Forum

Eksotiske planter i Danmark.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Uhrenholt, 19. januar 2008 kl. 21.26

Jeg har planer om at samle info om hvilke eksotiske planter der kan vokse i Danmark.

I den forbindelse kunne jeg godt bruge at I skrev en linie eller to om hvad I har og hvor I bor, og i hvilken grad de er vinterdækket. Som udgangspunkt skal planterne have klaret sig min. et år/en vinter. Ideen er så at vise oplysningerne på et DK-kort så alle kan se hvor udbredt de enkelte arter er.

1 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. januar 2008 kl. 19.19

Ja-så vil jeg da lægge ud med et Sharonfrugttræ -også kaldet Kaki frugt (Diospyros kaki).

Træet er 15 år gammelt og har hele tiden vokset udenfor og havde for første gang uudviklede frugter dette år. Ingen dækning om vinteren.

Det er nu ca. 3,5 m højt. Er en smule vindfølsomt-hvilket svider bladene.

Har tålt mindst -15 C.

John Lykkegaard
Haslev

2 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Uhrenholt, 22. januar 2008 kl. 22.43

Tak – det er hermed påført kortet. Link følger når kortet forhåbentligt bliver mere gennemført.

mvh Michael Uhrenholt

3 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Ibsø Agatz, 7. april 2008 kl. 22.18

Hej John,

Har dit sharon træ haft frugter de andre år – eller er det første gang dette år?

Overvejer at få et sharon træ i haven, men kan ikke finde noget litteratur omkring det. Er der nogen der ved, hvor jeg kan få lidt mere information.

Mvh.

Stine Ibsø Agatz

4 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. april 2008 kl. 23.01

Prøv på nettet hos...www.barney.dk han har næsten alle frø fra eksotiske træer, buske og blomster og stor viden om samme.

Til Michael. Hvis du betragter figner som eksotiske planter gror der mange af disse i Kalundborg, og de giver et stort udbytte. Forøvrigt er der også noge vinmarker. Jeg har så galt set en parcelhus grund hvor hver kvadratmeter var tilplantet med gamle vinranker.

5 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 8. april 2008 kl. 16.05

John Lykkegaard, forklar dig nærmere!

håp

6 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. april 2008 kl. 19.40

OK-der var frugter på for første gang sidste år, men de blev ikke udviklet til noget spiseligt -måske p.g.a vores elendige sommer.

Træet er startet som frø-derfor den lange udviklingstid.

Citrus ichangensis havde iøvrigt blomster for første gang dette forår-efter ca. 10 år, men den har også stået i udestue.

7 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 5. september 2008 kl. 10.26

Hej John, Jeg er spændt på at høre hvordan det gik med dit Sharontræ i år? Med frøplanter er det jo altid lidt af et lotteri. I min planteskole (www.westergaards.dk) er jeg i gang med at opbygge en genbank af gode og superhårdføre sorter, bla. ''Dunai'', ''Nikitas Gift'' og ''Russian Beauty''. Planterne stortrives, men salget af podede træer ligger et par år ud i fremtiden. Venlig hilsen Lars Westergaard.

8 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. september 2008 kl. 9.27

Hej Lars
Frøplanter trives fint i Vestjylland. Men som frugttræ lyder det mere spændende. Hvad bruger du som grundstamme?

Anne Marie

9 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Lykkegaard, 6. september 2008 kl. 13.48

Jo det viser sig at være et ret kraftigt voksende træ, men det har en ulempe. Veddet er enormt skørt og der brækker meget let grene af,hvis det blæser.

Det bør derfor stå beskyttet for vind.

der var et par enkelte blomster igen i år, men jeg tror de forsvandt under tørken i foråret.

Det træ jeg har, stammer fra en sået sharonfrugt og jeg fik det forærende Vibeke Poulsen (som vist også er på denne liste?).

Iøvrigt er jeg rigtig glad for dit Hjertevalnøddetræ!

10 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 11. september 2008 kl. 20.17

Hej Anne Marie,
Fint at høre at de trives i Vestjylland. Frøplanter af D. lotus og D. virginiana skulle være gode grundstammer. Jeg prøver begge for en sikkerheds skyld.

11 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 5. februar 2009 kl. 2.08

Et par andre muligheder for "eksotiske" træer i Danmark kunne være papirmorbær (Broussonetia papyrifera).Jeg har haft dem i haven de sidste 10–15 år uden skader overhovedet (det skal siges, de står beskyttet). Den har meget smukke blade. Også osage orange (Maclura pomifera) er her på sydvestsjælland fuldt hårdfør (men den har nogle forfærdelige torne!). Mine er ca 15 år gamle, men jeg har kun set 1 (en!) frugt.(der er han og huntræer). I drivhus har jeg en Pittosporum tobira. Om den kan klare sig på friland ved jeg ikke, men i drivhuset har der været -15C uden den har taget skade – så hvem ved?

12 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 5. februar 2009 kl. 16.01

Nej hvor spændende!

Khaki er lækre.

Lars skynd dig at få gang i salget. Eller sig til hvis du har brug for en test have i øst vendsyssel;-)

13 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 5. februar 2009 kl. 17.29

For at fortsætte kaki-tråden: der findes en krydsning mellem Diospyros kaki og Diospyros virginiana ved navn Nikita's Gift, som skulle være ret hårdfør. Se evt. dette link: www.greergardens.com/fruiting_plants.htm
Frugterne på mine Diospyros virginiana er ret kedelige – små og snerpende; kedeligt, for der er mange ad dem! Så måske skal man prøve at få fat i nogle af de navnesorter, som findes.

14 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 5. februar 2009 kl. 22.26

Hej herfra...

jeg har sået kaki frø for ca 2 mdr siden de er nu spiret og står med kimblade jeg tror ikke de vi gi frugt men pyt med det de blir plantet i haven og så ser vi hvad det blir til...

erik esbjerg.

15 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. februar 2009 kl. 16.27

Michael Uhrenholt, prøv gerne med figen, de kan enddog vokse på friland herhjemme!

Mvh Eivin (^_^)

16 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 7. februar 2009 kl. 16.15

Vibeke, jeg har lige fået podekviste af ''Nikitas Gift'' og er interesseret i at høre om dine erfaringer med D. virginiana. Skriv evt. direkte til min mail. Dbh Lars

17 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. februar 2009 kl. 12.17

Hej Erik og andre

Min Cordyline har lagt sig med toppen. Noget tyder på at den ikke er råddent, men kan den sætte sideskud eller vil den dø?

Hvad er jeres erfaringer med den?

18 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. februar 2009 kl. 12.43

Hej herfra.

mine cordyline australis...de grønne...er ok men nu har de også groet ude i ca 4 år og er 2m...purpurea er gået til så dem smider jeg ud de er som dine rådnet i hjerte skuddet...men de vil skyde nedefra...purpurea er jo ikke så hårdfør som dem som ikke er hybrider...

erik

19 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. februar 2009 kl. 13.19

Et rigtigt spændende træ under danske forhold kan være Zizyphus jujuba " Jujube ". Jeg såede et sidste forår og det er da 40 cm højt. Det skulle kunne tåle mere end -15 C på friland. Frugterne kan tørres og smager af dadler. Er fremmedbestøver d.v.s. man behøver 2 træer.

Har lige fået frø af Gojibær Lycium barbatum, som er anden frugt der er meget oppe i tiden.

20 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. februar 2009 kl. 15.44

Et træ som jeg såede sidste år er Asimina triloba...paw paw tree...den er hårdfør op til 20-eller mere det er et frugt træ fra nordamerika...

erik

21 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael A., 9. februar 2009 kl. 13.42

Ja I må meget undskylde, men jeg kan ikke lade være.

Erik skrev:
"Et træ som jeg såede sidste år er Asimina triloba...paw paw tree...den er hårdfør op til 20-eller mere det er et frugt træ fra nordamerika..."

Den korrekte formulering, tegnsætning og grammatik ville være:
"Et træ, som jeg såede sidste var Asimina triloba. Pawpaw tree. Det er hårdført ned til -20 grader, eller lavere. Det er et frugttræ fra Nordamerika."

Endnu en gang undskyld.

22 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael A., 9. februar 2009 kl. 13.44

Ja I må meget undskylde, men jeg kan ikke lade være.

Erik skrev:
"Et træ som jeg såede sidste år er Asimina triloba...paw paw tree...den er hårdfør op til 20-eller mere det er et frugt træ fra nordamerika..."

Den korrekte formulering, tegnsætning og grammatik ville være:
"Et træ, som jeg såede sidste år var Asimina triloba. Pawpaw tree. Det er hårdført ned til -20 grader, eller lavere. Det er et frugttræ fra Nordamerika."

Endnu en gang undskyld.

23 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael A., 9. februar 2009 kl. 14.06

He he
Ja det er vist også første gang jeg har hørt om en plante der er hårdfør ''op til 20'' Nå men pyt.

Hvis jeg må trække jer tilbage til emnet...

Jeg har i min have i Brønshøj.

Et Eucalyptus ''gunii'' (tror jeg det hedder) ingen beskyttelse.

Et Abetræ, det får heller ikke nogen beskyttelse.

Et ferskentræ ''Frost'', står op ad en mur.

Et figentræ, står også op ad en mur. (STORT udbytte)
Samt et ret stort bed med Opuntia kaktus, de får heller ingen dækning.

24 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 9. februar 2009 kl. 16.08

Skal blive husket...ned til og op til...ja godt man ikke er tilflytter.så ville det da gå helt galt...helt ok.

erik

25 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. februar 2009 kl. 16.54

Her er lidt man kan hygge sig med i snevejret!

Leverer indenfor 1–2 uger og de er billige.

www.banana-tree.com/

Lilium

26 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. februar 2009 kl. 17.04

Et andet godt link er her:

www.homecitrusgrowers.co.uk/

Lilium

27 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. februar 2009 kl. 17.07

Og det sidste hvis man ikke gider dyrke dem fra frø-og har penge nok!

www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php?cPath=229&osCsid=57f7891a65bfbe09aea16fe1bfabc933

28 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. februar 2009 kl. 17.10

Tradewind er også OK, men de har ikke så mange frø for tiden.

www.tradewindsfruit.com/fruitsscientific.htm

29 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 10. februar 2009 kl. 21.11

Hej Lilium.

bananerne har jeg.både udplantet og i koldhus men siden ser god ud.

Tradewind er også god bruger den side til at se hvor vinterhårdfør planterne er og vælger derud fra hvad jeg skal ha i haven af tropisk/temp planter finder såfrøene på nettet sår og planter ud...

erik

30 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 18. marts 2009 kl. 7.08

Er der nogen der har podeklare frøplanter af Diospyros spp.(Dadelblomme, Sharon, 3–8 mm rodhals). Det kan både være D. lotus, eller D. virginiana. Jeg har skaffet nogle super podekviste, men mine stammer er fortsat lidt små. Ring evt. på 66147295/26575974. dbh Lars

31 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 22. maj 2009 kl. 22.37

Til Lars Westergaard:

Jeg har fundet litteratur, som siger at D. virginiana som grundstamme laver mange rodskud.

Se under "propagation"... www.crfg.org/pubs/ff/persimmon.html

Hovedsiden på Californian Rare Fruit Growers er her: www.crfg.org

32 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 23. maj 2009 kl. 8.30

Hej Johnny, Mange tak for tippet. Du har nok ret i at D. lotus er et bedere bud på en grundstamme for de nye hårdføre sorter til danske haver. Har du også set den tyske side: members.inode.at/tillandsia/obst.html
Det må være Nordeuropas største sortssamling.

dbh Lars

33 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 23. maj 2009 kl. 21.22

Lars; Imponerende samling, håber du kan bytte dig til nogle flere sorter til afprøvning...

Pawpaw har jeg før læst om og ser også ud til at være et forsøg værd i Danmark...

34 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 23. maj 2009 kl. 21.27

Glemte helt at spørge – er det meningen at du vil arbejde videre med "Nikitas Gift", dvs krydse denne med andre storfrugtede sorter?

I øvrigt skal frugten Nashi i denne sammenhæng også nævnes – denne asiatiske pære kan med held dyrkes i Danmark. Der findes dog en krydsning mellem Nashi og almindelig pære under navnet "Benita" så vidt jeg husker udført i Svejts...

35 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 23. maj 2009 kl. 22.12

Hej Johnny, Fandt lige Benita på:
nutzpflanzengate.picturemaxx.com/preview.php?WGSESSID=6a99631879a37c47bb79318408c2b627&UURL=7de20decd7aec8b6228de06292480e05&IMGID=00008254
Ved du hvordan den smager?

I Belgien så jeg en hybrid mellem pære og kvæde. Den så meget sund og robust ud.

Jeg er ikke gået ind i egentlig forædling af Diospyros endnu. Har rigeligt med træhaslerne og valnødderne. Men spændende er det. Dbh Lars

36 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 24. maj 2009 kl. 1.17

Ved ikke hvordan Benita smager, blot har jeg læst at det er en vellykket krydsning, som kan betegnes som en meget sprød og saftig pære.Overvejer at købe et eksemplar i Tyskland.

Jeg har dette forår sået 3 kerner af en købt Nashi-pære, som var sød, saftig og meget sprød med en lidt anderledes smag end normal pære, men derhenaf... Et lille træ er nu på vej, måske skal det tjene som bestøversort til Benita, da dette er selvsterilt, men kan betøves af enten pære eller nashi. Nashi skulle ikke være modtageligt for sygdomme i samme grad som pære, først og fremmest gitterust.

Havde jeg pladsen til det, ville jeg dyrke Benita og bestøve den med Rød pære fra Samsø (tidlig sort med rødt kød fra pometet) og håbe på at skabe en ny tidlig nashi med rødt kød – sikkert ikke nogen let opgave...

37 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 26. maj 2009 kl. 10.53

Hej Johnny,
Det lyder spændende. Den nye potentielle sort ville så være 25% Nashi og 75% alm pære. Jeg har også ''Rød Samsø'', men har ikke haft frugt endnu. Hvis du får fat i Benita er jeg liebhaver til en podekvist ved lejlighed. Dbh Lars

38 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 26. maj 2009 kl. 12.15

Nu skal det forsøges! Håber andre vil prøve lykken også, så vi kan udveksle erfaringer her i denne tråd. Så hermed nogle idéer til kilder til eksotisk frugt...

Har netop bestilt en navngiven sort af Pawpaw (Asimina triloba) kaldet Prima 1216 som skulle være en af få sorter, som er selvfertile. Planteskolen har hjemme i Sydtyskland kaki-info.de/

Desuden har jeg bestilt en kaki (diospyros kaki) kaldet "Vanilla" samt et par eksemplarer af den mere hårdføre diospyros lotus, som kan bruges til grundstammer, men også i sig selv bærer hasselnøddestore frugter som ved fuld modenhed skulle være velsmagende.

Forsendelse til DK koster omkring kr 100,–

På Ebay har jeg desuden købt 2 x 3 frø af Pawpaw, som er stratificeret og blot skulle kunne såes. Sælgeren er fra det milde Irland.

En spændende måde at frembringe planter på – Neal Peterson, en pioner inden for Pawpaw forædling udvalgte 6 navngivne sorter blandt over 1500 udsåede træer (se link nedenfor). Det skal dog siges at selv vilde træer fundet i det østlige USA giver rimelige frugter, så træer fra frø skulle være udmærket.

Andre gode links til Pawpaw:
canada-gardens.com/2pawpaw.html
www.petersonpawpaws.com/
www.hort.purdue.edu/newcrop/nexus/Asimina_triloba_nex.html
www.pawpaw.kysu.edu/ppf
www.ohiopawpaw.com/

Links til amerikansk kaki / persimmon:
canada-gardens.com/2diospyrosvirginiana.html

39 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 26. maj 2009 kl. 15.15

Hej.

vi er to her i esbjerg som har en plante hver af Asimina triloba.de er nu 2 år gamle og gror ok har ikke plantet dem ud endnu.de er nu ca 20 cm og vokser fint.

frøene er købt hos barney frø...så det blir sjov at se om de engang vil gi frugt.

erik.

de kunne købes for ca 2 år siden på en plante skole nær Ålborg.nåede det ikke før de var udsolgt.og kan ikke huske navnet på planteskoln.

40 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 26. maj 2009 kl. 20.30

Lyder godt, Erik.

Dyrkes de i potter og er de ude i det fri både sommer og vinter?

Hvad med mængden af sollys? – jeg har mange steder læst mig til at fuld sollys er nærmest dødbringende for unge planter under cirka 2 meter. Filtreret lys, fx under et andet træ skulle være ideelt de første år...

41 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. maj 2009 kl. 20.54

Det er et meget spændende emne I har gang i. Lars nævner i 35 en pære-kvæde krydsning. Jeg fik sidste år fat i en et-års podning af Pyrocydonia danielii der er en podningskimær opstået ved podning af Williams pære på Cydonia oblonga. Desuden fik jeg fat i en et-års podning af Pyronia veitchii, der er en krydsning mellem Portugisisk pærekvæde og pære Esperens Bergamotte. Begge træer gror fint på anden sæson og er sunde. Begge har måttet afgive en podekvist for at give en mere harmonisk facon på træerne.

42 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 27. maj 2009 kl. 18.05

Vore Asimina står i potter...de er i kold hus om vinteren ved ca5+ da jeg også har en del andre planter som skal overvintre ved denne temp men ellers står de i fuld sol og har ikke taget skade af det og gror udmærket...

erik

43 af 57 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2009 kl. 22.43

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

44 af 57 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. juni 2009 kl. 19.04

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

45 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.22

Det er da sjovt at blande eksotiske planter og vel dermed også træer ind i det danske miljø. Den slags kan nemmerlig sagtens lade sig gøre, hvilke man kunne lærer af i den virkelige verden.

Mvh Eivin (^_^)

46 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Kjærbøl, 6. november 2009 kl. 21.35

Jeg har haft et Russian Beauty træ (D. virginiana X D. kaki hybrid) i mit drivhus i to somre. Første sommer gav det ingen frugt, men i år har det givet 3 frugter. Flotte orange frugter plukket 1. november. 75g i gennemsnit og 5,4 cm i diameter. De smager mindst lige så godt som Sharonfrugt købt i et supermarked.

Kan et tilsvarende træ ikke findes i Danmark, kan forskellige sorter købes online fra
secure.agroforestry.co.uk/plants2003.html
Russian Beauty er udgået af sortimentet, men Nikitas Gift ligner det særdeles meget.

47 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 12.06

Bogen Eksotiske planter – nye ideer til haven kan fås for kr. 20,– i nogle Tiger butikker. Jeg ved at Tiger i Buddinge har nogle stykker tilbage.

48 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. november 2009 kl. 20.43

Vil så nogle annona til foråret...den alm den kan nemlig tåle ca ned til 3–5 minus og de skal bruges som koldhus plante hvor de komme ind og overvintre ved ca 5+ men eller skal gro i potter på terrassen har læst på nettet at de skulle kunne gi frugt fra de er 3 år...prøves skal det tivertifald.

49 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. november 2009 kl. 21.47

Var lige inde på www.flora-toskana.de – det er godt nok farligt spændende...

Lås dankortet inde, hvis I skal ind og se, om jeg har ret!

50 af 57 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. november 2009 kl. 21.56

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

51 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Kjærbøl, 11. december 2009 kl. 10.37

Her er et link til læsere, som er interesseret i at plante 'asimina triloba' (pawpaw) eller 'diospyros kaki' (asiatisk dadelblomme) eller 'diospyros virginiana' (amerikansk dadelblomme):
www.exotickerostliny.cz/en/katalog-rostlin-othermenu-95/tomely-othermenu-85/67-diospyros-kaki.html
Det er en planteskole i Tjekkiet. Indehaveren kommunikerer på engelsk. Jeg har I 2009 købt 2 asimina og 2 diospyros. Højde 40 – 60 cm. Pris 131€ (976 kr.) inklusive transport 28€.
Jeg er tilfreds med planter, transport og service.

52 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Kjærbøl, 12. december 2009 kl. 20.50

Vibeke Poulsen, du beklager (nr. 13), at frugterne på din diospyros virginiana er snerpende. Et svirp af den første frost skulle kunne forvandle dine frugter til lækkerbidskener. Lige som frost kan gøre slåenfrugter spiselige.

53 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 11. april 2014 kl. 20.25

jeg kan også tilbyde Nordjylland som prøvested...

54 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 11. april 2014 kl. 20.38

jeg har prøvet at plante et granatæble træ fra frø. Er det eksotisk nok? Sort kender jeg ikke, frugterne var købt i Lidl

55 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. april 2014 kl. 8.44

vi har 2 store pondcirus trifoliata i haven de klarer sig fint på 7nde år og giver masser af frugter

56 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 31. juli 2014 kl. 11.37

Hej! Jeg har fundet en bog, som jeg er blevet rigtig glad for. Den hedder "Eksotiske planter" - der er beskrivelser af forskellige planter med masse kort, hvor man kan se, hvilke planter kan vokser lige der hvor du bor. Har lånt på bibliotekket.

57 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Elsing, 8. marts 2016 kl. 23.39

Hej. Kan se tråden er meget gammel, men vil meget gerne vide om det kort blev til noget.. Ideen var jo fantastisk..

Nyt svar til emnet »Eksotiske planter i Danmark.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Eksotiske planter i Danmark.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider