Forum

Ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Albertsen, 21. marts 2005 kl. 21.07

Hej. Jeg har lige fået lille have med ligusterhæk fra sidste år (tror jeg). Den
er ca. 80–90 cm høj og hver plante består
af 2–3 grene. Jeg vil gerne have den tættere. Skal jeg beskære den nu i marts og hvor langt ned?

1 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lønbæk Planteskole, 23. marts 2005 kl. 8.13

Ja. Det er et fint tidspunkt nu til at skære hækken tilbage, så den kan blive tæt og robust med mange forgreninger.

Klip den lige over sidste forgrening. Det kan være ved 30–50 cm højde, alt efter hvor gamle de er fra planteskolen.

Det behøver ikke at være efter en snor, da det ikke er den endelige højde.

Giv den evt.lidt kompost på begge sider. Det vil hjælpe den godt igang(Den har rødderne i jordoverfladen)
Anne Marie Lund Pedersen
Lønbæk Planteskole

2 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt Gregersen, 2. juli 2005 kl. 12.54

Vi bor i et hus, der er bygget i 2000, og har derfor en meget åben have endnu. Der er plantet Ligusterhæk rundt om hele grunden, men jeg synes ikke, at den bliver til så meget. Den er ca. 1 m. høj, og der er mange steder hvor der er store huller.Den får nogle sorte bær om efteråret, er det nogle der kan "så sig selv" og lave nye planter? Jeg har i foråret givet den en ordentlig dynge champignonmuld, og det ser også ud til, at den begynder at blive mere tæt nogle steder. Har jeg gjort det rigtige?

3 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 2. juli 2005 kl. 21.01

Ja Majbritt, der skal lidt tålmodighed til med vor herre og al det han og alle de andre Gud(er), der efterhånden findes. Jeg tror mere på livet i jorden. Men Ligusterhæk skal bare ha'klippet alle sidegrenene af tæt ind til stammen for at blive tæt – og forgrene sig. Når den når den højde du ønsker i ligusterkvarteret,180 cm., hvis ikke andet aftales med naboen/naboerne. Det er den lovmæssige højde i fælleshegn). Smal og pyramideformet giver den idieelle og "hurtigste hæk. Det kan altid ændres senere i alle retninger. Men ligevægt i siderne er ret nødvendig – som så meget andet her i livet.

4 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Olsen, 3. juli 2005 kl. 8.56

Jeg plantede for ca. 3år en ligusterhæg,den skulle gærne være høj og tæt,så jeg klpper den ikke i toppen er det rigtigt?Den er begyndt at få kryllet blade,som falder af,hvis man røre ved dem.Hvad fejler hæggen?

På forhånd tak
Hilsen hans olsen

5 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Sørensen, 25. september 2006 kl. 12.41

Jeg er flyttet i andelsbolig, og der er plantet ligusterhæk for et år siden, hvor meget gødning skal den have og hvornår, de andre beboere har gødet temmelig meget også nu her sidst i september, skal man det. Jeg har som de andre studset hækken i siderne og lidt af de længste topskud, men nu klipper alle naboerne hækken her sidst i september.Undskyld de mange spørgsmål,men jeg vil jo gerne gøre det rigtige. hilsen I.D.S.

6 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Schulz, 17. februar 2007 kl. 11.54

Hej!

Vi har en næsten 40 år gammel ligusterhæk, der efter hånden er blevet 80 cm bred og 150 cm høj.

Er det for sendt, i år, at klippe den ind nu?

Hækken står øst/vest, så det er især på sydsiden den har bredt sig. Det er også kun den side jeg har tænkt mig at klippe ind nu.

På forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen
PS

7 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Albertsen, 18. februar 2007 kl. 13.32

Hej PS.

Man kan klippe hækken til hen i marts, uden at det betyder noget.

Mvh
Tina Albertsen

8 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Andersen, 6. april 2007 kl. 10.00

Hej

Vi har plantet en Ligusterhæk sidste år. Vi er lidt i tvivl om vi skal give den noget gødning her i foråret, for at få den godt i gang.

Og i så fald, hvilken gødning skal vi give den?

9 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 6. maj 2007 kl. 16.20

Hej,

Jeg har plantet 20 Liguster hækplanter med klump – ca. 150 cm høje for ca. 1½ uge siden, men kan se at ca. 5 af dem hænger med bladene og ser noget slatne ud. Bladene er slappe og på enkelte grene er de helt sorte og hårde, som har de været brændt eller noget i den stil.

Jeg har checket for larver og anden sygdom, men kan ikke finde noget.

Hvad er der galt med dem?

10 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Kåstrup, 26. maj 2007 kl. 20.33

Hej
Jeg har en ligusterhæk der er 20 år gammel. Den er 2 m. høj. Jeg vil gerne have klippet en meter ind på den ene side. Hvornår og hvordan må jeg gøre det.

Venlig hilsen

11 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. maj 2007 kl. 1.01

Hej Søren

Prøv lige at se det her svar og liguster, som er kommet på i dag. Måske ligner det dit tilfælde.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/9432.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

12 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nancy Christensen, 31. maj 2007 kl. 8.43

Hej!

Jeg har en liguster, som jeg plantede i 1999.

Den har nu fået krøllede blade og når man rør ved den falder bladene af. Det er også ligesom der er en masse små gule dyr i den. Kan jeg rede den inden alle bladene falder af?

13 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Grothe, 6. juni 2007 kl. 15.30

Min ligusterhæk har mange steder små krøllede blade og de falder af hvad er der galt hvad fejler min hæk. den lider også en del af en slags mos/alje på en del grene. den er ret gammel er det et problem.?

14 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Grønhøj, 1. februar 2008 kl. 13.38

Jeg har en ligusterhæk som var blevet ca 180cm høj og 100cm bred den har jeg klippet ned til cd 90cm høj og ca 25cm bred vel den mon blive pæn igen den må gerne blive ca 110cm høj

15 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. februar 2008 kl. 19.36

Hold hække smalle, de kan nemt blive brede, meget brede.

Klip dem først i højden, når de har den højde I ønsker jer.

Klip dem pyramideformede, så det nederste også får lys – og blade.

Betragt, hvor få hække som har dét. Det er nærmest lige modsat på alle hække. Lægger vi os ned kan vi nemt overskue hvordan haverne er passe indvortes.

16 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Andersen, 22. marts 2008 kl. 18.08

Hej!

Vi har plantet en liguster hæk for ca. 6 år siden. Vi fulgte det råd vi fik fra planteskolen og har kun klippet den i siderne og ikke i toppen. Det er først sidste år, hvor den nåede op i den ønskede højde ca. 180 cm at vi klippede den i toppen. MEN den er helt åben og den taber stort set alle bladene om vinteren. Hvad har vi gjort forkert og hvad kan vi gøre for at rette op på det?

17 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Diana, 30. marts 2008 kl. 16.21

Hej.

Kan man lade sin græsplæne vokse ud til en Ligusterhæk?

18 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Jessen, 24. april 2008 kl. 8.53

Vi har for ca. 1 måned siden plantet en ligusterhæk. Vi vil selvfølgelig gerne have den gror godt og bliver tæt og flot. Skal vi give den gødning, champignonmuld eller? Skal man vande en ny hæk. Vi gjorde roden godt våd, da vi plantede den.

19 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. april 2008 kl. 21.11

Lad den få fred og ro, I har plantet efter bogen, vorherre klare resten. Måske lidt vand ved længere tørke. Nyplantninger må ikke få gødning for så kan rødderne svides.

20 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Sadolin, 16. maj 2008 kl. 14.21

Jeg har netop købt 100 liguster hæk-planter, og skal plante dem med det samme. Hvor langt skal de ned?

21 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Løber, 19. maj 2008 kl. 9.37

Jeg har set en del indlæg om liguster hække, som har krøllede blade.

Min 3 år gamle liguster nu fået krøllede blade og når man rør ved den falder bladene af.

Jeg har konstateret nogle en del sorte (lidt trekant formede) sorte biller. Endelig har jeg under nogle af de sammenrullede blade små gule æg.

Sidste år var der lidt af det samme – men ikke så udbredt. De 4–6 pålanter i begge ydersider af hækken har næsten ikke dette problem?

Hvilken indsats eller indsatser kan anbefales?

22 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Rasmussen, 5. juni 2008 kl. 7.09

Vi har en meget gammel ligusterhæk, som efterhånden ikke længere er så pæn. Vi har overvejet, om man kan klippe den helt ned og så starte på en frisk? Eller vil det være bedre at klippe den lidt ned i højde og så helt tæt ind til stammen på begge sider? Og hvornår på året skal det i så fald gøres?

23 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. juni 2008 kl. 17.28

Hej Pia Rasmussen

Klippe den helt ned er en voldsom ting – og det er det også at klippe den tæt til stammen på begge sider på én gang.

Din tanke om at tage lidt af højden kombineret med at klippe den tæt til stammen på den ene side i år og tæt til stammen på den anden side til næste år / om to år vil give et mere sikkert resultat.

Jorddækning helt inden ved hækken med god kompost vil gavne fremvæksten.

Du kan klippe nu – men det vil nok være en god ide at holde øje med nedbørsudsigten, så du klipper lige før en periode med sommerregn.

Venlig hilsen
Lone

24 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. juni 2008 kl. 7.17

Foryngelse sker ved at skære hækken helt ned sidst på vinteren (februar), så genvæksten bliver kraftig. Skær helt ned til 5 cm's højde. Herefter formes den efterhånden som en nyplantet hæk, bredest i bunden og uden at beskære toppen før den når den ønskede højde.

25 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 9. juni 2008 kl. 22.55

Hvor gammel kan en ligusterhæk blive?

26 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Andersen, 10. juni 2008 kl. 13.21

- Jeg læste et sted at ligusterhækkens rødder ligger i jordoverfladen.

– Kan tørke ligefrem være årsagen til at min hæk pludselig ser træt og nærmeste vissen ud?

– Min ligusterhæk er 4 år gammel og har ellers groet fantastisk og set frodig ud indtil nu, hvor den næsten på et par dage begyndte at gro "baglæns"!

27 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2008 kl. 15.53

Hej Inga Andersen

Det lyder som om hækplanterne mangler vand.

Hvis du må & vil vande, så prøv at tænke over om du bagefter har mulighed for at dække jorden langs hækken med hø / velomsat kompost / træflis / barkflis for at planterne får mest muligt af vandet.

Uden nedbør og med den heftige vind, vi har i øjeblikket, kan der forsvinde op mod 6 mm vand pr døgn.

Så selv om du grundvander med ca 30 mm vand pr kvadratmeter hjælper det kun få dage, hvis du ikke kan komme til at dække jorden med noget, der kan danne barriere mod fordampningen.

Venlig hilsen
Lone

28 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Riis, 30. juni 2008 kl. 19.41

Nye ligusterplanter har ofte 6–7 grene. Klip de 2 af dem af i 5 cm. højde og plant så i en porøs jord. De 2 afklippede vil formere sig fra bunden.

Man graver ofte en rende til hækken. Smid en del af den opgravede jord væk og hent den blanding på genbrugsstationen med trediedele af sand, kompost og havejord til erstatning. Lidt af den tiloversblevne jord må gerne genanvendes i.f.m. plantningen. Hold dem våde ved rødderne i foråret efter. Et eksempel: Jeg har set tørke i 2 spadestiks dybde i juni 2008! Klip den i siderne og – i begrænset omfang – i toppen, så kommer den! Sparsom og helst organisk gødning. Uha, hvor det gror! Husk at vande! Vand kun et par gange om måneden og så skal den altså bare have vand! Pjatvanding er ingen nytte til. Læg en slange i renden og vand til I tror der er vand til kineserne!

Gammel hæk: Det er ofte lidt sværere, da verdenshjørnerne ofte spiller en rolle i den forbindelse. Det ultimative finder I i svar nr. 24! Selv ville jeg foretrække en klippehøjde på 25–30 cm. Også kaldet Viceværtbeskæringen. Og når vi nu er i gang: Blomstrende buske og meget andet skal skæres dybt ned. Amatører skærer i 1,5 m. højde og det kommer til at se forfærdeligt ud. Et tidligere indlæg taler om at beskære hækken hårdt på den ene side det ene år og hårdt på den anden side det andet år. En glimrende løsning. På samme vis kan man også beskære store (og ranglede) buske. Endda fordelt over 3 år. Når de er afblomstrede, så helt ned til jorden med ½ eller en trediedel af grenene. Så skal I bare se til næste år.

Undskyld den lange snak!

29 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 1. september 2008 kl. 20.21

Jeg har en ligusterhæk, der er meget åben forneden, kan jeg beskære hækken i den ene side her i efteråret. jeg har også plantet lidt vedbend for at dække hullerne lidt, jeg har hørt at det kvæler hækken er det rigtigt?.

30 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. september 2008 kl. 18.10

Hej Lotte Jensen

Beskæring er bestemt at foretrække frem for vedbend!

Så hvis du holder af din ligusterhæk og gerne vil bevare den må du fjerne vedbend og igang med høgenæb/sav/beskærersaks.

Det er ret sikkert, at vedbend vil kvæle ligusterhækken, hvis du ikke fjerner den helt.

Med venlig hilsen fra
Lone

31 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis, 19. september 2008 kl. 10.42

Jeg skal plante ligusterkæk men får på den ene planteskole at vide at det er nu (medio sept.) på den anden siger de at det er alt for tidligt. Hvornår er det bedst.

32 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. september 2008 kl. 15.57

Hej Lis
I princippet kan du godt plante liguster nu, men du er mere sikker på resultatet, hvis du venter 14 dage- altså kommer lidt ind i oktober.

Men kan du få planterne taget op i regnvejr og plante i samme regnvejr, er der altså ingen problemer med at plante nu, du skal bare virkelig passe på planternes rødder, der nemt tørrer ud, når vi har et vejr, som det der er i vestjylland lige nu.

33 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Andersen, 21. september 2008 kl. 19.48

Hejsa
Vi har også en ligusterhæk med rigtig mange bær på, først er de grønne og nu er de blevet sorte. Mit spørgsmål er så, er de bær giftig hvis man får dem på fingerne og hvis man spiser disse bær, da jeg har en dreng på 3 år som gerne vil pille bærene af.

Med venlig hilsen

Tina Andersen

34 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2008 kl. 20.37

LIGUSTER

Selvom liguster er i samme familie som bl.a oliven og Ask skal man ikke tage fejl af den når det gælder giftigheden af den

Bark – blade – saft og bær er meget giftige.

Symptomer: Opkastninger og kraftig mave-/tarmkatar. Den kan medføre eksem.

Indeholder et farvestof ligulin samt et ikke udforsket giftstof.

35 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 21. september 2008 kl. 21.55

Jeg skrev 1 sep. at jeg havde plantet vedbend i min ligusterhæk for at få dækket nogle huller. Tak for svaret til Lone, men nu har jeg talt med en planteskole og der er ingen problemer med at have vedbend i hækken. Det er kun hvis det er en nyplantet hæk at det kan gå ud over den, jeg har også senere set mange hække med vedbend i.

36 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 12.32

Hej Lotte

Hvis ikke at du er efter den så kan den godt tage magten fra hækken. Din hæk vil altid få konkurrence fra vedbenden

37 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 22. september 2008 kl. 19.37

Hej Søren

Tak for rådet, ved du om der er andre planter, som er bedre til hækken.

38 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 23.10

Jeg ville nok vælge at have en pæn hæk, få den klippet i en pæn form. Har du mange huller i hækken kan de lukkes med småplanter af liguster. Du kan selvfølgelig godt lade vedbenden vokse som bunddække under hækken, men at lade den gro op og ind i hækken bliver for rodet efter min mening

Hvis du gerne vil have vedbend, så plant den op ad et ældre træ og hold den i en bestemt højde.

Du kan også lave en eller flere søjler af et kraftig ståltråd og så lade dem vokse op ad dem. Når vedbenden har nået en bestemt alder ændre den bladform og begynder at blomstre. Der går ca 30 år før det sker. Man kan godt købe planter, som har nået denne "voksenform". Blomstrende vedbend tiltrækker en masse bier.

39 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorit Henriksen, 6. oktober 2008 kl. 14.49

Hej – :-)
Vi skal en af dagene her, plante en hel ny ligusterhæk. Jeg har søgt på alle indlæg, men ingen har åbenbar været i tvivl – det er vi.

Hvor langt skal der være mellem planterne?

jeg mener at have hørt 4 pr. m. men andre siger 3 pr. m. Kan een hjælpe os? Nu er v i okt. og der er mulighed for frost, men skal vi vande alligevel?

40 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 6. oktober 2008 kl. 15.42

Hej Dorit.

Der er delte meninger men jeg har plantet 5 pr meter.

Hvis du kan så plant dem i en lille rende så vandet ikke løber væk hvis du skal vande dem lidt mens de er små.Til foråret giver du dem lidt gødning...Så skal du bare se...

41 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorit Henriksen, 6. oktober 2008 kl. 22.13

Til Finn Larsen
Tak for dit svar :-)
vi glæder os til foråret.

MVH Dorit

42 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Ungermann, 2. marts 2009 kl. 13.50

Hej
I går fik vi gravet vores berberis-hæk op fy for et arbejde, den skal nu erstattes af en ligusterhæk, så vi fremover er fri for alle de torne :-) men når jeg læser indlæggene her lyder det som om den skal plantes i efteråret, er det rigtig forstået... eller kan vi godt gøre det nu?

Mange hilsner og på forhånd tak Ulla

43 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 2. marts 2009 kl. 14.30

Hejsa

da jeg har muligheden for at få, en meget høj og flot ligusterhæk, da vedkommende vil kassere den, vil jeg høre om den slags kan flyttes, og stadig bliv pæn igen, eller vil den, gå ud?, og kan det gøres hele året? og skal den være små portioner der flyttes eller er det bedst og tage så store stykker som muligt?

På forhånd tak for hjælpen.

44 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2009 kl. 20.21

Hej M. Clausen

Det er lidt usikkert ud fra din beskrivelse at forestille sig, hvor høj og hvor gammel hækken er.

Planter, der har stået mere end to år på samme plads har et meget forgrenet rodnet, der tit er vokset ligeså langt væk fra planten som planten er høj. Det kan være svært at få tilstrækkeligt med rod med fra det oprindelige voksested til at planten er i stand til at holde de øverste / yderste kviste og blade forsynet med vand den første vækstsæson.

Man kan gøre forskellige ting for at afhjælpe problemet og sikre, at planterne overlever:
Det er afgørende ved al plantning i forårstiden at beskytte planterødderne mod udtørring under hele flytteprocessen.

Man kan vande ved plantningen og derefter nogle gange den første sommer. Det kan også hjælpe at beskære planten hårdt – og liguster er en af de planter, der tåler hård beskæring (dvs nedklipning til f. eks 15 cm over jorden). Endelig vil det være en god ide at jorddække omkring den nyplantede hæk, fordi det forhindrer fordampning og hjælper med til at muldlaget bevares porøst.

Der er bedst chance for at planterne klarer en flytning i perioden oktober – november. Dårligste periode er april – september. Så det er ikke optimalt nu – men heller ikke helt umuligt...

Hvis du med "små portioner" mener, at du deler en klump liguster op i flere mindre planter, så er der gode muligheder for at hver ny plante vil klare sig, især hvis du sikrer dig kun at plante dem, der ikke har fået skader på barken og som har en pænt stor rod med sig.

Det er ikke helt let at håndtere store buske med tunge, omfangsrige rodklumper – det kan på den anden side være vanskelige at få delt op i mindre dele (men igen: det er lidt svært at vurdere, når højde og alder på buskene ikke er kendt).

Jeg håber, du får en god hæk med masser af redemuligheder for solsorte :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

45 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 2. marts 2009 kl. 22.17

Hej lone

Tusind tak for dit svar.

Vi snakker en hæk på 180–200 cm, jeg ved ikke hvor længe den har stået der men jo nok længe, men kan prøve at finde ud af det, synes jo det nærmest var mord, han ville fjerne den, for et grimt rækkeværk.

At klippe den ned til 15 cm, får mig næsten til at græde hvis det er nødvendigt*S*
Problemet er at der hvor den skal stå er ud til en sti, og jeg skal ikke have min have åben ud til en sti med kun 15 cm hæk, der går jo længe inde den er oppe igen, i en højde der dækker, og ville føle min have var ubrugelig mens det stod på.

der står nu en gammel hæk jeg ikke en gang aner hvad er for en slags, den ligner nærmest små træer, og er helt uden blade nu på denne årstid, så her er meget råt at se på.

vil selvfølgelig prøve at lokke ham til at vente til oktober med at fjerne den, hvis det er bedre der, og de ville grave den op med maskiner, der kan gå lang ned under den og tage lidt ud fra planterne så der kommer så meget med op hele vejen rundt som muligt.

Men kan da godt være arbejdet er for omfangsrigt, ville bare så gerne have en dejlig tæt, grøn, høj hæk, i stedet for et plankeværk eller andet der lukker det til.

er træt af skole ungerne bruger min have som losseplads for deres mad og slik papir

46 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 14. marts 2009 kl. 22.09

Hej
Vi har en ca. 30 år gammel ligusterhæk, der har stået mange år med dens sydside i skygge af birketræer og andet højt beplantning. Forrig sommer fældede vi træerne og sidste sommer ryddede vi resten foran hækken. Problemet er, at hækken er meget meget tynd i bunden og virker meget svag, især på dens sydside. Er vi nød til at klippe den helt ned, skal vi gøde den godt eller er der andet vi kan gøre for at få en god hæk igen?

47 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schwarz, 18. marts 2009 kl. 18.21

Vi har udviget vores have og skal i den forbindelse plante 65 stk. liguster planter. Kan plante ny hæk på denne årstid?

Håber at der er nogen der kan hjælpe :-)

Mvh

Susanne Schwarz

48 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 19. marts 2009 kl. 10.07

Hej

Du kan fint plante her i foråret. – det er lidt en gammel skrøne at man ikke kan plante i foråret. Den består til dels af at man i planteskolerne engang bruge kølehuse, som kunne have svært ved at holde planterne i vinterdvale, når man kom hen på foråret, eller at man i planteskolerne tog planterne op i den hede forårsol... – I dag tages stort set alle planter op i vintermånederne, sorters og ligges på frysehuse, som holder planterne i dvale... På den måde kan man egentligt plante helt hen til og med maj... Men det er klar, at hvis man planter ud sent forår,- så har planterne ikke den samme tid til at etablerer sig,- og man skal derfor være mere over dem med vanding...

Med venlig hilsen
Bjarne Schou Andersen
Plantetorvet.dk

49 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Pedersen, 22. marts 2009 kl. 10.05

Hej

Vi skal til at beslutte os for hvilken hæk vi skal plante. Valget står nu mellem ligusterhækken eller kirsebær laurbær, hvilke fordele er der ved ligusteren?

Og hvor slem er giften, klare man den selv hvis små børn spiser af planten eller skal lægen kontaktes?

Tak, Mona.

50 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Pedersen, 22. marts 2009 kl. 10.05

Hej

Vi skal til at beslutte os for hvilken hæk vi skal plante. Valget står nu mellem ligusterhækken eller kirsebær laurbær, hvilke fordele er der ved ligusteren?

Og hvor slem er giften, klare man den selv hvis små børn spiser af planten eller skal lægen kontaktes?

Tak, Mona.

51 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Pedersen, 22. marts 2009 kl. 10.05

Hej

Vi skal til at beslutte os for hvilken hæk vi skal plante. Valget står nu mellem ligusterhækken eller kirsebær laurbær, hvilke fordele er der ved ligusteren?

Og hvor slem er giften, klare man den selv hvis små børn spiser af planten eller skal lægen kontaktes?

Tak, Mona.

52 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Pedersen, 22. marts 2009 kl. 10.05

Hej

Vi skal til at beslutte os for hvilken hæk vi skal plante. Valget står nu mellem ligusterhækken eller kirsebær laurbær, hvilke fordele er der ved ligusteren?

Og hvor slem er giften, klare man den selv hvis små børn spiser af planten eller skal lægen kontaktes?

Tak, Mona.

53 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Pedersen, 22. marts 2009 kl. 10.05

Hej

Vi skal til at beslutte os for hvilken hæk vi skal plante. Valget står nu mellem ligusterhækken eller kirsebær laurbær, hvilke fordele er der ved ligusteren?

Og hvor slem er giften, klare man den selv hvis små børn spiser af planten eller skal lægen kontaktes?

Tak, Mona.

54 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Pedersen, 22. marts 2009 kl. 10.08

Hov! undskyld de mange ens indlæg! Jeg er meget utålmodig med en computer...

55 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David, 12. april 2009 kl. 20.06

Hej

Jeg står med lidt af samme problem som det i indlægget af Anne – 14. marts 2009 kl. 22.09. (kunne ikke se noget svar på det).

Vi har en også en ca. 30–50 år gammel ligusterhæk (rækkehus fra 50'erne).

Problemet er:
Nummer 1.

At den klippet skæv (stort set klippet ind på den ene side så den vælter ud af haven/ind mod naboen).

Nummer 2.

At den er meget meget tynd i bunden.

Den er nærmest grenet som et træ og først 40 cm oppe kommer der noget der minder om hæk.

Er vi nød til at klippe den helt ned?

Har set et andet indlæg at den skal klippes ned i 5 cm højde og gerne i februar. Hvor lang tid tager det før det er en hæk igen?

Eller skal vi gøde den godt?

Eller er der andet vi kan gøre for at få en flot tæt hæk igen?

Eller sidst...

Skal vi hive hele hækken op og starte forfra igen?

De bedste hilsner

David

56 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorit Henriksen, 13. april 2009 kl. 6.58

Hej igen :-)
Håber alle har nydt det fine vejr i Påsken :-) / April...

Vi plantede sidste år i okt. en ny Liguster hæk. Den er begyndt at springe ud, og vi har tænkt på, om der skal gødes og evt. med hvad.

Har prøvet at læse mig til de indlæg der er på siden her, men finder ikke noget svar.

Forsat godt forår og sommer 2009
Mvh. Dorit

57 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorit Henriksen, 13. april 2009 kl. 6.59

Hej igen :-)
Håber alle har nydt det fine vejr i Påsken :-) / April...

Vi plantede sidste år i okt. en ny Liguster hæk. Den er begyndt at springe ud, og vi har tænkt på, om der skal gødes og evt. med hvad.

Har prøvet at læse mig til de indlæg der er på siden her, men finder ikke noget svar.

Forsat godt forår og sommer 2009
Mvh. Dorit

58 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 13. april 2009 kl. 12.25

Hej Dorit.

Den sidste Liguster jeg plantede fik NPK gødning.

Den skal bare ikke ha for meget da det kan svie de nye rødder.En håndfuld til 3–4m gav jeg og det må siges at det var noget der virkede...Efter 3 år ophørte jeg med at gøde og hækken er fin og tæt.

59 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorit Henriksen, 13. april 2009 kl. 23.55

Hej Finn Larsen
Takker for svaret og giver det vidre til husbonden :-)
mvh Dorit

60 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. april 2009 kl. 9.17

Netop liguster som beplantning ved ønsket om at grundlægge en ny hæk er jo den klasssisk og vel som sådan således også en fortrukken plante, men man kunne spørge selv selv om ikke netop dette så fastlagte punkt i vor haveopdragelse kunne trænge til at lade sig ryste lidt. Kunne man ikke forestille sig, at de små hyggelige nabolag, som vi jo ved med sikkerhed ligger spredt ud over det ganske danske land, kunne få et mere alsidigt og således også interessant præg, hvis man begyndte at anvende anden sort end jo netop ligusteren ved hæketablering? Ja, der er meget man kan undres ved og derfor også skænke en tanke eller to. Og en diskussion af det bestående, ja det kan ofte gøre godt!

Mvh Eivin (^_^)

61 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorit Henriksen, 14. april 2009 kl. 11.55

Hej Eivin...

Ja, der er mange delte meninger om mang og meget.

Vi havde tidligere hvid Spirea i 18 år, og den så ikke godt ud. Meningerne var også delte her, men blev dog enig om en Liguster.

Ikke mindst fordi, det er levende i stedet for et plankeværk ;-)
og så bor vi i "kælderen" i forhold til vejen.

VI GLÆDER OS TIL DEN ER HØJ NOK ;-))
Tak for dit indlæg...

MvH Dorit

62 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Halkjær, 15. april 2009 kl. 13.02

Jeg har en ligusterhæk, som er 20 år gammel. Jeg har altid klippet den smal og den er fin tæt de fleste steder. Problemet er, at jeg har fjernet nogle store buske langs hækken for 2 år siden, og der hvor de stod er hækken ikke tæt endnu. Hvad kan jeg gøre for at få den til at skyde de steder? Er jeg nødt til at klippe den helt ned? Har også hørt, at man kan stikke små skud i jorden og så gror de. Mvh. Tine Halkjær

63 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Halkjær, 15. april 2009 kl. 13.02

Jeg har en ligusterhæk, som er 20 år gammel. Jeg har altid klippet den smal og den er fin tæt de fleste steder. Problemet er, at jeg har fjernet nogle store buske langs hækken for 2 år siden, og der hvor de stod er hækken ikke tæt endnu. Hvad kan jeg gøre for at få den til at skyde de steder? Er jeg nødt til at klippe den helt ned? Har også hørt, at man kan stikke små skud i jorden og så gror de. Mvh. Tine Halkjær

64 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2009 kl. 19.39

Hej Tine Halkjær

Ja, du er nok nødt til at skære hækken ned de steder, hvor den trives dårligst.

Hjælp den derefter igang igen med nogle skovle god kompost og måske lidt tilskud af brændenældevand, græsafklip fra plænen eller velomsat hestemøg.

Det er rigtigt, at liguster er let at formere ved stiklinger – det går bedst, hvis de skud, man sætter i jorden ikke er for lange – for eksempel er 15 cm under jorden og 5 cm over jorden er ret sikkert bud.

Med venlig hilsen fra
Lone

65 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2009 kl. 22.29

Ja det er rigtigt at liguster er let at formere, klip lange sideskud af i juni/juli 20–40 cm lange og sæt dem i vand i 3–5 uger og de har som regel udviklet rødder, stik dem et let skygget sted ca-10cm under jord 10–30 cm over jord, næste efterår er de klar til at blive plantet på blivende sted.

Mvh. Svend Høst

66 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Mikkelsen, 12. maj 2009 kl. 9.47

Jeg har en 6 år gammel ligusterhæk der ikke er tæt ved jorden. Da hækken står op mod græsplænen, er min mistanke, at det er plæneklipningen og ukrudtsrydningen der gør at hækplanterne ikke bliver tætte forneden.

Derfor er min ide, at lave en fliserække (f.eks. en herregårdssten) langs hækken og derefter fylde træflis ind under hækken. Dette for at give hækplanterne "fred og ro" til at vokse tætte.

MEN er det den rigtige taktik?

Skal hækplanternes nederste grene derudover også klippes lidt for at blive tættere? Hvordan?

Hvor tæt skal en fliserække på planterne? Hækken bliver vel med tiden temmelig bred!

På forhånd tak for mulige svar.

Mvh Henrik

67 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. maj 2009 kl. 20.42

Hej Henrik Mikkelsen

Måske kan det være mangel på lys, vand og næring der har fået din hæk til at undlade at sætte grønne skud forneden.

Det er svært at gøre ret meget ved, at der er grene, som ikek sætter grønne skud.

Men en radikal kur vil være at skære den ned til 5 -10 cm over jorden til januar, give den et lag velomsat kompost (ca 2 cm tykt lag ovenpå jorden) og så lægge fliserækken, så plæneklipperens hjul kan køre på den uden at ramme hækken.

Hvis din hæk er hensigtmæssigt klippet er den bredere forneden end foroven – dvs med en topbredde på ca 20 cm og en højde på 1,8 meter bør hækken være ca 34 cm bred forneden, dvs ca 17 cm på hver side af de midterste skud.

Det er ikke vanskeligt at holde en ligusterhæk smal – den skal klippes ind til idealstørrelsen et par gange i løbet af sæsonen.

Det kan være en god idé at lægge flis ind under hækken, hvis målet er at hindre fordampning af vand fra jordoverfladen. Men det vil ikke bidrage til hækkens vækst og skudsætning, da næringsstofferne fra flis er mange år om at blive frigivet i en form, som ligusterplanterne kan optage.

Med venlig hilsen fra
Lone

68 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 25. maj 2009 kl. 22.18

Hej

Har du et andet bud på bunddække til en ligusterhæk, som
er noget tyndbenet forneden?

Vh Karina

69 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Jørgen Larsen, 26. maj 2009 kl. 9.15

Hej alle hjælpsomme mennesker

Jeg har nogle problemer med min ligusterhæk
Den er nu 4 år gammel, menh den er gået fuldstændig ud, efter en hård periode med frost. Kan den redes? Og hvis den kan, hvodan?

Håber virkelig nogle vil hjælpe, det ser så dumt ud med en visen hæk

Vh Charlotte

70 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Jørgen Larsen, 26. maj 2009 kl. 9.23

Hej Charlotte

jeg har prøvet noget ligende, og jeg vil give dig ret: det er bare så deprimerende at se på en visen hæk.

Det eneste råd jeg kan give dig nu, er simpelthen at smørre grenene ind i tomatsovs, (eller ketchup, det skulle virke ligeså godt)
Jeg kan jeg love dig for, hækken kommer til at vokse igen på nul komma fem.

Jeg havde en ven der faktisk prøvede at hælde gin tonic ud over hækken. Det tog frygtelig lang tid, og kostede en del, men efter 2–3 dage blomsterede hækken ligeså smukt igen.

Det kommer selvfølgelig an på, hvor meget man vil ofre på sin hæk. Men jeg føler samtidig at du virkelig er en person der har følelse for sådan noget, og ved at en hæk er ligeså meget menneske som os andre.

Held og lykke med det. ¨
Lad mig høre om det virker

Hans-Jørgen

71 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. maj 2009 kl. 17.42

Man skulle tro at det var 1 april.

Mvh. Svend Høst

72 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nissefar, 27. maj 2009 kl. 21.21

Det lyder meget overbevisende Hans-Jørgen.

Men Charlotte prøv Snaps.

Og gerne den med dild...

Så vil den skyde med de flotteste røde blomster.

Og jeg har en ven der engang lærte sin hæk at spille violin...

;o)

73 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 27. maj 2009 kl. 22.56

Sådan en gang tågesnak, spild af tryksværte.

74 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. maj 2009 kl. 7.56

Til de seneste indlæg. Nye ligusterhække bør altid klippes ned til 15–20 cm sidst på den 1. vinter efter plantning for at man får en tæt hæk fra bunden. Der har de seneste år været tildens til at folk køber høje hækplanter diverse steder såsom Bilka o. lign. i stor højde for at få en høj hæk med det samme. Disse planter planter gror videre i toppen, men glemmer ofte at få bunden med. Mit råd til den 5–6 år gamle tynde hæk er derfor at få den klippet i bund hurtigst muligt for at den kan blive tæt.

Liguster har de seneste år ofte været angrebet af sygdom og i øjeblikket tales der om at gå tilbage til de gamle typer, som måske er bedre til at modstå de milde vintre med skiftende frost og tø. Måske skulle man overveje at udskifte ligusteren med f.eks. bøg.

75 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Andersen, 29. maj 2009 kl. 14.05

Har hørt at man kan midsommer-klippe sin ligusterhæk, og derved opnå blomstring 2 gange på sæsonen.

Min hæk blev anlagt sidste år som 160 cm. liga liguster færdighæk, 92 styk.

Blev klippet ganske lidt i marts, kan jeg klippe midsommer og opnå en tættere vinterhæk?

På forhånd tak!

76 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. maj 2009 kl. 22.33

Den pæneste og tætteste ligusterhæk er den der bliver klippet midsommer og igen i august. Når liguster klippes fjernes blomsteranlæg og der vil kun optræde enkelte blomster inde i selve hækken.

77 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 27. juni 2009 kl. 23.21

Hej alle :)

jeg har en liguster hæk der taber bladene og bladene ligner de har fået stråleplet...

hvad gør jeg?

mvh bent

78 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Andersen, 28. juni 2009 kl. 14.52

Efter min midsommerklip er der nu masser af blomster på og i hækken.

Spørgsmåler er nu: kan man gå og klippe de små blomsterskud af på og inde i hækken, og derved som midsommerklippet opnå tættere hæk?

På forhånd mange tak, Michael Andersen.

79 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Sørensen, 19. august 2009 kl. 14.26

Hej :-)

Min ligusterhæk er over 40 år gammel, og er flere steder mere luft end hæk. Stammerne ser temmelig slidte ud. Bunden er fåldt med ukrudt i form af fremmede planter som bl.a. brombær. Desuden er der en plante med en tyk stamme og store blade.

Kan denne hæk reddes? Jeg er på nippet til at hive den op til fordel for enten en ny liguster eller et plankeværk.

Jeg ser frem til et svar :-)

På forhånd tak.

Jacob Sørensen

80 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Madsen, 20. august 2009 kl. 0.19

Att: Jacob Sørensen

Den bliver nok meget svær at få tæt igen.

Hvis du ender med at hive den op og vil plante en ny hæk selv, så kontakt evt. mig da jeg kan skaffe 1 kvalitets buskplanter i alle størrelser, til meget fornuftige priser.

De leveres i hele landet.

Venlig hilsen

Jacob Madsen/ JM Service

Tlf. 26160552
www.jmservice.dk

81 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Rasmussen, 5. september 2009 kl. 17.25

Hej.

Jeg fik plantet en ligusterhæk for 3år siden, første år voksede den lidt i højden, siden har den kun skudt et par enkelte steder i højden hvad er der galt? Har givet den npk gødning.Den er fin grøn.Kan jeg grave den op og løsne jorden og erstatte noget af det med kompost,og så sætte den igen?

PÅ forhånd tak.

Venlig hilsen
Arne Rasmussen.

82 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 3. november 2009 kl. 17.10

Hej havenyt!

Har en ligusterhæk rundt om sommerhus, 4 år gammel,har fået mælkehvide blade her i sommer "Skemmel" ligner det.

hæg vokser kun lidt, har været meget flot og kraftig – men det er slut nu, ser syg ud.

Der kommer ikke nye skud! Er noget gennemsigtig.

Hvad gør jeg nu!

På forhånd tak!

83 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. november 2009 kl. 8.17

Hej Bruno Rasmussen

Det er muligt, at problemet skyldes ujævn fordeling af regnmængder i den vækstsæson, vi nu har afsluttet. Det behøver ikke at være sådan i 2010 ;-)

Det er også en mulighed, at liguster ikke trives på den jord, du har ved dit sommerhus.

Men du har brug for en faglig vurdering ud fra, hvordan skadebilledet og dine jordbundsforhold er.

Så tag en jordprøve (hent lidt jord flere forskellige steder langs hækken) + skær et par grene med lidt blade på der, hvor angrebet er værst. Tag begge dele med til en planteskole og få en fagmands bud på, hvad problemet er og hvordan det kan løses.

Med venlig hilsen fra
Lone

84 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 9.55

Hej Lone!

Tusind tak for de gode råd – Jeg tror meget på det med vandet som du
oplyser da hæk er ens overalt, kan jeg gøde nu og så håbe på mere regn.

Venligst: Bruno.

85 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 11.03

Hej Bruno.

Du skal endelig ikke gøde nu, det er spild af penge, skadeligt for miljøet og gavner hellere ikke planterne.

Gem den heller til april måned.

86 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. november 2009 kl. 12.09

Hej Bruno

Jeg er helt enig med Søren Dunn – gød endelig ikke nu!

Med venlig hilsen fra
Lone

87 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 12.37

Tak for rådet – Jeg gøder ikke!

Venligst: Bruno

88 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 16.50

Hvis du vil bruge kunstgødning, kan du godt vente til slutningen af april, eller i starten af maj. Gøder du med husdyr gødning kan det udlægges i marts.

Jeg ville nok benytte mig af den kommunale kompost og så et ekstra tilskud af kvælstof. Det er vigtig at bygge et muldlag op, omkring jorden, hvis du har problemer med at holde på vandet (ja, undskyld) omkring hækken. Men det er selvfølgelig et ekstra arbejde, men godt givet ud.

89 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 21.53

Tusind tak!

For hjælpen!

m.vh. Bruno.

90 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 21.53

Tusind tak!

For hjælpen!

m.vh. Bruno.

91 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 21.53

Tusind tak!

For hjælpen!

m.vh. Bruno.

92 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 21.53

Tusind tak!

For hjælpen!

m.vh. Bruno.

93 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 4. november 2009 kl. 21.54

Tusind tak!

For hjælpen!

m.vh. Bruno.

94 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Dalsgaard, 22. april 2010 kl. 9.44

Hejsa :-)

95 af 95 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Dalsgaard, 22. april 2010 kl. 9.46

Hejsa :-)
Ville lige hører om i ved hvilke bunddække planter der kan bruges til min ligusterhæk?
Venlig hilsen
Dorthe

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider