Forum

Gode råd fra jer ang kerner frø mm

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 9. februar 2006 kl. 13.22

Hej til alle

Jeg er ny herinde og har kun lysegrønne fingre

Jeg er så heldig at have sydvendte vinduer med fri udsigt i en lejelighed i Kbh dvs det er min køkkenhave hii

Jeg er typen der er lidt træt af alm stueplanter så nu vil jeg prøve med diverse frø og kerner og har da samlet et lille lager af diverse ting citron mandarin vindrue fersken mm og frø fra min egne chilliplanter

For man kan vel godt få den slags ting til at gro altså kerner fra købefrugt

Har dyrket chilli og det kører fint med stort udbytte og planten er jo en man kan se gro

Så jeg tænkte bare på om nogen havde gode råd og erfaringer ang diverse ting der lige gider min vindueskarm

Alt er velkomment

Mvh

Per

1 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 9. februar 2006 kl. 22.31

Pragtsnerler – Impomoea, de vokser som ukrudt og får flotte blomster

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 10. februar 2006 kl. 14.09

Christina

Tak måske bliver der også plads til dem

Men tænkte meget mere på om man nu kan få sine egne kerner fra diverse frugter til at blive til noget

Man vil jo helst have sine egne børn ellers skal man jo ud og adoptere (købe) og det er jo ikke det samme hvis man nu selv kan få en kerne til at spire

For hvis man ikke selv kan få disse ting til at spire så er det jo spild af tid

Mvh pp

3 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete, 10. februar 2006 kl. 17.21

Hej Per.

Det er sjovt, at prøve med en Avocado sten. Læg stenen i en potte og dæk den halvt med sphagnum-blandet jord. Spidsen skal vende nedad! Vand når jorden begynder at tørre ud.

Efter nogle uger vil stenen dele sig, og en kraftig kimrod vil bane sig vej ned i potten. Efter endnu et stykke tid vil planten skyde en stængel i vejret og bladene efterhånden udvikles og blive til et fint lille træ. Den er meget dekorativ, men du kommer desværre nok aldrig til at opleve at få blomster på. Mvh. Grete

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 11. februar 2006 kl. 9.32

Hej Grete

Tak for det råd, det må jeg prøve

Men skal den værre tør først feks og er det for tidligt nu at potte den

mvh pp

5 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nancy R, 12. februar 2006 kl. 18.05

Hei havde desverre ikke set dit indlæg, men ok, men der findes åbenbart flere sorter af avakado de sten jeg har er kugle runde, så det er lidt svært at vende spidsen nedad, men er det ikke lige meget da.

m.v.h. Nancy

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 17. februar 2006 kl. 10.35

Jeg har prøvet med æblekerner. Der kom nogle sjove små planter op :-D
Avokado-stenen er også sjov. Jeg mener også det er ligemeget hvilken vej... jeg har da fået den til at spirre uanset hvad.

7 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 17. februar 2006 kl. 14.05

Jannr

Tak for råd

Så prøver vi også med æblekærner hiii

Har lige pottet advokado i dag og jo den har jo en for og bag så om den er rund eller hvad så må den ligge med numsen bar

p

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nancy R, 19. februar 2006 kl. 15.20

Hiii hvor lang tid ca. går der inden avokadoen beg. at spirre? og skal jorden holdes jævn fugtig,? skal der gødes?ja det var en masse spørsmål, men vigtige for mig.

N.R

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 20. februar 2006 kl. 13.43

Nancy

Jeg er lige så nys som dig

Jeg har pottet 3 sten halvt ned i potte med våd jord og stillet dem sydvendt og vil da holde dem fugtige ang gødning er det vel først senere

Med en så stor kerne/sten tager det sikkert et stykke tid

Det tager jeg også tid at skabe et menneske barn og en elefant er 22 måneder om det hiii

Så mon ikke vores små advokado børn også på et tidspunkt smiler til os

mvh pp

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 1. marts 2006 kl. 19.23

Interessant læsning om at få en advokado kerne til at spire. Det MÅ jeg bare prøve, har altid troet at den skulle stå i vand ala en hyacint vase. Det må straks prøves.

Ps. Har engang for laaaaang tid siden fået citronkerner fra alm købefrugter til at spire, mener jeg tørrde dem først.

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. marts 2006 kl. 8.48

Min mor såede for 30 år siden en advokado- kerne,(da var den helt ukendt her i landet), der voksede til en stor plante med mørkegrønne blanke blade. Da den blev over 2,5m smed hun den ud,vi havde kun 2,25 til loftet. Hun såede også friske kaffebønner med held. Det er meget spændende at prøve nye ting.

Der er udgivet en bog om emnet fra køkkenet til stueplante (kan desværre ikke huske titlen).

Prøv at sætte et stykke ingefær i en urtepotte og se hvad der sker. Det skal ligge lige i jordoverfladen.

Hilsen Anne Marie

12 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. marts 2006 kl. 14.41

Sikken en masse energi I bruger på at fremelske avokado planter! Jeg har også selv (ufrivilligt) haft en i huset engang, og jeg synes altså ikke, at de er særlig spændende.

Mht ingefær skal man bare lade et stykke ligge fremme på køkkenbordet, så begynder det at udvikle en grøn knop. Så lægger man stykket i en stor, dyb potte (med knoppen opad), for der skal være plads til, at knolden under jorden kan gro og udvikle sig. Jeg har en plante på vej i øjeblikket, den har sat et 5 cm langt skud over jorden, og jeg regner med at sætte potten udenfor i en lun krog, når denne her endeløse vinter forhåbentlig snart er slut.

13 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. marts 2006 kl. 0.24

Bogen om ingefær hedder:

"Ingefær – roden til alt godt" og er skrevet af Ane Bodil Søgaard. Så vidt jeg husker udkom den på Forlaget Olivia.

Hvis man skal nå at kunne høste ingefærknolde sidst på sommeren, så er det bedst at starte dyrkningen sidst på vinteren i vindueskarmen. Det kan tage lang tid, førend et stykke ingefær spirer, så hold udkig i supermarkedet efter knolde, hvor man allerede kan se at der er en lille lusgrøn "bule" på vej udad. Det giver et hurtigere resultat.

med venlig hilsen
Karna Maj

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 30. marts 2006 kl. 12.25

Citruskerner er nemme at få til at spire og gro, – jeg har fået mange både mandarinkerner, citronkerner og appelsinkerner til at spire bare ved at trykke dem ned i jorden i urtepotten hos en af de andre potteplanter. Især i økologiske frugter har tit mange kerner, men alle kerner, der ser gode ud, kan bruges! De er lidt længe om at spire, så derfor er det rart, at de ikke står og fylder andre steder i starten. Men når de først er blevet til små planter, får de hurtigt flere blade og vokser sig højere, og så er det på tide at flytte dem i egen potte.

De bliver flotte grønne planter og kan blive til hele små træer i en stor potte. Jeg har haft to, der blev ca. 10 år gamle, lige indtil jeg et efterår glemte at flytte dem indendøre, før frosten kom.

Kun den ene fik én misdannet blomst i løbet af den tid. Den duftede til gengæld fantastisk! Jeg har hørt, at de normalt slet ikke kan blomstre, hvis de ikke er podede, men hvem ved? Måske drejer det sig bare om ved et tilfælde at finde en sort, der er livskraftig nok.

Ellers er de som sagt flotte også som grønne planter, – bladene dufter dejligt af citrus, men der kan komme lange torne på stænglerne, når de bliver store. Jeg har plantet mine i almindelige, tilfældige blandinger af pottemuld og havejord,og de groede fint, men jeg har hørt, at de godt kan lide ler i jorden. Måske man skulle prøve at bruge resterne af juledekorations-leret på den måde?

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 30. marts 2006 kl. 12.27

Aj, der er da gået helt kuk i bogstaverne i mit indlæg. Det må I undskylde! Ved ikke, hvad det skyldes.

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 7. april 2006 kl. 11.56

Jeg har ekspamenteret lidt med advokado og jeg syntes bedst om denne måde at så dem på...

man tager 3 tandstiller af træ og stikker dem ind i den runde ende af advokadoen så den kan så på dem og så stiller man dem ned i en glas (f.eks. fra champignoner) og så søger man for at der er så meget vand i glasset at ca. 7–8 mm af advokadostenens bund er dækket så stilles den i er lunt vindue og så venter man bare... på den måde kan man følge med i hvad der sker med kernen... når stenen har sat nogle gode rødder og en top på ca. 10 cm. plantes den over i en potte hvor jorden er godt fugtig og så skal den ellers bare vandet godt og reglmæssig...

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 27. april 2006 kl. 10.30

De fleste frø af indkøbte frugter kan spire. F.eks. passionsfrugter, granatæbler og japanmispel. Det eneste problem er, at disse planter bliver meget store og måske mere er egnede i udestuer og drivhuse.

Hilsen Vibeke

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 1. november 2006 kl. 20.14

Hejsa. Jeg har prøvet at lægge en avocado sten i vand for at få den til at spire, men der sker ikke rigtig noget. Hvilken vej skal spidsen vænne?

Hvad med chili. Hvordan dyrjer I dem?

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 2. november 2006 kl. 11.23

Hej Tullemor

Prøv bare at lægge stenen i jord, det har jeg altid gjort, og så spirer den efter et stykke tid.

Helle – www.helleshave.dk

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 2. november 2006 kl. 15.41

Jeg har lige taget min annanasplante ind ude fra. Den lavede min datter og jeg en aften vi havde købt en annanas, som vi sad og smovsede i og for sjov fortalte jeg hende, at vi selv kunne dyrke dem. Vi skar simpelthen toppen af med lidt kø på og plantede den i blomsterjord og efter lang tid begyndte den at sætte flere blade.

Den er nu to år og rimelig stor. Rædselsfuld grim og fylder en god kvadratmeter, men den er rigtig pæn at sætte ud om sommeren. Håber den blomstrer, men jeg ved ikke om den kan.

Så det er også en mulighed.

Mvh.

Morten

21 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 27. november 2006 kl. 19.55

Sjovt det med ananasen... ^–^

Det skal prøves...

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 27. november 2006 kl. 19.55

Sjovt det med ananasen... ^–^

Det skal prøves...

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 28. november 2006 kl. 2.41

Hej Tullemor.

Chili.en videnskab for entusiaster.For mig selv gælder det om at finde frem til gode chilier via min grønthandler,chilier som jeg finder velsmagende og tilpas stærke.Dernæst enten tørrer jeg frøene,som udskrabes fra frugten, eller jeg sår direkte-øverligt i en urtepotte såjord foroven og frøet dækkes med jord der ca. svarer til frøets højde og pottemuld neden under så der er noget at leve af for den nye plante.På den måde undgår jeg at potte om et pænt stykke tid til planten har højde og drøjde.Det er vigtigt at knibe den undervejs mens den vokser så den bliver tættere.Når den begynder at sætte blomsterknpper fjerner jeg de første 4–5 stykker for at gøre planten mere robust inden den for lov at sætte frugter.Chilien kan overvintre med lidt held og er på sine hjemlige breddegrader flerårig.Jeg er dog kun nået frem til at kunne holde dem live i 3 år,under mine kummerlige vindues indsatsers forhold.

Venlig hilsen Sanne

24 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ryet, 21. marts 2008 kl. 17.57

Jeg har også lige sat en annanas. men kommer der noget man kan høste det kunne jo være sjovt.

Og hvordan skal man gøre for at få en god høst?

25 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Laage, 26. april 2008 kl. 0.03

Om dyrkning af ananas: Tjek www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=107 og anvend denne metode. I kan allerede i butikken se, om toppen nederst mod frugten er ved at sætte rødder.

Lavede selv en smuk plante på denne måde, men pas på med for meget vanding, planten rådner let, specielt i begyndelsen af processe.

Bedste hilsner
Ulla

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 28. april 2008 kl. 9.51

Vores annanas lever fortsat, er snart 5. år, men den er lidt "brugt" fordi det var så dårligt vejr på terrassen sidste år. Og så har katten forelsket sig i de yderste blade og vist også brugt den lidt som bakke. Kattetis kan ikke anbefales som gødning.

Der er ikke skyggen af tegn på en blomst og jeg tror ikke, at det lykkes. Men skidt med det. Der er nu gået sport i bare at holde den i live. Katten er død.

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Esmark, 9. maj 2008 kl. 15.46

Mht. Ananas, smider i den så i vand først til der kommer rødder? Jeg har selv lige prøvet da der også for mig virker sjovt at prøve.

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 13. maj 2008 kl. 9.24

Nej, jeg har bare sat den i fugtig priklejord med en plastpose over planten/rundt om potten i den første tid, til den havde slået rødder.

Pas på, at der ikke bliver for varmt i plastposen.

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 19. februar 2009 kl. 12.55

Er der nogen der har prøvet at så kaffebønner? Jeg har lige lagt nogle i potter, da jeg købte grønner bønner med hjem fra Mexico. Jeg har selv ristet nogen af dem. De smager herligt! Men det kunne være skægt hvis de kunne blive til planter...

30 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. februar 2009 kl. 13.49

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Johansen, 15. august 2009 kl. 19.15

Hej

Jeg har de sidste 2 somre haft stor fornøjelse af at så citron-, appelsin-, æble- og mandarinkerner. Alle er de sat i gennemvædet priklemuld med en klar pose over i et sydvendt vindue. De er plantet om når planterne er ca. 5 cm og de største er nu omkring de 25 cm.

Vores teresse vender mod syd og der står de nu, undtagen de "yngste" – når de plantes om bliver det i citrusjord og de bliver vandet med kalkfri vand – da citrusplanter ikke er vilde for kalkfuld jord og de gives citrusgødning ca hver 14 dag.

Er der nogen der har erfaring med oliventræer? og specielt deres overvintring! Jeg har hørt alt fra ude til -15 grader til at de skal overvintre i et lysfuldt rum med max 10 grader?

Hvad siger erfaringen?

Og ligeledes med citrustræer?

Spændende med ananasplanten – det skal prøves til foråret!

MvH
Marianne Johansen

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Laage, 15. august 2009 kl. 22.33

Hej Per.

De citrusfrugter, du køber herhjemme i butikkerne, er for det meste golde. Det vil sige, du kan godt få dem til at spire og gro, men de vil ikke sætte frugter.

Jeg har haft held med at tage stiklinger af frugtbærende citrusplanter, det kunne være en mulighed for dig.

Held og lykke, det er under alle omstændigheder sjovt.

Bedste hilsner
Ulla

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Almskou Skovlund 21 8940 Randers, 18. august 2009 kl. 13.38

Jeg har prøvet at plante en avocado sten og har holdt øje med den i lang tid og nu er den endlig kommet i gang med at spire

34 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Almskou Skovlund 21 8940 Randers, 18. august 2009 kl. 13.38

Jeg har prøvet at plante en avocado sten og har holdt øje med den i lang tid og nu er den endlig kommet i gang med at spire

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Almskou Skovlund 21 8940 Randers, 18. august 2009 kl. 13.39

Jeg har prøvet at plante en avocado sten og har holdt øje med den i lang tid og nu er den endlig kommet i gang med at spire

36 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Almskou Skovlund 21 8940 Randers, 18. august 2009 kl. 13.39

Jeg har prøvet at plante en avocado sten og har holdt øje med den i lang tid og nu er den endlig kommet i gang med at spire

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Almskou Skovlund 21 8940 Randers, 18. august 2009 kl. 13.39

Jeg har prøvet at plante en avocado sten og har holdt øje med den i lang tid og nu er den endlig kommet i gang med at spire

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. august 2009 kl. 21.35

Vi giver stående applaus-men kunne du ikke finde plads til dit indlæg under avocado. Det er en af de længste tråde for dem der tror at man kan dyrke advocado til modenhed i Danmark.

For en andengangs skyld fatter vi det første gang, så du ikke behøver at lave 5 enslydende indlæg!

Lyder jeg en smule sur har du opfattet det korrekt.

Nyt svar til emnet »Gode råd fra jer ang kerner frø mm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gode råd fra jer ang kerner frø mm

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider