Forum

Blodblomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 14.57

Hvor kan jeg købe en blodblomme?

Smil M.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 4. oktober 2006 kl. 18.19

På planteskolen går jeg ud fra.

Man kan også selv lave dem hvis du kan få fat i et par grene. De slår ret let rod.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. oktober 2006 kl. 19.35

Hej Marie ¨
Du skal være opmærksom på at der er flere "modeller" – de bliver ikke alle lige store – og den findes en særlig velegnet dværgblodblomme – den hedder "prunus cistena" – fås både som alm. busk og podet på stamme.

Boi Jensen – www.de-gamle-sorter.dk

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 20.05

Hej igen.

Tusind tak. Hvilken en af "modellerne" vil i foretrække mest?

Smil M.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. oktober 2006 kl. 23.25

Hej Marie
Du bør vælge i forhold til hvor stort træet/busken må blive.

Prunus cistena bliver ca. en meter – de andre 2 bliver over 5 meter, måske nærmere 10 meter på 20 år.

De store kan naturligvis beskæres, og størrelsen må sammenlignes med en mirabelle.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 5. oktober 2006 kl. 10.06

Ok – det skal jeg huske.

Smil M.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Bang, 10. september 2008 kl. 15.02

Jeg har en opstammet Dværgblodblomme (Prunus Cistena) som jeg plantede i august 2007. Den har sat masser af nye skud på 30–50 cm længde i 2008.

Desværre har jeg et problem med en larve der minerer bladene.

Larven er ca. 5 mm lang, og den laver minerede gange i de unge bladene.

Adskillige sprøjtninger med Malation fra ultimo juli til nu har ikke kunnet stoppe larverne.

Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 15.45

Hej Niels.

Minerlarven er næsten umuligt at komme til livs da den ligger godt beskyttet inde imellem bladlagene. Men en mulighed for at se om man kunne komme af med dem på ville være at prøve med lidt hvidløg saft. Det dræber dem ikke man kan måske holde dem væk.

Ved at blende en fed hvidløg til en liter vand og sprøjte eller vande det ud så snart de ser dem, var en mulighed. Hvidløg har en afskrækkende effekt på mange insekter. Ellers skal du gå og pille de angrebet blade af og på den måde hindre dem i at opformere sig. Buskene tager ikke skade af dem, men det kan være noget af et pille arbejde.Jeg vil ikke garantere for noget, men jeg ved at amerikanerne benytter både hvidløg og chili imod mange af deres gnavne insekter. Fremstillingen af produktet er så billige og uskadelige af det næppe gør noget

Hvis du vil prøve og tilsætte lidt chili må det ikke være mere end en knivspids sammen med et fed og så lade det stå og strække et døgns tid. herefter sprøjter man med ca 3–5 dage mellemrum.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liane S Nielsen, 5. juli 2009 kl. 22.27

Vi har en flot opstammet dværg blodblomme træ ca 2½ m høj den er ca 3 år og i år står den med en masse dyb røde frugter. Er de spislige på størrelse med en mirabella?

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. juli 2009 kl. 8.17

Jeg har aldrig set blommer på dværgblodblommen og da størrelsen på træet efter 3 år også tyder på, der kan være tale om blodblomme (Prunus ceracifera), som en gang imellem giver blommer. De er spiselige, når de en gang bliver modne hen i september – oktober. Der findes også en sort der hedder ''Trailblazer'' som bærer meget næsten årligt. Den har større blade end de øvrige og minder meget om ''Victoria'' i vækst. Først når blommer er bløde at mærke på, er de spiselige.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juli 2009 kl. 8.59

Hej Villy
Du mener vel Prunus ceracifera ''Nigra''? ''Trailblazer'' er en krydsning mellem denne og ''Victoria''. Blommerne er super at lægge i sprit. :-)
Anne Marie

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. juli 2009 kl. 10.29

Hej Anne Marie
Det er varmen fra Landsskuet der ikke helt har sluppet sit tag endnu. Du har fuldstændig ret i at det er Prunus ceracifera ''Nigra''. Jeg har en amerikansk artikel af Arthur Lee Jacobson, hvor han har lavet en fuldstændig systematisk gennemgang af rødbladede blommer. På min egen hjemmeside står de samme oprindelser på ''Trailblazer'' som du angiver, men der skulle tilsyneladende være tale om en krydsning mellem ''Shiro'' og ''Pissardii'' fra Portland, Oregon 1947 og patenteret og sendt i handel i 1954–55. Jeg er lidt i tvivl om, om der kan være tale om 2 forskellige blommer med samme navn, der begge er rødbladede.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Døngart, 30. juli 2009 kl. 18.26

Jeg blev lidt i tvivl m.h.t. om det er blommerne fra Prunus Ceracifera Nigra der var spiselige og gode at lægge i sprit?

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Nielsen, 30. juli 2009 kl. 20.35

Vi har også en blodblomme fyldt med blommer – har ellers aldrig set frugter på den før. Er der nogen, der har erfaring med udnyttelse af blommerne – syltede eller andet?

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. august 2009 kl. 7.51

Blodblommer er bedst til snaps eller sylt/gele evt sammen med sure æbler.

Anne Marie

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Møbjerg, 26. november 2013 kl. 9.36

Vi har Trailblazer, købt hos Boi. De giver nogle meget fine blommer, som dels kan spises og ikke mindst giver en saft, der i smag minder meget om kirsebærsaft. Bærer meget forskelligt fra år til år.
Smukt træ tillige.
God Dag Rie

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. november 2013 kl. 8.59

vi har en " TRAILBLAZER " købt i gardenshop i kalundborg den bærer nogle ret store meget velsmagende blommer- jeg mener de stadig har et par stykker

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. december 2013 kl. 12.52

Hvor stor bliver denne " TRAILBLAZER"?, er der tale om en stor busk eller et lille træ?.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 2. december 2013 kl. 13.35

Hej Søren

Dens vækst minder meget om Victoria blommen. Det vil sige en ret åben vækst og 3 - 4 m høj afhængig af jordbund og rod. Normalt sælges den som træ, men der er inter i vejen for at dyrke den som en stor busk.

mvh Villy

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. december 2013 kl. 16.32

Ok, jeg har et stort viktorieblomme træ stående haven så jeg mangler ikke blommer, men min tanke var mere at sætte en busk i forhaven, der så kunne give blomster og spiselige frugter . Men et træ er der ikke plads til.

Nyt svar til emnet »Blodblomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blodblomme

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider