Forum

Træer uden kæmpe rodnet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Kruse, 23. januar 2014 kl. 23.37

Hej
Vi har jordvarme anlæg og derfor jordvarme slanger ca 90 cm nede i jorden i både vores for og baghave. Nu vil vi gerne have nogle træer, hvilke træer kan vi plante som ikke har et kæmpe dybtstikkende rodnet. Vi har hegn rundt om vores hjørnegrund, og ca 1,10 m fra hegn og ind på grunden er der ingen jordvarmeslanger, og vi har der mulighed for at plante træer. Vi påtænker at anskaffe os nogle træer omkring 3,5-4 m højde
Mvh Eva

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. januar 2014 kl. 7.22

Hej

Vi har også jordvarme og vores leverandør har selv vingård på arealet med kollektorslangerne. Det har vi dog ikke, men paradisæbler, ribs og solbær.

Jordvarme er jo egentlig en form for solvarme, da slaggernes ligger forholdsvist højt. Derfor vil et areal skygget af trækroner måske ikke yde helt så meget.

Da slangerne holder længe (forhåbentligt) vil jeg ikke plante træer på arealet - dels på grund af skyggeeffekten, dels af frygt for store rødders påvirkning af slangerne. Endelig kan slangerne også gå læk og en reparation bliver ikke nemmere af større træer ;-)

Buske og mindre træer kan ikke gøre fra eller til nede ved slangerne, men over jorden gør de jo en stor forskel....når man holder af frodige vækster .....

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. januar 2014 kl. 19.41

Hej Eva Kruse

Hvis det er muligt for Jer at gå lidt videre end tænkningen om træer kan I overveje disse tre forslag:

Rhododendron - med de krav om sur jordbund som det så stiller. Det kan opnås uden indkøb af spagnum - f. eks ved at udlægge tykke lag af nål fra gran og fyr som jorddækning. Et langt bed kan varieres ved indplantning af grupper af blåbær, partier med lyng eller måske hasselurt for nu bare at nævne nogen få muligheder.
Rhododendron kan trives i sol og under let skyggede forhold - eventuelt skygge i form af vandrende skygge, dvs at bygninger eller træer lukker lidt af for solen nogle timer om dagen.

En anden mulighed vil være - hvis I har læ fra hegnet / eller fra buske og træer udenfor hegnet - at forsøge med Figen.
Figen skal have alt det sol og al den læ, I kan skaffe.
Westergaards Planteskole kan vejlede om sorter egnet til friland.

En tredje kunne være Humle, der kan præsentere sig rigtig flot på stager eller en anden form for espalier.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. januar 2014 kl. 23.00

Hej Eva.
Figentræet får et meget stort rodnet, som går mindst en meter ned, og i overfladen kan rødderne løfte fortovsfliser.
Her et foto af et af de største figentræer i DK.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. januar 2014 kl. 23.28

Mogens. Billede er fra Gudhjem formoder jeg.
Hvis det er så er det en mega stor figen der er tale om
Men den har sikkert nogle 100-200 år på bagen.
Flot er det .

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. januar 2014 kl. 23.38

Jeg glemte at nævne at hvis man ønsker at plante æbletræer kan plante som er podet på en grundstammer , der hedder m9 . Denne grundstamme giver små træer med et lille rodnet. Træerne bliver ikke så gamle hvilket er en ulempe, men ellers har træerne andre fordele .

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2014 kl. 9.34

Alle lidt større planter, buske og træer, har et rodnet, der går mindst 1 m i jorden for at skaffe vand.

En tommelfingerregel siger, at der er lige meget over og under jorden.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2014 kl. 11.38

Ja det er utroligt så langt ned planterødder kan nå - selv beskedne planter som lucerne og lignende kan gå flere meter ned og vinstokke kan vist nå rigtig mange meter ned i deres søgen efter vand.

I forhold til jordvarmeslanger tror jeg nu nok, at det kun er forholdsvis kraftige rødder (større træer), som måske kan udgøre en fare for klemning af slangerne.

Hans, er det ikke noget med at selv kornsorterne har rødder temmelig langt nede i forhold til deres beskedne overjordiske vækst? Det er jo i de yderste roddele tale om rodtykkelser på få millimeter ned til få cellers tykkelse.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2014 kl. 12.42

Tom.
Der er lavet undersøgelser om, hvor dybt de forskellige afgrøders rødder kan gå.
Kornsorterne, og dermed også græs, kan gå ned i 1-1½m. Roer og raps i mere end 2 m. Lucerne noget lignende.
Det er altid en fordel at få skabt så dybt et rodnet som muligt, og så tidligt som muligt af hensyn til udnyttelse af gødning og til vandforsyning når det bliver rigtig sommertørre. ( Ikke curlingplanter :-) )
Det er selvfølgelig ikke helt så vigtigt i haver, hvor man kan styre vandforsyningen.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2014 kl. 12.59

Jeg kom lige til at tænke på en gammel planteavlertalemåde: "Maj kulde, giver lader fulde".
Det er aldrig godt med for meget medgang for tidligt.
Det var et sidespring. Undskyld.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2014 kl. 14.17

Det ville være spændende læsning de undersøgelser. Er de tilgængelige på nettet eller er de af ældre dato og dermed kun tilgængelige på nettet?

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2014 kl. 14.26

Tom.
Det er nogle undersøgelser som en gang imellem er kommet i de årlige planteavlsberetninger.
Det er noget baggrundsviden, som jeg ikke kan linke til. Desværre.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2014 kl. 14.58

Tænkte det nok - jeg har tidligere søgt efter materiale om dette, men kunne kun finde spredte artikler via biblioteket..

Det kan være der kommer en dag, hvor jeg eller andre samler noget sammen i en pdf.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. januar 2014 kl. 22.26

Ift. spørgeren, tænker jeg på fx røn eller hyld eller syrener. Mon de kan bruges til formålet. Det er jo ikke verdens kraftigste stammer - og måske heller ikke rodnet?

Det er jo heller ikke et spørgsmål om, hvor langt rødderne når ned, men hvor kraftige de er. Græsset ovenpå slangerne henter vel også vand længere nede, men der er jo forskel på trævlerødder og pælerødder... Og roer sætter jo ikke pælerødder i to meters dybde - det må være siderødderne/støtterødderne der er tale om?

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. januar 2014 kl. 22.30

Søren.

Det store figentræ står i havnefogedens have i Kerteminde.
Her et foto af min figen som bliver kraftigt skåret ned hvert andet år. Planten er omkring 30 år gammel.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. januar 2014 kl. 22.32

Glemte lige fotoet.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2014 kl. 22.45

Hej Freya.

Bederoer fortsætter meget dybt i jorden med en pælerod som til sidst er milimetertynd i mere end 2 meters dybde, hvis det er en tør sommer.

Jeg er født, opvokset og har lært landbrug i sukkerroeegnene på Lolland- Falster på den tid, hvor der blev taget roer op med håndkraft. Der kom hvert år roer op med rod så lang som en piskesnert. De blev taget fra og gemt et stykke tid til beundring, inden de røg med på fabrikken :-).

Nyt svar til emnet »Træer uden kæmpe rodnet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Træer uden kæmpe rodnet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider