Forum

Bejdsede ærter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sonja Gonzales, 24. april 2017 kl. 11.16

Jeg har lige fået nogle bejdsede ærter til at så i en mark. Vi skal så temmelig mange og vil selvfølgelig gerne have et stort udbytte. Jeg kan finde noget på nettet om, hvorfor ærterne er bejdsede, men kan ikke finde noget omkring, om det har en betydning for vores sundhed. Er der nogen der kan hjælpe mig med at belyse dette?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. april 2017 kl. 12.42

Hej.
Hvis du har oplysning om hvad ærterne er bejdset mod og navn på middel, kan alle oplysninger findes på Middeldatabasen.
Det er så din egen holdning der afgør om du er tryg ved anvendelse af såsæden.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. april 2017 kl. 13.14

Hej Sonja Gonzales

Hvis du spørger dig for hos frøforhandleren, vil du kunne få oplyst, om frømaterialet er laboratorieundersøgt og fundet fri for frøbårne svampesygdomme eller om frømaterialet er varmebehandlet for at dræbe evt svampekim. Det er de to metoder, som anvendes til udsæd af ærter til økologisk dyrkning.
Så du BEHØVER altså ikke at anvende bejdset frø for at undgå svampesygdomme - men du skal (selvfølgelig) vide noget om ærteplanternes krav til jordbund, fugtforhold og spiringstemperatur for at der ikke skabes betingelser for svampevækst (fra kim og sporer der måtte ligge i jorden på dyrkningsarealet) i ærternes spiringsperiode.

Viden om optimale dyrkningsforhold er let tilgængelig i form af "Dyrkningsvejledning for Økologisk ærteavl" fra Gartnerrådgivningen.
Deri er beskrevet, hvad man skal være opmærksom på, hvis man vil dyrke økologiske ærter i større omfang end almindelig husholdnings-havebrug.

De bejdsede frø du har anskaffet SKAL være forsynet med information om bejdsemiddel - eller forhandleren SKAL kunne oplyse, hvilket eller hvilke midler, der er anvendt i det parti, du har fået leveret fra.
Så det vil være let for dig at få mere information om de eller de midler der en anvendt - og med Tilde P's henvisning (i indlæg nr 1)
kan du hurtigt skaffe dig svar på dit spørgsmål.

Kravene til frøbehandling & -forhandling er fastlagt i Miljø- og Fødevareministeriets "Vejledning om frø og sædekorn" fra 2015 og der findes mere information i BKG 1549, 1511 og 1550 (alle 11.12.2015)

Venlig hilsen
Lone

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. april 2017 kl. 15.29

Bejdsede markærter? Tjaaah, min erfaring med markærter er generelt, at det er sorter, der giver et meget højt udbytte over en meget kort sæson (de skal helst modne samtidig alle sammen) og ret hurtig bliver melede. Det kan til nød gå, hvis man vil fryse dem ned, men kræver altså, at alle ærterne stort set bliver plukket og bælget samme dag - lige som man gør med dyrkning af konsumærter.

Vil man derimod have friske ærter over en længere sæson, så bør man så forskellige sorter og evt. med 14 dages mellemrum. Man kan også vælge høje sorter af ærter, som har en forholdsvis lang høstsæson.

Selv vil og har jeg aldrig brugt bejdsede frø - og jeg har aldrig haft problemer med svampesygdomme, dårlig spiringsevne eller lign.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. april 2017 kl. 15.54

Iøvrigt, så kan du finde alle godkendte bejdsemidler her. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til rundt omkring, så er Apron XL der mest brugte til ærter - og det har det man kalder en systemisk virkning. Dvs. at det påvirker hele kroppen og ikke kun visse dele som fx. nyrer - dog kommer de ikke ind på hvilke bivirkninger stoffet kan have.

middeldatabasen.dk/Product.asp?ProductID=100191

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. april 2017 kl. 16.48

Jeg troede det var fortid med bejdsede såærter , førhen var de bejdset med kviksølv og det stod på frøposen , men det blev forbudt , kviksølv er giftigt , både for os og naturen...........

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. april 2017 kl. 17.12

Hej Ayoe B.P.

Der er supplerende oplysninger i Sikkerhedsdatabladet (revideret 2015) for produktet Apron XL.

En detalje om bortskaffelse af frø behandlet med midlet Apron XL: Det bør ikke afbrændes i almindeligt forbrændingsanlæg - røgen og restprodukterne er giftige. Afleveres på kommunal genbrugsstation som Farligt Affald.

Venlig hilsen fra
Lone

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2017 kl. 17.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. april 2017 kl. 18.26

Det korte af det lange er, at der bruges ikke bejdsemidler i Dronningeriget som ikke er godkendt af Miljøstyrelsen, og som ikke bliver revurderet med jævne mellemrum.
Personlige holdninger til den slags kan så diskuteres herfra og til Juleaften ;-) .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2017 kl. 19.17

Godkendte midler kan fint være sundhedsskadelige og miljø ditto.
Alle pesticider kan skade

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2017 kl. 19.59

Det er meget let at høste ærter til frø - det er blot at undlade at høste dem grønne, og at undlade at bruge dem til gule ærter, humus eller falafel, inden de bliver sået igen.
Indrømmet - det sidste kan være svært!

Nyt svar til emnet »Bejdsede ærter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bejdsede ærter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider