Forum

Bær eller frugt i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette Juul, 22. marts 2017 kl. 11.43

Hej
Vi bor på en naturgrund ud til mose og skov, hvor der er mange fugle og rådyr.
Jeg vil rigtig gerne have bær eller frugttræer, men er i tvivl om, havd vi skal vælge uden, at dyrene spiser det hele.
Jorden på grunden er meget sandet.
Har I nogle ideer?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 14.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. marts 2017 kl. 14.49

Hej.
Især frugttræer skal du beskytte mod råbukkens fejninger. De er meget tæt på at begynde at feje opsats nu, så beskyt sammen med plantningen.
Vi har beskyttet ved at sætte 3-4 tynde jernhegnspæle ret tæt på hver stamme. De fejer ikke på jern og ikke gerne højere end 1 m.
Du kan gøre det samme med frugtbuske, men dem er de ikke lige så vilde til at feje på.
Råvildt æder blade om sommeren, dem de kan nå. Men det betyder sjældent ret meget.

Vh. T&HPP

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. marts 2017 kl. 15.21

Hvis der også er tale om dåvildt, så hegn frugttræer lidt mere og højere ind, end Tilde foreslår.
Vi plantede sidste forår to lidt over mandshøje blommetræet. Især det ene har lidt under, at vi værnede for sent.
En tredjedel af omkredsen af stammen på det ene er fejet itu og nu angrebet af svamp. Alle de yderste grenspidser hele vejen op er bidt af og en enkelt eller to fingertykke grene revet/flænset halvt over. Træet lever endnu og vi håber det har kræfter til at komme sig og vokse lidt i år.

Vi har nu krammet hønsenet omkring træerne, så langt bredden af nettet når op.

Til gengæld rør dyrene aldrig, 7-9-13, vores ribs og solbærbuske. Dog æder de glade og gerne vore jordbærplanter.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Juul, 22. marts 2017 kl. 15.42

Det er dådyr og jeg har faktisk aldrig set bukke.
Men uanset er noget rundt om stammen en god ide. De rører godt nok ikke de andre træer i haven og jeg oplever heller ikke, at de napper blomsterhoveder.
Men så er det vist i princippet lige meget, hvad man planter. Tænkte bare, at der var noget, de bedre kunne lide end andet.
Lige præcis solbær kan jeg ikke lide, ellers havde det jo så været et godt bud :-)
Jeg har måske en ide om moreller eller kirsebær.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 16.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 16.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 16.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. marts 2017 kl. 20.09

Hvis du har sur sandjord er blåbær jo oplagt.

Min erfaring med råvildt er, at de godt nok kunne finde på at "beskære" lidt af roserne, og var med til at udrydde et asketræ, der var fældet og stubfræset, men som skød igen. (Det var kun godt! :-) )

Ellers er blommer/mirabeller/krægeblommer sikre (udover at hvepsene kan gå i dem), æbler og pærer og såmænd også stikkelsbær. Og brombær (min havefjende nummer 1! Dito med hvepse!). Hyld. Slåen!

Men: Jeg har ikke dådyr, selvom de findes og er halvfredede af jægerne pt fordi, de gerne vil have flere.

Mvh
Tine

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. marts 2017 kl. 20.14

Hvis fuglene går i bærene- så er der jo sådan noget som en "rovfugledrage"- den beskytter også høns og kyllinger.

Jeg har set et par stykker, og har hvergang stået sådan: Hvad er det nu for en rovfugl?! Øh, nå ikke!

Mvh
Tine

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 20.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 21.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2017 kl. 21.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Bær eller frugt i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bær eller frugt i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider