Forum

Køb

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Prasanna, 14. januar 2017 kl. 17.41

Kender folk nogle gode steder at købe kvalitets frø (F1) i større mængden behøver ikke være danske sider :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. januar 2017 kl. 15.55

Hej Kim Prasanna

Om F1-hybrider er kvalitetsfrø kan man diskutere. De er fremavlet efter kontrolleret krydsning mellem kendte stabile frøtyper, som er tilpasset klima og tildels jordbund gennem mange år. F1-hybridfrøet resulterer i ønskede egenskaber (alt modnes på én gang / væksten er meget ensartet /der kan være indsat gener som er resistente overfor forskellige fungi-, insekti- eller herbacider / der kan være svagheder, som kræver særlige indsatser for at opnå et godt dyrkningsresultat - vanding /behov for læ /behov for ekstra sprøjtning mod diverse plantesygdomme eller skadevoldere).

Man kan kun være sikker på, at planter, som spirer fra F1-frø vokser og modnes som forudsagt i den første vækstsæson, altså i første generation.
Det er meget usikkert hvilke egenskaber frøet efter første vækstsæson bærer med til de følgende vækstsæsoner....

Hvis man som haveejer ønsker at anvende F1-hybrider er det med den omkostning, at det er meget usikkert for dyrkningsresultatet, at tage frø af egne planter og avle videre med dem.
Man skal med andre ord hvert eneste år købe sine frø.
De stabile frøtyper kan man bruge år efter år og stadig opnå samme
ønskede, kendte og tilpassede resultat. De sælges ofte som "Gamle" / "bevaringsværdige" sorter.

Hvis mange haveejere vælger at avle med F1-frø, får det den konsekvens, at kendte, tilpassede stabile frøstammer kun bevares i frøfirmaernes forsøgsmarker. Skulle uheldige omstændigheder føre til udslettelse her, er der ikke nogen frøbank at hente reserver i - og frø-køberne er herefter alene henvist til frøfirmaernes fremavl af nye frøstammer.

Så med udgangspunkt i økologisk tænkning og viden kan det ikke anbefales at satse på F1-frø.
Jeg vil derfor tillade mig at henvise til annoncør-listen her på Havenyt og gøre opmærksom på, at nogen af frøfirmaerne forhandler både de gamle "rene" sorter og F!-hybriderne.
Der er derfor et valg, man som køber skal tage.

Hvis du er blevet nysgerrig efter at skaffe viden om bevaringsinitiativer indenfor frøavl kan jeg foreslå, at du kontakter Frøsamlerne (www.froesamlerne.dk).

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. januar 2017 kl. 17.26

Det er nu ikke helt rigtigt Lone Brems:

F1 er hybrider, der giver krydsningsyppighed/krydsningsfrodighed, dvs afkom af forskellige racer/sorter, der er BEDRE en deres ophav.

Også gælder det alt fra heste, hunde og tomater. Derimod kan man ikke godt avle på afkommet, da det vil spalte tilbage mod forældreracerne. Det er ikke (frø-) stabilt som sådan.

Og uden forældrene- kan man ikke godt lave F1. ;-)

Men man kan sagtens udfra F1- fremavle nye racer/sorter- det tager bare meget lang tid og- kræver streng selektering. (Altså udvalgsavl).

Jeg læser det mere som om Kim efterlyser gode frøfirmaer?

Kridtvejens har jeg brugt.
Thompson & Morgans. Begge er på nettet.

Mvh
Tine- med alle blandingskattene (og før det do-hundene). Jeg ved, hvad jeg skiver om. :-D Jeg ønsker mig Tyrkisk Angora. men jeg har så fået semilanghårede katte- og de er af racen "Huskat".

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. januar 2017 kl. 23.40

F1 frø kan i mange tilfælde overgå de frøægte sorter fordi de udviser krydsningsfrodighed, som Tine så udmærket forklarer. Der er ingen grund til at være "på vagt" over for dem, med mindre man har som interesse at avle sine egne frø. De færreste dyrker deres egne frø i større stil fordi det optager plads og fordi frø er ret billige. Det er noget man skal gøre hvis man synes det er interessant i sig selv.
Man skal dog være klar over at F1 "tricket" ikke virker lige godt hos alle arter. Dvs. der er ikke altid lige stor fordel af det og for nogle arter er der slet ikke F1 frø på markedet. Derfor kan man ikke bruge F1 stemplet som den eneste rettesnor.

Måske vi kan hjælpe bedre hvis du skriver lidt nærmere om, hvad det er for nogle planter der har din interesse.

Nyt svar til emnet »Køb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Køb

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider