Forum

Søren Ryge provokerer igen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. september 2017 kl. 10.09

Søren Ryges klumme: »Jeg siger Roundup, fordi alternativerne er håbløse«
En fantastisk sommerhusgrund er begravet i et brombærkrat. Hvad stiller man op? Ryge anbefaler Roundup.

Det kan man læse i dagens udgave af Politiken ...............
Læs selv videre........

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2017 kl. 16.18

Det lyder som om Søren Ryge er ved at være lige så gammel som dronning Henrik.
Og han er åbenbart for gammel og svag til at udføre mekanisk bekæmpelse med le eller andre redskaber.
Har han ikke fulgt med i, hvad Staten gør på deres arealer?
Måske er det på tid at gå på pension, Søren!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 15. september 2017 kl. 17.15

Nu er Roundup ikke særlig effektivt mod brombær. jeg HAR prøvet, men det er kun effektivt, hvis man pensler på stabbene om efteråret.

Det eneste effektive er: Klip dem ned og sørg for at de "haler" med rod de laver (det er cirka 21 pr 10 meter plante- de laver masser af sideskud, der alle kan slå rødder- og skudspidsen!). Derefter kan man grave rødderne op (de er meterlange og vandrette- og kræver meget gode kræfter!).
Hvis man ikke orker graveriet: Skær dem ned til den rodknold de laver- og kør dem over jævnligt med en solid plænetæsker. Så dør de! Og dem, der kommer fra frø.

Det der, med at skære dem ned hvertandet år sikrer kun, at afbårne skud fjernes, så der kommer nyvækst. Medmindre man er salig over brombærsyltetøj og den slags. (Og de, der er, vil jeg personligt rulle ind i brombær ranker og trille ned af den nærmeste bakke! Evt rulle ind i det nærmeste hvepsebo)

Brombær er nemmest at fjerne som unge grønne skud (dvs forår og sommer), de visne er nederdrægtige træagtige- men med lede (-ere) torne.

Søren Ryge har i tidens løb fået mange tæsk for mange ting, han ved sådan set godt, at nogle mennesker ser rødt over noget af det han gør. Som at kvæle en due for at bevise den metode ikke er ok som aflivning. (Metoden blev erklæret ulovlig og SR fik en bøde, men det vigtigste er metoden blev erkendt ulovlig! Folk husker det bare som SR kvalte en due.... )

Mvh
Tine- med brombær "#¤%! i haven.

Men denne gang tager han nu bare fejl.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. september 2017 kl. 22.29

Når udgangspunktet er en pløjet/ fræset grund på1200 m2 er Søren Ryges valg af gift blot et udtryk for hans hang til provokation. Helt overflødigt! Den engang så dygtige havemand har lært mig en del - nu er han bare gammel.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 18. september 2017 kl. 11.43

Gammel af alder eller gammel af sind. Det er spørgsmålet.
Jeg ville da gøre det samme som Ryge, Men selvfølgelig ikke skrive om det i Havenyt. Men sikkert og især gøre det som Tine foreslår PENSLE PÅ STUBBENE.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 19. september 2017 kl. 5.59

@Tom som jeg læser SR's indlæg så er det forfalden knaldhytte med 1200 kvm brombær.

Det er faktisk SR's forslag at pensle på stabbene, bare ikke denne gang. Han er jo også en ældre herre.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 23. september 2017 kl. 18.52

I virkeligheden gøre han jo ikke noget forkert eller forbudt det er kun fordi at holdningen er anderledes hos nogle mennesker at man føler han provokerer. Lidt af det samme som når en mandlig pædagog nærmere sig børn, så er der nogle ,der skal udråbe ham til at være pædofil .
Søren må da selv om, om han vil bruge round up og anbefale det til andre. Det vil jeg også selv gøre hvis folk bad om en nem løsning. Bad de om en miljøvenlige løsning ville jeg ikke
I et forum som dette passer det naturligvis ikke ind, men når man skriver i Politiken og ellers holder sig indenfor lovens rammer kan jeg ikke se man gør noget galt

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. september 2017 kl. 19.13

Hvis udgangspunktet er, som jeg læser artiklen, 1200 m2 pløjet/ fræset grund, som skal anlægges til ny have er sprøjtegifte totalt overflødige uanset hvad der var af Tornerosekrat før jordbehandling.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2017 kl. 0.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Søren Ryge provokerer igen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Søren Ryge provokerer igen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider