Forum

Utrolig prisforskel på Ferramol

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2016 kl. 9.22

Det er ikke indlysende, hvorfor 1 kg Ferramol skal koste 249 kr mens 5 kg koster 549 kr. Jeg synes at det er helt hen i vejret!
Ingeborg

1 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Moestrup, 27. maj 2016 kl. 12.33

Jeg bestiller det fra Tyskland, hvor 2 kg koster 180 inklusiv porto. Jeg har dog svært ved at få mig selv til at bruge det, da jeg synes den blå farve er ret hæslig at se på. Hvorfor skal det have den farve?

2 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. maj 2016 kl. 13.31

En gl. kæde i DK, - blå/hvidt logo, - har det af og til på tilbud i pakker af 500g.
Men ellers må vi jo gå nogle stykker sammen og købe den store portion! Spørg naboerne, - det kan jo gi en rigtig god effekt!
Tyskland og DK har vist ikke de samme kemi regler, Lad forsigtigheds princippet gælde. Køb i DK.

3 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 27. maj 2016 kl. 16.00

Det er ikke tilladt at importere bekæmpelsesmidler selv, til dk.
De er ikke godkendt selvom det kan købes i dk.
Heller ikke biologiske.
Mvh

4 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. maj 2016 kl. 16.07

Hej i sneglebekæmpelsesafdelingen.
Jeg kan ikke forstå at I ikke kigger på nogle af de andre 2 produkter der er i handlen, godt nok ikke i små portionspakninger i fine papkasser med grøn farve på.
Prisen er en hel anden og virkningen den samme. Der er kun minimale forskelle i indholdet - og det er stadig blåt, men det er nok fordi det ikke skal kunne forveksles med "morgenmad" eller lignende.

5 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. maj 2016 kl. 16.54

Hej Boi

Så vidt jeg kan finde ud af, så er der følgende muligheder:

www.middeldatabasen.dk/Middelvalg.asp?soegType=avanceret

Og de er alle baseret på jernfosfat, så det er, som du er inde på, fuldstændig galimatias at betale de skyhøje priser, som Ferramol koster.

Bruger man sneglemidler i sin have, er der altså ingen grund til at betale overpris for Ferramol.

6 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. maj 2016 kl. 17.02

Nå, det virker ikke. Sæt flueben i "Skadedyrsmidler", "Godkendt","Markedsført" og "Jern(III)fosfat og ikke andre steder i formularen.

Så kommer en liste med de godkendte sneglemidler.

7 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bo, 5. juli 2016 kl. 18.43

Har forgæves forsøgt at bestille Ferramol i Tyskland med oplever hver gang at leverance til DK IKKE ER MULIGT. Kan nogle hjælpe med et link?

8 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bo, 5. juli 2016 kl. 18.44

Hvordan køber man Ferramol i Tyskland?

9 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juli 2016 kl. 18.46

Det er forbudt at importere sneglegift og andre pesticider fra Tyskland og andre lande i det hele taget.

10 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. juli 2016 kl. 20.20

Er der en umiddelbar logisk forklaring på dette når nu der er tale om samme produkt? og begge lande er i EU. For mig bekendt må firmaer jo godt importer det hvis de har en tilladelse fra miljøstyrelsen.

11 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Moestrup, 5. juli 2016 kl. 21.01

Jeg sad lige og læste om emnet på nettet, og det sneglegift som folk køber i Tyskland og som er farligt for hunde, katte og pindsvin, er noget der er baseret på metaldehyd og ikke jernfosfat, som Ferramol er fremstillet af.
Så kan man undre sig over at det må sælges i Tyskland, når det er så farligt for husdyr og vilde dyr.

12 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bo, 5. juli 2016 kl. 21.47

Enten er det vel farligt, eller også er det ikke.... At EU ikke har ens regler er da helt på månen.... Og os i Danmark, vi bliver som vanligt taget i rø.... Og skal betale 3 x mere end tyskerne skal... 😕 Indre marked min bare...😡

13 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juli 2016 kl. 21.47

Søren, det er vel fordi man ikke forventer at almindelige forbrugere kan vurdere om det nu også er præcis det samme produkt.

Nå ja, så er der jo også en afgift på de danske midler man gerne vil have i statskassen.

14 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. juli 2016 kl. 23.35

For mig at se må det jo handle om skattekroner men jeg troede bare at EU havde samme regler (heriblandt brug og indkøb) når det gjald brugen af bekæmpelsesmidler. Men for mig spiller det ingen rolle da jeg ikke bruger disse midler .

Jeg ved godt at der har været en farlig ballade når bønder har købt medicin og pesticider over grænsen men det har enten været fordi man ikke har godkendt miderne herhjemme eller st man ikke længer kan registrere forbruget herhjemme at man vil forbyde indføringen af det . Men så burde man så bare registrere salget at det .

15 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2016 kl. 23.49

Jeg forstår ikke at mit spørgsmål nu er vendt til at dreje sig om ulovligt indført Feramol. Jeg spurgte om en forklaring på den uforholdsmæssige prisforskel mellem 1 og 5 kg Feramol indkøbt i Danmark. Jeg kunne ikke drømme om at købe Feramol, som slår andre dyr end snegle ihjel.
Ingeborg...... Som er lykkelig for sine pindsvin i haven!

16 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. juli 2016 kl. 7.39

det vil altid være dyrere med små pakninger end med store - mange små pakninger vil altid kræve flere arbejdsgange end en stor så årsagen må da være logisk- jeg giver 998 kr for 10 kg - så har jeg til 3 år - somme tider har jeg delt en sæk med nogle venner

17 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2016 kl. 8.35

Hej Mogens. Den pris du nævner er efter min mening relevant, i forhold til 5 kg, men prisen for 1 kg i forhold til 5 kg er jo i et ganske andet uforholdsmæssigt forhold.
Jeg blev iøvrig meget glad, da jeg så et pindsvin pile over terassen. Det er måske forklaringen på mine meget få snegle i år? Har næsten fortrudt, at jeg købte Feramol.
Ingeborg

18 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juli 2016 kl. 11.38

1 kg pakken er selvfølgelig dyrere fordi det er den pakke almindelige forbrugere møder ude i butikkerne. Butikkerne har typisk kun det ene produkt, så det ryger ukritisk i kurven.
5 kg pakken købes af professionelle og folk med et særligt stort behov. Den slags kunder kontrollerer prisen i forhold til alternative produkter og derfor bliver producenten nødt til at prissætte den store pakke mere konkurrencedygtigt.

Med al respekt for pindsvinene, så tror jeg også tørken har en stor del af æren for det gunstige snegleår.

19 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 6. juli 2016 kl. 17.54

Det er det samme med græsfrø.
Koster kassen i 1kg pakker i forhold til en palle fuld.
Mvh

20 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 6. juli 2016 kl. 22.20

Det mest sjofle er da vinasse, sælges som økologisk drivhusgødning.Det koster i 1000 ltr 4 kr pr ltr . Men Pinstrup tager kr 80,-for 2,5 liter .

21 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. juli 2016 kl. 7.39

@ søren så må du io bare købe 1000 l. i stedet for at brokke ellers brug noget andet

22 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 7. juli 2016 kl. 8.01

Det kan vel ikke være ret meget anderledes, når nu vi lever i et land hvor vi primært lever af, "at klippe hinanden".
Hvorfor tror i at det mange steder er næsten umuligt, at købe en hel pakke skruer. Det er da fordi byggemarkeder tjener mange gange mere på i stedet at sælge små plastikposer med 5 - 10 skruer i hver.
I øvrigt, så købte min nabo sidste år en sæk med 25 kg. Ferramol i den lokale foderstofforretning, pris ca. 500 kr. Men også her har de jo fundet ud af, at lave detailsalg til gør "det selv havekemikere" og så sælge de samme produkter i mindre pakninger til skyhøje avancer.
De kloge snyder de mindre kloge !

23 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. juli 2016 kl. 8.49

De små portioner er pålagt en statsafgift for at mindske forbruget af kemikalier i haverne. Der er ikke den samme afgift på forbruget til landbrug og gartneri, der typisk køber de store portioner.
Det koster også at pakke i mindre portioner, men det er ofte en selvfølge, at man kun regner med egen løn, medens andres løn er nulstillet.
I havecentre indregnes en omkostning til vejledning og ekspedition. Købes der i et supermarked er der ikke regnet noget til vejledning, hvorfor de samme varer ofte er billigst her.
Hvor mange tænker over at det koster forretningen mellem 4-5 kr. pr. minut til lønninger, når de spørger en ekspedient om råd.
Endelig er der momsen. Prisen på en 25 kg sæk opgives ofte uden moms, som tillægges i bunden af fakturaen.

24 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. juli 2016 kl. 11.30

Mogens

1000 liter så har jeg og familien til mere end resten af livet og så er det alligevel en stor udskrivning. Jeg mener at der vistnok også kommer 16% afgift til staten på .

Men jeg syntes, at det er nogle store prisforskelle der er og man skal virkelig kigge sig for og regne på det . For ofte betaler man ikke meget mere men får måske 30-50 %mere oven i og så kan man lige så godt købe stort ind med det samme . Havegødning og feromol er gode eksempler .

25 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. juli 2016 kl. 19.52

Jeg var nødet til at fortælle min genbo, at hendes "Ferramol" købt over nettet (Tyskland), er giftigt for hunde, katte- og hendes egne høns. Så hun bruger det i sin indhegnede skovhave. Ellers ved jeg ikke, hvad man ellers kan gøre... :-P

Jeg er selv der hvor, jeg er moderlig træt af de der !"#¤! snegle, men ølfælderne virker, de tager så også desværre andre nøgensnegle, men ikke dem med hus.

Også slipper jeg for at rende og klippe, som. jeg synes. er yderst ækelt! Ulempen er- at døde mus ude er et par dage om at forsvinde i flue-madikkegilder, fremfor i sneglegilder.

Men så må de der !"#¤! snegle være på retur.

Sneglefælderne kan tømmes, når der 25 snegle i, jeg tæller dog ikke ligefrem efter. Nogle er store- andre er mindre! Men når, de store kan nå udefra, så er det på tide at skifte.

*Hvis* vi næste år skal have blomster/køkkenhave, så vil jeg da overveje Ferramol. Jeg ved så ikke om langsom forgiftning- er bedre end langsom drukning i øl? Mit indtryk er- de dør som lykkelige kannibaler- der er fulde.

Mvh
Tine
God Tour!

26 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2016 kl. 20.17

Hej Villy
Mon ikke de fleste af os er klare over at vi i varens pris også betaler for lønudgiften. Jeg har lavet mange " cost / benefit" analyser i min erhvervsaktive tid. Imidlertid er der jo ingen, der per håndkraft skovler Feramol i hhv store og små æsker, så dem merudgift til 1 kg pakker kan ikke udgøre den store prisforskel.
Ingeborg

27 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 8. juli 2016 kl. 7.24

Jeg synes også prisforskellen er horribel.

Efter lidt tid med Google fandt jeg et (dansk!) sted, som kunne levere 'Sluxx' i en sæk med 20 kg til ca. 1500 kr., dvs 75 kr./kg. Snakker man lidt med naboer og familie er der nok nogen, som vil købe et par kg til den pris og resten kan jo holde sig i årevis.

Sluxx skulle være det samme stof som ferramol. Pillerne er lidt mindre og farven lidt mere hidsig. Jeg synes umiddelbart de holder sig bedre efter regnvejr end ferramol, det var en positiv overraskelse.

28 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. juli 2016 kl. 22.21

29 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. juli 2016 kl. 22.33

Den måske ulovlige metode

Dræbersnegle.com

30 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. juli 2016 kl. 22.48

ups Den rigtige adresse er draeber-snegle.com

31 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 10. juli 2016 kl. 10.16

Jep er ulovlig.
Man må ikke selv lave bekæmpelsesmidler.
Heller ikke selv om de er godkendt.
Man må godt lave gødning selv så man kan kalde jernfosfat det.
At man så holder snegle væk med gødning er jo en "bare" en bivirkning.
Mvh

32 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juli 2016 kl. 11.07

H. Christiansen

Er ferrifosfat det samme som jernfosfat, eller kan de erstatte hinanden? . For metoden som beskrevet i ingeniøren kan heller ikke være lovlig selvom den er billig .

33 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2016 kl. 12.43

@Søren

jernfosfat er et trivialnavn og kan i teorien dække over såvel jern-II-fosfat (ferrofosfat) og jern-III-fosfat (ferrifosfat), hvor jern er i oxidationstrin to+ eller 3+.

Det er ferrifosfat der giver den bedste "gødning" :)

34 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 10. juli 2016 kl. 19.47

Det er ikke lovligt hvis man kalder det bekæmpelsesmiddel.
Men det er lovligt som gødning.
Man må heller ikke bekæmpe bladlus med sæbe.
Men man må gerne vaske bladene med sæbe.
Lovgivning er noget finurligt noget.

Jeg har så hørt fra en af vores leverandør at man arbejder på borgen med at gøre husholdning's produkter lovlige som bekæmpelsesmidler til økologiske landbrug, men om os alm. havefolk kommer med ved jeg ikke.
Mvh

35 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 10. juli 2016 kl. 19.55

Båder feramol og ferromel kan bruges som "gødning".
Har selv held til at holde bæsterne væk med ferromel da jeg gøder græsplænen med ferromel.
Mvh

36 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 20.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juli 2016 kl. 22.09

Så skal du sikkert nedsætte et etisk råd der skal varetage naturens interesse eller hvad sådan et hedder. For i det øjeblik du sætter genmodificerede ting ud i naturen har du balladen eller kan få det .

Jeg sad engang og filosoferende omkring rotter og forestillede mig at de skulle smitte hinanden med en sygdom der gjorde dem golde via parringer. Men den holder ikke får de kan jo ikke parre sig i mange generationer før de bliver golde .

Problemet her er at dræbersnegle parre sig med sort og rød skovsnegl og så har du hybrider og dermed genetisk identisk næsten ens snegle som du ikke kan angribe .

38 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2016 kl. 22.37

Genmodificering i menneskehedens tjeneste ?
Det er utopi, der ligger meget snævre økonomiske interesser bag alle de genmodificerede afgrøder, som er på markedet. Og alle, uden undtagelse, medfører ulykke for bønderne og større sprøjtemiddelforbrug.

Gør dig selv den tjeneste at læse lidt her:

www.gmwatch.org/

39 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 23.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

40 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 23.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

41 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 23.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

42 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 23.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

43 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 23.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

44 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 23.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

45 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2016 kl. 23.30

Det er du ikke alene om Frank - altså stammeriet. Tror der er bøvl med serveren. Jeg har vist også fået sendt nogle gentagelser .
:-)
Ingeborg

46 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juli 2016 kl. 23.49

Frank.

Jeg er hel enig med dig at det ville være smart men man skal også bare have respekt for det så det ikke går galt . Jeg tror at hvis man kunne løse problemet med udsætning af virusser eller bestemte bakterier så havde man gjort det . Jeg kan ikke forestille mig at nogle syntes at det er i orden at de æder orkideer og andre sjældne planter og blander sig med andre arter, hvis man kunne sætte en stopper for det .
Men det kan også være at det kommer .
For år tilbage kan jeg huske at man havde problemer med invasive kaktusser som man selv havde plantet og ikke kunne udrydde. Det viste sig at være en lille dum insekt som skulle holde den i ave og ikke geder . De villee nemlig ikke spise den .

47 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juli 2016 kl. 9.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

48 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. juli 2016 kl. 10.57

Jeg springer lige tilbage til mit spørgsmål omkring holdbarhed omkring ferramol . Jeg har fået svar fra en sælger fra ecostyle og han skriver, at det kan holde mindst 5 år hvis det står tørt og frostfrit .
De 5 år må være den garanti de giver . Jeg har noget liggende som nok er 8-10 år gammel og som jeg vil teste . Det er fjollet at de ikke angiver en dato på emballagen .

Nyt svar til emnet »Utrolig prisforskel på Ferramol«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Utrolig prisforskel på Ferramol

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider