Forum

Træpæoner!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 17. oktober 2012 kl. 11.47

Hej allesammen!
Jeg var i haven i formiddags, og jeg fik beskåret og klippet lidt i vores træpæoner. Frøstandene tømmer vi for frø, og så kan de, i mine øjne se vældig dekorative ud i juledekorationer.
Men det var nu frøene, som der er mange af, jeg tænkte, der måske var nogen som fik lyst til at så. De er godt nok lidt vanskelige, men ved en prøve med 6 frø fik vi da en enkelt, og den har da også været i blomst i år.
Det er en rødlilla og en mere ren rød som der er flest frø af, og er der nogen, som ikke synes Odense er for langt borte, så er de velkomne.
Skriv engang hvis interessen er der!
Flemming Lindberg!

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 17. oktober 2012 kl. 12.38

Jeg vil da gerne prøve at så frø fra træpæoner-vil du bytte med andre frø ?
De kan jo sagtens sendes i et alm. brev.

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 17. oktober 2012 kl. 19.19

Hej Henry!
Hvad med en adresse?
Du kan blot prikke på mit navn og sende den direkte.
Hilsen Flemming Lindberg!

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 17. oktober 2012 kl. 19.50

Henry Gregersen
Tulstrupvej 26
7430 Ikast

Jeg har frø fra kæmpe solsikke-nellikkerod-rødbrun solbrud-staude lathyrus-mexikansk solblomst-lysegul nasturium-lilla snerle-lyserød snerle-stolte kavalerer-brændende kærlighed-vidunderblomst-salvie splendens-chilli habanero og en del andre
hvis der er noget du kan bruge sender jeg til dig.

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 19. oktober 2012 kl. 9.13

Tusind tak for de fine frø-jeg kan forstå at de skal stratificeres men jeg vil jo prøve mig lidt frem-det er altid spændende med noget nyt-måske er der nogen herinde der lige ved hvordan det skal gribes an.
Jeg skal nok finde nogle frø til dig-det var jo lettere hvis du skrev hvad du ønsker dig-men der er jo længe til foråret.
Tak.

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Skott, 30. oktober 2012 kl. 22.00

Se evt da.wikipedia.org/wiki/Stratificering_(botanik)

Hvis du har flere frø, kunne jeg godt tænke mig nogle af begge slags. Jeg har desværre kun frø af mørkeblå og lilla akeleje og hvid og gul valmue at bytte med.

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 16. juni 2013 kl. 9.54

Hej Flemming,
Det er vel sent, at skrive til dig, men så først dit indlæg vedr. frø fra de smukke træpæoner Begge farver er flotte :-).
Det skulle glæde mig meget om der var mulighed for en sending.
Jeg har lavendel og pink valmue frø(den med de tykke lyse sprøde blade), at give i bytte.
Jeg har selv hvide pæoner (2 forskellige )- og har da aldrig troet, at de kunne give frø - dettte vil jeg være opmærksom på når de er ved at afblomstre.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Lizzi

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Judith Priess, 24. juni 2013 kl. 13.54

Hej Flemming:

Jeg har en orange træpæon som jeg godt vil prøve og formere, hvad tid er det bedst og tage frø, syntes min har en lille aflægger der kommer ved jorden, men ved ikke om den evt. kan formere på denne måde??.

MVH.
Judith

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 24. juni 2013 kl. 14.29

Jeg har en gul træpæon som breder sig flittigt med nye skud fra bunden. Den har jeg delt med fin succes

mvh
Bente

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 24. juni 2013 kl. 15.00

Hej Judith!
Ja jeg har været optaget til anden side, så det er ikke meget jeg har gjort ved træpæonerne, iøvrigt har jeg ikke haft meget held med såning i denne sæson, men start en snak i "Havenyt" med nogle af dem, som jeg sidste år sendte frø til, det kunne da være de har høstet erfaringer desangående.
Hvad skuddet ved roden på din træpæon angår, kunne du måske selv få lidt erfaring at øse af, læg lidt god jord op omkring skuddet og lad det få fred i nogle måneder, det kunne jo være, der blev dannet lidt rødder.
Jeg har en citrongul træpæon, som jeg sætter min lid til i år, for den har haft mange blomster, men det bliver nok først i september frugterne åbner sig, lad dog frøene blive mørke, inden du forgriber dig på dem.
Mit held med såning har altid været lige efter at frøene var smidt. Et enkelt i en potte muld, ikke for meget vand, så rådner de, og så i en plastpose, og frem med tålmodigheden.
Held og lykke!
Flemming.

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juni 2013 kl. 23.08

Det er godt at læse lidt om andres erfaringer med Træpæoner for der står meget lidt om emnet på nettet.

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2013 kl. 23.20

Er det ikke også en både dyr og vaskelig plante? ikke velegnet til nybegynder . Men der står næsten aldrig noget om dem i havebøgerne...............Har jeg bemærket .

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. juni 2013 kl. 8.46

- den gule træpaeon som omtales er en art som hedder p.delawayi - men de fleste træpaeoner som er i handelen er podet på silkepaeoner og kan selvfølgelig ikke deles -

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. juni 2013 kl. 22.40

Træpæoner er ikke vanskelige, de skal bare plantes ca. 15 cm. dybere end de stod i potten, så dannes der rødder på stænglerne over podestedet. De storblomstrede er lige så flotte som silkepæoner, men blomstre tidligere.Træpæoner er blevet kultiveret af kinesiske gartnere gennem mindst 2000 år og regnes blandt menneskets tidligste prydplanter.

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. juni 2013 kl. 23.10

Jeg er en af dem der sidste år fik træpæonfrø fra Flemming Lindberg. Jeg har fulgt "opskriften" da jeg såede dem, på-nær de 2 potter som er af glas (da jeg ved at jeg har tålmodighed som en fløjtekedel) de 2 frø ser ud i dag, ganske som de gjorde da de kom i jorden.
Der er nok heller ikke sket noget i de almindelige potter. Men andet sted på siden står der, at det sagtens kan vare 2 år inden frøene spirer, så jeg går da bare og kigger og tager det, næsten, helt tålmodigt.

Men Flemming, hele 9 knopper i Mary, det er noget der vil noget :-)
Hilsen
Anne

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Christiansen, 10. august 2013 kl. 16.16

Hej alle :)

Er der nogle der ligger inde med frø fra træpæon eller kommer til at høste nogle når tiden er og har lyst til at skulle af med dem? :)

Mvh. Mette

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. februar 2014 kl. 23.46

I efteråret 2012 fik jeg som ovenfor nævnt frø fra Flemming.
Sidste efterår kunne jeg i glaspotten se et frø åbne sig. Spiren er groet lidt hele vinteren, og er nu blevet til en ca 4 cm plante.
Også i en almindelig potte er der nu kommet en spire, så den med 2 års ventetid holder meget godt.
hilsen
Anne

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 3. marts 2014 kl. 15.33

Hej Anne

Rigtig smart at så i glaspotter - det vil jeg også gøre en anden gang.

Jeg har i efteråret sået friske frø af bonderose efter samme recept, dog uden pose, da frøene står i potter udenfor, hvor luftfugtigheden jo er højere end inden døre.
Disse har jeg indtil videre holdt let fugtige, men vil høre hvad du gjorde sidste sommer - det bliver jo varmt.
Vandede du potterne hele tiden eller brugte du pose?
(Mine potter står i et vindfang - langt væk fra sol og blæst)

Mvh. Marie Louise

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 3. marts 2014 kl. 19.25

Hej Marie Louise,
potterne har altid stået udenfor, nær husmur og i noget læ. nogen fik pose på, den blev åbnet lidt på varme dage, men det var godtnok meget begrænset med vand. en lille sjat fra en forstøver i ny og næ.. når jeg huskede det, og jorden var ofte temmelig tør.
Det er fra sådan en potte den sidste lille ny spire kommer.
alle har stået dækket af de blade der nu er faldet på dem vinteren over.
De andre, incl. de 2 glaspotter har været åbne, det vil sige, den ene, den med den høje spire der er blade på nu, fik underskålen på som låg sidste forår og sommer, idet solsorten fattede stor kærlighed for jorden i potten. Potten har, grundet kondens, været selvvandende.
I den sidste glaspotte er der ikke noget at se, andet end et frø der ser ud som da det blev puttet i.
sol og blæst har jeg ikke skånet dem for, de kunne ligesågodt vænne sig til det :-) og de har tit fået en skovlfuld sne smidt over sig.
fælles for dem der er kommet op er at frøene har ligget højt oppe, ca 2 cm dybt.
Jeg venter spændt om der kommer flere.
håber det gav svar nok. Men jeg tror nu mest det handler om held.
pøj pøj med dine frø.

hilsen
Anne

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 3. marts 2014 kl. 23.11

Hej Anne

Mange tak for svaret - det var bestemt udførligt.
Det lyder som om, at frøene skal have det relativt tørt eller at det ikke afgørende, om de tørrer lidt ud undervejs. Jeg mener også at huske fra en anden tråd, skrevet af en pæon-producent, at frøene ikke må sås i pottemuld pga. fare for råd.
Det er jo opløftende, når man har tendens til at glemme vanding ind i mellem.... og så er der det med held, ja, sådan er eller føles det, når man sår visse typer frø. Det ville dog ikke undre mig, hvis der kommer flere planter hos dig. Varmen er jo ikke kommet endnu. Synes at have observeret, at der sker en "eksplosion" i spiring af kuldekimere, når det bliver lunt.

Nu vil jeg finde et sted at grave potterne ned i skygge.
Halvdelen af potterne vil få pose på og den anden halvdel kartoffelsæk over. Så må vi se, hvilke frø der spirer bedst - dem der har det fugtigst eller dem med mest luftcirkulation;-)

En lille opmuntring: I går fandt jeg en potte med stjerneskærm, jeg såede dec. 12. Sidste forår spirede et enkelt frø af ti. I potten er nu endnu et frø spiret - hurra! Det er om at væbne sig med tålmodighed og gemme "gamle" potter.

Mvh. Marie Louise

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 5. marts 2014 kl. 9.04

Hej allesammen!
2013 var et dårligt år hvad frø fra træpæonerne angår, jeg har vel en snes stykker, men frøstandene på den gule udviklede sig ikke ordentligt.
Jeg har ikke rigtig energi til haven mere, men træpæonerne klarer jeg stadig.
Iøvrigt har jeg stadig mange stjerneliljer, og de står næsten helt sommerfriske, så har nogen interesse derfor, så kig forbi på Tingvallavej 36 i Odense.
Venligst
Flemming Lindberg!
PS: Frøene af træpæonerne er også til afhentning!

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 5. marts 2014 kl. 10.32

Hej Flemming, Jeg er meget interesseret i at forsøge mig med Træpeoner - og uanset farve, så er de smukke alle sammen. Jeg bor "hulk" i Horsens og kommer ikke lige forbi desværre. Hvis jeg nu sender dig en hilsen med en frankeret svarkuvert ;) har jeg så en chance for lidt frø - lige ledes af stjerneliljen.
Jeg har fuld forståelse for om du ikke "orker" eller har kræfter til, at skulle poste - kan jeg håbe det bedste.
Selvom det ikke har så meget med træpeoner, at gøre så
sender jeg dig lige et billede af mine 2 kejsertræer (sået foråret 2013) og som jeg forventer mig meget af - med tiden. Det er da interessant, at man kan starte et par træer af frø som blot er få mm stort :-)
Venligste forårshilsener fra
Lizzi //

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 6. marts 2014 kl. 10.19

Hej Lizzi!
Jeg har vist skrevet forkert med hensyn til stjerneliljer, det er skærmliljer (agapanthus) de hedder, og det drejer sig om fuldt udvoksede planter, som jeg faktisk forventer blomster i i den kommende sommer, de står i almindelige sorte plastspande, så derfor er de vist for store til en normal postpakke.
Hvad frøene angår, kan vi udmærket sende en kuvert fra dig retur med en halv snes frø, der er jo ikke så mange, men det skifter jo år for år, så der kommer nok flere i 2014.
Hilsen
Flemming Lindberg!

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 6. marts 2014 kl. 10.53

Hej Flemming, Så siger jeg så mange tak ;) jeg kan godt se, at det kan blive en noget større forsendelse.
Jeg vil være meget glad for nogle frø fra de planter måske Træpæoner? - som du kan undvære.(der var vist en lille tyrkfejl sidst). ;)
Held og lykke med Skærmliljerne og igen ..på forhånd tusind tak.
Du modtager en frankeret svarkuvert snarrest.
Ha' en god dag.
Venlige hilsener Lizzi

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 11. marts 2014 kl. 9.49

Hej Flemming *;)

Rigtig mange tak for de flotte store frø til Træpæoner. Det var meget venligt og hurtigt.
Jeg har tænkt mig, at anvende en glaspotte, håbe og "se" (holde øje) med hvad de udvikler sig til.

Først vil jeg nok lige google mig til nogle gode ideer med hensyn til frøenes bedste start her i livet.

Jeg ønsker dig en god sommer :-) med masser af haveglæder.
Bedste hilsener Lizzi

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Langborg, 6. september 2017 kl. 0.10

-jeg ønsker mig frø af den gule træpæon paeon lutea og evt. paeon officinalis. (seriøst) -det mest spændende jeg kan byde på er frø fra mit baobabtræ , som nu er 3 år. Jeg havde også håbet på at kunne byde på frø fra arktisk valmue hentet på Ella Ø, men den døde i vinters på trods af flot fremspiring i foråret.
-måske manglede den et par meters sne som dyne. (det er ikke altid let at være plante samler----)
Venlig hilsen
Helge

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. september 2017 kl. 22.50

Hej Helge.

Prøv at oprette et nyt emne med dit indlæg. Indlæg i en gammel tråd, bliver ofte overset/ikke læst.
Prøv evt også på deljorden.dk og mellemhaver.dk

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. september 2017 kl. 8.42

@helge jeg kan godt finde en plante af den gule p. delawayi - den bor i kalundborg - jeg sender ikke

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. september 2017 kl. 8.50

nu er jeg ikke sikker på navnet - den er rodægte - jeg prøver at finde ud a´ det

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. september 2017 kl. 8.58

det er selvfølgelig P.luteum men jeg har osse den anden

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. september 2017 kl. 9.02

P .delawayi

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 7. september 2017 kl. 13.41

Helge, er det denne træpæon du søger frø af? Jeg har frøkapsler, men de er ikke tørre endnu. Den dufter dejligt. Desværre dukker hovederne sig noget. Den breder sig stille og roligt

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 7. september 2017 kl. 13.44

Beklager billedet vender på hovedet på mit indlæg

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Langborg, 16. september 2017 kl. 1.28

-Mange tak for svarene indtil nu.
Det er den gule P. lutea med den enkle blomst, jeg er ude efter. Den står i bot.have i Kbh. i en imponerende frodig udgave.
Jeg kommer ikke forbi Kalundborg lige med det samme, men jeg skal have det i hukommelsen, hvis lejlighed byder sig.
vh.Helge

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 10. oktober 2017 kl. 22.19

Hej derude!
I år har jeg igen frø af den rødlilla træpæon, og jeg sender hvis jeg får en frankeret svarkuvert sendt til Tingvallavej 36, 5210
Odense NV . Det er uden bytte eller økonomisk mellemværende. Flemming Lindberg.

Nyt svar til emnet »Træpæoner!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Træpæoner!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider