Forum

Findes der »forkerte« solsikke-frø?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 16. januar 2017 kl. 12.11

Dagens dumme spørgsmål.

Jeg påtænker, til sommer, at så et større stykke jord med solsikker.

20 stk. standard solsikke-frø kan købes til 15 kroner
men samtidig kan man købe 10 kilo FODER-solsikke-frø til 70 kroner (vel 200000 stks frø?! :-)

Bortset fra at jeg ikke kender 'sorten' kan jeg så ikke bare så foder-solsikker-frø, eller er det behandlet med "noget", så de ikke er "gode" og spirringsvenlige?

www.froetorvet.dk/product/solsikke-bismarckianus-4401/
www.harald-nyborg.dk/p5228/solsikkefroe-10-kg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 16. januar 2017 kl. 13.10

Her koster 10 kilo frø 1600 kroner:
butik.hunsballe.dk/shop/solsikke-peredovick-c1-875p.html
Jeg er forvirret :-)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. januar 2017 kl. 14.14

Jeg troer ikke at fodersolsikkefrø er særligt gode til at spire.
Har fodret fugle med dem hver vinter i 10år og der er kun kommet 3 stk op.
Så enten er mine fugle særligt gode til at spise alle eller de spire dårligt.
Jeg troer det sidste.
Mvh

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. januar 2017 kl. 15.09

Hej Jan.

Hvor stort er arealet, du vil så med solsikke?
Udsædsmængden er 15 kg/ha (10000 m2).
Solsikkeudsæd til vildtformål kan fås i 1kg poser. Kg prisen er så lidt højere end ved 10 kg, men mængden kan nemmere tilpasses arealets størrelse.

vh. T&HPP

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 16. januar 2017 kl. 16.22

Jeg har ikke lagt mig fast på areal, men min tanke/drøm var 500 eller 1000 solsikker. Det er ikke så afgørende nu. Oprettede blot denne tråd for at belyse forskellen på frøene.

Jeg har iøvrigt skrevet til forhandleren, som har svaret, se nedenfor.

Tilbage står så spørgsmålet om hvordan dælen man kan vide om et frø har god spireevne eller ej ....

-----------------------

"Når du køber frø hos os, får du leveret frø, som har en spire-% og en kvalitet som opfylder normerne. Disse frø bruges ikke som fuglefoder.

Når du køber frø hos Harald Nyborg, er det frø som bruges til fuglene – lav spireevne og kvaliteten er fuglene ligeglade med, bare det smager dem.

Når vi sælger solsikkefrø, køber kunden disse frø, for at være sikker på, der kommer solsikke. De ønsker ikke en hel mark, hvor der evt. kun spirer 15-20%."

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. januar 2017 kl. 16.43

Du kan jo lave dine egne gode solsikkefrø , 20-30 store afblomsteret solsikkkehoveder indeholder nok frø til mere end 1000 planter og så er du selvforsynet i fremtiden.........

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. januar 2017 kl. 17.18

Hej Jan.
Her kan du se tusindkornsvægten på solsikker.

Tusindkorn vægt i g

Renbestand udsæd i g/10m2

Sådybde cm

Rækkeafstand cm

Honningurt 2 10–15 1–2 15–20
Boghvede 15–22 70–90 1–3 15–20
Solsikke 30–120 25–40 2–4 25–60
Spinat 10 30–50 1–2 10–15
Katost 6–7 10–15 1–2 15–20
Bibernelle 6–7 15–20 1–2 15–20
Kommen 2,5 15–20 1–2 15–20

Der er et stort spænd (30 -120 gr /1000 frø) afhængig af sorten.

Vh. T&HPP

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 16. januar 2017 kl. 18.26

Tilde, tak.
Måske 10 kilo er lige i overkanten :-D

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 16. januar 2017 kl. 18.30

Svend Høst
Jo jo, men hvordan ved du om de har bedre spireevne end foder-solsikkefrø ;-)
Anyway, hvad kom først, hønen eller ægget ... Da jeg ikke har nogle færdige solsikker at plukke af, må jeg selv købe nogle frø ... Det ender nok med den dyre variant :)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. januar 2017 kl. 19.27

Hej Jan. Der findes ikke dumme spørgsmål, - kun dumme svar! :)
Jeg fodrer også mejserne med solsikke; at der ikke er så mange, der spirer her, tager jeg som tegn på, at fuglene er gode til at samle de frø op, som havner på jorden. :)
Dog kan jeg hvert år konstatere, at i al fald 20-40 frø er overset af fuglene :) Solsikkerne bliver let 1½-2 m. høje, uden jeg giver dem særlig opmærksomhed.
Når du nu kan købe 10kg. frø for 70 kr. - så er det vel ikke så vigtigt om spireprocenten er 20 eller 90% ... ?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. januar 2017 kl. 21.07

Hej Jan.
Hvis der skal være solsikker i renbestand, ville jeg nok købe spiregaranteret såsæd for at få en ensartet bestand.
Hvis det er i blanding med andre planter, går det bedre med fodersolsikker.
Vi har haft lavet vildtstriber i marken med fodersolsikker fra foderstoffen blandet med flere andre plantearter. Det blev rigtig godt og flot, men der blev ikke sparet på solsikkefrøene, og de kom meget uensartet.
Vh. T&HPP

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. januar 2017 kl. 22.03

Jan ! Nu må du ikke gøre det mere bøvet end det er , det er ikke spireevnen der er problemet , da den er mere end 80% , det er min erfaring med de frø man selv avler fra købte frø i alm frøposer, men krydsbestøvning er problemet , men det kan undgås ved at pakke de udvalgte frøplante hoveder ind i plastposer indtil man kan at solsikkekernerne er ved at blive udviklet.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 17. januar 2017 kl. 15.04

Jeg har i mange år haft en cirkel på ca 30 meter i min enghave med solsikker. Jeg har brugt både 1 kg poser med garanti for spireevne og som oftest foderfrø. Foderfrøene er sået med mere rund hånd i mængden.
Der har ikke været den store forskel i udseendet af bedet. Med foderfrø skal man være opmærksom på, at der kan være uønskede frø med, da de bliver dyrket i lande, hvor der er forekomst af uønskede planter i Danmark. Jeg husker ikke lige navnet, men jeg har truffet planter, der også har været advaret imod i dette forum.
Jeg havde en oplevelse efter ca 10 år, at frø ikke ville spire trods jeg såede om flere gange. Både med frø af den ene og anden slags. Jorden var nok blevet træt af solsikker, så cirklen blev flyttet og i de sidste år har jeg igen haft denne fryd for øjet. Både i blomsternes flor, men mest når flokke af fugle kredser sig om at høste frøene. Jeg lader cirklen stå vinteren over. Tømte frøstande er smukke i vinterbilledet.
Den eneste jordpleje er i foråret, med min traktor harve at danne cirklen før såning. En perfekt cirkel dannes omkring en god pæl. en jernring i overstørrelse af pælens diameter og en snor bundet i ringen. Så er det kunsten at køre rundt med traktor med samme længde snor. Jo større cirkel, jo nemmere denne manøvre.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 18. januar 2017 kl. 12.36

Hej Jens
Tak for videregivelse af dine erfaringer og input!

Nyt svar til emnet »Findes der »forkerte« solsikke-frø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Findes der »forkerte« solsikke-frø?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider