Forum

Hvem tog mine høns i nat!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John Bo Andersen, 4. marts 2008 kl. 10.26

1.45 i nat blev jeg vækket at "ballade" i hønsegården. Ud i mørket i underbukser og træsko – fandt jeg den første høne på græsplanen, som var ved at udånde.

I hønsehuset sad en høne tilbage, to lå døde i huset, den sidste var væk. Fandt dog fjer 20 m væk.

Var det en ræv el. mår? Kan man se det på måden de er bidt, mm?

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. marts 2008 kl. 12.08

Hej John.

Uden og have set det, er der meget, der tyder på at det er rævens arbejde. Kommer den ind i et hønsehus om natten, går den amok og i blodrus bider i alt. Det ender med, at den tager een høne med. Hvis der er bidmærker i kroppen tyder det også på ræven. En mår har ikke så stort et bid, og går derfor altid efter halsen.

Mvh
Hans

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Bo Andersen, 4. marts 2008 kl. 14.31

Hej Hans

Tak for din hurtige respons.

Nu har jeg haft tid til at undersøge dem nærmere. De er alle bidt i nakken/halsen fler gange biddene er ca 3 cm. Jeg har billeder, men dem kan man vist ikke vedlæge her.

Skal for god ordens skyld skrives, at jeg har set en ræv en enkelt gang om året i de 5 år jeg har boet her. Men har aldrig haft problemer før.

Mvh
John

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. marts 2008 kl. 16.15

Hej John.

Hvis du vil prøve at komme det nærmere er her en mailadresse:

merekorntak@pc.dk

Mvh. Hans

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 8. marts 2008 kl. 15.42

Jeg ville mene at det er en ræv, som har været på besøg. Blodrus er en lidt voldsom betegnelse. Set fra rævens synspunkt så tænker den jo bare aha nem mad. Skynder sig så at dræbe hønsene for så forsvinder de jo ikke :-) Snupper en høne og gemmer den til senere. ovs. ovs.

Hilsen gitte.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina, 9. april 2008 kl. 0.52

Vedr. blodrus en rev går ikke i blodrus, med dræber og gemmer med mindre den blir forstyret.

Det er kun iler/mår som dræber for "sjov". Har selv haft 100 ænder og gæs som reven havde besøgt flere gange fandt ingen døde dyr men mistede ca 20 dyr på 2 måneder. Reven har også været i vores hønsegård tog "kun" 1 høne og 3 kyllinger fandt aldrig hønen men en kylling overlevede, reven har aldrig været i selve hønsehuset.

hilsner fra stina

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 8. maj 2008 kl. 12.29

Hjælp ;-(

Håber nogen ved noget, som kan hjælpe mig.

Jeg har et lille fritidslandbrug som jeg sammen med min mand bruger min fritid, (og noget mere tid) – på.

Lørdag morgen stod jeg op til et sørgeligt syn – alle mine ænder var døde. Havde 3 Rouenænder og 5 Moskusænder, hvoraf 2 lå på hver 15 til 20 æg. De gik i en frugthave med ca 100 træer. I to indhegninger på hver ca 1000 kvm. Der er hegnet med 90 cm højt dyrehegn og en elektrisk tråd 10 cm ude og ca 20 cm over jorden. Fordi de rugede, og vi ikke har haft besøg af rovdyr, lod vi dem gå ude om natten – det gør vi ikke mere.

2 ænder var væk – en lå udenfor indhegningen uden hoved. 6 var bidt i halsen, og kun i halsen, og nogle manglede hovederne. Godt 60 æg manglede heraf alle de som var under udrugning. Der var næsten ingen fjer, men det var tydeligt at der på et sted, var trukket en and under tråden, som var bukket lidt op og var blodig. Det har krævet nogen kræfter.

Vi ved ikke om det er en mår eller en ræv. Hvordan har nogen af dem fået fragtet 3 tunge ænder og godt 60 æg forbi elektrisk tråd og dyrehegn, som var sat helt nede ved jorden!.

Vi har foreløbigt hegnet med endnu en tråd i 70 cm højde, og lukker vores ænder ind om natten fra nu af. Tror i det er muligt at lave en extra højere indhegning på ca 160 cm, med tråden gravet ned i 30 cm dybde og med et extra sæt stød i 2 højder. Dette så ænderne kan ruge uden at blive flyttet – kan man ellers flytte en rugende and. De ligger i mælkejunger

Vi har høns og har aftalt køb af nye ænder og gæslinger. Hvordan beskytter jeg dem, hvis det er en mår?!. Har en rævefælde men endnu ikke fanget noget.

Hvem har nogle gode råd, som modtages ed taknemmelighed. Er frygteligt ked af det og bekymret for de levende ;-(). Knus Rie.

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 8. maj 2008 kl. 12.35

Hjælp ;-(

Håber nogen ved noget, som kan hjælpe mig.

Jeg har et lille fritidslandbrug som jeg sammen med min mand bruger min fritid, (og noget mere tid) – på.

Lørdag morgen stod jeg op til et sørgeligt syn – alle mine ænder var døde. Havde 3 Rouenænder og 5 Moskusænder, hvoraf 2 lå på hver 15 til 20 æg. De gik i en frugthave med ca 100 træer. I to indhegninger på hver ca 1000 kvm. Der er hegnet med 90 cm højt dyrehegn og en elektrisk tråd 10 cm ude og ca 20 cm over jorden. Fordi de rugede, og vi ikke har haft besøg af rovdyr, lod vi dem gå ude om natten – det gør vi ikke mere.

2 ænder var væk – en lå udenfor indhegningen uden hoved. 6 var bidt i halsen, og kun i halsen, og nogle manglede hovederne. Godt 60 æg manglede heraf alle de som var under udrugning. Der var næsten ingen fjer, men det var tydeligt at der på et sted, var trukket en and under tråden, som var bukket lidt op og var blodig. Det har krævet nogen kræfter.

Vi ved ikke om det er en mår eller en ræv. Hvordan har nogen af dem fået fragtet 3 tunge ænder og godt 60 æg forbi elektrisk tråd og dyrehegn, som var sat helt nede ved jorden!.

Vi har foreløbigt hegnet med endnu en tråd i 70 cm højde, og lukker vores ænder ind om natten fra nu af. Tror i det er muligt at lave en extra højere indhegning på ca 160 cm, med tråden gravet ned i 30 cm dybde og med et extra sæt stød i 2 højder. Dette så ænderne kan ruge uden at blive flyttet – kan man ellers flytte en rugende and. De ligger i mælkejunger

Vi har høns og har aftalt køb af nye ænder og gæslinger. Hvordan beskytter jeg dem, hvis det er en mår?!. Har en rævefælde men endnu ikke fanget noget.

Hvem har nogle gode råd, som modtages ed taknemmelighed. Er frygteligt ked af det og bekymret for de levende ;-(). Knus Rie.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 8. maj 2008 kl. 21.23

Hej.

Det var da en grim oplevelse. Jeg ville skifte det nederste af dyrehegnet ud med et ilderhegn (tror jeg nok at det hedder).

Det er meget fintmasket, så måren ikke har mulighed for at komme igennem (den kan godt klemme sig igennem et dyrehegn)
Grav det 30 cm ned i jorden så mår/ræv ikke har mulighed for at grave sig under.

Også lige en anden ting, jeg kan godt forstå at du gerne vil fange synderen. Men husk på at ræv/mår nok har unger nu, som er afhængige af modren.

Så er det bedre at forebygge.

Håber det er en hjælp for dig.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 9. maj 2008 kl. 13.51

Hej.

Har læst på forskellige hjemmesider, at mår og mink for den sags skyld :"kan komme ind overalt hvor der er en åbning stor nok til at et hønseæg kan komme igennem".

Har også kontaktet en økologisk hønseavler jeg kender lidt. Han fortæller at de først hegnede med en lav tråd som vi. De fik besøg af ræven, som simpelthen kravlede op af tråden, gik til angreb – og slog 270 høns ihjel. Siden de supplerede med en høj tråd har de ikke haft besøg af ræven. Det bekymrer mig noget mere med mår og mink, som kan komme ind, også i stalden. Hvad gør man dog?. Tak for din mail, det varmede Rie.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 9. maj 2008 kl. 16.37

Jamen det var da så lidt :-)

For lige at vende tilbage til fælden, så må en jæger gerne fange mink året rundt. Det er undslupende tamdyr, altså faunaforurener som vores hjemlige fugle ikke kan håndtere. Så hvis en jæger kan fange dem og aflive dem forsvareligt så gå endelig igang. Lige en sidenote – mink er glad for vandområder.

Ang. mår så må de ifl. jagtloven også gerne fanges året rundt på din ejendom – men det er en jæger der skal gøre det og fælderne skal efterses morgen og aften.

Ang. hegn så ville jeg da lave et hegn som den økologiske hønseavler du kender, det lader jo til at virke.

Håber det hjalp lidt.

Hilsen Gitte

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 9. maj 2008 kl. 21.32

Kære Gitte.

Det havde vi gjort, undtaget den høje elektriske tråd, som vi lavede dagen efter besøget – uha vi håber det virker.

Selvfølgelig rådfører vi os med en jæger og får hjælp og råd af en sådan.

God weekend Rie.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. maj 2008 kl. 22.39

Måske en lille fidus, hvis man vil hegne. I stedet for at grave trådnettet 30 cm i jorden, virker det lige så godt, at lægge de 30 cm ud på jorden, kun dækket af græstørven. Rævene kan ikke tænke så langt, at de skal begynde 30 cm fra det lodrette hegn. Jeg havde i mange år indhegnet en mose på den måde, og med en totalhøjde på 2 m. Der var aldrig problemer med rævene, og her er mange. Måren kan du ikke hegne ude. Der er kun den hårde vej, men som skrevet ovenfor,de har unger nu.

Mvh Hans

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 15. maj 2008 kl. 14.10

Kære Hans.

Jeg håber på at to elektriske tråde+ hegn i 160 cm højde hos hønsene og på 100 cm hos ænder og gæs, kan holde ræven ude om dagen. Alle dyr lukkes ind i hus og stald om aftenen fremover og altid.

Har du erfaring eller viden omkring rævens evner udi spring. Kan den springe over hegn i 1 meters højde med 2 strømledninger på?.

Faktisk vil vi også bygge en særlig sikret indhegning i indhegningen. VI har to hold ænder, som har hver sit mår- og rævesikrede hus. Vi vil bygge en indhegning på ca 20 kvm omkring begge huse, til brug ved fugleinfluenza og til når der er en and som ruger. Grave hegn ned i 30 cm, eller som du skriver lægge det på jorden, dette har vi også i vores første hønsegård. Højden 180 cm og ydeligere 2 tråde med strøm – og så fiskenet som er bundet til tråden?. Tror du det går?.

Vi er da heller ikke bedre end ræven og måren, vi er jo også bare ude på at få en steg – men den behøver altså ikke rydde det hele, og lade halvdøde ænder
ligge :-)

Jeg er nysgerrig – hvad havde du gående i mosen!.

Mange hilsner Rie.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. maj 2008 kl. 16.56

Hej Rie.

De bedste råd om hegning får du nok hos økologiske fjerkræavlere eller hos en skytte med stort fasanopdræt. Mine erfaringer er kun mange års iagtagelser af, hvordan dyr og fugle opfører sig, dag og nat, i fri natur. Rævene springer ikke ret gerne højt; men hvad en tæveræv med 4–6 halvstore hvalpe, som hun skal skaffe mad til, kan finde på, er ikke nemt at forudsige.

Det med mosen: En godt tilgroet mose på 4000m2 var indhegnet en del år. Jeg satte 8–10 stækkede vildænder ud om foråret. De fik så lov at ruge som det passede dem,og når tiden kom fløj de bare frit. Jeg havde så 10 nye herhjemme til næste år.

Mvh Hans

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 15. maj 2008 kl. 18.01

Kære Hans.

Det lyder helt fantastiskt, med den mose, det må da have været en god og smuk lille biotop. Vi forsøger at lave vores små glæder her hvor vi bor.Har kombineret frugthave (godt100 træer), fjerkræ og køkkenhave på godt 1 tønder land. Og så har vi ydeligere 4 tønder land som er lejet ud.

Så er du måske selv jæger?.

Ihvertfald Tak for dine ord, det er dejligt at der er nogen derude i verden som gider svare :-).Rie.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 16. maj 2008 kl. 10.43

Hej Rie.

Det lyder som en rigtig god ide med det hegn. Ræve kan godt springe højt, men jeg kan næppe forestille mig at de kan klare hegnet.

Held og lykke.

Hilsen Gitte.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P. Lützen, 19. november 2008 kl. 12.45

Er der nogen, der vil låne mig en rævefælde til at indfange en stakkels lille hund, som er blevet meget sky, og som render rundt i vores område nu på 7. dag. Ingen ved hvis det er. Henv. på 22676468.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 20. november 2008 kl. 14.45

Hej P

Nu ved jeg ikke hvad slags hund det er, hvis det er en new foundlænder eller grand Dane kan jeg ikke hjælpe.

Men du kan godt låne en fælde af mig til en lille hund.

Dog vil jeg mene at du kan prøve at tillokke den med et par kogte pølser eller andre godbidder,men selvfølgelig hvis den er håndskræmt kan det være en umulig opgave, prøv evt. at tage kontakt til det nærmeste dyr- internat de vil sikkert også kunne hjælpe.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
http///:www.skadedyrene.dk/husmaar.htm
tlf.203403034, Århus

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 20. november 2008 kl. 17.51

Vi havde 5 dværhøns indhegnet med hønsetråd om, og nok et par meter højt samt gravet 20 cm. ned i jorden. Alligevel kravlede ræven (?) underind og ud, og fjernede al fjerkræet. håp

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 21. november 2008 kl. 7.29

Når man graver hegnet (hønsetråden) ned skal man gøre det skråt 30–45 grader 1–2 mtr væk fra hønsegården, så kan ræven ikke finde ud af at grave sig under, den graver aldrig bagud.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/husmaar.htm

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Rhode, 3. juni 2009 kl. 22.28

Ræven jager helst i mørke, og et godt råd, hvis det er muligt, er lys om natten i hønsegården. En 60 W pære er tilstrækkelig, og en timer til aut, tænd/sluk koster ca 50 kr.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 7. juni 2009 kl. 2.06

Til Hans Petersen – ang. metoder til forhindring af rævestreger.

Metoden med at at lægge hegnet ud til siderne nederst, bruger man i fjerkrækolonien. Ræven opgiver, hvis den støder på forhindringer hver gang den forsøger at grave sig nedenom – derimod kan den hoppe. Derfor har vi overdække med minktråd over hele gården. Så metoden du beskriver er god.

Mh. Madsen.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 7. juni 2009 kl. 2.07

Til Hans Petersen – ang. metoder til forhindring af rævestreger.

Metoden med at at lægge hegnet ud til siderne nederst, bruger man i fjerkrækolonien. Ræven opgiver, hvis den støder på forhindringer hver gang den forsøger at grave sig nedenom – derimod kan den hoppe. Derfor har vi overdække med minktråd over hele gården. Så metoden du beskriver er god.

Mh. Madsen.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fischer, 2. oktober 2009 kl. 15.23

Til HÅP;

Tror du ikke det måske kan være en musvåge der er "rendt" med dine dværghøns?

Havde tidligere 2 musvåger som kom hver dag og forsynede sig i min hønsegård. De kunne dog ikke lette med de store høns jeg havde, men fortærede dem på stedet.

Er der nogen der ved om stød-hegn hjælper mod mår/mink/ilder?

Har fået Australorps som jeg gør hvad jeg kan for at passe på, men må erkende at det er næsten håbløst at sikre 100% mod de "bæster"
Ved at mink angriber ved højlys dag, men er jeg sikret mod mår og ilder ved at lukke hønsene ind ved tusmørketid?

Det er jo natdyr men kan de finde på at komme i dagslys hvis de er sultne?

På forhånd tak.

Dorthe

Nyt svar til emnet »Hvem tog mine høns i nat!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem tog mine høns i nat!

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider