Forum

Højbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sarah Østby, 22. marts 2017 kl. 7.18

Vi lavede for første gang et lille højbed i haven sidste år, og det fungerede egentlig fint m. salat, rødbeder og radiser.
Om lidt skal bedet flyttes, da vi sidste år kom til, at placere det i halvskygge, hvilket vi først opdagede efter der var fyldt jord i. ;-)

Vi brugte en kompostblanding fra lossepladsen. Kan det bare genbruges i år, eller skal jorden skiftes eller have tilført et eller andet?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. marts 2017 kl. 9.54

Du kan genbruge jorden - du ville jo heller ikke grave al jorden ud, hvis den blev stående.
Der skal så suppleres med den mængde næringsstof, som du har fjernet med afgrøderne.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Østby, 22. marts 2017 kl. 11.29

Mange tak.
Og hvad skal jeg tilføre? (Jeg er helt uerfaren i havearbejde, men synes, at det er hyggeligt sammen med ungerne.) :-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 22. marts 2017 kl. 12.16

Hej Sarah

Jeg er også ret ny udi havelivet, og jeg forsøger mig med højbede for første gang i år. Det jeg gør er at bruge kompost fra genbrugspladsen. Der skal ny kompost i hvert forår, for planterne bruger jo næringen.

Alternativt kan du finde gratis hestemøg her: xn--gratisgdning-1jb.dk/

Mvh. Iben

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Østby, 22. marts 2017 kl. 13.12

Hej Iben.
Mange tak for det. Så vil jeg tilføje lidt nyt.
Sidste år såede vi radiser, rødbeder og gulerødder med udemærket udbytte. :-)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. marts 2017 kl. 18.14

Du kan f.eks. tilføre 2 kg hestemøg/m2 eller 2,3 kg havekompost/m2 eller 3/4 kg køkkenkompost/m2

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Østby, 23. marts 2017 kl. 8.21

Tak for vejledning Lars :-)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 26. marts 2017 kl. 23.13

Jeg siger også tak for svar, Lars.

Jeg har to højbede, som hver er 1,2 X 2,4 m. Det får jeg til 2,88 m2 X 2,3 (kg) = 6,6 kg kompost. Jeg synes, det lyder af meget lidt. Regner jeg det forkert ud?

Det er kompost fra genbrugspladsen, jeg bruger.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. marts 2017 kl. 23.47

Du regner det korrekt ud. Det er meget mindre, end man forventer, at der skal bruges. Dog skal man huske på. at i de første år skal der bruges ekstra, for komposten bliver ikke omsat på ét år.
Under kommunekompost står der, at det kun er 1/10, der omsættes første år. Resten komme så de følgende år.
Jeg har data fra 3 genbrugsstationer, og deres kompost er ret forskellig. Der skal bruges mellem 1,1 og 1,9 kg kommunekompost pr m2.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. marts 2017 kl. 1.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 27. marts 2017 kl. 21.37

Mange tak for svar. Jeg giver dem lidt ekstra her første år.

Nyt svar til emnet »Højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbed

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider