Forum

Hæk i skel med niveauforskel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Villy Pedersen, 12. september 2009 kl. 7.34

Vi har en hæk plantet i skel til naboens grund hvor der er niveauforskel. Iflg. hegnsloven må hækken max. være 1,80 mtr.

Er de 1,80 mtr. fra det laveste sted eller fra det højeste sted.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 12. september 2009 kl. 8.48

Mit bud... Jeg vil mene at niveauforskellen skal deles mellem jer, så den på den laveste grund ikke overstiger 1,80 men hos jer (hvis i ligger højeste) vil være det lavere.

Så hvis niveauforskellen f.eks. er 20 cm – vil jeres side af hækken blive 1,60.

Hvis hækken på det højeste sted var 1,80 – ville naboen på den laveste grund jo ikke have en chance for at overholde hegnsloven.

Men snak med naboen, de har garanteret spekuleret over samme probemstilling, er sikker på i kan finde en super løsning i samarbejde ;-)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 30. juli 2012 kl. 12.19

Nu står jeg så med samme problem, men ovenstående svar bygger på at man kan samtale med naboen. Desværre er jeg havnet i en sådan situation hvor naboen og jeg ikke længere er på talefod sammen, så jeg kan ikke blive enig med ham om noget som det er i øjeblikket.
Der er ca. 25 cm. forskel på terrænniveauet i skellet. Der er lagt knækfliser på min side af skellet for at lave en støttemur til jorden. Altså så den flade side af knækfliserne peger ind mod naboen og kanten er lige præcis i skellet.
Jeg kunne godt have en mistanke om at der er lagt jord på, på min side af grunden for at få græsplænen plan.

Men spørgsmålet består stadig - hvor høj må hækken være på min side af grunden?
I hegnsloven står der noget med at hækken må væer 1,80 meter men maks 2,00 meter. Hvad betyder de maks 2,00 meter - og er det netop i forhold til niveauforskel?

Mvh- Rune

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. juli 2012 kl. 13.28

En hæk`s højde måles ALTID, fra jordhøjden hvor hækken er plantet, d.v.s. normalt skråningsfod, når der fyldes jord på, på den ene side, skal der være en ca.50 cm bred "gang" plant med hækkens jordhøjde for ikke at skade hækken, det siger hegnsloven. Skal hækken være over 1,80 m. skal dette aftales med naboen. Henry G.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. juli 2012 kl. 23.07

I min kolonihave skråner hele grunden, og min gamle tjørnehæk, der går langs den offentlige asfalterede sti, har roden 40 cm under niveauet i urtehaven ovenfor. Så jeg kender også problemet. - Vi må kun have hække på 160 cm, men det ville sige, at jeg skulle gå rundt til offentlig skue, da hækken set fra min have kun ville være max 120 cm. Jeg har da tidligere fået påtale om at skære hækken ned, men når de kom ind og så den fra min have, forstummede snakken. - Resultatet af et fælles kompromis uden skænderier er blevet, at jeg holder hækken i den højde (godt 180 cm), hvor jeg lige præcist kan klippe den med alm. hæksaks udefra uden stige (som jeg brugte de første år) (jeg er 165 cm), og indefra er den nu ca. 135/140 cm. Ca. hvert 5. år skal den beskæres igen med boltsaks, og jeg klipper den altid meget tæt. Det fungerer, hegnslov eller ej, det gælder om at finde noget, som alle kan leve med.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 31. juli 2012 kl. 8.31

Generelle synspunkter og ideer.
Efter min mening skal man altid gøre alt hvad man kan for at skabe enighed mellem naboer.
Tag et par øl med over og tag en snak om tingene, det er ofte det bløder op på ingene når man nedværdiger sig til at tage initiativ.
En af grundene er at det kan være meget dyrt at være uenige om skel osv. Skal man have en landinspektør ud at påvise skel osv. kan det blive ret kostbart.
Mange gange før hen har jeg været med ude at løse den slags opmålinger. Problemerne komme ofte af andre uenigheder og ender med skelproblemer.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 31. juli 2012 kl. 10.40

Eigil: jeg kan kun være helt enig. Enighed frem for alt.
Min problematik med naboen er, at hans hund har overfaldet min hund på min egen grund. Jeg undlod at sende ham dyrlægeregningen, men nu kvitterer han med at provokere vores hunde til at gø ad hans jagthund. Han taler meget med sin egen hund og står også bevidst stille på den anden side af fortovet (når han går tur) og kalder vores hunde for små rotter så højlydt, at det sandsynligvis er meningen at jeg skal høre det.
Jeg finder denne aggressive adfærd meget spøjs og uheldig.
Førhen talte vi fint sammen, og det er umiddelbart efter overfaldet at han har ændret så radikalt adfærd.

Hvorom alting er, så vil jeg indtil videre blot holde mig til lovgivningen, så han ikke har noget at "komme efter" hvis han en dag skulle finde på det.

Henry: tak for svaret. Jeg tror højdeforskellen blev bygget da huset blev bygget i '76 - der er hvertfald ikke bygget en rende i niveau med hækkens bund på 50 cm. på vores side af skellet, før hækken blev plantet. Jeg har overtaget huset for godt 2 år siden, så jeg har ikke selv haft indflydelse på hvordan hækken eller skellet er lavet.

Clara: tak for svar. Og som Eigil også nævner - enighed om skel er at foretrække.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 31. juli 2012 kl. 15.01

Hej Rune da huset blev bygget eller hækken blev plantet, var der sikkert en lille skråning i "din" have, der så senere er rutsjet ned, og naboen har ikke klaget over det. Dette problem har jeg tit været ude for, når jeg har været med som ekspertise ved åstedsforretninger ang. skel og beplantninger Henry G.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Rohlen, 30. juli 2018 kl. 15.19

Hej Henry. Du skriver at der skal være en bred gang plant med hækkens jordhøjde på 50 cm - gælder det på begge sider af skellet dvs hækkens stamme. Har en nabo som har bygget 20 cm op på sin side mod skellet dvs mod hækkens rod for at komme op på min højde og derved få en højere hæk - er det tilladt? Du skriver at skal hækken være over 1,80 m skal dette aftales med naboen - hvordan skal det forståes og er det sådan man tolker hegnslovens paragraf 10 stk 6 og paragraf 18 stk 3

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juli 2018 kl. 17.04

Hækkens højde måles fra naturligt terræn - altså før terrænreguleringer.

Nyt svar til emnet »Hæk i skel med niveauforskel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hæk i skel med niveauforskel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider