Forum

Stenmel.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bruno Schjøtt, 24. april 2007 kl. 19.08

Jeg skal have renoveret min indkørsel. Jeg har for nuværende perlesten i min indkørsel, men det er ubehageligt at ligge i når man skal ned på knæerne. Jeg har tænkt på stenmel. Det er jo noget billigere ind fast belægning, men kan det holde til almindelige personbiler?

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 25. april 2007 kl. 20.03

Nej jeg tror ikke at du skal bruge stenmel. Stenmel kan man bruge istedet for grus, det kan godt være at du kan komprimere stenmel mere end grus, men men men... det holder stadigvæk ikke til personbiler, ikke i længden. HVIS du skal undgå sten, skal du købe noget lerholdig grus, det er nok det bedste du kan gøre hvis du ikke vil have belægningssten, som nu nok er det bedste *S* men hvad laver du også på knæ i din indkørsel?

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Schjøtt, 11. maj 2007 kl. 16.29

Hej Hans.

Jeg har en søn der roder meget med biler. Det er ham der ligger på knæene.

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 13. maj 2007 kl. 12.48

Nååå okay *G* ja så slipper du da selv for det... Men held og lykke med din indkørsel ;)
Venlig hilsen Hans

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 13. maj 2007 kl. 19.49

Vi har stenmel i vores indkørsel. Stenmelet ligger pænt på 7 år. Når det regner voldsomt kommer der furer enkelte steder, i tørvejr fejes det pænt på plads. Stenmel holder til meget og det holder pænt længe. Køb en extra spand stenmel til at have stående hvis du får behov for at reperere.

Heidi (århus)

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Schjøtt, 14. maj 2007 kl. 17.16

Heidi og Hans. I skal ha' 1000 tak for jeres mening. Nu har jeg da lidt at vælge imellem.

Hygge – Bruno.

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 14. maj 2007 kl. 20.07

Det var så lidt Bruno ;)

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Bährentz, 19. maj 2007 kl. 21.42

Hej Bruno

Du kan godt bruge stenmel i din indkørsel. Det kan godt holde til personbiler, hvis det underliggende lag (stabilt grus) er OK. Husk at du kun skal udlægge 2–3 cm.

Men inden du går i gang, skal du læse denne artikel www.fyens.dk/article/798501
Stenmel sviner, hvis du får det med ind i huset!

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Schjøtt, 19. maj 2007 kl. 22.09

Hej Jan.

Den artikel fra Fyn gav mig noget at tænke over.

Sådan et gulv har vi også i hele huset og koner har noget til fælles ;-) på dette område.

Tak for tippet.

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Vinkler, 18. maj 2008 kl. 12.17

Vi har en græsplæne, hvor der kun er jord på, P.g.a. en aktiv fodbolddreng.

Hvis man lægger stenmel på for at gøre underlaget mere fast, kan man så om nogle år så græs oven på?

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Frederiksen, 24. maj 2008 kl. 20.01

Jeg har brug for noget til imellem pigsten også kaldet marksten, i min havegang. Hvad er i grunden forskel mellem stenmel og fugesand?

Med venlig hilsen
Henry

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Laursen, 15. juli 2008 kl. 20.32

Hvad er forskelen på stemmel og knust bakkegrus

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2008 kl. 10.25

Hej Henry og Vagn.

Knust bakkegrus har jeg ikke hørt om...

Bakkegrus graves almindeligvis fra bakker, hvor det er aflejret i vand ved istidens afslutning. Isen har medbragt gruset fra bjergområder, hvor den naturlige nedbrydning af klipperne uafbrudt er igang.

Bakkegrus er ofte blandet med lerpartikler – helt op til ca 15%. Det er ikke er særligt velegnet til sandkasser, fordi leret sætter sig fast på bukseknæ og bukseender :-).

Brugt som øverste lag i belægning er det ikke velegnet, da det tørrer ud i overfladen, som bliver løs og støvende.

Stenmel er maskinelt pulveriserede bjergarter. Altså menneskets kontrollerede, stærkt energikrævende nedbrydning af klipper – transporteres ofte over lange afstande.

Stenmel er sorteret og man kan købe forskellige varianter både hvad angår farve og kornstørrelse.

Stenmel pakker godt og giver en stabil overflade på steder, hvor færdslen ikke er for tung.

Fugesand er (såvidt jeg kan finde frem til) stenmel blandet med ukrudtshæmmende midler – hvad det så er for nogle?

Håber dette kan hjælpe til afklaring...

Venlig hilsen
Lone

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. juli 2008 kl. 11.43

Hej.

Det skal lige tilføjes, at stenmel uanset kornstørrelse, er nedknust. Derved får det skarpe kanter, som sætter sig i skosålerne, og, hvis de kommer med ind på parketgulve el. lignende, er meget uheldigt. Bakkegrus har fra naturen afrundede kanter.

Mvh. Hans

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Laursen, 16. juli 2008 kl. 14.58

Tak for oplysningen vdr stenmel det var et vædemål
Vi har brugt stenmel til Petanqe baner,men der er nogle der mener at bakkegrus er bedre jeg mener der er stor forskel

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Thorup Jeppesen, 17. marts 2009 kl. 22.52

Vi er en forældreforening på Ellehøjskolen som er ved at anlægge en udendørs multi bane. Er stenmel velegnet som
underlag for fodboldspil, hockey mm

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. marts 2009 kl. 16.54

Hej Lars Thorup Jeppesen

Måske kan et opslag på erhvervsdatabasen www.kompass.dk hjælpe dig frem til nogle kontakter, som kan afklare dit spørgsmål.

Anlæg af idrætsbaner er der da ihvertfald fagfolk, som kan rådgive om – og til Jeres almennyttige formål kan du nok liste 4 minutter ud af en ingeniør med forstand på den slags.

Giver det ikke pote, kan du prøve af kontakte Dansk Idrætsforbund – det er muligt, at du ad den vej kan få enten rapporter, der beskriver erfaringerne med anlæg og vedligehold eller måske blive sat i forbindelse med nogen, som kan hjælpe med oplysninger.

Med venlig hilsen fra
Lone

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Nielsen, 16. maj 2009 kl. 19.10

Hej
Jeg har tænkt mig at lægge stenmel under min bøgehæk for at undgå ukrudt og græs under hækken. Er det en god ide? og kan hækken få nok vand?

MVH
Claus Nielsen

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Damm-Hansen, 30. maj 2009 kl. 14.19

Hej
Jeg har lige fået lagt 40 m2 terrasse med "sorte" fliser 30 x 30. Det så rimelig pænt ud indtil brolæggeren spredte sort stenmel ud som fugemateriale. Jeg gik og fejede og fejede og efter 14 dage fejede jeg det sammen og fliserne blevet meget lyse! Der er lyse flammede aftegninger i fliserne, og en anlægsgarter har fortalt mig at man ikke må bruge stenmel på fliser! Brolæggeren som har lagt dem, har forsigtigt højtrykrenset fliserne for at få stenmelet af, og fliserne er fortsat meget lyse. Er det stenmelet der har ødelagt farven'i de såkaldte "sorte" fliser.

Mvh Birthe Damm-Hanen

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 30. maj 2009 kl. 16.02

Hej Birte

Jeg har meget svært ved at forestille mig at stenmel skulle kunne ødelægge overfladen på dine fliser. Det er almindeligt brugt som fugemateriale, og meget anvendeligt til at sikre en stærk fuge. Dine sorte sten er også gennemfarvede, så det er ikke fordi at overfladen bliver slidt.

Det er sandsynligvis kalkudblomstringer, som viser sig på dine belægningssten. Det er en naturlig proces i beton, hvor kalken udfældes på overfladen i større eller mindre grad. Det vil ses på de fleste belægninger, som kommer i kontakt med vand. Vejr og vind vil tage det efterhånden.

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Andersen, 22. juni 2009 kl. 18.57

Hej
Jeg vil lægge stenmel der hvor vores campingvogn skal stå hvor tyk et lag skal jeg putte på
Hilsen Tommy

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jakobsen, 1. juli 2009 kl. 22.44

Det er afhængig af jordbundsforholdene.

Har du en god bund, kan du nøjedes med ca. 15 cm. jævnt afrette og godt banket stabilgrus.

Oven på det ligger du 2–3 cm stenmel.

Det er ikke stenmelen der skal bære noget, det er stabilgrusen. Stenmelen i sig selv har ingen bæreevne.

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niko, 13. november 2009 kl. 12.20

Hej! Er der nogen der ved om stenmel er bedre end sand til fugerne mellem herregårdssten? Mvh niko

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 19.33

I det haveprogram, DRs Hokus Krokus brugte de noget som blev kaldt stenmel. Jeg har senere set min mors mand bruge noget orange stenmel og man kunne god se en virkning. Hvis det er en ny belægning vil jeg tro at de 25 kg som der er i sækkene vil række lang.

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. november 2009 kl. 20.11

De gange jeg har lagt fliser bruger jeg Granit stenmel i fugerne, fordelen er at de skarpe kanter på kornene låser hinanden, så det pakker rigtig godt, og min fornemmelse er, at ukrudt har svært ved at etablere sig i det.

Granit stenmel er granit sten som bliver knust til meget små granitskærver, så små at det nærmeste minder om mel, heraf navnet stenmel. Størrelsen på granit stenmel er omkring 1–2 mm. Stenmel bruges som pynt i krukker og bede, men det mest almindelige anvendelses område for granit stenmel er opfyldning mellem fliser og belægningssten.

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Holte Rosendahl, 29. juli 2012 kl. 8.38

Hej Birthe Damm-Hansen

Har du fået farven af fra stenmelet.
For jeg står i samme problem, sidste år købte jeg 60x60 sorte fliser fik at vide at jeg skulle bruge sort stenmel, så kom der ikke ukrudt

Nu er fliserne blevet grå og står at skulle udvide terrassen og overvejer om man skal købe grå eller skal udskifte de andre.. Det er bare surt at skulle smide 50m2 ud..

Hvordan får man det af?

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Thomsen, 9. juni 2013 kl. 20.17

Hvis i vil have stenmel på fliserne, så sørg for at det bliver fejet mellem fliserne straks, og få det fejet af fliserne hurtigt igen, sorte fliser og sort stenmel laver grå/hvide plettet når det får lov at blive liggende. Har i ikke fået det af endnu har jeg et middel til at fjerne det.

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Holte Rosendahl, 9. juni 2013 kl. 21.23

Hej Thomas Thomsen..

Vil du også fortælle hvad det middel er, for sidste år udvide jeg vores terrasse, men jeg har ikke smidt noget ned imellem fliserne i nu, for jeg ville ikke ødelægge dem også..

Men hvis du kender et middel, ville jeg da meget gerne vide hvad der hjælper mod stenmel

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Thomsen, 9. juni 2013 kl. 22.35

Hej Hans.
Ser det ud som billedet her??
Har du en mail adresse, så send den til kvievej@yahoo.dk, så tager vi det derfra. Mvh Thomas.

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Sørensen, 12. november 2020 kl. 11.35

Hej Thomas og Hans
jeg står med akkurat samme problem, med sorte fliser som er blevet grå efter brug af stenmel.
Hvordan løste I problemet?
Mvh
Trine

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. november 2020 kl. 13.07

Jeg ville umiddelbart tro at noget olie kunne gøre underværker.

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. november 2020 kl. 13.08

Eller almindelig sæbevand.....

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Sørensen, 12. november 2020 kl. 13.42

Hej - jeg har forsøgt med almindelig Brun sæbe, og Universal rengøring. Det hjalp en lille smule. Men olie har jeg ikke prøvet. Leverandøren foreslår en saltsyreblanding, men det synes jeg lyder lidt hårdt!

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. november 2020 kl. 16.38

Prøv det på et lille område først

Nyt svar til emnet »Stenmel.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stenmel.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider