Forum

Hårdføre figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juni 2017 kl. 19.18

Hvis man har lyst til at prøve krafter med diverse figen sorter så er det Lidl man skal besøge , der var et pænt udvalg at figen sorter jeg aldrig har hørt om , men også kendte bl.a Brown turkey og så den medt spændende Ficus carica "Chicago" som nok er den mest hårdføre figensort der findes , den kom selvfølgelig i kurven , og er plantet ud.
Prisen 39 kr. stykket og det er flotte planter.

1 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. juni 2017 kl. 21.46

De blev desværre hurtigt udsolgt. Min Napolitaner figen fra Lidl klarede ikke vinteren.
Min gamle bornholmer figen giver ikke mange frugter i år.

2 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 11. juni 2017 kl. 21.58

Mogens E.

Er det mon ikke muligt for dig, at enten nedkroge en gren eller tage en kvist og få den til at slå rødder i en bøtte med fugtigt sand, så du på den måde kan få en ung plante igen?

Jeg har også hørt, at får figen for meget næring, så har figentræerne en tendens til kun at sætte løv og ikke så mange frugter. Så måske har den det simpelthen for godt? Det kan iøvrigt næppe skade meget, at tynde ud i grenene på din figen. ;)

3 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juni 2017 kl. 22.31

Min Napolitaner figen gror fantastisk , den er mere hårdfør end jeg troede , bornholmeren Precose de Dalmatie" har sat mange frugter af , det har jo været en mild vinter.

4 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juni 2017 kl. 8.50

Ayoe.
Min 35 år gamle bornholmer har altid givet en god høst. Figner skal ikke have gødning og de skal nærmest pines lidt. Problemet med udtynding er at de nye frugter sidder i enden af grenene. Jeg har lavet mange stiklinger af figner, men nu kniber det med pladsen i parken. Selv efter sådan en mild vinter burde der være mange frugter på træet.
Svend.
Står din napolitaner i drivhus.

5 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juni 2017 kl. 9.33

Mogens ...... 2 stk på friland .......

6 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. juni 2017 kl. 23.55

Tak for tippet Svend. Fik købt en Brown Turkey i dag. Jeg købte også èn sidste år, men glemte at sætte den i drivhuset - og den klarede ikke vinteren ude.
Jeg har forresten læst at Brown Turkey og Bornholmerfigen er det samme.
Hvor stort, eller hvor gammelt skal træet være for at kunne klare vinteren udenfor ?

7 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juni 2017 kl. 8.32

@ mogens e - hvordan går det med de røsnæsfigen stiklinger som du fik her

8 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juni 2017 kl. 9.04

som hvert år de sidste 35 år bliver der osse i år nogle hundrede flotte figner på vores røsnæsfigen - den har aldrig været frosset ned som de fleste andre sorter ofte gør

9 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juni 2017 kl. 10.16

Anne-Grethe skriver .......Jeg har forresten læst at Brown Turkey og Bornholmerfigen er det samme , citat slut..Nu er begrebet Bornholmerfigen noget mudret , førhen var det Precose de Dalmatie som var ensbetydende med den figen som med succes blev dyrket på Bornholm , men nu bliver Smyrna og Brown Turkey også solgt under navnet Bornholmerfigen og en planteskole reklamere med en Ficus carica bornholm som er tæt på snyd da sådan en ikke eksisterer.
Jeg fik købt en ficus carica Chicago som skulle være den mest hårdføre figen overhovedet . vokser i USA i USDA zone 6 hvor temperaturen om vinteren kommer ned på minus 24 C , til sammenligning er den jyske højderyg i zone 7 , minus 17 C .
Årsagen til at alle figen sorter klare sig godt på Bornholm er de meget milde vintere de har på grund af det "lune" hav som omgiver øen.

10 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. juni 2017 kl. 21.59

Mogens Madsen.
Jo tak, de dannede fine rødder og blev sat udendørs. Jeg mistænker dette smukke dyr for at have spist planterne, samt mine jordbærplanter og mange rosenskud.

11 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juni 2017 kl. 22.05

Hæhæ, får også uønsket beskæring af 10 nyplantede frugttræer pt.
Gætter på en slægtning til din gæst, men har dog ikke endegyldigt bevis :)

Smukke er de da.

12 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2017 kl. 8.31

@ mogens e. - du må da gerne få et par stykker til - det er lige det rigtige tidspunkt

13 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2017 kl. 8.32

osse selvom billedet ligger ned

14 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. juni 2017 kl. 9.10

@Mogens Madsen

Hvilken smager bedst af Røsnæs- og Bornholmerfigen (altså sødest)?

Og kunne det tænkes, at du har en stikling du vil af med på et tidspunkt? Vil have den i en stor potte i et af mine tunneldrivhuse, til den bliver for stor. ;)

15 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. juni 2017 kl. 8.43

efter mine smagsløg vinder " RØSNÆS " hvad sødme angår - du må gerne komme og hente et par stiklinger - jeg stikker dem urteagtige i denne uge - de slår rod hurtigere end træagtige

16 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 15. juni 2017 kl. 12.34

Det lyder alletiders! Jeg skal nemlig til Kbh. næste weekend. :)

17 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2017 kl. 20.59

Blot til orientering - Så har Lidel fået en masse spændende figenplanter hjem igen, til små penge.

18 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2017 kl. 22.10

Mogens ...det er en gammel nyhed , det er faktisk hvad denne tråd er startet på ...................

19 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 15. juni 2017 kl. 22.19

Jeg har lagt mærke til at lidl i Solrød , Ølby og Frederiksberg alle havde overskud af den sort der hed Chicago . Jeg læste på Westergaard s hjemmeside at den får violette farvet frugter med rødt frugtkød og det lyder som dem man køber i Netto.

Jeg fandt et rimeligt pænt eksemplar. Så nu håber jeg bare at det er så hårdføre som Svend siger.

20 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juni 2017 kl. 9.08

Svend Høst.
Det er en ny sending som Lidl fik hjem i onsdags.
Første sending blev udsolgt på et par dage.

Så der røg lige en Chicago + en rondo de Bordeaux og en rouge de Bordeaux i kurven. Så er det bare spændende om de kan sætte frugt her nord for Alperne, hvor insektet med det fine navn Blastophaga psenses mangler.

21 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. juni 2017 kl. 12.01

Chicago skulle være sikker ifølge Westergaard s hjemmeside
Men de andre ville jeg ikke have købt hvis de kræver insekt bestøvning.

22 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2017 kl. 12.05

Insektet er kun nødvendigt for frøsætning ikke frugtsøtning.

23 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. juni 2017 kl. 14.18

Jeg mener ikke at den sætter frugt hvis den ikke er bestøvet, samme måde som med vore æbler. Jeg kender en som har et pragteksemplar stående som han har såret fra en tørret Figensort og den har aldrig båret frugt .

24 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2017 kl. 17.51

Mener bestemt det skyldes sorten.

25 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. juni 2017 kl. 8.10

jeg blev lun på chicago da jeg læste om den - nu har jeg googlet den og der skrives at den sagtens kan overleve hård frost men at den fryser ned til jorden og så er den ikke noget for mig

26 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juni 2017 kl. 10.30

Det er da helt fantantisk at en figen(ficus carica chicago) overhovedet overlever en længdere frostperiode med temperaturer ned under minus 25 C , nu er sådane lave temperaturer ikke noget vi oplever her i DK , så jeg har plantet den et ubeskyttet sted i haven, så må vi se hvordan "amerikaneren" klarer sig .
"italieneren" Ficus carica Napolitaner er sat mere beskyttet på friland , og den vokser nærmest eksplosivt.
"Tyrkeren" Brown turkey er sat op ad en beskyttet sydvæg og er kommet godt i vækst.
Så nu mangler vi bare en lang varm sommer...............

27 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2017 kl. 22.48

Svend.
Havde du frugter på napolitaneren sidst år.

28 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juni 2017 kl. 9.43

Mogens.... nej den har ikke båret figen......nu får vi at se om den kan give figen her oppe nord på.........

29 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. juni 2017 kl. 7.57

jeg købte 2 chicagoer i går i little så nu må vi se om den kan måle sig ned røsnæssen

30 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 2. august 2017 kl. 10.25

Kan der være forskel på de i denne tråd forhandlede Chicago, og så den Westergaard omtaler om 'Hardy Chicago'?
På skiltet på den figen, jeg købte, stod, at det var et registreret varemærke (R), og det er ikke det samme som et sortsnavn, ifølge en artikel for nogle år siden i haveselskabets blad.
Ikke for at kaste grus i glæden over købet, blot for at afstemme forventningerne til, hvad der kan komme igennem en hård vinter.

31 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. august 2017 kl. 11.20

Hardy Chicago og Chicago er en og den samme fig , hårdfør ned minis 25C og selvbestøvende........
læs mere her www.gardeningknowhow.com/edible/fruits/figs/cold-hardy-fig-trees.htm

32 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 2. august 2017 kl. 21.04

Godt, at der er den sammenhæng.

33 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2017 kl. 20.04

Hårdfør er denne, men hvor ville det dog være skønt, hvis også sommerfigenerne kunne overvintre - der er afsat mindst 50 her :(

Nå, de 8-10 stykker vi har spist fra denne og dens tvilling var nu rigeligt til os alligevel :)

34 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2017 kl. 20.06

Prøver igen :)

35 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. september 2017 kl. 8.44

Tom.
Det er et flot træ du har der, har du selv opstammet det eller er det købt sådan i sin tid. Min bornholmer er en rodebutik nede ved jorden, så bænkebiderne og myrene har mange opgange til frugterne.
Skal nu ud og barbere alle de nederste grene af, så tak for ideen.

36 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2017 kl. 16.36

@Mogens

Det var netop sådan - en rodebutik nede ved jorden - at vores "træ" var. Konen havde, efter en tur til Bornholm, forelsket sig i et figen-TRÆ og skuffelsen var jo stor, da vi blev ved med at opleve tilbagefrysninger.

Vi lavede nogle stiklinger og slæbte større og større potter ind i skuret til overvintring og ud igen om foråret i 5 - 6 år før vi plantede dem :-)

Vi har ikke træerne p.g.a. figenhøsten, men er da blevet glade for dem på menuen. Det er lidt ærgerligt med alle de sommerfigner der aldrig bliver til noget. Kan de anvendes umodne? Snaps? Nogle erfaringer Mogens?

37 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. september 2017 kl. 20.43

De små figner som er tilbage nu (ca. som en 5 krone) er sten hårde og kan ikke bruges til noget -- så vidt jeg ved.
Du må bo i en kølig landsdel siden potterne skulle i skuret så mange gange. Her på Røsnæs sætter vi bare en Bornholmer stikling i jorden, et lunt sted udendørs. De fleste gange lykkes det.
Frugterne på fotoet overvintre, men falder af om foråret.

38 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2017 kl. 22.28

@Mogens

Ja, det er ærgerligt, at vi ikke kan bruge dem til noget. Måske andre har prøvet?

Nej, der er ikke specielt koldt på Fyn (Odense), men hvis du vil producere en større, opstammet plante, må den overvintre frostfrit tænker jeg.

Kommer der en rigtig vinter regner jeg med/ håber jeg på, at stammen og den kraftige del af kronen klarer den, mens de nyere skud ryger.

39 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. september 2017 kl. 9.11

@ tom - du må gerne komme og få nogle stiklinger af RØSNÆSFIGNEN hvis du kommer til sjælland i løbet af vinteren

40 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. september 2017 kl. 22.07

@MogensMadsen

Mange tak!
Hvis en Røsnæs stikling plantes ud på friland, udvikler den sig så til et træ eller en busk?

41 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. september 2017 kl. 22.50

Tom , det kommer an på hvordan du former den , klipper den til , men på friland vil figen her i landet blive buskagtige da de fryser meget ned om vinteren , nu er der ingen landsdækkende 20 årig statistik om hvordan den såkaldte røsnesfigen klarer sig i isvintere på den jyske højderyg eller midt på sjælland men kun at den klarer sig vel i det havlune Røsnes , lige som alle andre figen.

42 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2017 kl. 22.40

@Svend

Det er også min vurdering, men afventer svar fra Mogens.
Af samme grund har jeg lavet nogle opstammede planter med Ø 5cm stamme før de blev plantet ud på friland.

Tror dog ikke de klarer en streng vinter - hvis vi nogensinde vil opleve sådan en igen :)

43 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. september 2017 kl. 9.38

@tom -vores figen ifølge sven såkaldte røsnæsfigen har stået her i 38 år uden at få frostskader - jeg leverede for år tilbage en stikling til gartneren på kalundborg sygehus den er nu blevet et træ på 5 meter og min genbo har måttet save et par meter af sin for at konne se ud af vinduerne på første sal- den min søn i horsens har fået trives osse udmærket - og der er ingen af de mange jeg har lavet til rundt i landet har som har været frosset ned

44 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. september 2017 kl. 9.45

@ tom -sven -prøv at google ficus carica RØSNÆS der står en masse om den

45 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juli 2019 kl. 10.35

Hvordan er det gået jeres Røsnæs figen mht hårdførhed?

Jeg har nu med 3 forsøg opdaget at Røsnæs figen næppe lever op til den hårdførhed som man ellers var blevet lovet. At man fra planteskolerne side også lover bedre hårdførhed, selvom den andrig er blevet testet heri gennem, men at man blot har set sit snit til at lave gode penge. Det må da siges at være "fis i en hornlygte" at udråbe en sort, der ikke engang kan leve op til andre figensorters kvalitet og hårdførhed. Jeg har nu fået mulighed for at sammenligne den med sorten Precose de Dalmatie , der både kvalitet mæssigt og med hensyn til hårdførhed og formering evne er den lang overlegen.
Jeg syntes at det er for dårligt at udråbe sorter, der bevist bygger på løgne og en mands erfaring i gennem 25 år. Det gøre den ikke til noget unik.

47 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. juli 2019 kl. 13.05

Vores -fornodentlige- Røsnæsfigen, har ikke været frosset tilbage de seneste 7-8 år, udover 10-20 cm af skudspidserne.

De første 1- 4 år frøs den helt tilbage et par gange, men kom igen.

Når jeg skriver *formodentlig" er det fordi træet er en stikling af et stort træ, der står i Kalundborg og hvor ejeren ikke kan huske, hvem hun fik stiklingen til det af, udover at det var en i lokalområdet.

48 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2019 kl. 15.35

Er der meget stor forskel på figen sorters smag?
Vi har en figen, der i mange år har givet masser af figen og som blev solgt som "Bornholmer" figen.
Jeg er bare overrasket over, hvor kedelige friske figen smager.
De bliver simpelthen ikke spist. Hverken af os selv, venner eller børnebørnene.
(Det skal bemærkes, at vi nu plukker fignerne som små og sylter dem. Det er de udmærjede til).

49 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. juli 2019 kl. 17.31

Nu er det svært at vurdere diverse figens hårdhed , når vi ikke har kolde vinter , men jeg har en ficus carica Chicago som skulle være den mest hårdføre figen , men den er åbenbart langsomt voksende , så er det bedre med Precose de Dalmatie , den er fantastisk , mere end 2,5 m høj og ikke froset tilbage..........

50 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juli 2019 kl. 18.02

Den sidste jeg testede kom fra et drivhus og ud på terrassen og stod, men et par grader af den sidste nattefrost tog livet af den. Imidlertid havde/har jeg ca 30 stiklinger af Precose de dalmatie, der uden rod havde fået masser af frost og klare sig utroligt godt. De skyder og vokser bare nu. Måske jeg skulle sætte dem i produktion :-)

Jeg har også en stikling af Brown tyrkey, der trods særlig dårlig pasning, bl. a udtørring og for lille potte klare sig fint.
Derfor finder jeg det meget forkert at man ikke har testet den, da man jo risikere en masse reklamationer med tiden. Men man har lavet en hidsig markedsføring af den at det sikkert har tjent sig godt, og haveejerne får næppe det de er blevet lovet...

51 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juli 2019 kl. 23.28

Søren, lever din Chicago og napolitaner endnu, og giver de nogle frugter.
På min gamle bornholmer er der en masse pænt halvstore frugter som har overvintret. Det bliver spændende om der bliver en nr.2 breba.

52 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. juli 2019 kl. 11.27

Jeg synes ikke, at Precose de Dalmatie er specielt hårdfør ... Den klarede dog vinteren fint, men frosten i starten af maj frøs alle nye skud 10-20 cm. tilbage. Naturens beskæring.
De første 3 år på friland, - efter den kom ud af drivhuset,- frøs den helt ned. Nu pakker jeg den lidt ind om vinteren, - men tog afdækningen af, da metrologerne spåede plusgrader i maj. Det snød mig 3 nætter, så jeg får nok kun 2 figner på friland i år. :(

Efter 4 år med Napolitanerne stadig ingen frugt, så jeg har forsøgt mig med ompodning af flere buske i foråret. Forsøget er lykkedes i ca. 50% af tilfældene. Til næste forår vil jeg være ekstra omhyggelig, når jeg poder andre sorter på.

Min Chicago fik også toppen svedet i maj, så hårdførheden er åbenbart kun i forhold til vinter temperaturene...

53 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juli 2019 kl. 12.43

Jeg har selv sammen med Mogens skåret stiklinger af Røsnæsfignen.
Og de gror fint her (hvis jeg husker at vande dem - de er i potter, for det udtænkte voksested blev okkuperet inden jeg fik rod på stiklingerne)!
Jeg bemærkede, at voksestedet for originalplanten var ret beskyttet, så derfor er det ikke sikkert at den gamle gartners gode erfaringer kan udbredes i hele landet.
Er der nogen, der har undersøgt, om Pometet også undersøger figner?

54 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juli 2019 kl. 12.46

Min Chicago lever og har det fint, men i forhold til Precose de dalmatie er den lagsomvoksende og har ikke sat frugt.

Når jeg opponerer imod Røsnæs figen en er det for at sige at man ikke kan tillade sig at udråbe en i forvejen sart plante, som værende hårføren og unik. Normal ville man på en forsøgsstation teste den i gennem mange år og under forskellige forhold og som må tiden vise om vi står over for noget unik. Evt kunne en DNA test af den være oplagt....
Mht røsnæs figen har man blot en mands 38 år erfaring, hvor den har stået under rimelige beskyttet forhold og hvor enkelte har forsøgt sig med blandet held. Dog har Lars Westergaard haft den under dyrkning, hvor den også blev sammenlignet med andre, bl. A precose de dalmatie og fundet hverken bedre eller dårligere, men man har dog fra ejeren og producenten side udråbt den til noget den ikke kunne efterleve..

55 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juli 2019 kl. 12.56

Pometet undersøger kun planter hvis der er studerende til det. Hvis en studerende skal lave analyser af sukker indholdet i æbleblade, så stiller pometet medarbejder materiale til rådighed. For en del år tilbage, hvor Claus var pomet mester havde man flere figner under forskning og bl. a hvid figen blev der forsket i... Bagefter blev hele herligheden smidt i kværnen og destrueret. Havde jeg bare være det få dage før kunne jeg have reddet mig en masse forskellige figensorter, store og flotte eksemplarer... Men sådan skulle det ikke gå.

56 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. juli 2019 kl. 20.06

Det er jo ganske få figensorter som kan sætte frugt her i norden, da vi mangler det lille insekt figenhvepsen til bestøvning.

57 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juli 2019 kl. 11.05

Interessen for at dyrke figner er blevet større da mange i gennem tiden har stiftet bekendtskab med den og dens friske frugter via deres etniske købmænd eller ved rejser udenlandsk. Selvom vi har kendt den i rigtig mange år er det kun ved juletid den har været aktuel.

Interessen for at dyrke exotiske planter i haverne er også steget og her høre fugen ind og på lige fod med fiber banan og andre vækster.

Nyt svar til emnet »Hårdføre figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hårdføre figen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider