Forum

Bøgetræer.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Nørgaard Thomsen, 21. februar 2017 kl. 11.04

jeg er ved at udtynde i min unge bøgeskov, jeg opstammer en del af træerne så det er til at færdes i skoven, og fjerner alle ammetræerne. skoven er ca 20 år gammel. jeg har efterfølgende fået at vide at det ikke er ret god at opstamme de bøgetræer jeg har i udkanten af skoven( i menneske højde) da bøgen ikke kan lide sol på stammen. er der hold i denne påstand?

Mvh martin

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. februar 2017 kl. 11.16

Ja,bøg har ikke tyk bark, der kan tåle solens stråler, så derfor skal randtræerne beholde de fleste af grenene for at beskytte stammerne. Man kan lave stier igennem og korte de længste grene op, så færdsel er mulig, men smågrene skal blive.
Bøgen beholder selv grene på i yderkanten, hvis vi ikke blander os. Inde i skoven stammer de sig selv op ad åre.
Hilsen
Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nørgaard Thomsen, 22. februar 2017 kl. 9.43

Hej Anne Marie tak for oplysningen, nu må jeg se hvad der sker ved dem jeg har stammet op i menneske højde.Håber ikke de går ud, ellers må jeg sætte nogle buske.

Hilsen Martin.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2017 kl. 19.25

De sætter nok nogle småkviste på stammerne. De går sikkert ikke ud, men kan gå i stå i væksten.
Man ser ofte at nye haveejere rydder alle store træer i en gammel have, men lader et par bøg stå alene tilbage. Disse træer går fuldstændig i stå og begynder at få tørre grene i toppen. Sådanne bøg har fået et chok og bliver aldrig frodige igen.
Lidt buske som skovbryn vil helt sikkert hjælpe træerne. Husk at lade lidt grene fra ammetræerne blive liggende til at holde på bøgebladene, som er med til at danne bøgeskovbund, hvor de svampe, som bøgen er afhængig af, kan leve.
Glæd dig over din unge bøgeskov.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Bøgetræer.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bøgetræer.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider