Forum

Eucalyptus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maibritt Gerborg, 22. juli 2003 kl. 14.40

Hej. Jeg vil vide ALT om Eucalyptus-træet. såsom vandning, beskæring og general pleje.

På forhånd tak.

M. G.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 22. juli 2003 kl. 19.57

Du får ikke alt at vide her. Men nok til en god begyndelse. Hvilken art og sort mon du har interesse for?

Almindelig eucalyptus E. globulus, kan dyrkes såvel inde, i udestue og i ktukker på terassen om sommeren.

Planten er ikke fuldt hårdfør og bør overvintre frostfrit, hvilket giver vankeligheder med at plante den direkte ud. Den vil ikke blive særlig gammel, muligvis kun én sæson. Eucalyptus skyder kraftigt, og tåler både at vokse i halvskygge og sol og bør vandes godt, så den ikke tørrer ud. Sol er dog det bedste. Der gødes, men med måde, da kraftig gødskning giver en meget voldsom vækst. Flere steder benyttes eucalyptus til dræning af vådområder. Du kan udmærket bekære planten et par gange om året, alt efter behov og pladsforhold.

Der findes flere arter. Alt efter hvilken du har, kan frosttolerancen variere. Sneeucalyptus E. pauciflora ssp. Niphophila findes i flere sorter og undersorter, og tåler relativ hård frost.

Bladene dufter aromatisk af eucalyptus og flere sorter kan have citron- pebermynte- eller andre aromatiske dufte afhængig af de sekundære indholdsstoffer. De virker bakteriedræbende og kan anvendes mod lopper, en længere række sydomme og infektioner. Men ved terapeutisk brug bør man være meget påpasselig med indtagelse, da større eucalyptusolien har giftvirkning. Bedst er en smule i salver, duftpotpurier eller en dråbe eller to som smagsgiver. Jeg gætter på, at planten kan give allergene reaktioner hos visse. Tømmer fra træerne er holdbart og resistent overfor skadevoldere, og det er ikke almindeligt at planten lider af skadevoldere under danske forhold, netop pga de sekundære indholdsstoffer.

Eucalyptus kan sås fra frø tidligt om foråret og plantes tidligt om, så de får en god start. Planten er angiveligt relativ sårbar overfor håndtering, når rødderne er tørre. Men på grund af den kraftige vækst er det nødvendigt at omplante af flere gange i stadig større potte og være klar med beskæresaks.

Overvintring kan ske i en stue, men her bør planten have det meget lyst, da varmen vil holde gang i plantens aktivitet. Et køligt sted, ligeledes med meget lys er det bedste. Der bør ikke gødes fra september til marts.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 21. oktober 2003 kl. 18.56

Hej
Jeg har købt et eucalyptus træ her i eftersommeren, men nu taber det alle bladene! er disse træer løvfældende

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Jensen, 10. april 2007 kl. 12.53

Hej, jeg er igang med et projekt om eucalyptus.

giv mig alt den indformation omkrin arten.

tak!

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kahwla Muhamet Forupduhl Jørgnsen, 10. april 2007 kl. 13.05

Hej, jeg er en kvinde på 32 år. og ville meget gerne have mig en kat, men da jeg høre at saften fra min eucalyptus plante er giftig ved jeg ikke om jeg tør. jeg ville være dyb taknemmlig hvis de fandt en art der ikke er giftig for en lille killing snarts muligt da min killing kommer på næste torsdag.

mange eucalyptuslige hilsner – Kahwla Muhamet Forupduhl Jørgnsen

5 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Abduhl Muhamet Tunaje Ingeborg, 10. april 2007 kl. 13.15

Slettet af administrator 18. juni 2010 kl. 12.42.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Æsdkfj, 10. april 2007 kl. 13.17

Slettet af administrator 18. juni 2010 kl. 12.43.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Maglt Apduhl, 10. april 2007 kl. 13.19

8 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Morten, 11. august 2007 kl. 23.19

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 13. december 2007 kl. 18.48

Okay hvis folk så er færdige med deres barnlige latterliggørelse af seriøse planteelskere, er der så nogen der kan fortælle mig om eucalyptus blade evt. kan anvendes i the eller om det kun er i salver osv?

helle

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 14. maj 2008 kl. 1.59

Hej. Vi har et eucaluptus træ, som vi har haft i ca. 8 år. Det er plantet i haven og er ca. 7 meter højt. Er der nogen der ved hvor højt det bliver? Da vi købte det (hos bakker), stod der at det ikke blev højere end 2 meter.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Diron, 12. august 2008 kl. 18.30

Vedr. spørgsmål omkring Eucalyptus kan i henvende jer til www.eucalyptushaven.dk

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 25. januar 2009 kl. 0.39

Hej Helle og alle i andre

Jeg er netop startet på at lave en oversigt over de eukalyptustræer der kan vokse på friland i Danmark.

Se www.eukalyptus.dk
I er velkomne til at sende mig oplysninger om højde og alder samt hvis I ved det også hvilken art I har + evt. nogle fotos.

Så kommer jeres træ med på hjemmesiden – blot det er mindst 5 meter højt eller har vokset mindst 5 år udendørs – er der nogen som kan klare det?

Hilsen Martin Reimers

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. januar 2009 kl. 15.56

Hej Martin

Jeg syntes at det er et spændende projekt du har gang i. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med billeder endnu, men til foråret skal jeg igang med at så 8 nye og vinterhårdfør sorter, så måske kan jeg hjælpe med nogle så og dyrknings billeder senere på året. Desværre jeg har ikke så meget plads men har fået lov til at låne lidt af friarealet her i bebyggelsen

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 25. januar 2009 kl. 18.36

Hej Søren

Det lyder spændende. Der er mange arter at eksperimentere med. Jeg prøver også med lidt forskelligt til foråret. Efter at have set de 2 pragtfulde storbladede sølvskinnende eukalyptus (E. nitens) på Arboretet i Hørsholm er det en af arterne der skal afprøves – vel vidende at den er noget frostfølsom.

Jeg modtager gerne fotos når du har nogle.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 28. januar 2009 kl. 10.23

Hej alle

Så er der gang i http:\\www.eukalyptus.dk. med de første arts-beskrivelser re samt rekorder og en del billeder af danske eukalyptus.

Det hidtil højest kendte træ på 8 m er netop blevet overgået af en ca. 11 år gammel gunni-eukalyptus på Als i Sønderjylland på 9 meter!

Men, mon ikke der dukker et endnu højere træ op på et tidspunkt...

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. januar 2009 kl. 10.30

Hej Martin

hjemmesiden er ikke tilgængeligt endnu vel?...jeg kan ikke se noget

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 28. januar 2009 kl. 21.12

Hej Bent

Jo, siden er aktiv men jeg kan ikke få linket heri til at være aktivt.

Hvis du blot skriver www.eukalyptus.dk i browseren så skulle den dukke op.

Håber det lykkes.

Hilsen Martin.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. januar 2009 kl. 22.05

Nej hellere ikke denne gang, men nu sendes jeg videre til www.lacoya.dk/

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 28. januar 2009 kl. 22.11

Hej Bent

Mystisk...

Er der andre som heller ikke kan?

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 23. februar 2009 kl. 23.34

Hej

Jeg har lige lagt en hel del fotos og en spændende beskrivelse ind på hjemmesiden www.eukalyptus.dk af et stort forsøg med mange eukalyptusarter. Det blev lavet helt tilbage i 1970'erne af godsejer Flemming Juncker på Overgaard Gods ved Mariager. Der er fotos af Dronning Margrethe og Prins Henrik på besøg for at se eukalyptusplanterne!

Hilsen Martin.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 29. juni 2009 kl. 16.57

Til Martin Reimers.

Jeg kan desværre ikke komme ind på din hjemmeside "eukalyptus". Har lige købt een selv, efter at den foregående gik ud for mig efter nogle års forløb i min uopvarmede udestue.

Bente

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Reimers, 29. juni 2009 kl. 22.50

Hej Bente

Jeg prøver lige at skrive adressen på min hjemmeside igen – så håber jeg på at du kan nå frem til den blot ved at klikke på adressen:

www.eukalyptus.dk

Der er i øvrigt kommet en hel del nye billeder af de forskellige arter. Jeg har også lavet forsøg med blomstrende eukalyptus i vaser indendørs. Den bedste er efter min mening sneeukalyptus – Eucalyptus pauciflora debeuzevillei. Et pragtfuldt lille træ til villahaven med smuk bark, flotte blade og skønne blomster der holder 7–10 dage indendørs. Man skal bare væbne sig med tålmodighed da man skal vente ca. 10–15 år før planten begynder at blomstre.

www.eukalyptus.dk/ArtSneEukalyptus.htm#Debeuzevilleiblomst

Hilsen Martin.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 30. juni 2009 kl. 11.08

Jeg var netop en tur på Madeira i påsken og kan fortælle at man der har mnage vildtvoksende eukalyptus. Vi fik at vide at træerne kan blive op til 15 m høje med en rod på helt op til 70 m! På madeira vokser de i tørre bjergrige områder, så den dybe rod er på jagten efter vand! Derudover så er den æteriske olie fra træet meget brandbar og bl.a. bønderne på Madeira er bange for udbrud af store skovbrande. Sidst så fik vi at vide at hvis man stiller en skål med Eukalyptus frøkapsler ved siden af sengen så holder det myg og andre stikkere væk hen over sommeren – og det virker! Dejligt!

Mvh Maria

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 22. juli 2009 kl. 23.52

Plantede en eucalyptus gunni på 20 cm sidste år ved denne tid, har lige målt det i dag. lidt over 3 meter højt. har plantet det i god muld med masser af gødning. det klarede frosten fint, enkelte grene frøs dog tilbage, men det er kommet stærkt igen. har ikke haft det dækket til. klarede de minus 15 grader flot.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif, 15. oktober 2009 kl. 14.35

Ja, den er løvfældende og ser helt død ud til langt hen på forsommeren. Når den så går i gang skal jeg love for at der sker noget. ½ til 1 m. tilvækst på en sæson er almindeligt.

mvh leif

Nyt svar til emnet »Eucalyptus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-post-adresse):
Bestil frø hos Trifolium Frø
Solsikken sælger økologiske frø, planter og tilbehør til havedy

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Eucalyptus

Søg:

Stψt Havenyt.dk

Til forsiden…