Forum

Dyrke (næsten) utilgængeligt hjørne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie H, 11. januar 2017 kl. 15.41

Hej havekyndige

Jeg efterlyser råd til, hvad jeg kan dyrke i et 'træls' hjørne af min lille have:

Jeg er den glade nye ejer af en lille kolonihave, hvor hver et hjørne selvfølgelig skal fyldes med spiselige sager. Da grunden ligger højt, har vi en læskærm/væg af noget flethistorie, som står knap en meter fra hækken og nok en halv meter højere. Bag denne skærm/væg er der altså et stykke jord på ca 90 x 300 cm, som selvfølgelig også skal dyrkes.
Det er besværligt at komme der om, så jeg vil nødigt mase rundt deromme hver dag. Jeg havde overvejet blomstrende jordskokker, men vil de ikke brede sig til naboerne? Det kunne også være noget rankende, som kan gro op af læhegnet.
Der er en del lys, men skygge fra læhegnet hele eftermiddagen (går jeg ud fra, har ikke set det om sommeren endnu). Tidligere ejer har haft staudebed, så det skal også slås ned på en eller anden måde...

Har I nogle gode ideer til, hvad jeg kan plante her?

På forhånd tak!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. januar 2017 kl. 16.00

Hej Marie H

Tillykke med kolonihaven og med dig foretagsomhed - begge dele er en gave!

Men måske kan du, naboen og haven have gavn af at "skynde dig langsomt" dette ene sted i haven....

Det er en mulighed, at havebrugeren før dig havde held med skyggetålende stauder lige på det sted bag læskærmen - og hvis han havde det ku' det måske være stauder, som insekter havde gavn af.
Det tager ca 6 måneder at finde ud af, om det hænger sådan sammen ....

Det er også en mulighed, at det bare er et skyggehjørne, hvor lidt nælder og en hyldebusk (frøet transporteret af områdets solsorte) kunne trives - er det tilfældet, skal du vide at flere arter sommerfugle er HELT afhængige af, at der findes friske skud af nælder hele sommeren. Så måske kan du høste et lille parti af nælderne hver 14. dag og bruge dem i suppe / brød, sådan at der ihele sæsonen er noget til rådighed for sommerfuglelarver...

Hvis ingen af delene er tifældet, kan du på skyggestedet lave en god kvasdynge (af hækafklip og de grene, du eller naboen skærer af bærbuske og frugttræer) - det vil gærdesmutter, tudser, løbebiller og måske pindsvin kunne have god gavn af....

Hvis kvasdynge alene lyder for mærkeligt, kan du kombinere med at lade læskærmen være klatrestativ for kaprifolie - få fat i den hjemmehørende vilde kaprifolie. Så får du i løbet af nogen år et herligt skjul for ynglende småfugle (hjælp dem med en fuglekasse med 28 - 32 mm hul). Og den vokser ikke vildere, end at du kan styre dem med en rosensaks, så den ikke invaderer hæk eller nabohaven....

Jeg håber, du vil gemme lidt af din energi til senere :-)

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie H, 12. januar 2017 kl. 9.41

Hej Lone

Tak fordi du har givet dig tid til at skrive et svar og mane til besindelse :-)

Der er alligevel nogle syrener, der skal ned, da de hænger ind over drivhuset. Det kunne blive starten på en fin bunke der omme og måske finder en hyld eller vild kaprifolie også vej derom. Med hyld ville jeg jo alligevel få lidt spiseligt/drikkeligt ud af det...

Tidligere haveejer og jeg deler vist ikke helt havestil - det er roser med bar jord imellem (dem jeg nåede at snuse til var fuldstændig duftløse, øv) og round up i skuret. Brændenælder har vi omkring komposten, så dem er der da styr på... Foruden stor uægte jasmin, snebolle, masser af syrener og andre blomstrende buske...

En fuglekasse eller flere skal laves, så sønnike kan følge med i dem til sommer, god idé. Ak, hvordan får man køkkenhave, (hjemmehørende) blomster til insekter og 1½-årig vildbasse til at passe ind på 400 m2? Jeg glæder mig til forår og starten på mit haveliv :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. januar 2017 kl. 13.18

Hej Marie H

Det sidste med sønnike er nok det allerletteste:

Et "rumstérhjørne" er da lige, hvad han har brug for !
Et afgrænset område - kan laves med gaffelgrene fra syrenen og overliggere af længere grene).
Der skal være plads til både lidt vandpjask, at grave huller i jorden eller måske lave en sneglegård omkranset med gamle mursten / brædder (til brug og frisætning af sneglene inden I tar hjem fra haven), nogen barkstumper så der kan laves både til et vandfad. En stendynge / nogen mursten og gamle brædder i håndterlig størrelse for en 1 1/2-årig til at bygge vipper, sidepladser oma. Oprydning er kun tilladt, når noget begynder at være farligt for ham og legekammeraterne ;-)
Og så kan det jo være, at der skal indtænkes en lille bålplads engang (hvis man må og hvis der er helt tørt og nogenlunde røgfrit brænde til rådighed)....

Find det bedste sted i haven - midt i, med læ, med skygge og med sol - gerne også plads til en hængekøje, hvis det er muligt!
Nyd den lille gut i hans opdagelse af alle mulige mærkelige ting, som han finder og bruger !

Rigtig god fornøjelse med Kolonihaven !

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie H, 28. januar 2017 kl. 17.05

Hej Lone

Tak for de mange gode ideer! "Rumstérhjørne" skal der helt sikkert blive plads til. Der er et hjørne næsten skjult fra terrasse og på sigt spændende at mase rundt i, tænker jeg :-)

Den største udfordring er måske at undlade at plante for mange ting, som jeg vil være træt af at få gennemgravet/mast flade ;-)

Nyt svar til emnet »Dyrke (næsten) utilgængeligt hjørne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrke (næsten) utilgængeligt hjørne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider