Forum

Højbed, hvad kan man fylde i bunden?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tj Jensen, 28. maj 2017 kl. 12.13

Hej alle

Jeg har fået nogle nye højbede til min terasse, de er meget store og for at reducere mængden af jord vil jeg gerne finde noget jeg kan fylde i bunden. Jeg har allerede leca i to af dem men hvad anbefaler I? Kan man fylde bark I?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2017 kl. 13.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tj Jensen, 28. maj 2017 kl. 14.13

Frank jeg er lidt uforstående overfor kommentaren om Leca. Jeg fik af vide fra plantecentret at de anbefalede et 10cm lag i bunden til at give jorden luft. Jeg har nu et lag på 2-5cm.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2017 kl. 16.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2017 kl. 19.11

Et billede vil give dig flere kvalificerede svar.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2017 kl. 20.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. maj 2017 kl. 22.10

Hej Tj Jensen

Bark - eller andet organisk - er ikke egnet til at være dækket af et tykt lag muldjord. Det er langt bedre at lægge det ovenpå jorden i et 5 - 10 cm tykt lag. I sådan et lag er der gode forhold for en lang række forskellige mikroorganismer og orme, som nedbryder det organiske materiale i forskellig hastighed alt efter om det er bark, træflis, førne, kompost, der er lagt ud. Med stofomsætningen sker der frigivelse af plantenæringsstoffer, som de planter, du gerne vil have til at gro højbedene, kan få gavn af.
En anden fordel ved at holde jorden dækket er at fordampningen mindskes væsentligt - til gavn for planterne (og også medvirkende til et reduceret grundvands-forbrug).

Mange gør sig positive erfaringer med opbygning af et såkaldt "Hügelbed" hvor man samler træstammer, grene, kvas og græstørv i en dynge og lægger et lag muldjord på ca 15 - 20 cm henover. I dette muldlag kan man så dyrke de fleste almindelige urter.
Men metoden er ikke anvendelig i højbede med faste sider.
Der sker allerede den første vækstsæson en sammensynkning af materialet til (op imod 50% af volumen) - og så har man jo lige pludselig ikke gode forhold for planterne - og man kan vanskeligt komme til at grave muldjorden af for at efterfylde....

Mit forslag er et fyldlag af bakkesand - endelig ikke strandsand (på grund af saltindholdet). Derover muld - meget gerne dækket af et lag bark (hvis dine højbedsplanter ikke er næringskrævende) eller kompost (hvis dine højbedsplanter er næringskrævende).

Du kan udmærket dyrke helt almindelige urter i rent sand (altså uden at lægge muld øverst i bedet - hvis du har masser af græsafklip til rådighed til jorddækning.
Se mere herom i Spørg Eksperterne, hvor Karna Maj giver svar på spørgsmålet "Kan man dyrke i sand og gøde med græsklip" - der er fyldig information om Nils Åkerstedt, som har dokumenteret sine dyrkningsresultater. Svaret ligger i Havenyt's arkiv - bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt.

Held og lykke med dine højbede !

Venlig hilsen
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2017 kl. 23.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Højbed, hvad kan man fylde i bunden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Højbed, hvad kan man fylde i bunden?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider