Forum

Høns og rotter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 13.01

Kunne rigtig godt tænke mig at have et lille hønsehold, - men har altid fået at vide, det uundgåeligt betyder rotter. Ka det dog være rigtigt?. Jeg forestiller mig, det handler om, hvordan man placerer hønsehus og håndterer foder, som vel er det, rotter går efter?
Hvis man sørger for, der ikke ligger foder på jorden, - er det så ok?
Eller skal man ligefrem sørge for, at hønsehuset er hævet over jorden? (jeg tænker en lille flok på 5-6 høns uden hane. Gør det i øvrigt nogen forskel i forhold til rotter?)

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 28. april 2014 kl. 13.05

Uden at være ekspert på nogen måde, så har jeg fået at vide at hegnet om hønsegården skal være gravet mindst 30 cm ned for at undgå at rotterne kan komme ind. Den skal mindst 60 cm ned for at undgå besøg af Mikkel Ræv.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 13.25

hej Bo.
tak for hønse-svar. Det lyder rigtig fornuftigt, og nu ved jeg, at der skal graves en del hegn, hvis man vil ha høns i fred.:)

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2014 kl. 13.26

Hvis man har høns på landet, får man helt sikkert besøg af rotter på et tidspunkt.
Nu er det efter min mening ikke nogen skam at få en rotte. Det er en skam at beholde den ;-).

I praksis kan du ikke hegne rotter ude, og der vil altid være foderspil som tiltrækker dem.

Der er ingen grund til at lave det helt store gravearbejde for at rævesikre en hønsegård. Læg 30-40cm trådvæv ud på jorden fra det lodrette hegn og dæk med 5cm jord. Ræve starter altid med at grave inde ved det lodrette. De kan ikke finde ud af at starte et stykke ude men opgiver.

vh. Hans

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 13.55

hej Hans. tak - det lyder rigrig smart med hegn nede på jorden - i forhold til ræve. Men jeg er stadig lidt usikker mht rotter. Mener du, at man skal leve med dem...? må indrømme, at det ka få mig til at tvivle på hønsehold.. er ellers ikke sart med livet på landet - synes gylle og lugten af det er ok, vi har jo valgt at bo her, - men rotter er godt nok slemt... Ved, at de er i nabolaget - semi-naturligt, - men vil godt nok nødigt ha dem tæt på..

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2014 kl. 14.10

Hej Sanne.

Man skal ikke leve med rotter, men helt at undgå dem er en umulighed på landet. Jeg får nogle enkelte hver efterår når de søger til husene fra markerne.

Man har pligt til at melde det til kommunen. Jeg fanger dem så selv og lader hunden ordne dem i stedet for at der kommer en fra kommunen og lægger gift ud.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 14.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. april 2014 kl. 16.54

På din kommunes hjemmeside er der sikkert et regulativ omkr hønsehold. Værd at læse inden du begynder at bygge. Det er SÅ irriterende at bygge først og så opdage at hus og gård er placeret 'ulovligt'. Der kan også være nogle krav ifht rottesikring.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 17.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 17.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. april 2014 kl. 17.33

Jeg har hønsehus og -gård. Dog ingen høns endnu.
Omkring hønsegården er der lagt fliser hele vejen. Dette burde også kunne stoppe ræven fra at grave sig under hegnet.

Finmasket net burde også kunne holde rotter og mår ude.
Der var mus i huset sidste år (som spiste alle mine solsikkefrø), så rotter kan potentielt også komme ind, da de jo kan gnave et musehul større.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 17.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 17.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. april 2014 kl. 20.29

Ja, 3/4 overdækket med trapezplader, alt andet er volierenet - også over gården.
Der er ikke mus i hønsehus-delen, men i det sammenbyggede skur.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 20.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. april 2014 kl. 21.05

Bemærker lige, at høns og andre fjerkræ skal fodres under tag af hensyn til fugleinfluenza.

Jeg formoder, det er derfor, de forrige ejere har lagt trapezplader ovenpå volierenettet. Men der er fint tørt på arealet. Og en dør ud til haven, så man enten kan gå ind i volieren - eller lukke hønsene ud i haven.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 21.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. maj 2014 kl. 0.19

Husk også- at du kan kalde hønesene til dig. Hvis der nu kommer fugleinfluenza.
Bare at du kalder på dem (puttepuue-putter) eller lign.
Jeg kan tilkalde alle mine katte. men mine genboer kunne ikke under H5HN1...

Der blev forresten dengang tilrådet, at man ikke fodrede vilde katte. Det er det dummeste, jeg har læst! Så vilde katte skulle sulte, så de åd de syge vilde fugle... Det var edderødme DUMT, som i DUMT.

Jeg diskuterede meget fugleinfluenzaen med min dyrlæge (der mens jeg var der (med en kat) fik overbragt en død fugl fra Falck til undersøgelse),
Sundhedsstyrelsen HAR siden ændret den anbefaling om vilde katte.

Hav et "allekald" for alle tamdyr, så de kommer. Giv dem, noget guf, som de elsker. Om det er hønsefoder i deres hus. Det er meget nemt at lære dyrene. Mine katte får lidt tunolie i deres tørkost.

Hvis man ikke vil råbe, kan man slå foderskovlen mod fodertønden.

Nyt svar til emnet »Høns og rotter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns og rotter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider