Forum

Slagtning af gæs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 11. november 2010 kl. 20.24

Vi har haft høns 8-9 år og har efterhånden lidt erfaring med det. I sommers fik vi så 4 gæslinger som skal slagtes her i december. MEN hvordan ? Jeg er lidt i tvivl om aflivningsmetoden. Har også læst at efter plukning skal de hænge et par døgn inden de renses. Er der nogen der har noget erfaring de gerne vil dele ud af vil jeg blive glad.
Hilsen Palle.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. november 2010 kl. 20.41

Hej Palle.

Er det den gode gammeldags måde, du vil have?

Jeg spørger først, inden jeg beskriver den nærmere. Det kan være, at det ikke falder i lige god jord hos alle.

Jeg kan sige med det samme, at du ikke skal lade dem hænge, inden du gør dem rene. Hvis de har fået grønt, går maveindholdet meget hurtigt i gæring, og kan gøre kødet uspiseligt

Mvh. Hans

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 11. november 2010 kl. 20.53

Ja det er nok den "gammeldags" måde jeg mener.Det er ihverttilfælde den vi bruger når vi slagter vores høns. Vi gir dem et "dab" med en trækølle og hugger derefter hovedet af med økse så ja det er vel lidt gammeldags men det er hurtigt og effektivt og hønsene lider mindst mulig (synes vi).

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. november 2010 kl. 21.15

Nøjagtig som jeg selv gør.

Ved så store fugle er det en fordel at være 2. Een der holder, og een der hugger. Jeg kommer dem gerne på halsen ned i en spand og lader dem sprælle af der.

Ved skoldning er det en fordel ved andefugle, at komme en skvis opvaskemiddel i vandet. Det gør, at de er meget nemmere at få gjort våde ind på skindet.

Jeg har altid gjort dem rene med det samme, men så ladet dem ligge til afkøling til næste dag, inden de kommer i poser og i fryseren.
Mvh. Hans

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 11. november 2010 kl. 21.30

Hej Hans.
Tak for tippet med opvaskemiddel. Hvorfor skal de hænge til afkøling til næste dag, er det noget med kødet helst skal hvile inden frys eller......

VH. Palle

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. november 2010 kl. 22.51

Hej Palle.

Det er en af de uheldige ting ved den industrialiserede måde at slagte på nu, at der bliver slagtet, renset og frosset i een arbejdsgang.

Når vi slagtede gris på landet førhen, fik den altid lov til at hænge og køle af til dagen efter. Gik der en dag mere i den kolde tid, blev den kun bedre.

Der sker en modning af kødet men samtidig et svind ved fordampning. Det vægttab er der ikke råd til nu. Derfor får vi det ringe kød i supermarkederne.

Mvh. Hans

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. november 2010 kl. 20.59

Gæs kan fint hænge i halsen et par dage og 'samle sig'. Vi har aldrig været ude for gæring i kroen. Førhen plukkede man dem tørre, da dunene skulle bruges. De svinder lidt under modningen, men det giver mere smag i kødet.
Pas på ikke at stresse dyrene under slagtningen, det kan gøre kødet uspiseligt sejt. Held og lykke med projektet.
Anne Marie

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. november 2010 kl. 21.31

Måske skulle jeg lige komme med et råd, når Anne Marie nu nævner det med stres før slagtning.

Ved stres produceres der et hormon som gør kødet hårdt, hvidt og vanddrivende.

Derfor, når I står ved køledisken, så vælg det kød, som har den mørkeste røde farve og virker mest tørt. Et økologisk opdrættet dyr kan ødelægges totalt, hvis det er stresset umiddelbart inden slagtning, og være ringere end et konventionelt, der ikke er stresset.

Mvh. Hans

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. november 2010 kl. 20.29

Jeg taler af bitter erfaring: vi fik engang den sidste af en gåseflok,der var så stresset at vi måtte flå den,da fjerene ikke ville slippe. Vi stegte den i 4 timer og den var stadig som sålelæder.
Jeg har selv slagtet masser af kalkuner, og de er lige så sarte overfor uro i flokken. Hvis nogle fjernes kalder de andre længe på dem.
Så det bedste råd er at fjerne dem, der skal slagtes næste dag,når det er blevet mørkt og de er faldet til ro. De kan opbevares i tøjsække til næste morgen,hvor de halshugges og drypper af i en spand,så de ikke bliver snavset. Det er meget vigtigt, at de tilbageblevne ikke ser eller lugter slagtningen eller deres døde slægtninge. De kan gå fuldstændig i stå af sorg og stres. Og der må ikke kun være en eller to tilbage af en større flok. Det er dyrplageri.
Hele indfangningen og aflivningen skal foregå ganske stille og roligt. Dels for dyrenes skyld men også for kødet's.
Jeg mistede engang grebet om en 15 kg's kalkunkok på vej til huggeblokken. Den havde lugtet blodet,så den var kun til fars. Gæs er lige så sensible.
Anne Marie

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. november 2010 kl. 23.05

Som forhenværende producent ( jeg har ikke grise nu) ærgrer det mig, hvor tit jeg ser kød i kølediskene fra dyr, som jeg, af bitter erfaring, ved ikke har været behandlet ordentligt fra de forlod gårdene.

Jeg har et par gange måtte bakse lidt vel rigeligt med en gris, som vi selv skulle bruge i husholdningen, og derfor slagtede hjemme. Alt kødet blev helt hvidt. Vædsken nærmest tapløb så snart der blev skåret i det og det var meget sejt.

Det endte med, at hele molevitten måtte igennem kødhakkeren, for dog at kunne anvendes til et eller andet. Men vi fik lært, hvad det kan betyde at undgå stres.

Derfor. Se efter, hvad I tager med hjem fra kølediskene. Der er nok ingen, der slagter gris hjemme mere, og det er da vist også forbudt nu.

Mvh Hans

Ps. Hvis indlægget ikke er passende på en haveside, må redaktøren eller andre brokke sig :-) HP

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 15. november 2010 kl. 22.05

Tak for alle de gode råd. Nu føler jeg lidt bedre rustet til opgaven. Har lige varmet op i weekenden med at slagte høns.

Tak. Hilsen Palle

Nyt svar til emnet »Slagtning af gæs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Slagtning af gæs

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider