAMTIDIG har der helt inde ved stammen overvintret en frugt som nu er på størrelse med en lille blomme og den er også ved at blive blåsort – og her har jeg ikke set blomster – og den sidder på en helt anden måde end de resterende.

Nogen som kan forklare mig hvorfor der tilsyneladende er to slags frugter?

Ved nogen om begge er spiselige efter udvandning? (ikke at jeg forventer det helt store med een frugt! men håbet er jo lysegrønt ud i fremtiden!)

35 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Glade, 1. oktober 2006 kl. 12.30

Jeg har et oliventræ, der er ca. 3 år gammelt. Det står ude hele sommeren og i en uopvarmet, lukket havestue om vinteren. Det trives godt og det skyder grene til alle sider.

Derfor vil jeg gerne spørge om man må beskære træet. I bekræftende fald, hvordan og hvornår?

På forhånd tak for et svar.

36 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kai Pedersen, 14. oktober 2006 kl. 20.50

Hvor gammel var træet da du købte det – svar hurtigst.

37 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Glade, 15. oktober 2006 kl. 19.51

Det tør jeg ikke sige, men det var ca. 50 cm højt. Stammen havde en diameter på ca. 3 cm.

Med venlig hilsen
Mogens Glade

38 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Glade, 15. oktober 2006 kl. 19.51

Det tør jeg ikke sige, men det var ca. 50 cm højt. Stammen havde en diameter på ca. 3 cm.

Med venlig hilsen
Mogens Glade

39 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Rasmussen, 18. januar 2007 kl. 18.01

Jeg kan her på siden se, at der er mange der har det samme problem som mig – nemlig oliventræ i vindueskarmen!

Har haft nogle stk. og det er gået galt hvergang :(
Det sidste jeg har købt står i sovev. hvor der er køligere, og megen udluftning – samtidig har jeg da fået en del gode tips, om pasning her,. så jeg krydser finger...

Mine spørgsmål er :Har set en del oliven i kontore, skoler m.m. som står i stuetemperatur, og de trives tilsyneladende godt...hvad er hemmeligheden?

Og... hvorfår sælger man disse planter som stueplanter, når de overhoved ikke egner sig til det, og de fleste dør?

Venlig hilsen

Flemming Rasmussen

40 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Tversted – Northern Nursery, 30. januar 2007 kl. 16.40

Jeg har oliventræer som overvintre i en uopvarmet udestue. Den laveste temperatur målt er – 15C. Uden skader.

Et andet træ står udplantet i et stort drivhus og har denne vinter været nede på – 8C uden problemer.

41 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Persson, 10. marts 2007 kl. 18.31

Helt enig med Martin. Oliventræer er utroligt robuste. Mine har stået ved ned til -10c i lys udestue og har kun tabt en ringe mængde blade, og de skal ved den lave temp. kun have ganske lidt vand. Det er meget vanskeligere at overvintre dem ved stuetemp.

42 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan, 30. april 2007 kl. 20.36

Vores oliventræ har stået ude hele vinteren under et tagudhæng uden megen beskyttelse. Der er ingen blade på, men nolge af grenene er stadig grønne. Skal vi opgive det eller kan det beskæres (og hvor meget), så det kommer igen?

Det er ca. 1,20 højt og 40–50 cm i diam.

43 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 1. maj 2007 kl. 7.45

Jeg har et lille opstammet oliventræ på 50 cm, som skyder helt vildt og sætter mange frugter.

Siden træet er af så god en kvalitet, kunne jeg godt tænke mig at lade det vokse istedet for at klippe det hele tiden. Hvordan for jeg "opstammet" det til et højere træ?

Til Joan: Det samme træ mistede en overgang alle blade pga manglende vand, men kom igen – så du skal ikke opgive håbet! Men prøv at give det mere læ/beskyttelse næste vinter

44 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 17. juni 2007 kl. 14.09

Er der nogle der har erfaringer med at plante et lille oliventræ i en selvvander-urtepotte ex. Eva Solo Urtepotter?

Får den så for meget vand eller suger den lige tilpas? Det sidste ville jo være perfekt!

45 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 19. oktober 2007 kl. 9.25

Hejsa.

Jeg erhvervede for første gang to oliventræer i sommers. De har stået udenfor indtil nu og har haft det supert uden pasning af nogen art. For en uge siden blev de taget ind og står nu lyst i stue samt køkkenalrum. Desværre er nogle af bladene blevet lidt gule og de har begge smidt en halv snes blade. Hvis nogen har et tip til hvad jeg kan gøre for at undgå at de taber alle bladene må de meget gerne skrive tilbage. Min nabo har et i sit køkkenalrum og det trives fint. Hvor meget skal oliventræer vandes når de står varmt indendørs om vinteren?.

PS. der er leca-kugler nederst i jorden men ikke megen grus/sand iblandet jorden. Er det et must? Det er samme jord som de stod i udenfor hele sommeren.

46 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Lindsgren, 29. maj 2008 kl. 1.03

Jeg har nu haft mit oliventræ i ca. 10 år det er omkring 2 meter højt og er stadigvæk pænt. Det var ca. 1 meter ved købet.

Mht. pasning – jeg har aldrig gjort noget. Haft det ude hele sommeren fra ca. 1 april eller før og frem til sent efterår.

Det har stået i den samme krukke og aldrig fået nyt jord eller gødning.

Det bliver vandet når jeg engang imellem husker det. – nemmere kan det næste ikke være:o)
Mht. til indendørs planterne – jeg har et som har stået i stuen, men ikke i direkte sol, lader det tørre ud og vander ca. hver 3–4 uge hvor det så får en ordentlig omgang og det lille træ er nu ca. 5 år gammelt.

47 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 29. maj 2008 kl. 1.05

Rettelse har lige været ude og måle, det er sgu over 3 meter højt. :o)

48 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 30. juni 2008 kl. 1.52

Vi har haft et ca. halvanden meter højt oliventræ i tre år. Det står normalt på en altan, men de to første vintre tog vi det ind på en lys køkkentrappe, der har været ca. 10–15 grader. I løbet af vinteren tabte det alle bladene, men blomstrede – uden blade – i februar. Senere tabte det alle blomsterne, men træet kom dog igen om foråret, da det blev sat ud på altanen. Denne vinter (2007–08) har vi ladet træet stå ude på altanen. Det har stort set ikke tabt nogen blade, og her i juni er det fuld af både blomster og nye skud.

49 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartnerspiren Skovgaard, 8. juli 2008 kl. 15.18

Hej alle olivendyrkere.

Jeg har flere oliventræer i forskellige str. Jeg har bl.a. selv sået nogle af dem. De står på min terrasse og får sol ca til middag. Når temperaturen når ned omkring 8–10 grader, tager jeg dem ind i min opvarmede vinterhave. Her er både gulvvarme og brændeovn. Det eneste, de kræver, er lidt opmærksomhed hvad angår vanding. De må ikke tørre ud...

Jeg er godt nok blevet fortalt, at de ikke får frugt uden frost, men har vi dem ikke for det meste for bladenes og træets skyld? Vi kan jo godt lide det der lidt sydlandske præg, både oliven og citrus giver.

Held og lykke med at overvintre jeres træer. De kan sagtens tåle en lys og varm stue...

Gartnerspiren.

50 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte, 24. oktober 2008 kl. 9.23

Vi har i år købt et stort, gammelt oliventræ og
plantet det direkte i jorden – lidt af et forsøg.

Hvordan får vi det til at overleve bedst muligt.

Yderligere har vi 2 mindre i potter, hvornår skal de tages indedøre?

51 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Kristensen, 16. marts 2009 kl. 11.32

Jeg har i 4 år haft et oliventræ ude hele året med det resultat at det nu bærer frugter. Oliventræer er altså mere hårdføre end man lige tror. Det har stået i krukke hele tiden. Og for 2 år siden plantede jeg et nyt oliventræ i min have(Jeg har tung lerjord) og allerede året efter gav det frugt og er vokset betydeligt mere end det i krukken. Jeg ville slet ikke betænke mig på at lade mine træer overvintre ude. Tværtimod...

52 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte, 16. marts 2009 kl. 11.43

Hej Tina,

Tak for dit mail. Ja vi lod da også være i jorden, dækkede det lidt til med bobleplast, da vi bor tæt på vandet og der blæser det ofte. Men det har overhoved ikke taget skade, det er lige så flot, som da vi plantede det. Heldigvis.

Derimod har jeg 2 små i krukker som j har overvintret i vores skur, og de har det ikke for godt. Men pyt bare det store klarede det.

53 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Billegaard, 20. marts 2009 kl. 10.34

Mit Oliventræ har fået noget fedtet stads på grenene og
lidt på bladene, ellers er det pænt. Kan man behandle træet
med noget? Hvad med en sulfoblanding?

54 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2009 kl. 11.57

Hej Jørgen Billegaard

Det er jo nok enten bladlus / skjoldlus.

Bladlus kan måske reduceres ved sprøjtning med sæbevand – brygget på brun sæbe og varmt vand – køles ned inden sprøjtning.

Vælg overskyede dage – det er en skrap kur for bladenes overflade.

Efter et par dage kan du overbruse med køligt regnvand.

Hvis det er skjoldlus, der er anledningen til det fedtede stads, er det ikke nok at sprøjte med sæbevand. De skal fjernes med håndkraft – enten ved skrubning med en stiv børste eller kanten af et knivblad.

Flere har omtalt myrer som gode samarbejdspartnere til afrensning af skjoldlus. Lidt lunere vejr er nok nødvendigt – og hivs du så kan finde en god stor myretue og give oliventræet et weekendophold tæt ved den, kan du måske løse problemet på den måde.

Måske findes der snyltehvepse, som foretrækker skjoldlus – kontakt evt et af de firmaer, som forhandler insekter til biologisk bekæmpelse af skadedyr – de vil kunne fortælle mere om mulighederne.

En mere radikal løsning er at klippe alle løvbærende grene af oliventræet og blot efterlade tilstrækkelig med grenbygning (5–10 cm) til at træet kan aktivere sovende knopper og derudfra genopbygge kronen.

Med venlig hilsen fra
Lone

55 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 9. maj 2009 kl. 17.49

Jeg har, for ca. 2 måneder siden, købt 2 flotte oliventræer, som står inde i min stue, lyst men ikke i direkte sollys. Nu har det ene så tabt næsten alle sine blade :(Jeg vander dem regelmæssigt og lidt ad gangen og i dag har de fået gødning i et forsøg på at få dem til at skyde igen.

Jeg har før haft oliventræer der har overlevet ganske fint, i min stue, og i direkte sollys (i vinduet) og som af og til fik en ordentlig gang vand og ingen gødning...

Ved ikke lige hvad der er gået galt med de nye? Hvordan skal det behandles for at blive fint igen? Kan det have fået for meget vand og ikke er til at redde?

Camilla

56 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 9. maj 2009 kl. 21.40

Har du mulighed for at sætte det ud, for det er det at de bedst kan lide. Det bryder sig ikke om en varm stue. Mit oliventræ står ude hele året. Jeg HAR prøvet at have det inde en vinter og da opførte det sig ligesom dit. Med de milde vintre vi efterhånden har, kan de godt stå ude...Så må man jo tage dem ind hvis der er udsigt til hård frost...de kan tåle indtil minus 10 grader. Det virker i hverttilfælde hos mig.

hilsen Lone

57 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Munk, 5. juni 2009 kl. 8.43

Jeg fik for et år siden et 2 meter højt oliventræ, som jeg opbevarede i mit opvarmede drivhus ved ca. 5 grader i vinter.

Nu har det stået ude på terassen i en måned hvor det har skudt med mange nye skud med masser af knopper.

Nu er det begyndt at få gule blade med brune pletter. Jeg frygter at træet er sygt – er der nogen som kender til problemet?

58 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 7. juli 2009 kl. 14.54

Jeg har et oliventræ der står på terassen på bladene kommer der sorte og brune pletter og bladene bliver gule og falder af.

Hjælp mig inden det er for sent.

Lilli Pedersen

59 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 17.49

Måske vander du benævnte trø for meget, så dets rødder rådner? Jorden skal ligeledes være veldrænedet, så vandet kan komme væk. Men der er jo et væld af muligheder. Måske en omplantning og tilbageklipning, hvem ved...

Mvh Eivin (^_^)

60 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olivenmanden, 7. juli 2009 kl. 20.11

Jeg har et oliventræ til salg.

Det er 40–45 år gammel og koster 14.000 kr

61 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Kirkegaarg Dam Rasmussen, 29. marts 2010 kl. 23.05

Hej
Jeg havde et oliventræ til at stå ude i sommer, bladene begyndte at krølle på det, det er stadig det samme efter det har overvintret i min udestue. De friske blade i toppen er fine, men efter noget krøller de også, hvad kan dette være.....Hilsen Linda

62 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Holger Jensen, 20. maj 2012 kl. 14.21

Vi har et oliventræ på vores sydvendte altan, hvor det har stået ude hele vinteren, nu er bladene tørre og er begyndt at falde af, hvad skal vi gøre for at redde træet.
Håber det kan lade sig gøre

Niels

63 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. maj 2012 kl. 16.18

Hej Niels

Ingen kan vide det - men omplantning i velegnet jord og måske en større krukke, så rødderne kan udvikle sig bedre kunne være ét forslag til redningstiltag.
Noget andet kunne være en vurdering af om du er kommet til at overvande eller eventuelt har givet for lille tilførsel af vand.
Hvis grenbygningen er omfattende kan det muligvis hjælpe træet med at "klare skærene" at beskære ret kraftigt - oliventræer tåler ret hårdhændet beskæring.

Med venlig hilsen fra
Lone

64 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Sloth, 4. april 2014 kl. 11.13

Jeg er flyttet, så jeg har ikke længere udestue el lign. MEN mit oliventræ er i fin form efter en sommer inde i min varme stue.

Den var varme vinter kunne måske tale for, at jeg sætter det ud allerede nu her primo april??

65 af 65 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. april 2014 kl. 11.48

Mit lille oliventræ står året rundt i den samme sydvestvendte tagvindueskarm. Der er steghedt om sommeren og almindeligt stuelunt om vinteren. Det vokser ikke voldsomt eller overdådigt.
At stille det ude om sommeren er udelukket, dådyrene beskar dey voldtsomt første år jeg prøvede.

Så en udestue lader ikke til at være et must.
Det står i en blanding af havejord og fint grus, i blandet lidt større sten og bøgeblade.

I år er der blomster på den ene gren. Om det skyldes trivsel eller mistrivsel, ved jeg ikke.

Nyt svar til emnet »Oliventræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Oliventræ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider