Forum

Hæk i skel med niveuforskel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 20. januar 2008 kl. 18.01

Hej
Vi har for 3 år siden købt et hus fra 1972 med original liguster hæk. En del hækken er plantet 50 cm. over vores grund-niveau ca. 25 cm inde på vores nabos grund. Dvs. der er lavet et lodret stengærde i skel (hele stenen er inde på naboens grund) hvorefter der er plantet en hæk. Problematikken er så at hele stengærdet hælder 15 cm ind mod os og selve hæggen hælder ½ m. ind over vores grund og er dermed ikke inde på nabogrunden. Hækken er meget åben og dermed også i meget dårlig forfatning.

Hvad er reglerne for hvor tæt en hæk bør være?

Skal vi acceptere at hækken hvert år hælder mere ind over vores grund?

Kan en liguster hæk gro under forhold med stengærde (niveauforskel)? – det ser ikke sådan ud.

Vi synes jo ikke selv at vi er tjent med hækken men vi er så i tvivl om hvordan et evt. hegnssyn vil vurdere sagen.

Vil en evt. niveau-udligning alene skulle foretages på vores nabos grund eller hvad er reglerne herfor?

Håber der er nogen der kan hjælpe os...

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 20. januar 2008 kl. 18.56

Hvis hækken er 25 cm ind på naboens grund, hvorfor sætter i så ikke selv en hæk i skellet?. Desuden så er det jo også naboen der har retten til at klippe hækken på begge sider, ¨år den står på hans grund. Søg her i arkivet, der har før været skrevet meget om hegnstilsyn, og ja det er ærgeligt at det tit skal være hækken der gør os sure på naboen.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 20. januar 2008 kl. 19.46

Tak for svaret Helle

Vi kan desværre ikke plante en hæk i skel da stengærdet har "ryggen" i skel. Så hvis vi skal plante en hæk bliver det på vores grund – og vi har kun 2,5 m. fra skel til husgavl. Og som jeg forstår det skal der vel også være adgang til vedligeholdelse af den nuværende hæk efter etablering af en evt. ny.

Hvis vi planter en ny hæk vil vi jo også komme lagt ind på grunden da den nuværende hæk læner sig ½ m. ind over vores grund...

Må vi uden videre klippe den nuværende ind så den ikke læner sig ind over vores grund?

Mette

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 21. januar 2008 kl. 12.57

Da hækken står på hans grund, er det hans hæk og du må så vidt ikke bare klippe, men hvis i plejer at klippe den, og den hælder ind på Jeres grund, så kan du godt, ellers snak med naboen og sig I har det problem at den hælder for meget og det er til gener for Jer.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. januar 2008 kl. 19.14

Hej Mette
Hvis en god snak med Jeres nabo ikke fører til en mere tilfredsstillende situation, kan du da nævne for ham/hende/dem, at I har tænkt på at kontakte det kommunale Hegnssyn for at finde en løsning på sagen.

Den maximal udgift til et hegnssyn vil være 1.125 kr. Hengssynet går først og fremmest efter et forlig og dernæst efter en afgørelse. Hegnssynets mål vil være at sikre både Jer og naboen privatliv i haven (under hensyn til evt lokalplanbestemmelser og evt. den i området fremherskende hegnstype).

Venlig hilsen
Lone

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 22. januar 2008 kl. 9.35

Hej Lone

Har du erfaring med hegnssynet? for det er nok det vi ender med at bruge.

Vores nabo har tidligere klaget til kommunen over forhold på vores grund, uden at oplyse os om forholdene først. Han fik ikke medhold (det var simpelhen ren chikane – og ingen i kvarteret forstod sagens reelle indhold). Siden har han ikke været rigtig snaksalig men vi frygter at han venter på at kunne fælde os påny.

Så at finde et forlig er for os at se umuligt da det på hegnssynet (pr. tlf) lyder at vi skal lave en skråning ca. 80 cm ind fra skel på hans grund.

Det lyder bare for os som lidt for godt hvis det ville være hegnssynets afgørende ord. Men vi ser nu samtidig heller ikke andre løsninger.

Nu ville vi bare høre om der var andre der havde gode ideer eller erfaringer inden vi skal ud i denne lidt irriterende stid, så vi ikke får gjort det værre end det er. Vi vil jo helst prøve at få et godt naboskab op at køre – selvom det nok bliver meget svært – men det er værd at forsøge.

Venlig hilsen
Mette

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 22. januar 2008 kl. 9.42

Du vil af hegntilsynet blive bedt om at undersøge, ved teknisk forvaltning, hvem der har hegnsrettet. Jeg har selv prøvet, og i vores tilfælde var det os, selvom naboen hævdede at hækken var hans. Den står i skel og derfor at det os der klipper siden ind mod os og naboen der klipper ind mod ham selv. Min svigermor har en hæk der står på hendes grund og da naboen klagede fordi hun havde klippe den for meget ned, ja så fik de ikke medhold, hun kunne gøre som hun vil, da hækken sår på hendes grund.

Helle – www.helleshave.dk

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 22. januar 2008 kl. 10.00

Hej Helle

Hvor langt står din svigermors hæk fra skel?

Mette

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 22. januar 2008 kl. 10.14

Det kan jeg ikke huske, men det hele står inde på hendes grund, men prøv at tale med hegnstilsynet først og hør hvad de siger. Det er ganske gratis at ringe til dem og få råd, og tro mig der er rigtig mange der har de samme problemer.

Helle – www.helleshave.dk

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Andersen, 5. juni 2008 kl. 21.41

Vi har købt et hus hvor der er carport og redskabsrum til skel, ca 11 m. ialt i skel. Der er byggetilladelse og alt skulle dermed være iorden.

problemet er at skulle give brædderne, som vender mod naboen, træbeskyttelse. den side er ca. 15 cm fra skel jvf. byggetilladelsen + udhæng med tagrende som er i skel. P. g. a. at naboen har plantet en hæk i skel og dermed står opad brædderne, er det derfor snart umulig at komme til at påføre træbeskyttelse. Har jeg ret i at have læst engang at man i sådan tilfælde skal have fri adgang til vedligeholdelse?

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 6. juni 2008 kl. 14.51

Hej Erik

Det er ved lov vedtaget at du skal kunne vedligeholde dine bygninger om det så er med adgang fra nabogrund eller med stilads stående på nabogrund. Dog er det alm. at spørge først inden du indtræder på nabogrunden.

Vi har som du kan læse på første indlæg en del bøvl med vores den ene nabo, men ikke pga bygning i skel. I den forbindelse prøver vi at gøre alt for at få naboskabet godt igen (men han vil vist ikke rigtigt). Det jeg bare vil sige er at det ofte ikke er nødvendigt at vedligeholde en carport og redskabsrum hvert år og måske kan de ved éen enkelt behandling holde i 30 år. For det meste maler vi jo for at det skal se pænt ud, men det er jo din nabos problem, da det er ham der skal se på det. Kort og godt er der ingen grund til at genere naboen og blive uvenner hvis det ikke er meget nødvendigt.

Håber du kan bruge svaret

Mette

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 24. marts 2009 kl. 20.28

Hej
Vi har for 2 år siden bygget et nyt hus i et nyt bolig område.

Her 2 år efter bygger den ene nabo så et hus, hvor han vælger at hæve hele hans niveau 1,2 m over vores niveau.

Vi har i forvejen plantet en hæk i skel, men naboen har nu en skråning ned til hækken og det gør at hækken konstant står under vand.

Mit spørgsmål er så:

Er det lovlig for ham, bare at vælge det niveau han bare vil?

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. marts 2009 kl. 21.06

Det er jo et problem som opstår i mange nye udstykninger hvor den eksisterende grund hæves. Med årene kan der så blive bøvl med indkik i haven hos den ene part når hækken ikke må være højere end 1,8m. I dit sted ville jeg spørge Teknisk Forvaltning i kommunen om der er retningslinier. Måske skal han flytte skråningen 1m. tilbage, eller grave et drænrør ned langs med hækken.

Men allerførst, få en snak med din nye nabo om jeres fælles skel. Han er vel også opsat på at bibeholde en pæn beplantning. (Vandplanter duer ikke som hæk)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Hattmann, 4. maj 2009 kl. 12.45

Hej!

Jeg er formand for en Andelsboligforening. Hegnet i skel må max være 180 cm. Nu er 2 naboer kommet i strid med hinanden. Der er en niveauforskel på de 2 haver på ca. 1 m, som betyder, at hegnet kun er 80 cm høj fra den ene nabo. Det betyder, at når de sidder på deres terrasse, kan de se direkte ned i haven til den anden nabo, som nu er blevet træt af det.

Er der regler for, hvordan man regulerer denne strid?

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lily G., 4. maj 2009 kl. 22.51

Så vidt jeg er orienteret er der ingen regler der vil tilgodese den "forurettede" nabo, men måske kan du få en ide til et forslag til naboerne af følgende:
Jeg bor i et område hvor grundene ligger på en sydvendt skråning. Jeg har nok den grundder skråner mest, niveauforskellen er 6 m. Huset ligger ca. 5 m højere end naboen mod syd, naboerne mod nord ligger igen ca 4–5 m højere. Det er ikke så rart, for naboen mod syd kan jo godt kikke op i vores have og naboen mod nord kan kikke ned både til mig og naboen mod syd.

Problemet er løst ved at plante træer og buske lige præcist sådan at de tager udsigten til og fra naboerne og alle er tilfredse.

M.v.h. Lily

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik J, 24. september 2009 kl. 23.00

Hej
Jeg overvejer at købe et hus hvor naboens grund er hævet godt 1½m over terræn for det hus jeg er interesseret i.

Der er i sin tid blevet opført en mur i sokkelsten over til naboen, men jordtrykket fra hans side har nu presset muren løs og den er i fare for at styrte sammen.

Kender I reglerne for hegn i skel med niveau-forskel?

Har rådført mig med entrepenør og anlægsgartner som begge frygter for murens holdbarhed og anslår prisen for ny mur til 200.000.

Kommunen har efter sigende også beset muren men mener ikke der er nedstyrtningsfare.

Men jeg er noget betænkelig ved den. Skal jeg lade den falde og så sende regningen til naboen, hvis jordfyld har forårsaget skaden?

Mvh. Erik

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Trans, 14. november 2009 kl. 16.46

Nabo har nogle stor træer og de stå 1 meter 36 cm inde fra skelet og de er 10, 15 meter høje kan man bede ham om og skær træer ned eller hvad er reglerne

Nyt svar til emnet »Hæk i skel med niveuforskel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hæk i skel med niveuforskel

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider