Forum

Ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zederkof Zederkof, 28. august 2003 kl. 12.24

Hej

Jeg har fornylig købt hus, hvor der er en ca. 2 meter høj liguster hæk ud til vejen. Den er meget "tyk" nogle steder op til 1,5 meter bred og der er en masse højt ukrudt i den. Samtidtig er der meget ukrudt af forskellig slags langs jorden. Hvad kan man gøre ved ukrudtet så det ikke kommer op igen? Skal jeg klippe hækken ned for at få en flot hæk eller kan jeg "nøjes" med at klippe den halvt ned, og samtidig ind? Er det bedst nu eller til foråret? Det var mange spørgsmål, håber på en masse gode råd, så jeg kan få en dejlig flot hæk igen.

Mvh
Thomas

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. august 2003 kl. 0.28

Prøv at bruge søgeordet "hæk", jeg ved, der har været adskillige svar på beskæring af hække.

Med hensyn til ukrudt, så kan du ikke hindre et-årigt ukrudt i at komme op igen, for der er masser af frø i jorden. Men flerårigt ukrudt kan du fjerne manuelt, dog ikke de frø, det allerede har spredt.

Du kunne også gøre som jeg fornylig er begyndt på, hvor der kun er ukrudt:

– tage hæksaksen og klippe det af tæt på jorden.

Det har den fordel, at ukrudtets rødder stadig bliver i jorden og er med til at holde på og indirekte gøde jorden. Tørke fulgt af hård blæst kan ellers let blæse jorden væk fra hækkens rødder og blotte dem, så hækken en dag går til. At klippe det, er mindst ligeså hurtigt som at skufle eller håndluge. Det generer hækken, at der er højt ukrudt oppe i den, men lavt ukrudt generer kun vores opfattelse af "skidt". Men er det klippet, er der "holdt orden". Ellers kan du plante noget bunddække som vintergrønt eller andet under hækken.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. august 2003 kl. 0.44

Her er en artikel om beskæring af ligusterhæk www.havenyt.dk/spoergsmaal/1346.html

Jeg skar min ca. 30 år gamle ligusterhæk halvt ind og 25 cm ned i marts – lige sent nok, men det gik. Den have tæt forgrening helt ned til jorden, så der var ingen grund til at skære den helt ned.

Det var lidt hårdt klippearbejde, da det ikke er noget, man gør med en hækkesaks, da grenene er ret kraftige. Jeg brugte en beskærersaks og tog en gren ad gangen.

Hækken er bare så fin allerede nu efter at være blevet klippet 1 gange sidst i juni, og den er efterfølgende fået klippet nye lange skud af først i august.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. august 2003 kl. 23.11

Hvis en hæk kun er 30 år gammel, er en beskærersaks måske nok. Men hvis der er tale om en rigtig gammel hæk, vil en boltsaks være bedre, og måske bliver der brug for en grensav et par steder. Jeg har for nogle år siden skåret 20–30 cm af en 60 år gammel tjørnehæk med boltsaks. Her havde en beskærersaks ikke rakt langt.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. august 2003 kl. 10.20

Der er stor forskel på liguster og tjørn. selv stammerne på en 30 år gammel ligusterhæk kan du klare med en grensaks.

Faktisk er ligustergrene ret så bløde og tynde, og det er klart en ulempe, hvis hækken står ud til en vej, hvor sneploven vælter sne ind og op over den, da det beskadiger den – knækker grene og lægger den delvis ned og ude af facon. Det var bla. også derfor, at jeg ikke klippede min ligusterhæk helt ned, men nøjedes med at skære den ind og ned, så jeg beholdt et solidt grenværk. Nye skud helt nedefra ville blive lagt hen ad jorden første gang sneploven kom.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 1. september 2003 kl. 21.00

Hej thomas!

Klip den lige så tosset som du vil.

Vælger du at klippe den helt ned, vil den komme med en masse nye skud der hvor du har klippet den og du skal så begynde at forme den løbende, fra bunden.

Ulempen er jo, at der nok bliver meget åbent ind til din have, fordelen er, at du kan forme den i højde og bredde mens den stadig er lille.

Vælger du at beskære den, kan du frit gøre det i den grad det er nødvendigt. En liguster kommer altid igen!

Du får det pæneste resultat ved at skære den ind, ca. 10 cm. smallere og lavere "første gang" end du ønsker den færdige hæk, og næste år, er det meget nemmere at få den lige ved at skære den i den ønskede størrelse. Men derefter skal du selvfølgelig klippe den samme sted hvert år derefter.

Inden du begynder, så undersøg om den er nogenlunde kraftig i grene, sådan at den bliver stabil, når der kommer tæt vækst efter et par år. Er der ikke det, skal du nok vælge at skære den helt ned og begynde forfra.

Held og Lykke

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen M. Hansen, 7. oktober 2003 kl. 23.07

Det her handler også om ligusterhæk, men lidt alternativt :
Er der nogen, der har erfaring for, hvor længe afklippede ligustergrene kan holde sig friske grønne, når de står i vand eller fugtig spagnum el. lign. indendørs på denne tid af året? (Skal bruges til teaterdekoration)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen M. Hansen, 7. oktober 2003 kl. 23.07

Det her handler også om ligusterhæk, men lidt alternativt :
Er der nogen, der har erfaring for, hvor længe afklippede ligustergrene kan holde sig friske grønne, når de står i vand eller fugtig spagnum el. lign. indendørs på denne tid af året? (Skal bruges til teaterdekoration)

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Ove Sørensen, 23. november 2003 kl. 23.37

Jeg har med interesse læst om beskæring af en gammel – "tyk" og for høj ligusterhæk. – MEN.

– hvad er det bedste tidspunkt for beskæringen, og
– kan der evt benyttes en motorsav?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 24. november 2003 kl. 10.00

Hej Hans!

Efteråret er som hovedregel den bedste tid på året at beskære, der kan træet eller busken nemlig bruge alle sine kræfter på at hele de sår man påfører den, når man beskærer. Busken eller træet, skal ikke bruge så mange kræfter om efteråret, som den gør på andre tider af året; på at suge vand ud til blade, sætte nye skud, osv.

Men min erfaring siger man, at man også sagtens kan gå langt ind i vinteren med beskæring.

– Motorsav? Ja, træet eller busken er jo ligeglad om du anretter sakde på det, på den ene eller den anden måde. Men der er selvfølgelig bedre måder at beskære på end andre. Lån evt en bog på bibloteket, så du kan se hvor det er bedst at skåre f.eks. grene.

Held og Lykke
Kennet.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 18. juni 2008 kl. 9.38

Kunne man plante vedbend som bundække ved en ligusterhæk?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juni 2008 kl. 19.42

Hej Karina

Det kan man da – men om 5–10 år vil de fleste nok fortryde bitterligt.

Hvis vedbend kommer til at trives godt, så klatrer den formidabelt og helt overdådigt – din hæk går ud, ganske enkelt på grund af mangel på lys, fordi vedbend breder sig i et tæt, sammenvævet lag over hele hækken på syd-, vest-, øst- og nordside.

Så la'' vær'' hvis du kan lide din ligusterhæk.

Og bare sådan for at sætte det lidt i relief:
Botanisk have i Firenze har for nogle år siden søgt og fået mange millioner euro til et genopretningsprojekt, hvor en Kastanjelund på ca 5000 kvadratmeter var tæt på at blive totalt kvalt af vedbend...

Samme fænomen kan ses i mange danske skove og kratbevoksninger (ja, altså overgroningen – ikke euro til genopretning!)

Venlig hilsen
Lone

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 20. juni 2008 kl. 12.54

Hej Lone

Tak for din tilbagemelding ;0)

Er der andre muligheder mht. bundække som kunne "kvæle" noget af ukrudtet?

Venlig hilsen
Karina

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. juni 2008 kl. 15.57

Hej Karina

Joe – der er da mange andre muligheder.

Men inden du får dem får du lige en udfordring :-)
Fortæl lige lidt om:
Din jord – sandet, leret, lidt muld / meget muld?

Sol / skygge – går hækken nord – syd eller øst – vest eller?

Hvad er der ellers langs hækken – belægningssten / staudebed / urtehave?

Venlig hilsen
Lone

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 13. august 2008 kl. 23.05

Der er langs en indkørsel med fliser, hækken er i nord og jorden er lidt muld...

Venlig hilsen Karina

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider