Forum

Bourgonvilla

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul Krogh Sørensen, 29. januar 2007 kl. 13.47

Jeg har en bourgonvilla i min udestue, planten er opstammet og omkring 20 år gammel. Planten plejer at blomstre flittigt, men har ikke blomstret de seneste 2 år, planten er tilsyneladende sund og rask og har fine mørkegrønne blade. Hvad gør jeg forkert?

Hvordan/hvornår skal en bourgonvilla beskæres?

Hvornår og hvor længe skal planten have viletid?

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 1. februar 2007 kl. 19.43

Hej Poul
Jeg har haft min plante i 5–6 år. Den står ude hele sommeren, og når det bliver for koldt sætter jeg den ind i mit soveværelse, hvor den står køligt. Den taber sine blade og jeg vander meget lidt (højst en smule vand 2 gange om md.). Når dagene begynder at blive længere, som regel i marts, sætter jeg den ind i vores stue hvor den står lyst og lunt. Når den begynder at få blade igen, skærer jeg den ned til den str. jeg vil have den i, og så blomstre den igen hele sommeren.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 30. juni 2007 kl. 10.21

Jeg kunne godt lide at høre om der er nogen, som ved hvordan man laver stiklinger af trillingranke.Jeg laver selv mange forskellige men har ikke haft held med den.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 17. juli 2007 kl. 2.33

Bourgainvillea formeres ved ledstiklinger af halvmodent træ i en let jordblanding ved en temperatur på ca 25 grader i jorden og en meget høj luftfugtighed og ikke i direkte sol.

Med hensyn til blomstring dannes der blomsteranlæg hvis temperaturen er under 13 grader, den smider bladene og bliver rigtig kedelig at se på, men når der kommer lys og varme kommer knopperne. Planten kan også tørres til at blomstre, så skal den være så tør at selv de små friske skud hænger og den må kun få så meget vand at den lige holdes i live i 14 dage til 3 uger.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Baarup Flindt, 27. august 2008 kl. 9.35

Min Burgonville er efterhånden blevet så stor og tæt, at den fylder for meget inde i min udestue om vinteren.

Kan jeg mon beskære den, når jeg tager den ind om efteråret uden at det skader den efterfølgende?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. august 2008 kl. 21.20

Til Birgit.Når din Bourgonville har tabt bladene skal den have meget lidt vand hele vinteren, en sjat hver 14 dg. og stil den så koldt, uden frost. I februar skal den ind i soveværelset (knap så koldt) hvor den begynder at grønnes (lidt mere vand). I marts kan du så klippe den ned til den ønskede størrelse. Jo koldere den står om vinteren jo flere blomster får den. Stil den ikke for tidligt ud om foråret det giver nemt gule blade.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Nørgaard-Andersen, 5. marts 2009 kl. 9.12

Jeg har tre bourganviller, de står på en kold, men frostfri veranda/ udestue hele vinteren. I år har de alle tre tabt alle blade, og de er ikke begyndt at skyde endnu. Jeg har vandet meget sparsomt vinteren igennem, for sparsomt?

Er der håb endnu (der er stadig køligt om natten)
Sven

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. marts 2009 kl. 21.19

Hej Svend.

Prøv forsigtigt med en negl at kradse lidt af barken af. Er der grønt inden under er der håb forude.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 6. marts 2009 kl. 10.56

Der er ikke noget unormalt i at Bougainvillea smider bladene om vinteren, det er en virkning af lav temperatur og manglende lys.

Angående vanding kan det næsten ikke lade sig gøre at vande for lidt da planten kan tåle at blive tørret så hårdt at selv små kviste hænger. Jeg er gentlig ike i tvivl m at den vl skyde igen, men først når temperaturen er kommer noget højere op, derefter skal den have mere vand.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Nørgaard-Andersen, 6. marts 2009 kl. 15.53

Tak for hjælpen, og til Georg: tak for de beroligende ord.

Sven

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 12. april 2009 kl. 22.23

Jeg har nok været for ivrig i år – jeg har to bougainvillaer, som har stået ude på en solrig altan de sidste par uger. Her i påsken har de helt sikkert ikke fået nattefrost, men alligevel har de fået gule spidser på bladene. Betyder det, at de har brug for at komme indenfor i varmen igen, eller skal jeg bare lade dem stå i solen de næste par dage?

Venlig hilsen
Ulla

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerner Jensen, 15. oktober 2009 kl. 19.49

Jeg er en amatør udi bougainvillea, så mit spørgsmål lyder som sådan. Jer har haft den stående i en krukke i min have, kan den klare sig i mit udhus, hvis jeg pakker den ind i isolerende materiale, eller skal den indendørs. Kan den tåle fugt fra at opholde sig i et badeværelse?

Venlig hilsen
Gerner Jensen

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. oktober 2009 kl. 20.18

Hej Gerner.

Den har bedst af at komme indendørs da rødderne ikke tåler ret meget kulde. Da den er i dvale om vinteren og uden blade, er den nok ligeglad med lidt fugtig luft i den halve time. Er det et lille badeværelse så pas på, den stikker.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerner Jensen, 15. oktober 2009 kl. 22.25

Tak Mogens.

Min plante har stadigvæk alle sine blade, så venter jeg med at tage den indendørs, til bladene er faldet af.

på forhånd tak
Gerner

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Schmidt, 12. november 2009 kl. 17.45

Jeg har en ca. 9 år gammel bougain villea som er flot og mørkegrøn – den står inde i et meget lyst værelse – den blomstrer ikke, den vokser meget om sommeren – men engang i mellem i sær om vinteren taber den usædvanligt mange grønne blade – den får vand og tører aldrig ud.

hvad kan jeg gøre for at den ikke taber en hel urskov af blade

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 12. november 2009 kl. 20.17

Du skal ikke være nervøs for at den smider en masse blade om vinteren, det er kun naturligt. Grunden til at den ikke vil blomstre er sandsynligvis at du behandler den for godt, om vinteren er en temperatur på ca 13 grader nok og den må gerne tørre meget kraftigt ud til foråret så vækstengår i stå,, så vil blomsterne også komme.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. november 2009 kl. 20.31

Hej Birgitte.

Det er helt normalt at de taber en del blade om vinteren. Tør luft indendørs om vinteren er de ikke glade for, så en vandforstøver en gang imellem er godt. Når den er så gammel står den nok på gulvet hvor den lave vintersol kun opvarmer bladmassen, og ikke potten med jord som så er kold. Det kan give et stort bladfald. Et gulv til loft vindue er god placering. Manglende blomstring kan skyldes at den har det for godt, så den skal pines lidt, ved at du klipper nogle grene af. Prøv at trække den op af potten, og kik til rødderne om den trænger til en større potte (de kan godt lide lidt ler i jorden) og så skal den ikke have så meget vand om vinteren hvor den ikke gror ret meget.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Schmidt, 12. november 2009 kl. 20.58

Kære Georg og Mogens

tusind tak for jeres hjælp – jeg vil straks i morgen beskære den lidt selvom det gør ondt at tænke på. Jeg vil dog lige sige at den står på en gammel malerstige øverst oppe, så den fryser ikke så meget.

jeg vil også prøve at se om den skal have en større potte – det bliver nok lidt svært da den river mig bare jeg nærmest kigger på den

jeg går igang med vandforstøveren med det samme

mange hilsener og tak endnu en gang

birgitte

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. november 2009 kl. 21.36

Hvis den har stået i den samme potte i 9 år, ja så trænger den til udvidelse. I vores sommerresidens på Mallorca har naboen en ca. 8 m. høj mørklilla Bourgonvilla som bliver savet kraftigt ned hvert tredie år. Trods den behandling er den fyldt med blomster.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Berner, 30. august 2010 kl. 10.58

Jordblanding til omplantning af Bourgonvilla

Nyt svar til emnet »Bourgonvilla«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bourgonvilla

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider