Forum

Stenmel under granitskærver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen, 26. maj 2017 kl. 20.20

Hejsa

Jeg skal til at anlægge et par områder rundt om vores hus, med granitskærver.
Målet er i sin enkelhed at have nogle områder i haven, der kræver minimal vedligehold..

Nå, spørgsmålet er nu, om det mest optimale er at lægge ukrudtsdug, med gramitskærver ovenpå (ca.8cm) eller om det er bedre med et lag stenmel under skærverne? En af sælgerne af stenprodukterne sagde det var smartest med stenmelen, en anden sagde det var ligegyldigt.. så nu spørger jeg her😃

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. maj 2017 kl. 21.44

Stenmelen er "overfladebestandig". Den skal lægges som fuge materiale mellem skærverne. Den skal sikre, at der ikke etablerer sig frøukrudt.
Ukrudtsdug under belægningen beskytter mod rodukrudt nedefra, men det har en kortvarig virkning, og er ikke relevant ved etablering af et stiareal, hvis det blot har fået lov til at virke i en sæson.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. maj 2017 kl. 22.06

Jeg anlagde min havegang med granitskærver og ukrudtsdug på den bare jord. Jeg fjernede ikke det ukrudt der var der i forvejen(specielt var der meget græs og en del mælkebøtter)
Det var i 2014, og der har ikke været ukrudt, der har trængt igennem.
Frøukrudt har der været meget lidt af, men nogle staudefrø er glade for at spire i stenene. Dog er det meget nemt at fjerne, fordi rødderne ikke har kontakt med jord.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen, 26. maj 2017 kl. 22.42

Tak for begge svar😃

@Lars
Det vil sige at stenmelet modvirker ukrudt "oppefra" og holder længere end dugen gør? Så jeg bør lægge stenmel i bunden?

Kan du sige noget om hvor tykt et lag? Og kan jeg så lave skærvelaget tilsvarende tyndere?

@Anne-Grethe
Hold op, det ser flot ud😃
Tak for info.. det er jo netop det jeg håber at opnå.. noget der er let at vedligeholde😃

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. maj 2017 kl. 23.07

Hej Jesper når du anlægger en grussti så læg en kraftig "ukrudtsdug" i bunden før du lægger skærver ovenpå, ellers vil du opleve at skærverne forsvinder ned i den underliggende jord i løbet af nogle år. Glem ikke en kantsikring. Henry G.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. maj 2017 kl. 11.39

Undskyld. Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig særlig klart.

Ukrudtsdugen skal i bunden, som Henry også skriver. Når jeg så skriver, at den har en kort holdbarhed, er det fordi der vil etablere sig frøukrudt over dugen, mellem skærverne. Den skal fjernes inden den gror rigtig fast.

Stenmel ville jeg ikke bruge sammen med skærver. Det ville jeg bruge på flisearealer for at lukke fugerne bedre, end sand kan gøre.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen, 29. maj 2017 kl. 14.12

Tak for forklaringen..
Jeg dropper stenmel, under skærverne.. og sørger for så tykt et lag skærver, som muligt.. ovenpå dugen, forstås😃
Stenmelet får lov at ligge mellem fliserne, når jeg en dag når til at rense fuger😃

Nyt svar til emnet »Stenmel under granitskærver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stenmel under granitskærver

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider