Forum

Færdig bøgehæk – barfods eller m. klump

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. april 2013 kl. 20.01

Jeg skal ifm. anlægningen af ny have ramme min terrasse ind med færdig bøg for at få lidt privatliv da grunden er meget åben. Det drejer sig m ca. 12-14 m.

Priserne er meget forskellige fra 69,- pr. stk for en barfodsdans’s i 150-180 i højden og andet sted 169,- for den samme plante.

Dem med klump/i Potter er noget dyrere helt op til 300,- pr. Plante for en på 180 cm.

Hvad er at foretrække? I potte hvis hækken først skal plantes til maj/juni eller kan jeg godt plante barfods hæk i sommer månederne?

Jeg ved godt tidspunktet ikke er optimalt…

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. april 2013 kl. 21.10

Hej Lis.

Du kan godt plante hæk i maj - juni men du skal huske og vande. Jeg ville vælge den billige barrods plante, du får godt nok en bedre plante at de kr 300,- men det er også mange penge at give ud og du skal alligevel bruge nogle stykker . For de ekstra penge du skal give kan du købe mange nye barrodsplanter .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. april 2013 kl. 21.50

Hej Lise D

Det er virkelig op ad bakke at få barrodsplanter af bøg i den ønskede størrelse til at trives, hvis de plantes i maj / juni måned. Der skal være en rigtig god og kontinuerlig vandforsyning, hvis de skal kunne klare sig - og de er meget udsatte for udtørring af de allerede udsprungne blade (også selv om de eventuelt kan have været opbevaret på køl & mørkt og derfor først folder bladene ud, når de er plantet).

Så jeg vil foreslå, at du køber hækplanter i potte - og bliver det løsningen, skal du alligevel kunne vande; i tørre perioder 20 - 30 liter pr løbende meter hæk pr uge.

Du kan genoverveje at vente til efter 10. november og så opnå en meget stor succesrate med en hæk af barrodsplanter, der vil være i god trivsel allerede fra foråret i 2014 - uden vanding !
Men det behøver ikke at betyde, at du skal igennem en sommer på terrassen, hvor du skal undvære privatliv !

Hvis du venter til det optimale tidspunkt med hækplanterne, kan du lave en spændende afgrænsning af terrassen med to forskudte rækker majs lige nøjagtig der, hvor du vil have din hæk på et senere tidspunkt.

Det giver tre-dobbelt gevinst: Du kan opnå afskærmning i høj- og sensommer, du kan høste flere majs end du og familien kan spise (så der også bliver lidt til naboer og venner) og du får et perfekt plantebed til dine barrods-bøgeplanter, især hvis du blander et pr håndfulde bøgeskovmuld ind i jorden ved hver nyplantet bøg.

Hvis du er blevet nysgerrig på, om majs måske kunne være en god overgangs-løsning, kan du læse mere om majsdyrkning ved at gå i arkivet under emnet Køkkenhaven og klikke på Majs.

Jeg håber, du finder en god løsning, så du kan se frem til at nyde solen uden at blive forstyrret :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 13. april 2013 kl. 23.35

ligesom lone skriver ville jeg også vente med at plante barroden til efteråret, det har jeg haft succes med for nogle år siden. men hvis pengene er lige meget, ja så er det med klump og så bare vande

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 14. april 2013 kl. 16.25

Den første sommer vi havde have og ingen hæk, trak jeg en bred rille hele vejen rundt om haven og dryssede solsikkefrø i. Sådan en pose med solsikkekerner til fuglene rækker rigtig langt og giver den smukkeste solsikkehæk på ingen tid:-)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. april 2013 kl. 17.59

Tak for svar og indput. Fantastiske ideer med både solsikker og majs!
Jeg vælger at vente med hækken - for udover den ved terrassen så skal der plantes 200 meter hæk (af barrods planter 80-120 i højden) og det vil være så ærgerligt at halvdelen gik ud og at skulle bruge hele sommeren på at vande!

Så jeg må være kreativ i stedet og væbne mig med tålmodighed :-) Det bliver stadig den store færdighæk ved terrassen men barrods og også dér venter jeg til efteråret :-)

Nyt svar til emnet »Færdig bøgehæk – barfods eller m. klump«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Færdig bøgehæk – barfods eller m. klump

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider