Forum

Bokashi kompostering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 20. marts 2017 kl. 8.40

Jeg har lige læst om bokashi-kompost i nyeste nr. af PØ, og det lyder meget spændende. Er der nogen af jer, der har erfaring med det? Måske kan man bruge den sure væske til forsuring af surbundsbed?
Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve metoden, når jeg får fat i noget af det granulat, som skal drysses i.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2017 kl. 21.40

Hej Marianne Mortensen

Jeg anskaffede kompostspande i 2014 og har brugt metoden siden.

Jeg har ikke erfaring med at anvende den aftappede væske til forsuring af jordbund.
Jeg fortynder væsken i forholdet 1 dl væske til 10 liter vand og anvender den som næringstilskud til vækster, der er "i groning" - dvs at det er fuldt udviklede planter både urte- og buskagtige og både inde og ude. Jeg har en tre år gammel basilikumplante i potte indendørs - det er vores grønne tilskud til salatskålen året rundt. Planten ikke været omplantet og gødes kun med den fortyndede kompostvæske.

Jeg bruger brunt jorddække som metode til næringstilførsel udendørs.
Jorddækket består af havekompost opblandet med brugt hampestrøelse og muslingeskaller fra et lille hønsehold og nogle spande tang + selvfølgelig komposten fra bokashi-omsætningen. Den flydende fortyndede kompostvæske er så den hurtige tilførsel af næring til voksende planter - kål, majs, tomat, squash og græskar.
De trives rigtig fint !

Jeg er klar over, at jeg skal holde øje med jordens surhedsgrad - en god pejling fås ved at iagttage planternes trivsel. Men en jordbundsanalyse med års mellemrum kan være fornuftigt at få lavet!

Væsken fra månederne oktober - maj opsamles i plastbeholdere og opbevares køligt. Det ser ikke ud til at frostpåvirkning giver problemer - ud over frostsprængning. Men dette undgås let, hvis dunkene kun fyldes ca 80%.

Jeg har rigtig gode erfaringer med at samle alt, hvad der har været igennem processen i spandene, for en periode på ca 6 måneder (fra november til maj) og anvende det i "Hügelbede". Det har givet sunde planter (Selleri, bladselleri, bindsalat, squash, tomat) og mærkbar forbedret mikro- og ormeliv i jorden.
Et anden metode er "Hügelbede i enkelt-planteversion" til kartoffelplanter: En nævefuld af komposten lagt nederst i plantehullet + et tyndt lag muld ovenover inden den forspirede kartoffel sættes under ca 7 cm muld.

Jeg håber du kommer til at gøre ligeså positive erfaringer med at genanvende det grønne køkkenaffald som værdifuld næring for næste sæsons køkkenurter !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 25. marts 2017 kl. 9.19

Hej Lone
Mange tak for din udførlige kommentar til emnet, det har givet mig endnu mere mod på at afprøve bokashi kompostering.
M.v.h.
Marianne

Nyt svar til emnet »Bokashi kompostering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bokashi kompostering

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider