Forum

Højbede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Jul, 20. juli 2004 kl. 12.44

På grund af min rygproblemer her jeg svert ved at holde en urtehave, men da jeg er uddandet kok, med hang til friske råvare, samt opvokset i et kvartere med store køkkenhaver, savner jeg en køkkenhave.

så er jeg kommet frm til at højbede da må være løsningen. Problemet er bare hvordan man lige klare den. det skal jo helst være en billig løsning (har jo ikke fået et sted at dyrke et pengetræ endnu) og det skal være noget der ikke er for tungt at lave (pga. ryggen). men en løsning er fremkommet i mit lille hovede: Armeringsgitter til gulvstøbning og fibertex. lav en "kasse" af gitret, fore den i siderne med fibertex og så fylde den med jord fre genbrugeren.

spørgsmålene er så bare:

1) er det en god nok løsning.

2) vil det ikke tøre alt for nemt ud, skal den fores med plast istedet for.

3) hvad med temperaturen i et sådant bed.

Håber sørme i kan hjælpe den fortapte kok *ss*

Med Venlig Hilsen

LeChef©

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 20. juli 2004 kl. 14.11

Jeg kan ikke se, at der er noget til hinder for at bruge armeringsjern og Fibertex, men løsningen med at fylde bedet op med >jord fra genbrugeren< vil jeg advare mod.

Jeg går ud fra, at du tænker på kompost, som mange genbrugspladser tilbyder til gratis selvhentning.

Den form for jord er er kun egnet til dyrkning, når den blandes med for eksempel spagnum og havejord.

Jeg bruger selv højbede, og det er min erfaring, at et højbed skal vandes mere end haven i øvrigt i tørre perioder.

Det er ikke min vurdering, at der er problemer med hensyn til temperaturen i et højbed.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 22. juli 2004 kl. 8.05

Hej
Som jeg forstår ideen med at have bedene højere end jorden omkring, er nogen med fugtigheden. Jorden i de høje bede bliver hurtigere tør, og den bliver hurtigere varm. I Danmark regner det som regl for lidt om sommeren, så jeg ser ingen fordel ved de høje bede.

Jeg synes, at ordet "højbede" bruges i fleng. Se på billeder eller på haver, du kan besøge: Der er ikke høje bede ret mange steder. Bedene er dog i faste rammer og, og man træder ikke i dem.

Hvis du har sandjord, tror jeg ikke du behøver at grave så meget for at drive have. Hvis du derimod har lerjord, bliver du nød til at grave organisk materiale ned ofte. Din dårlige ryg kan du hjælpe ved kun at luge eller grave et lille stykke hver dag.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 22. juli 2004 kl. 10.08

I min verden skelner jeg mellem rækkekultur og (høj)bedkultur.

Jeg foretrækker rækkekulturen i de to afdelinger i et kolonihaveområde, jeg har dyrkningsretten til. Der er tale om en fugtig lerjord.

På min bopæl har jeg udelukkende let jord, og jeg vil vove den påstand, at man kun i forbindelse med etablering af højbede kan gøre denne jord frugtbar.

Mine højbede er på højde med de hvide flamingokasser, man kan få gratid i mange butikker.

Men jeg har set adskillige velfungerende højbede med vægge, hvis højde er omkring en meter.

Det er korrekt, at der sker en hurtigere udtørring i højbede, og at det er en god ide at vande, når regnen udebliver.

Men jeg skal meget kraftigt pointere, at specielt en let jord kræver jordforbedring, hvis den skal bruges til dyrkning af andet end ukrudt.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Jul, 22. juli 2004 kl. 10.51

Måske skal jeg uddybe lidt. min kæreste og jeg snakker om at købe hus og jeg vil have min urtehave, her svert ved at lave udne en 100 M2 urtehave men jeg her så dårlig ryg at jeg ikke kan tåle at stå foroverbøjet. derfor ska ljeg have lavet højbede på 90 cm i højden. der skal ikke være for maget arbejde med at lave rammerne, for det bliver jeg selv nød til at gøre. der ud over et armeringsgitre noget der er billigt for mig at skaffe så hvis jeg skulle lave 8 bede i 90 x 300 x 80 i sten eller lærketræ ville det jo koste en formuge, der ud over kan der ikke blive tale om trykinpreneret træ. så spørgsmålet er simpelt:

er min ide med armeringsjern god nok eller skal jeg finde på noget andet?

og børe det være med eller uden plast på indersiden?

og hvis temperaturen er et problem, kan ma nså fore med 10–15 mm flamingo?

med venlig hilsen

LeChef©

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 22. juli 2004 kl. 16.43

Jeg melder mig gerne til dem, som ikke har store indvendinger mod økonomisk overkommelige løsninger.

Derfor har jeg fået den tanke, at du måske bør undersøge, hvorvidt det er muligt for dig at skaffe et parti såkaldte europaller.

på min egn – Vesthimmerland – er der flere virksomheder, hvor de kan afhentes uden beregning.

Såvidt jeg husker, måler de 110 centimeter, med seks stykker kan du lave et bed på 1 x 2 meter i den ønskede højde.

Du kan fore pallerne indvendigt med 10 centimeter tyk flamingo efter ønske. Gør du det, vil du opnå en isolerende effekt, så du også kan anvende højbedet i perioder med frost.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 3. juli 2005 kl. 3.57

Hej Ole Nielsen

Du bliver i hvert fald inspirationen til mit nye højbed!

Thomas

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 3. juli 2005 kl. 5.45

Det glæder mig. Jeg ser frem til at høre om dine erfaringer.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus, 28. maj 2008 kl. 22.28

Det lyder som en rigtig dårlig ide med armeringsnet og fiberteks. Sorry. Men det kan slet ikke holde jorden.

Jeg har fundet på en rigtig god løsning synes jeg selv. PALLERAMMER. Det må de være genialt. De kan stables i højden til det du vil have, og det er bare at placere dem ud i haven og fylde med jord. De er jo lavet i forvejen.

Jeg vil gerne have nogle rigtig flotte højbede af lærketræ, men har slet ikke pengene til det i min nuværende situation. Men en dag kom jeg på løsningen med pallerammerne, og jeg har surfet lidt rundt, og fundet dem ned til 25 kr stk. De måler typisk 120 x 100 x 20.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Vinther, 1. juni 2008 kl. 13.18

Hej Sussie.

Jeg har også brugt pallerammer i min have og synes at det er en super ide, men hvis der skal mere end 3 ovenpå hinanden er det en god ide at slå en støttepind på ved hver langside.

Hvor har du fundet pallerammer til salg? Jeg har måttet tigge dem fra arbejdet, men det er slut nu og jeg har ikke nær nok.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus, 1. juni 2008 kl. 16.29

Jeg søgte omkring på nettet. Det er dog lidt svært at finde det man leder efter, for der er rigtig mange links. Men et par stykker kommer her:

7 stk – 200 kr
www.sallingweb.dk/Kramkisten/visannonce.asp?id=38920

Brugte – Kr. 52,00 ved køb af 100 stk. og
pallerammer 1/2 brugte Kr. 42,50
www.wenco.dk/asp/salg.asp

50 kr stk (nok større firma der normalt sælger meget stor mængder, men man kan jo altid forhøre sig, om mulighed for mindre antal)
www.ddcservice.dk/html/Prisliste.html

Jeg har ikke lige tjekket hvor disse har beliggenhed, men her er i hvert fald lidt at starte med. Jeg har desværre ikke selv økonomi til at købe noget som helst forløbig...øv!

Jeg er sikker på at du har ret Susanne. Jeg få min kæreste til at skære nogle små stykker af en rund metalstang (ca. 5 mm), og bruge dem lige som dyvler.

Har du styr på om det er rent træ, eller om man bør beklæde af plastik af en art, og evt. hvilken slags plastik, der bør bruges. Når nu det er til grøntsager. Af hvad jeg har kunnet finde af informationer om dem er det vist kun varmebehandlet. Og i så fald ville det jo være en god ide med noget plastik til af beskytte mod den våde jord.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Vinther, 1. juni 2008 kl. 16.49

Hej Sussie.

Jeg er sikker på at de pallerammer jeg har i hvert fald ikke er imprægnerede. Så det er de nok i reglen ikke.

Jeg gjorde det da jeg satte dem ned, at jeg slog græsset, satte de nederste rammer hvor de skulle stå, lagde et lag gamle aviser i bunden (hele, uden at sprede dem ud) mod græs og ukrudt og så fyldte jord i.

Det har fungeret for mig. Held og lykke med denne vækstsæson :)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 18. august 2009 kl. 9.35

Hej
Jeg ved at dette er en gammel tråd. Men flere læser den vel stadig.

Beklæd indersiden med tagpap for at holde på fugten.

Nyt svar til emnet »Højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider