Forum

Valmuefrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 26. juli 2017 kl. 11.08

Hej
Har lige fået en tanke, som i måske ka hjælpe mig m at få beskrevet.
Jeg har masser af valmuer i haven. Jeg plejer at samle frø hhv sorte og brune fra disse til brød etc og rest til at så i marts/april,. Men jeg plejer først at samle frøene når valmueknopperne er visne. Har i år af flere årsager samlet knopperne mens de endnu er umodne. De ligger så til Tørring inde og giver også frø trods grønne. Jeg er bare i tvivl om der er evt giftstoffer i frø fra de umodne frøkapsler så jeg ikk ka bruge dem i bagværk. Nogen der ved noget??
Vh benedikte

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. juli 2017 kl. 13.37

Der er så vidt jeg ved ikke andre giftstoffer i nogen som helst valmuefrø, ud over opium (dog kun meget lidt i deres frø). Man kan ihvertfald detektere meget små mængder i blodet, ved at spise birkes. Og jeg mener alle valmuer har en smule opiumsalkaloider i sig, ikke kun opiumsvalmuen.

"De fem vigtigste opiumsalkaloider er morfin, kodein, thebain, noskapin (narkotin) og papaverin."

Med andre ord, jeg tror sagtens du kan spise frøene uanset tørremåde (blot der ikke går svamp i dem) - jeg ved dog ikke, om det går ud over spireevnen. Men det er der sikkert klogere folk der kan fortælle dig. ;)

Mvh. Ayoe

Nyt svar til emnet »Valmuefrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Valmuefrø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider