Forum

Bildæk i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Overgaard, 7. april 2016 kl. 18.40

Jeg går lidt og lejer med en ide om at plante nogle træer og »ramme« dem ind med bildæk, ved godt det lyder lidt kitsch men det er på en stor sommerhus grund.

Nu til mit spørgsmål, jeg overveje at købe dækket ved en almindelig forhandler er der nogen som ved om der er giftstoffer i almindelige dæk, som kan skade jorden?

Redigeret af administrator 14. juni 2023 kl. 20.04. Link til firmahjemmeside slettet

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 7. april 2016 kl. 20.10

Umiddelbart er der visse farlige stoffer i, i meget små mængder der ikke er direkte sundhedsskadelige. Dog er der et MEN...
Så du kan måske få glæde af denne artikel:

www.bolius.dk/er-det-farligt-at-bruge-bildaek-i-hus-og-have-29263/

;-)

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2016 kl. 20.17

@Marie

Helt ærligt: Hvem planlægger at købe nye dæk for at begrave dem i haven og forudgående søger råd i et haveforum med fokus på økologi?

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 7. april 2016 kl. 21.53

Hej Marie
bildæk er den dårlig ide, både nye og brugte, de er fyldt med kemikalier mm. der er mange andre måder at opnå sjove effekter i haven. Hvorfor prøver du ikke at lave en ny tråd, hvor du beskriver hvad det er for en effekt du gerne vil have- og så kan vi andre prøve at byde ind på det?

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. april 2016 kl. 22.38

Man kan dårligt bebrejde folk at de vil plante i bildæk når øko-guruen Camilla Plum har promoveret ideen på landsdækkende TV.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2016 kl. 22.48

@Claus

:-D

Det var retfærdigvis brugte dæk og genbrug er altid godt, men at overveje at købe nye dæk til formålet - den er ny!

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. april 2016 kl. 22.59

Så er det i hvert fald ikke nogen spareøvelse mere ;-)

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. april 2016 kl. 23.21

Skal hun så ikke vælge sommerdæk frem for vinterdæk?.:-)
Efter min mening høre dæk kun til på en gynge som vi havde det da jeg var barn, ikke i en have .
Uden at vide det kunne jeg forestille mig at de i gennem tiden kunne afgive stoffer til jorden som ikke er gavnlige. For mange år tilbage brugte man bildæk som kantsikring omkring sandkasser ved almen boliger og vistnok ved kommunale institutioner.
Jeg vil tro at man derfor har fundet ud at ,at det ikke er sund og miljøvenlig længere .

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2016 kl. 1.22

Er der ikke også lavet fliser til grønne områder af granulerede bildæk? Så vidt jeg husker det, var de beregnet til legeområder med gynger og klatrestativer. Man må da håbe at det blev undersøgt, om de var skadelige for miljøet.
Ingeborg

9 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. april 2016 kl. 8.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. april 2016 kl. 10.00

@Søren og Ingeborg, Ayoe's link i indlæg 2 handler netop om de spørgsmål i rejser vedrørende brug af bildæk på legeplader ol.
Til gengæld er der vist ikke noget ok fra miljøstyrelsen eller andre til at dyrke spiselige afgrøder i dæk. Altså medmindre man regner fru Plum for at være en autoritet på området.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Overgaard, 15. april 2016 kl. 16.33

tak for de mange svar, og især tak for de mange gode links, kan da godt være jeg måske skal tænke lidt over det inden jeg løber ud og køber nye dæk, og må indrømme at jeg slet ikke havde tænkt på at bruge gamle dæk...men kan jo godt se at det er en meget billigere mulighed.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Overgaard, 29. april 2016 kl. 18.15

Jeg var så heldig få 5 dæk gratis, så nu glæder jeg mig til at se hvordan det kommer til at se ud i haven.

Redigeret af administrator 14. juni 2023 kl. 20.05. Reklamelink til hjemmeside fjernet

13 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 18.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 18.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 19.22

Kommer vi nogensinde til at se de dæk i action Marie eller er det hele bare en gang SEO-spam?

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. april 2016 kl. 19.33

Som alternativ, kan man måske bruge gl. dags betonrør?
Som genbrug. :-) Der er en del ringe og den slags- de kan også fungere som sandkasser- eller i havedamme.

Mvh
Tine- genbrug er godt

17 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. november 2017 kl. 14.16

Slettet af administrator 14. juni 2023 kl. 20.03.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2017 kl. 14.49

Det lyder som opstart af reklame igen.
Det er ikke særlig klogt at bruge dæk i haven, og det er dumt og uøkologisk at købe nye dæk.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. november 2017 kl. 17.54

Hvis man planter træer i bildæk, hvordan får man så dækket væk igen senere:????

Jeg bruger gamle brugte mursten i flot forbant i ring om mine træer. Det er nemt at fjerne, når træet vokser sig stort. Ingen bindemiddel.
Anne Marie

20 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. november 2017 kl. 18.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Omar Abdullaman, 18. november 2017 kl. 5.25

Jeg kunne godt tænke mig en universal trådløs-guide, som jeg kan henvise brugere til, som har problemer med emnet. Jeg kan nemlig ikke selv hjælpe, idet jeg aldrig selv har haft det.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2023 kl. 13.14

Slettet af administrator 14. juni 2023 kl. 20.02.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 14. juni 2023 kl. 14.12

Rapporteret

Nyt svar til emnet »Bildæk i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bildæk i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider