Forum

Fjerne mos fra gårdsbelægning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter, 5. februar 2007 kl. 13.32

Hej,
Vi har en gammel pigstensbelægning som er totalt overgroet med mos. Stenene er snart helt væk. Er begyndt at fjerne mosset med håndkraft, men vil gerne vide hvad jeg kan gøre for at hindre ny dannelse af mos.

Kan man sprøjte med et eller andet? (har prøvet round-up uden held)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. februar 2007 kl. 19.39

Mosdræber eller jernvitriol virker mod etableret mos, men forebygge kan man ikke.

Anne Marie

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Olsson, 15. marts 2007 kl. 14.47

Hvad skal jeg gøre hjælp.jeg skulle slå min græsplæne forleden,det var næsten umuligt at trække motorklipperen grundet mos over det meste af plænen.

da jeg havde slået plænen,brugte jeg en løvrive for at samle mossen,men lige meget hvor meget jeg knoklede,var der satadig mos over det hele.

hvad gør jeg?der siges at noget af mosset vil forsvinde når sommeren kommer,kan jeg bare nøjes med at strø kalk over hele arealet,og så håbe det meste forsvinder,sidst vi havde en gartner for flere år siden fjernede han mosset,der var ca 50 store sække som jeg selv kørte væk.

hjælp -hjælp
hilsen Mogens
Ølstykke

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 16. marts 2007 kl. 9.50

Hej Mogens!

Det er for tidligt at gå igang med plænen. Læs Havenyt uge 11

www.havenyt.dk/2007/uge11/

Måske du skulle finde årsagen til hvorfor du har alt det mos; det kommer jo bare igen, hvis du ikke fjerner årsagen.

Vi har også meget mos, nok ikke så meget som du har,men jeg sætter pris på at have mos i en del af haven. Det er i skyggen under nogle af vores træer, her har jeg sat forårsblomstrende løg; erantis, vintergæk, krokus og skilla. Mosset danner en pæn bund til disse løg.

Mosset bruger jeg også i dekorationer, det er pænt at dække den bare jord i potter og krukker, både ude og inde.

Annette

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 18. marts 2007 kl. 17.32

Hej

Algebelægning på fliser forsvinder når man salter med enten salt eller urea. Det har jeg lagt mærke til.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo, 4. april 2009 kl. 8.15

Hvordan fjernes lettest mos belægningen der opstår mellem rillerne i herregårds sten?

Klorin? Blandingsforhold?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 4. april 2009 kl. 18.31

Man kan få nået ved navn kvanol 50% det virker og er godkendt til formålet

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2009 kl. 20.29

Jeg ville nu ikke benytter salt eller klorin set ud fra et miljøhensyn, da begge er salte, der ophobes og skader på længere sigt.

En stiv børste, lidt knofedt og fugesand i mellem vil nok være det bedste. Det findes flere godkendte midler til formålet, men de fleste af dem tager ikke hensyn til miljøet.

Nyt svar til emnet »Fjerne mos fra gårdsbelægning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fjerne mos fra gårdsbelægning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider