Forum

Plantning af bøgehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Foder, 8. februar 2003 kl. 10.45

Hvornår er mest ideelt at plante bøgehæk.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. februar 2003 kl. 9.22

Det er bedst i perioden december–april. Bøg bør ikke plantes tidligere end 15. november, da den afmodner senere end andre løvfældende. Det er en god idé at pode jorden under de nye planter med et par håndfulde muld fra bøgeskov. Mikrofloraen stimulerer væksten. Plant i perioder unden frost i jorden.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Gad, 18. marts 2003 kl. 21.23

Plantning af bøgehæk

jeg mener at have set i en havebog at man planter bøgehækplanterne lidt forskudt af hinanden og ikke i lige linie er dettte korrekt?

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Noesgaard Rsmussen, 17. maj 2003 kl. 10.54

Hvornår er det bedst at klippe/beskære en nyplantet bøgehæk. Både højde & siderne?

mvh.

Per Rasmussen
Fr.sund

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. maj 2003 kl. 17.39

BESKÆRING Bøgehækken er lige sprunget ud nu i maj og er i færd med årets første tilvækst. Vent derfor til første halvdel af juni med at skære lidt ind fra siderne. Du skal ikke beskære toppen før hækken har den højde, du ønsker. Du kan klippe siderne igen i august, hvorefter hækken ikke skal røres indtil næste år i juni. Husk at en tæt hæk mindst må være omkring 30 cm i tykkelsen.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Rasmussen, 25. juli 2008 kl. 9.35

Her hvor jeg bor er det meningen at vi skal have bøge hæk, men lige ved min terresse er der plantet bøgehæk 2 gange uden held. Derfor har jeg fået mulighed for at tage nogle store planter der er ca. 1 m høje og fuldt udvoksede (brede) og flytte dem til mit areal. Er det muligt at flytte disse planter?

Hvis, så hvornår kan de flyttes og hvordan forbereder jeg jorden bedst.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. juli 2008 kl. 14.32

Hej Merete
Du kan godt flytte dem, men du skal vente til efter 10 november. Ellers er der risiko for at de tager skade og går ud. De er ikke ordentligt afmodnede før.

Jorden de skal plantes i bør være løsnet i en halv meters dybde eller mere, hvis det er sammenkørt. Kan du grave planterne op med klump – altså jord om rødderne – vil det være bedst, men ikke absolut nødvendigt.

www.de-gamle-sorter.dk

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Ole Spedtsberg, 11. august 2008 kl. 16.15

Jeg har en bøgehæk som er plantet i nov/dec. 2007.

De er ca. 80 cm høje nu og skal ende med at blive ca. 150 cm.

Hvad er bedst for at få en tæt hæk:
1. at beskære toppen til eksempelvis 60 cm og næste gang beskære til ca. 70 cm også 80 cm osv.?

2. at lade dem gro op til fuld højde med det samme, og kun beskære siderne?

På nogen af planterne er der nu 50% brune blade. Tager disse skade af en beskæring eller vil det være bedst at vente til næste år?

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2008 kl. 19.04

Hej Jørn Ole Spedtsberg

Du skal vælge fremgangsmåde nr 2 – altså ingen klipning i toppen før den når fuld højde.

De brune blade skyldes nok tørkeskader – lad dem sidde, klip ikke. Find tålmodigheden frem og gem saksen indtil juni næste år, for der kan godt være kviste imellem, som ikke har lidt større skade, end de er klar til at sætte nye skud til foråret.

Venlig hilsen fra
Lone

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joakim V. A., 16. februar 2009 kl. 23.09

Hej

Min kæreste er doven og jeg er nærig. Hvem gider komme og plante hæk gratis for os?

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 17. februar 2009 kl. 9.18

Hej

Jeg kan anbefale at læse "Manual til succesrig etablering og pleje af bøgehæk, som du kan finde på nedenstående link,- her beskrives alle forhold som man skal være opmærksom på ved plantning af bøgehækkken, samt nogle gode råd til pleje og vedligeholdelse...

altomhaek.dk/manual-til-succesrig-etablering-og-pleje-af-bgehk-93/

Med venlig hilsen
Bjarne Schou Andersen
Plantetorvet.dk

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 17. februar 2009 kl. 19.27

Hej Joakim.

Med de to egenskaber I har, vil en altankasse være nok.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Damgaard, 15. maj 2009 kl. 18.30

Vi har været på tur i Bededagsferien ved Rold Skov, hvor vi gik lange ture
i det fantastisk landskab. Her så vi i skoven masser af bøgeskud der lagde
sig som et tæppe på store arealer.

Vi besluttede at tage et lille skud med rødder med hjem, for at se om vi
kunne være så heldige at få det til at gro.

Dog blæser det en hel del her på stedet – ved ikke om det er relevant.

Men kan det overhovedet lade sig gøre, at få det lille skud til at komme sig
(det hænger nemlig lidt ned ørerne), eller er det nytteløst?

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Birger Jørgensen, 12. juli 2009 kl. 22.29

Planlægger at planter bøgehæk hvad skal afstanden være mellem planterne og er det godt de står hvor der er meget grundvand

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Birger Jørgensen, 12. juli 2009 kl. 22.29

Planlægger at planter bøgehæk hvad skal afstanden være mellem planterne og er det godt de står hvor der er meget grundvand

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Birger Jørgensen, 12. juli 2009 kl. 22.29

Planlægger at planter bøgehæk hvad skal afstanden være mellem planterne og er det godt de står hvor der er meget grundvand

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juli 2009 kl. 23.10

Jeg synes at det er fint med planlægning. Så kan man også udfylde huller i sin uvidenhed ved at sende samme indlæg 3 gange. Planlægning om bøgehæk i juli er nemlig i rigelig god tid og meget aktuel!

Køb planterne til efteråret (uden grønne blade) og plant dem i ikke vandlidende jord.

Hvis den er vandlidende skal der drænes-hvis du ikke gider grave drænrør 1 m ned det ville jeg overveje Pil i stedet-på den anden side er det jo ikke bøg-men jeg tvivler på at du vil kunne kender forskel.

(Jeg kunne ikke lade være-sorry!)

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Birger Jørgensen, 13. juli 2009 kl. 12.51

Tak for hjælpen og undskyld er nybegynder i denne verden

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Laugesen, 10. august 2009 kl. 20.55

Hej!

Vi er ved at omlægge vores forhave, og kunne i den forbindelse godt tænke os, at flytte en gammel bøgehæk.

Er det muligt, – og hvordan skal vi evt. bære os ad?

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Karoff, 18. oktober 2009 kl. 12.54

Jeg har en 2 år gammel bøgehæk, hvor planterne alene står med ca 10 cm mellemrum. Jeg læser flere steder, at planterne skal stå med 25 cm mellemrum. Gør jeg klogt i at fjerne nogle af planterne, hvis hækken skal blive stor og flot?

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2009 kl. 17.07

Jeg tror at det bliver svært at flytte en gammel bøge hæk, hvis den har været klippet i en form tidligere. Jeg ville nok hellere satse på en ny. Det kan godt tage nogle år før den gamle bliver pænt (hvis det skulle lykkes)

Med hensyn til afstanden, så regner man ca. med 3 – til 4 planter pr. løbende meter, Hvis i har 10 har i derfor 10 planter pr. løbende meter og det er for meget. Hækken bliver ikke særlig kraftigt, da alle planterne søger op til lyset.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. oktober 2009 kl. 19.50

Hej Andreas Karoff

Planterne i din hæk er sat for tæt – de vil ikke kunne få plads til at udvikle sig optimalt.

Du kunne vælge at fjerne hver anden plante – og som gevinst få halvt så mange planter, der til gengæld udvikler sig til stærke planter, der med tiden danner en robust lodret stamme, der kan være grundlaget for en vindstærk, tæt hæk.

Lad være med at grave – klip eller sav stammen på hver anden plante over helt nede ved jordoverfladen. Brug et skarpt høgenæb eller en lille foldesav – begge værktøjer er velegnede til formålet.

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen fra
Lone

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Karoff, 19. oktober 2009 kl. 15.53

Mange tak for vejledningen.

Nyt svar til emnet »Plantning af bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plantning af bøgehæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider