Forum

Efterlyser/vækst til citrus…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 19. januar 2013 kl. 16.02

Hej igen ..
nu kunne jeg virkelig godt ,tænke mig om nogle herinde også har oplevet appelsin/citron træets "skønne luner" når det sætter blomster og udvikler nær 100 vis af nye skud og vi snakker vinter ....ja her hos mig pt blomstre både mine calamondiner og citrus er..
her hos mig kan jeg kun tillægge det ,min lysoposætning og at de flotte citrus er tror det sommer .... hele mit hus dufter af citrus aromaen og de skyder fuldstændig som de havede fået væksthormon..
de får lys fra div rør med farvetemperatur fra 6000-18000 kelvin /30w fra kl 8 morgen til 23 aften
det som jeg søger er:om jeg har fat i noget korrekt eller bare er heldig " eller om andre her kunne vise mig nogle sunde vækster i denne kategori ??

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 19. januar 2013 kl. 16.19

her lidt gennerelt syn af planterne.. hjemme i min 17-22 graders stue
men planterne lyver ikke ..
mvh RENE

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 19. januar 2013 kl. 16.21

her citrus som pt står 2 stk meget sunde sammen..

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 19. januar 2013 kl. 16.23

og calamondiner nes skudvandvid
denh ene har faktisk lavet helt ny plante ovenpå den der blev købt...

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 19. januar 2013 kl. 19.59

Jeg ved godt man ikke kan sammenligne mit mynte projekt med mange sorter med dine MEGET flotte citrus planter!

Men jeg bruger også vækst lys på nogle af de mynte der indenfor osv.

Men jeg "følger" hverdagen som mynten har det i Balkan og Australien hvor de oprindelig kommer fra.

Så min FigenMynte får vækstlys fra 09 til ca. 18.00 - som den ville få syd på hvor den kommer fra. Så snyder man den ikke for få blomst i vintermånederne.

Så tror også du skal "blot" have lyset tændt når det lyst udenfor eller som den er vant til i "den virkelige verden udenfor". For så undgår du også frugter i fx allerede april måned - hvor den ellers får det om sommeren/sensommeren.

Men bare nogle tanker her - ved ikke om det rigtigt og jeg hel gal på den?

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 20. januar 2013 kl. 2.01

Hej Philip..
tak for et levende og meget sandsynligt senarie du skitser" op
det meget i tråd med den filosofi jeg har omkring mine citrus planter... og logikken er faktisk også til at få øje på,det er jo netop at "rekonstruere" deres levevis,,,,
det meget spændene at du nævner lys du bruger i det tidsrum ,jeg har sådan gerne villet høre en andens overbevisning om dette,
jeg har på intet tidspunkt tøvet med at ,bruge div lys som bidrager til DAYLIGHT efekten..
og måske jeg skulle forkorte timerne..
jeg ville gerne se dine figen/mynter
mange hilsner RENE

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 20. januar 2013 kl. 11.43

Jeg ville heller ikke i starten bruge UV lyset og tænkte - "det kan mynte da godt klare. Men jeg vil med de små "sataner".

Så faktisk bruger jeg UV lys for fremme dem og gøre dem klar til sommeren. Og da nogle af planterne står på en nordvendt vindueskam - siger det det hele.

Så tror vi begge skal have en fast lysplan - og stille ændre den som det bliver lysere herhjemme i det kolde DK.

Det ikke en figen jeg har ;) - en FigenMynte - 2 potter Bananmynte. De er mine VIP og står med en lampe UV over sig.

Men ved ikke om du også oplever dette Rene - men bladene under de "større" på planten er lettere visne - om de ikke får lys nok for om de andre dækker eller ej?! :(

Jeg uploader gerne nogle billeder. Men de er ældre dato - det første gang Bananmynten i sommmers. Tager flere billeder senere af Bananmynten og Figenmynten

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 20. januar 2013 kl. 19.05

Hej Philip L
det du er inde på omkring" lysplan" er slet ikke så tosset ,men det eneste jeg kæmper imod er vaner og gammel overbevisning

tænk at det skal være noget med:tør jeg nu byde dem mindre lys trods jeg helt klart ser logikken og andre gode gevindster
Philip L mht visne blade under større blade ,er fuldstændig et "problem som jeg har været meget obs på,men jeg oplever mere en hæmmet vækst som alså er mindre blade hos mine citrus..så kommer spørgsmålet :beskæring !!!!
og her er man oppe imod :PRIOTERING og et andet forhold som er :der kræves en vis mængde blade på en gren for at feks citrus vil sætte frugt osv ..
men det plejer at gå i almenelighed..
sydpå beskærer man appelsin/citron mv for at holde dem nede i højden til der skal høstes så de er flotte runde og med stærke grensæt og volume.
iøvrigt hvordan startede din lyst til mynte ?

her til sidst en af mine citrontræer som har så mange små citroner ,at jeg ikke tæller dem mere
mvh RENE

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 20. januar 2013 kl. 21.10

Vi må lave en fælles lysplan en dag! Ville være både anderledes og tildels lærerigt :) For så kan vi dele det med andre!

Men har det på samme måde med om man "tør" og om det virkelig det man tør gøre for disse "hyggelige grønne væsner".

Men jeg har allerede slukket for min lampe nu - jeg tur godt! Må vænne mig til slukke den tidligere eller senere. Men stadig det med som du skriver med hæmme væksten osv - tror også planterne skal have "hvile" i mørke om natten.

Med hensyn til beskæring - så skal du da gøre efter behov for din egen skyld. Du skal jo ikke være DK's nye citrus frugt avler! Du skal beskære hvis der behov og ellers ikke :)

Jamen min mynte interesse begyndte for 2 somre siden. Da jeg elsker Polo mint - ville have mynte og fandt ud af de mange slags. Siden den dag køb mange forskellige planter mynte. Samt anlagt bed og forsker i deres krydsninger og forskelligheder.

Vi må slå hovederne sammen en dag Rene!

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. januar 2013 kl. 20.59

Rene. Hvis du vil følge naturens gang med citrus bør du begrænse belysningen om vinteren. Du giver dine citrus alt for meget lys, der hvor citrus kommer fra er der også nogle vinter måneder hvor solen går ned ved 18 tiden og det bliver lyst igen omkring kl. 08. I de måneder har planterne en naturlig hvileperiode hvor de taber de gamle blade.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 23. januar 2013 kl. 1.22

kære Mogens..
tak for opmærksomheden ,som også vil bidrage til ,at få min fornuft til at tage over ...
jeg ved jo udemærket godt disse planter skal have en cyklus også mht lys mængder og jeg er begyndt at give dem mindre
det har været svært mvh RENE

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. januar 2013 kl. 11.06

Det er nogle flotte planter du har (respekt). Har du slet ikke haft problemer med spindemider og skjoldlus. Det var det som tog livet af alle mine citrus.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 23. januar 2013 kl. 13.54

Hej mogens...
i skrivende stund ,sidder jeg med sko på..
og må lægge vejen forbi planteskolen på peterbangsvej for jaaaaaaa ! jeg har observeret spindemider og nu får de kamp til stregen inden det bliver et stort problem ..
jeg mener selv der for mange blade på mine store citruser til at sæbe vil kunne komme ind overalt ,så der bliver det pinde
med cet eller andet" methrin" produkt
og så vil jeg måske give sæbeforstøver som suplement..
eneste lille tanke jeg gør mig i den forbindelse mht sæben er :
vil vækstlyset have adgang som vanligt ???
hvad mener du ?

puha Morgens bare det du nævner det utøj ,og dine oplevelser" med dem
ved godt de kan være plaget enormt af dette
gennerelt er mine planter utrolig sunde visuelt ,,bladstørrelsen er over middel, skud frekvensen er høj osv
men jeg opdagede faktisk "sukkerstænk" på et par blade og så efterfølgende de små gråhvide satanner,,,så der måske både uld/spinde/skjold mv i men tror ikke det omfattende pt
mvh RENE

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. januar 2013 kl. 17.20

Det skal tages i opløbet det skit. Ved lettere udbrud brugte jeg insektsæbe, den hjemmelavede, som er billigere end planteskolens. I en sprayflaske med 1 liter vand blandes ca. en tsk. sulfo + en tsk. sprit. I svære tilfælde kan det overjordiske druknes i en stor balje vand i et par timer. Det bedste man kan gøre, er at sætte planten oven på en myretue, de fjerner alt utøj. Men det er just ikke lige årstiden nu.
Der vil selvfølgelig efterlades et tyndt lag sæbe på bladene, men hellere fjerne utøjet, end planterne går ud. Efter nogle dage kan du spraye med rent vand. Husk at vaske/støvsuge gulvet rundt om planterne, for der er også utøj som vil flyve op.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Lindegaard, 28. oktober 2017 kl. 10.15

Mit citrontræ har skjoldlus på næsten alle bladene, kan jeg bare fjerne bladene eller hvad. Træet er ca. 2 meter højt med mange citroner på, eller kan jeg skære det helt ned.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. oktober 2017 kl. 10.37

Jeg bøves også med skjoldlus (kaktus) en måde er at børste dem af , undgå at de falder ned i jorden , og så give hele planten en omgang med insektsæbe . 8 dele vand 1 del sprit 1 del flydende brun sæbe , omrystes før brug i en sprayflaske .

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 28. oktober 2017 kl. 12.55

Der er nogle forskellige råd her (overse de kemiske). ;)

www.bolius.dk/slip-af-med-skjoldlus-41666/

Nyt svar til emnet »Efterlyser/vækst til citrus…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efterlyser/vækst til citrus…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider