Forum

Frø fra BLå Iris

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hansen, 27. maj 2015 kl. 9.24

Jeg har en del tørrede frø fra kapslerne på Blå Iris ( til tør jord ). - Kan disse plantes eller formeres Iris´en kun ved at dele knolden ?
Såfremt frøene kan sås, skal de så have frost for at kunne spire, - eller kan de blot sås uden denne " forbehandling," hvor de kommer i fryseren et døgns tid ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. maj 2015 kl. 10.20

Nej du kan sagtens så iris, det gør jeg i stor stil, det her er Juno iris,

iris frø spirer meget spredt og kan være flere år om at spire, men oftes tager det 1½ år inden du ser en spire

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hansen, 27. maj 2015 kl. 10.41

Hej Lis P
Tak for dit svar og billede. :o)
Planter du så altid frøene i en kasse og i så fald med hvilket materiale, - er det alm havejord eller fra plantemuld fra planteskolernes sække ?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. maj 2015 kl. 11.48

jeg bruger ofte så/priklemuld, men ellers bruger jeg det jeg har ved hånden,
Jeg sår i kasser da jeg ikke har plads i haven, til mine frø, jeg sår rigtig mange slags frø, lige fra valnødder, stauder, buske, m.m så jeg har ofte gang i 300-400 potter/bakker af gangen,
bare irisfrø har jeg sået 50-60 potter/bakker af

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. maj 2015 kl. 22.22

Eva, du kan sagtens så dem ude i haven, blot du ved, hvor de er, så spirer ikke hakkes om. Jeg såede engang nogle frø af både sibirsk iris, tidlige dagliljer, liljer og pæon på et bart sted mellem stauder og græs, hvor jeg vidste, at jeg kun ville håndluge. - Og så tillod jeg mig at glemme alt om dem, for jeg vidste, at jeg ville se eventuelle spirer, når jeg lugede. - Der kom nogen af det hele, men med års forskydning. Jeg har dog nået at få både lyseblå og hvid sibirsk iris samt en vild udgave af en pæon i blomst, alle fra disse frø. De kom alle som dejlige overraskelser for mig.

Nyt svar til emnet »Frø fra BLå Iris«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frø fra BLå Iris

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider