Forum

Høns og æg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 15. januar 2017 kl. 9.39

Jeg har haft høns i flere år, men alle de andre år har de lagt en smule æg vinteren over. Mine nuværende høns har imidlertid besluttet sig for at skifte fjer på den allekoldeste årstid og lægger ikke et eneste æg. Fjerskiftet er ved at være overstået, men på hvilken tid af foråret begynder hønsene at lægge æg?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 15. januar 2017 kl. 11.56

hej
det er dejligt du andre år har haft lidt æg vinteren over- for de fleste af os er der en "tørke tid " på en 2-4 måd hen over vinteren- desværre! men nu der kommer lidt mere lys begynder der også at komme æg igen.. Hvis du vil stimulere æglægningen kan du give hønsene kunstigt lys, husk også de har brug for både protein og kalk for at komme godt igang....
jeg ønsker dig et skønt æggeår

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. januar 2017 kl. 17.27

Hvis man vil have æg hele året kan det godt betale sig at lave en plan - sådan at der hvert år er nogle nye unge høner, der ikke går i fæld før de har lagt æg et år. Kommer de i æglægning inden vinteren, fortsætter de vinteren igennem med lidt ekstra lys. Så kan de gamle fælde og holde pause i fred og ro uden at det går ud over forsyningen.
Valg af race betyder nok også noget. Australorps er virkelig gode æglæggere - også om vinteren. Vi har otte høner - 4 unge og 4 ældre. Vi kan tage bad i æg. 172 æg i december - det kan vi ikke spise, så naboer og børn nyder godt af overfloden. Vi har ikke købt æg og kyllingekød siden vi fik høns. Det er en stor tilfredsstillelse.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. januar 2017 kl. 9.17

Jeg overvejer Maran-høns, da de er tålelige æglæggere (ca. 200 æg pr. år) og gode rugere samt gode slagtehøns - men jeg har ikke kunnet finde oplysninger om hvor villigt de lægger æg i vinterhalvåret. Er der nogen der har erfaring med dette??

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. januar 2017 kl. 16.38

Jeg har før haft maran og de lagde også æg om vinteren. Ikke så mange som om sommeren, men mine 5 høns lagde i snit 2-3 æg dagligt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. januar 2017 kl. 16.40

Men du skal vide at det ikke er alle stammer af maranhøns der er lige villige til at blive skruk. Og så skal du sørge for at få rigtige maranhøns og ikke hybridhøns solgt under falsk varebetegnelse eller som "brunlæggere".

Nyt svar til emnet »Høns og æg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns og æg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider