Forum

Dyrkning af hasselurt fra frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kurt Hansen, 11. maj 2009 kl. 7.15

Jeg har ladet mig fortælle, at frø fra hasselurt er svære at få til at spire. Jeg har fundet et sted på nettet, hvor man kan købe frø.

Hvad er problemet og kan der siges noget om hvad der skal til, for at få det til at lykkes?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. maj 2009 kl. 7.55

Hej Kurt

Når "voksne" hasselurt i haven sætter frø efter blomstring (som er upåagtet, men ikke svær at få øje på hvis man leder) spirer de på jordoverfladen i fugtigt, skygget, vindbeskyttet miljø.

De små kimplanter ses mest om foråret – men er lette at overse i en bevoksning af hasselurt. Jeg ved ikke, om frøene kan spire efter blomstring i sensommeren eller om de er såkaldte kuldekimere, som skal have en kold mørkt periode evt frost.

Så mit bedste bud er såning af halvdelen af din frøbeholdning i fugtig jord uden jorddækning. Bred et let lag vissent løv over såkassen og hold bladene på plads med et stykke fiberdug / fuglenet. Sæt såkassen et skygget, vindbeskyttet sted i haven.

Overbrus såkassen med regnvand i alle tørre perioder. Hold jævnligt øje med fremspiring og fjern det visne løv, når de små kimplanter viser sig.

Hvis det slår fejl, så prøv "kuldekimer"-metoden på resten af frøbeholdningen med såning og derefter 2 uger i plastpose i køleskabet. Frøkassen dækkes med løv og placeres udendørs på skygget vindbeskyttet sted osv...

Jeg håber, at du får held med spiringsforsøget!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Dyrkning af hasselurt fra frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning af hasselurt fra frø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider